Henkilöstöjaosto, kokous 26.11.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 76 Vuoden 2026 talousarvio ja taloussuunnitelma vuosille 2026-2028

11393/2025

Valmistelija

  • Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
  • Mikko Hannola, TALOUSPALVELUJOHTAJA, mikko.hannola@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 115 § mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen ja hyvinvointialuekonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Tavoitteiden on toteutettava hyvinvointialuestrategiaa.

Pirkanmaan hyvinvointialue teki vuonna 2023 alijäämää 136,5 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 tilinpäätös oli 56,6 miljoonaa euroa alijäämäinen. Taseessa oli siis vuoden 2024 lopussa alijäämää noin 193 miljoonaa euroa.

Syyskuun osavuosikatsauksessa vuoden 2025 ylijäämäksi ennustetaan noin 108,9 miljoonaa euroa. Liitteenä olevassa vuoden 2026 talousarviossa esitetään ensi vuoden ylijäämäksi noin 86,4 miljoonaa euroa. Täten taseessa olevat alijäämät tulisivat katettua lain edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. Tämä edellyttää vuoden 2026 talousarvion toteutumisen lisäksi myös vuoden 2025 tilinpäätöksen muodostumista vähintään ennusteen mukaisella ylijäämällä.

Edellä mainitut oletukset tarkoittavat kuitenkin taloudessa säästöjä sekä toiminnan tehostamista. Aluehallitus on myös päättänyt 13.10.2025 kohdennetun YT-prosessin aloittamista sairaalapalveluiden palvelulinjalla.

Yhteistoimintaelin on käsitellyt talousarvio- ja taloussuunnitelmaluonnosta 7.10.2025 ja 18.11.2025.

Liitteenä talousarvio vuodelle 2026 ja taloussuunnitelma vuosille 2026-2028. Oheismateriaalina esittelydiat.
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Aija Tuimala, HR-JOHTAJA, aija.tuimala@pirha.fi

Henkilöstöjaosto päättää 

  1. merkitä tiedoksi tämän hetkisen luonnoksen vuoden 2026 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2026-2028 ja
  2. antaa siitä mahdolliset kommenttinsa.

Päätös

Henkilöstöjaosto päätti

  • merkitä tiedoksi tämän hetkisen luonnoksen vuoden 2026 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2026-2028 ja
  • kommentoida asiaa seuraavasti: "Henkilöstöetuuksien leikkaaminen on ristiriidassa henkilöstön pysyvyyden, työtyytyväisyyden ja sairauspoissaolojen vähenemisen kanssa."

Esteellisyys

  • Henkilöstöjaoston jäsenet Mats Uotila ja Anu Viitala ilmoittivat olevansa esteellisiä asiassa (HL 28.1 § 3 kohta, Viitala: työ/virkasuhde hyvinvointialueeseen, Uotila: läheinen hyvinvointialueen palveluksessa), ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana talousjohtaja Pasi Virtasta. 

Henkilöstöjaoston jäsen Erja Pelkonen esitti, että henkilöstöjaosto kommentoi asiaa seuraavasti: "Henkilöstöjaosto esittää, että valtion vähentämä rahoitus Pirkanmaan demokratiarahasta -464 638€ vähennetään kokonaisuudessaan poliittisista kuluista, kuten luottamushenkilöiden palkkioista ja puolueille maksetuista muista tuista. Henkilöstöjaosto pitää tätä tärkeänä, jotta kyseinen rahoituksen vähennys ei kohdistuisi epäreilusti hoitoon ja henkilöstöön. Henkilöstöjaosto pudottaisi myös luottamushenkilöiden kokouspalkkioita nykyisestä tasosta kohtuullisemmiksi (valtuusto 300€, hallitus 250€, jaostot ja valiokunnat 200€), jotta henkilöstön etuuksiin ei tulisi niin paljon säästöjä kuin on suunniteltu."

Lisäksi Pelkonen esitti seuraavaa: "Esitän, että kansainvälinen rekrytointi termi poistetaan painopistealueista sivulta 23. Perusteluna on huoli suomalaisten hoitajien tämän hetkisestä työttömyystilanteesta ja ulkomaisten hoitajien liian heikosta kielitaitovaatimuksista."

Pelkosen esitykset eivät saaneet kannatusta, joten ne raukesivat kannattamattomana. 

Henkilöstöjaoston varajäsen Aapo Niemi esitti, että henkilöstöjaosto kommentoi asiaa seuraavasti: "Henkilöstöetuuksien leikkaaminen on räikeässä ristiriidassa henkilöstön pysyvyyden, työtyytyväisyyden ja sairauspoissaolojen vähenemisen kanssa." Kannatus: Petra Aalto.

Henkilöstöjaoston jäsen Petra Aalto esitti, että henkilöstöjaosto kommentoi asiaa seuraavasti: "Henkilöstöjaosto pitää tätä tärkeänä, jotta rahoituksen vähennys ei kohdistuisi epäreilusti hoitoon ja henkilöstöön. Henkilöstöjaosto pudottaisi myös luottamushenkilöiden kokouspalkkioita nykyisestä tasosta kohtuullisemmiksi (valtuusto 300€, hallitus 250€, jaostot ja valiokunnat 200€), jotta henkilöstön etuuksiin ei tulisi niin paljon säästöjä kuin on suunniteltu." 
Aalto veti esityksen pois. 

Henkilöstöjaoston puheenjohtaja Ulla Kampman esitti, että henkilöstöjaosto päättää esittää kommenttinaan Aapo Niemen tekemän esityksen seuraavassa muodossa: "Henkilöstöetuuksien leikkaaminen on ristiriidassa henkilöstön pysyvyyden, työtyytyväisyyden ja sairauspoissaolojen vähenemisen kanssa." Hyväksyttiin yksimielisesti. 

Valittiin §:n 76 toiseksi pöytäkirjantarkastajaksi Keijo Kaleva.


 


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).