Aluehallitus, kokous 8.12.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 346 Valtuustoryhmien toimintatuen sisällyttäminen vuoden 2026 talousarvioon

11393/2025

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
Mikko Hannola, TALOUSPALVELUJOHTAJA, mikko.hannola@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 115 § mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen ja hyvinvointialuekonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Tavoitteiden on toteutettava hyvinvointialuestrategiaa.

Pirkanmaan hyvinvointialue teki vuonna 2023 alijäämää 136,5 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 tilinpäätös oli 56,6 miljoonaa euroa alijäämäinen. Taseessa oli siis vuoden 2024 lopussa alijäämää noin 193 miljoonaa euroa.

Syyskuun osavuosikatsauksessa vuoden 2025 ylijäämäksi ennustetaan noin 108,9 miljoonaa euroa. Liitteenä olevassa vuoden 2026 talousarviossa esitetään ensi vuoden ylijäämäksi noin 86,4 miljoonaa euroa. Täten taseessa olevat alijäämät tulisivat katettua lian edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. Tämä edellyttää vuoden 2026 talousarvion toteutumisen lisäksi myös vuoden 2025 tilinpäätöksen muodostumista vähintään ennusteen mukaisella ylijäämällä.

Edellä mainitut oletukset tarkoittavat kuitenkin taloudessa säästöjä sekä toiminnan tehostamista. Aluehallitus on myös päättänyt 13.10.2025 kohdennetun YT-prosessin aloittamista sairaalapalveluiden palvelulinjalla.

Aluehallitus hyväksyy tammikuussa talousarvioon pohjautuvat käyttösuunnitelmat, joilla määrärahat ja tavoitteet jaetaan organisaatiossa seuraaville tasoille.

Vuoden 2025 talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet sekä niihin liitteessä annetut vastaukset merkitään tiedoksi. Aloitteet eivät anna aihetta muihin kuin liitteessä mainittuihin toimenpiteisiin. 

Vaikuttamistoimielinten ja valiokuntien lausunnot talousarvion tavoitteisiin on huomioitu valmistelussa ja ovat mukana kokousmateriaaleissa. 

Hallintosäännön 65 § mukaan talousjohtaja oikeutetaan päättämään pitkäaikaisista ja lyhytaikaisista lainoista talousarviossa määritellyissä rajoissa. 

Liitteenä Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2026 talousarvio sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelma ja vuoden 2026 talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet sekä niihin annetut vastaukset ja lisäksi vaikuttamistoimielinten ja valiokuntien lausunnot talousarvion tavoitteisiin. Oheismateriaalina järjestöjen lausunnot 7.10.2025 ja 18.11.2025 yhteistoimintalimen kokouksista.

Talousarvio ja taloussuunnitelma tuodaan päätettäväksi, kun sairaalapalveluiden YT-prosessi on päättynyt.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää merkitä tässä vaiheessa tiedoksi vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelman vuosille 2026-2028.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kokouksessa asiantuntijana talousjohtaja Pasi Virtanen.

 

Aluehallituksen 2. varapuheenjohtaja Petra Schulze Steinen teki seuraavan ponsiesityksen:

"Talousarvion läpinäkyvyyden lisäämiseksi, jotta aluehallitus pystyy toteuttamaan sille hallintosäännössä annetut tehtävät (poliittinen ohjaus ja laillisuus- ja riskivalvonta).

Aluehallituksen päätehtävät ovat 1) johtaa valtuuston päätösten valmistelua ja toimeenpanoa sekä hyvinvointialueen toimintaa, hallintoa ja taloutta, 2) vastata hallinnosta ja taloudenhoidosta, 3) vastata järjestämisvastuun toteutumisesta, palveluntuottajien ohjauksesta ja valvonnasta ja 4) vastata sisäisestä valvonnasta, riskienhallinnasta ja sisäisestä tarkastuksesta.

Talousarviossa tehtäväalueiden ja palvelulinjojen tavoitteet ovat hallitukseen nähden sitovia. Talousarviokirja ei kuitenkaan sisällä tietoja, joilla aluehallitus voisi aidosti ohjata (poliittiset linjaukset) toimintaa ja varmistaa riskien ja palvelutason hallinnan.

Tämän mahdollistamiseksi tarvitaan vähintään seuraavat taustatiedot, jotka voidaan joko liittää talousarvioon erillisinä liitteenä tai toimittaa aluehallitukselle hyväksyttäväksi osana talousarvion valmistelua. Jos tarkkoja tietoja ei ole saatavilla, tulee antaa arvio, jota on käytetty talousarvioluonnoksen laatimiseen.

  1. Palvelulinjakohtainen sopeutus- ja riskianalyysiliite, josta käy ilmi i) säästötoimet, ii) euromääräiset säästöt, iii) toimien vaikutus palvelutasoon, hoitotakuuseen ja henkilöstöön.
  2. Tiedot palveluiden i) volyymeistä (käyntimäärät, hoitojaksot, asumispaikat, ja asiakkaiden määrä), ii) yksikkökustannuksista sekä iii) laskelmat niiden muutoksesta verrattuna nykytilaan ainakin seuraavista kokonaisuuksista, jotta talouskehyksen muutokset voidaan suhteuttaa konkreettisiin palvelumääriin:
    • perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon paikat/käynnit
    • mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasmäärät
    • ikäihmisten palveluasumisen ja kotihoidon paikat/käynnit
    • vammaisten asumispalveluiden paikat.
  3. Oman tuotannon ja ostopalveluiden vertailutiedot palvelulinjoittain siten, että käy selväksi ostopalveluiden ja omantuotannon i) euromäärät (yksikkökustannukset), ii) volyymit ja iii) tavoiteltu muutos ottaen huomiioon kilpailu- ja kuluttajaviraston näkemykset luottamuksellisena pidettävistä tiedoista.
  4. Henkilöstövaikutusten koonti palvelulinjoittain, jotta käy selväksi, mistä yksiköistä henkilöstö vähenee ja missä on mahdollisia riskejä asiakas- ja potilasturvallisuudelle, niin että näytetään i) HTV-muutos ja ii) arvio vaikutuksista hoitoon/valmiuteen).

Osavuosikatsauksiin on lisäksi liitettävä erillinen riskiliite, josta käy ilmi suurimpien talous- ja palveluriskien priorisointi ja hallintatoimet (esim. TOP10-riskilista ja niihin kytketyt toimenpiteet ja mittarit)."

Schulze Steinen esitys raukesi kannattamattomana.

 

Aluevaltuuston 2. varapuheenjohtaja Perttu Jussila poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Kokouksessa pidettiin tauko asian käsittelyn jälkeen.

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
Mikko Hannola, TALOUSPALVELUJOHTAJA, mikko.hannola@pirha.fi

Perustelut

Päätösehdotus esitetään kokouksessa 3.12. ehdolla, että sairaalapalveluiden yhteistoimintaneuvottelut on saatu päätökseen ja aluehallitus on hyväksynyt sen tuloksen.

Liitteenä aluehallituksen kokouksessa 24.11.2025 § 322 esillä ollut Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2026 talousarvio sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelma ja vuoden 2026 talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet sekä niihin annetut vastaukset ja lisäksi vaikuttamistoimielinten ja valiokuntien lausunnot talousarvion tavoitteisiin. Oheismateriaalina järjestöjen lausunnot 7.10.2025 ja 18.11.2025 yhteistoimintalimen kokouksista.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että se

  1. hyväksyy liitteenä olevan vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman,
     
  2. merkitsee tiedoksi talousarvion yhteydessä käsiteltävät aloitteet ja niihin annetut vastaukset.

Päätös

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että

  1. aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman,
     
  2. se merkitsee tiedoksi talousarvion yhteydessä käsiteltävät aloitteet ja niihin annetut vastaukset.
     

Lisäksi aluehallitus hyväksyi seuraavan toivomusponnen:

Tarvittaessa haemme lisäaikaa, sen mahdollistuessa, jotta saamme turvattua lakisääteiset ja laadukkaat palvelut Pirkanmaalla.

Kokouskäsittely

Esittelijä teki seuraavan päätösehdotuksen:

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto

  1. hyväksyy liitteenä olevan vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman,
     
  2. merkitsee tiedoksi talousarvion yhteydessä käsiteltävät aloitteet ja niihin annetut vastaukset.


Lisäksi esittelijä teki seuraavat lisäykset päätösehdotukseen:

Lisäkohdennukset vuoden 2026 talousarvioon:

  1. Dialyysitoiminnan jatkaminen Virrat ja Sastamala 330 t€
  2. Vals päivystyksen aukiolo ennallaan 425 t€
  3. Perustason avovastaanottotoiminnan tuki 800 t€ 
  4. Suunterveydenhuollon tuki 1.600 t€
  5. Miepä asumispalveluiden vahvistaminen 1.860 t€
  6. Lyhyt aikaisen hoivan paikkojen lisäys 800t€
  7. Iki-vapan asiakasmaksut ja vuokrat 700t€
  8. Sopimuspalokunta vähennys pois 390 t€
  9. Erikoissairaanhoidon hoitotakuu (Coxa) 500 t€
  10. Henkilöstöetuudet palautus 1.500 t€
  11. LaNuPe lastensuojelun ostojen vähennys pois 150 t€
  12. Aikuissosiaalityö työllisyyden hoidossa 800 t€
  13. Omaishoitajien lomiin 150 t€


Tavoitekirjaukset:

  1. 14 vrk hoitoon pääsy tavoite
  2. Hatanpään, Sastamalan ja Valkeakosken kampussairaaloiden toiminnallisissa ratkaisuissa huomioidaan valmiuden ja varautumisen tarpeet.


Vuoden 2026 talousarviossa huomioidaan aluehallituksen 3.12.2025 päätökset sairaalapalveluiden palvelulinjaa koskevista yhteistoimintaneuvotteluista (§ 340) sekä asiakasmaksuista (§342).

 

Aluehallituksen jäsen Milka Hanhela teki muutosehdotukset:

  1. Poistetaan sivulta 31 lauseesta "Palvelurakennetta kevennetään lisäämällä perhehoitoa, tuettua asumista ja yhteisöllistä asumista ympärivuorokautisen asumisen ja laitoshoidon tarpeen vähentämiseksi sekä vähentämällä erikoissairaanhoidon vuodeosastoilla tapahtuvaa jatkohoitopaikan odottamista" sanat "ympärivuorokautisen asumisen ja laitoshoidon tarpeen vähentämiseksi".
  2. Lisätään sivulla 35 olevan lauseen "Vammaispalvelulain tuomat muutokset sosiaalihuoltolain mukaisiin palveluihin huomioidaan ja resurssitarkastelua tehdään palvelulinjojen välillä" perään lause: "Liikkumisen tuen palvelujen riittävyyttä ja laatua suhteessa asiakkaiden palveluntarpeisiin seurataan ja kehitetään".

Kannatus: Petra Schulze Steinen

Hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Aluehallituksen jäsen Petri Siuro teki muutosehdotuksen s. 39: "Säästöt psykiatrian ostopalveluista perutaan." 

Kannatus: Hanna Sareila

Puheenjohtajan äänestysesitys: Pohjaehdotus JAA, Siuron muutosehdotus EI. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Äänestyksessä annettiin 11 JAA-ääntä, 2 EI-ääntä. Pohjaehdotus hyväksyttiin.

 

Aluehallituksen jäsen Taru Tolvanen teki valtuustoryhmien neuvotteluiden pohjalta muutosehdotukset:

  1. s.12 1.2. tai s. 31: Ikäihmisten ympärivuorokautisen asumisen vuorokausihinta arvioidaan uudelleen vuoden 2026 kevään aikana.
  2. s. 34: viimeisen kappaleen ensimmäisen lauseen jälkeen lisätään: Mahdolliset lisätarpeet kuntouttavaan työtoimintaan selviävät perustetun yhteistyöryhmän työn myötä ja ne käsitellään kevään aikana.

Aluehallituksen jäsen Taru Tolvanen teki valtuustoryhmien neuvotteluiden pohjalta ponsiehdotuksen:

"Tarvittaessa haemme lisäaikaa, sen mahdollistuessa, jotta saamme turvattua lakisääteiset ja laadukkaat palvelut Pirkanmaalla."

Kannatus: Jenni Jokinen, Leena Kostiainen, Petra Schulze Steinen

Hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Aluehallituksen jäsen Taru Tolvanen teki SDP valtuustoryhmän puolesta muutosehdotuksen:

s. 48 kohta 1. uusi kohta 1.2.: Yhteisöllisen asumisen kriteerit tullaan arvioimaan ja päättämään kevään 2026 aikana. (kohta 1.2. siirtyy kohdaksi 1.3.)

Ja ryhmämme edelleen huomauttaa, että:

Talousarvion tekstiosassa käytetään toistuvasti ja johdonmukaisesti ilmaisua "Ikäihmiset ja vammaiset". Nämä ilmaisut olisi perusteltua muuttaa ilmaisuun "Ikääntyneet ja vammaiset henkilöt"

Kannatus: Jenni Jokinen, Leena Kostiainen, Petra Schulze Steinen

Hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Aluehallituksen jäsen Sami Kymäläinen teki muutosehdotuksen:

”Esitän, että valtion Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2026 demokratiakustannuksiin osoittama leikkaus 464 638€ kohdennetaan poliittisille ryhmille maksettavaan ryhmärahaan niin, ettei ryhmärahaa jatkossa makseta. Politiikan kustannuksien leikkaamisesta aiheutuva säästö kohdennetaan sairaalapalveluiden henkilöstövähennystarpeen pienentämiseen.”

Kymäläisen esitys raukesi kannattamattomana.

 

Aluehallituksen jäsen Petra Schulze Steinen teki 1. muutosehdotuksen:

  1. s. 12 kohta 1.2.: Otsikkoon "vastaten kasvavaan palveluntarpeeseen"
  2. s. 12 kohta 1.2.: oikealle reunalle lisätään sana "huomattavasti": Ympärivuorokautiseen palveluasumiseen odottavien määrä vähenee vuodeosastoilla HUOMATTAVASTI vuoteen 2025 verrattuna”

Kannatus: Atanas Aleksovski

Hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Aluehallituksen jäsen Petra Schulze Steinen teki 2. muutosehdotuksen:

s. 12 kohtaan 1.2. lisätään: Omaishoitajien lakisääteisten vapaiden toteutumisaste nousee ja kiireelliset sijaishoidot järjestetään 14 vrk:ssa, määrärahan puitteissa.”

Kannatus: Taru Tolvanen

Hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Aluehallituksen jäsen Petra Schulze Steinen teki 3. muutosehdotuksen:

”Säännöllisen kotihoidon aloitusviive lyhenee huomattavasti ja tavoitteena on keskimäärin nykyistä selvästi nopeampi käynnistysaika palvelutarpeen arvioinnista.”

Schulze Steinen veti esityksen pois.

 

Aluehallituksen jäsen Petra Schulze Steinen teki 4. muutosehdotuksen:

Sivulle 48 (taulukko):

1. Ikäihmisten ja vammaisten palvelurakenteen uudistaminen: palvelujen painopistettä kehitetään varhaisen vaiheen tukea vahvistamalla ja palvelutarpeen kasvuun vastaamiseksi päivitettävien IKI2035 ja VAPA2035 kehittämisohjelmien linjauksin

1.1. Vammaisten tuetun asumisen ja perhehoidon määrä lisääntyy verrattuna vuoteen 2025.

1.2. Ikäihmisten laitoshoidon määrä vähenee verrattuna vuoteen 2025.

1.3. Ikäihmisten ja vammaisten yhteisöllisen asumisen asiakasmäärät kasvavat verrattuna vuoteen 2025. Palvelurakenteen kehittämisessä huomioidaan kasvava palveluntarve ja palvelujen riittävyys kaikissa palvelumuodoissa.

Kannatus: Taru Tolvanen

Hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Aluehallituksen jäsen Petra Schulze Steinen teki toivomusponsiehdotuksen:

Talousarvioprosessin läpinäkyvyyttä lisätään siten, että aluehallitus saa talousarvion valmistelun yhteydessä sekä osavuosikatsausten yhteydessä poliittisen ohjauksen, talouden seurannan ja riskienhallinnan toteuttamiseksi seuraavat tiedot:

  1. palvelulinjakohtainen sopeutus- ja riskianalyysi (säästötoimet, euromääräiset vaikutukset ja vaikutukset palvelutasoon ja henkilöstöön),
  2. keskeiset palveluvolyymit, yksikkökustannukset ja niiden muutokset pääpalveluissa,
  3. oman tuotannon ja ostopalvelujen kustannus- ja volyymikehitys palvelulinjoittain,
  4. henkilöstövaikutusten koonti (HTV-muutokset ja vaikutukset asiakas- ja potilasturvallisuuteen).

Osavuosikatsauksiin liitetään lisäksi riskiliite, jossa esitetään merkittävimmät talous- ja palveluriskit sekä niitä koskevat hallintatoimet.

Schulze Steinen ponsiehdotus raukesi kannattamattomana.

Äänestystulokset

  • Kyllä 11 kpl 85%

    Taru Tolvanen, Hanna Tainio, Sami Kymäläinen, Leena Kostiainen, Anneli Taina, Mikko Franssila, Touko Sikala, Milka Hanhela, Petra Schulze-Steinen, Jenni Jokinen, Atanas Aleksovski

  • Ei 2 kpl 15%

    Hanna Sareila, Petri Siuro

Valmistelija

  • Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
  • Heidi Pyykkönen, HALLINTOPÄÄLLIKKÖ, heidi.pyykkonen@pirha.fi
  • Vuokko Ylinen, HALLINTOJOHTAJA, vuokko.ylinen@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) mukaan hyvinvointialue voi taloudellisesti tukea valtuustoryhmien sisäistä toimintaa sekä valtuustoryhmän päätöksentekoon liittyvää muuta toimintaa, jotta niiden toimintaedellytykset paranevat ja ne voivat edistää asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia. Valtuustoryhmät ovat keskeisessä roolissa demokraattisen päätöksenteon valmistelussa ja asukkaiden äänen tuomisessa alueen hallintoon. Riittävät resurssit mahdollistavat ryhmille mm. tiedottamisen, tilaisuuksien järjestämisen ja vuorovaikutuksen asukkaiden kanssa, mikä vahvistaa avoimuutta, osallisuutta ja luottamusta päätöksentekoon.

Hyvinvointialueen strategian mukaisesti tavoitteena on lisätä asukkaiden osallistumista ja vaikuttamista. Valtuustoryhmien toimintatuki on konkreettinen keino tämän tavoitteen edistämiseksi. Ilman riittävää tukea ryhmien mahdollisuudet toteuttaa avoimuutta ja vuorovaikutusta jäävät rajallisiksi, mikä voi heikentää demokratian toteutumista ja asukkaiden luottamusta.

Valtuustoryhmien toimintatuki esitetään sisällytettäväksi Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2026 talousarvioon. Toimintatuen määrä esitetään talousarvioon valtuustoryhmien neuvottelujen pohjalta. Tukea esitetään budjetoitavaksi 4 000 € per valtuutettu. Päättyneellä valtuustokaudella tuen määrä oli 5 000 € per valtuutettu ja määrä perustui valtuustosopimukseen. Pirkanmaan hyvinvointialueella on 79 valtuutettua, joten budjetoitava kokonaismäärä vuodelle 2026 on 316 000 €. Tuki on tarpeen, jotta ryhmät voivat hoitaa lakisääteistä tehtäväänsä tehokkaasti, yhdenvertaisesti ja strategian mukaisesti.  

Valtuustoryhmien toimintatuki sisällytetään Strateginen ohjaus ja järjestäminen -tehtäväalueen talousarvioon Yleishallinto ja omistajaohjaus -vastuualueen budjettiin, aluevaltuuston kustannuspaikalle.

Aluevaltuusto käsittelee vuoden 2026 talousarviota 8.12.2025. Aluehallituksen on käsiteltävä täydennystä ennen aluevaltuuston kokousta. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että se

  1. sisällyttää Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2026 talousarvioon valtuustoryhmien toimintatuen 316 000 €, joka on 4 000 € per valtuutettu,
     
  2. lisää talousarvion sivulle 57 seuraavan maininnan, josta on sovittu tilintarkastajan kanssa: "Valtuustoryhmien toimintatuki sisältyy Yleishallinto ja omistajaohjaus -vastuualueen talousarvioon. Toimintatukea on budjetoitu 316 000 euroa, joka on 4 000 euroa/valtuutettu."


Aluehallitus päättää tarkastaa pykälän kokouksessa.

Päätös

Päätösesitys hyväksyttiin.

Eriävä mielipide

  • Aluehallituksen jäsen Sami Kymäläinen jätti eriävän mielipiteen asiaan.

    Eriävä mielipide: Esitän eriävän mielipiteen päätöksestä sisällyttää Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2026 talousarvioon valtuustoryhmien toimintatukea 316 000 €, joka on 4 000 € per valtuutettu.

    Perustelut: Maamme hallitus on päättänyt leikata Pirhan demokratiakustannuksia 464 638€. Politiikkaan ja poliitikkoihin kohdennetun leikkauksen siirtäminen henkilöstön ja palveluita käyttävien pirkanmaalaisten maksettavaksi on vastoin rahoituksen antajan nimenomaista ohjeistusta ja eettisesti kestämätöntä.

Kokouskäsittely

Kokouksessa asiantuntijana talousjohtaja Pasi Virtanen.

 

Aluehallituksen jäsen Sami Kymäläinen esitti, että:

”Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2026 talousarvioon ei sisällytetä valtuustoryhmien toimintatukea 316 000 €, joka on 4 000 € per valtuutettu.

Perustelut: Maamme hallitus on päättänyt leikata Pirhan demokratiakustannuksia 464 638€. Politiikkaan ja poliitikkoihin kohdennetun leikkauksen siirtäminen henkilöstön ja palveluita käyttävien pirkanmaalaisten maksettavaksi on vastoin rahoituksen antajan nimenomaista ohjeistusta ja eettisesti kestämätöntä.”

Kymäläisen esitys raukesi kannattamattomana.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).