12630/2023
Pirkanmaan hyvinvointialueen hallintosääntö 22 §.
Pirkanmaalla palliatiivista hoitoa tarvitsee arviolta 4000 potilasta vuodessa. Jokaisella on oikeus tarpeensa edellyttämään palliatiiviseen hoitoon kotona tai sosiaali- ja terveydenhuollon yksikössä STM:n järjestämissuosituksen (STM 2019:68) ja yhtenäisten hoidon perusteiden mukaisesti (STM 2019:2). Tähän tarvitaan konsultaatiotuesta ja vaativasta palliatiivisesta hoidosta vastaava palliatiivinen keskus osastoineen sekä palliatiiviseen hoitoon kykenevä alueen kattava kotisairaala. Kotisairaala vie palliatiivisen hoidon osaamisen potilaiden kotiin tai asumispalveluyksiköihin. Hyvin järjestetty palliatiivinen hoito vähentää tarpeettomia ensiapukäyntejä ja hoitojaksoja akuuttisairaalassa tarjoten paremman elämän loppuvaiheen hoidon ja kärsimyksen lievityksen potilaille ja heidän läheisilleen.
Pirkanmaan hyvinvointialueen palliatiivinen keskus on toiminut verkostomaisena rakenteena. Henkilöstö ja johtaminen on kuitenkin jakautunut toisistaan erillisiin yksiköihin, mikä haittaa palliatiivisen hoidon integroitumista sote-palveluihin ja osaamisen tehokasta hyödyntämistä. Palliatiivisen keskuksen ja kotisairaalapalveluiden yhteensovittaminen hyvinvointialueella mahdollistaa palliatiivisen hoidon erityisosaajien keskittämisen, henkilöstön tehokkaan käytön, joustavan konsultaatiotuen muille ammattilaisille, osaamisen jakamisen koko alueelle ja laadukkaan palliatiivisen hoidon kaikille Pirkanmaan asukkaille sinne missä he asuvat tai ovat hoidossa.
Pirkanmaan hyvinvointialueen sote-palveluiden sairaalapalvelut-palvelulinjan lähisairaalat-toimialueelle esitetään perustettavaksi uusi palliatiivinen keskus ja kotisairaala –vastuualue.
Vastuualueen muodostavat Kaupin kampuksen palliatiivinen yksikkö (ml. psykososiaalisen tuen yksikkö), Pirkanmaan kotisairaala sekä Hatanpään, Sastamalan ja Valkeakosken palliatiiviset osastot. Pirkanmaan hoitokoti jatkaa palliatiivisen keskuksen sidosyksikkönä.
Vastuualueelle siirretään sairaalapalveluista erillisillä päätöksillä 2 erikoislääkärin virkaa ja vastuualuejohtajan virka, joiden rahoitus järjestetään sairaalapalveluista. Vastuualueen muut resurssit järjestetään lähisairaalat-toimialueen sisäisin järjestelyin sekä Kaupin kampuksen palliatiivisen yksikön siirrolla syöpätautien vastuualueelta perustettavalle vastuualueelle.
Vastuualueen perustamista on käsitelty sairaalapalveluiden johtoryhmässä ja sote-johtoryhmässä, jotka molemmat ovat puoltaneet vastuualueen perustamista.
Päätän, että sairaalapalvelut-palvelulinjan lähisairaalat-toimialueelle perustetaan palliatiivinen keskus ja kotisairaala -vastuualue.