Aluehallitus, kokous 10.2.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 40 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelma 2025 -2026

813/2025

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Katja Uitus-Mäntylä, PALVELUPÄÄLLIKKÖ, katja.uitus-mantyla@pirha.fi

Perustelut

Tausta

Pirhan järjestämistehtävään liittyvä Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelma vuodelle 2024–2025 on hyväksytty aluehallituksessa 29.1.2024 § 32. Suunnitelmaan on kirjattu, että ensimmäisen vuoden osalta suunnitelman toteuttamisen ennuste on tarkempi. Jälkimmäisen vuoden osalta suunnitelma on suuntaa antava ja tarvittaessa sitä päivitetään.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelmassa 2025–2026 on tarkennettu vuoden 2025 valvontakohteita sekä täydennetty tarvittavilta osilta myös muita suunnitelmaan kirjattuja asioita. Valvontakohteiden tarkennukseen ovat vaikuttaneet esimerkiksi valtakunnalliset linjaukset sekä valvontayksikön tietoon tulleet uudet valvonnalliset tarpeet. Vuoden 2026 osalta suunnitelma on suuntaa antava, koska esimerkiksi toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset tulevat suurella todennäköisyydellä aiheuttamaan vuosittain tarkennustarpeita suunnitelmaan.

Pirha toimii sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestäjänä. Palvelunjärjestäjän on varmistettava omavalvonnalla sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviensä lainmukainen hoitaminen. Palvelunjärjestäjän on valvottava toimintaansa siten, että sosiaali- ja terveydenhuolto on sisällöltään, laajuudeltaan ja laadultaan sellaista kuin asiakkaiden ja potilaiden tarve ja turvallisuus edellyttävät. Palvelunjärjestäjän on otettava toiminnassaan huomioon, että sosiaalihuollon asiakkaiden ja potilaiden palvelut toteutetaan yhdenvertaisesti. Palvelunjärjestäjän ohjaus ja valvonta kohdistuu sekä hyvinvointialueen omaan palvelutuotantoon että yksityisesti tuotettuihin palveluihin (ml. alihankkijoiden toiminta).

Omavalvontaohjelman (luku 3.) mukaan palvelunjärjestäjän keskeisenä tehtävänä on varmentaa järjestämisvastuunsa toteuttaminen. Järjestämisvastuu varmennetaan järjestäjän omavalvontaohjelman mukaisella laadunkehittämisellä ja itsearvioinnilla (Strategisen ohjauksen tehtäväalue) sekä oman ja hankitun sosiaali- ja terveyspalvelun valvonnalla (Tukipalveluiden tehtäväalue).

Edellä mainittua sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvonnan toteuttamista ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon valvontasuunnitelma. Ohjausta ja valvontaa toteuttaa käytännössä valvonta- ja asiavastaavatoiminnan vastuualueen valvontayksikkö.

Valvonnan  painopisteet ja valvontakohteet

Palveluyksiköiden valvontatarvetta arvioidaan tarvittaessa erillisen riskiluokituksen perusteella. Riskiluokitusta voidaan hyödyntää esimerkiksi uusien valvontakohteiden riskienarvioinnissa.

Arvioinnissa painopisteenä ovat palveluiden saatavuuteen, laatuun, turvallisuuteen ja yhdenvertaisuuteen sekä henkilöstöön liittyviä riskejä.  Arvioinnin perusteella palveluyksiköt luokitellaan neljään luokkaan: korkean riskin yksiköt, keskimääräisen riskin yksiköt, matalan riskin yksiköt ja pienimmän riskin yksiköt. Korkean riskin palveluyksiköt tulisi tarkastaa vuositta, keskimääräisen riskin yksiköt joka toinen vuosi, matalan riskin yksiköt 3–5 vuoden välein ja pienimmän riskin yksiköt tarvittaessa muistutusten, kanteluiden tai muiden herätteiden perusteella.

Suunnitelmallista valvontaa voidaan Pirhassa toteuttaa riskiluokituksen mukaisesti siten, että se kohdistuu pääasiassa korkean ja osittain keskimääräisen riskin palveluyksiköihin. Muiden yksiköiden osalta valvonta tapahtuu ensi sijassa toiminnassa ilmenneiden epäkohtien tai valvontatoimenpiteitä edellyttävien palautteiden perusteella.

Pirhan järjestämisvastuulla oleva sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen laajuus huomioon ottaen, joudutaan osassa suunnitelmallisen valvonnan kohteita ohjaus- ja valvonta toteuttaa rajatusti kohdennettuna vain osaan palveluyksiköitä. Näissä tilanteissa valvontakohteiden valintaan vaikuttaa esimerkiksi toiminnasta tulleet erilaiset palautteet sekä tiedossa olevat erityiset haasteet palveluyksiköiden toiminnassa (esimerkiksi lakisääteisten hoitoaikojen tai asiakasmäärien ylittyminen).

Vuoden 2025 suunnitelmallisen valvonnan toteuttaminen on arvioitu ja valvonnan kohteena ovat seuraavat palvelut. Osassa kohteista valvonta jakautuu useammille vuosille.

  • ympärivuorokautista sosiaalihuollon palvelua tuottavat yksiköt; vuosittain valvottava, mahdollinen myös kevyempi valvontamenettely
  • kotihoito (ml. yhteisöllinen asuminen); vuosittain valvottava, mahdollinen myös kevyempi valvontamenettely
  • ikääntyneiden asiakasohjaus; asiakasohjauksen osalta jatkuu vuodelta 2024
  • vammaisten sosiaalityö (ml. vammaisten asiakkaiden asiakasohjautuminen)
  • vaikeavammaisten kotihoito; vuosittain valvottava, mahdollinen myös kevyempi valvontamenettely
  • vammaisten asuminen (yhteisöllinen asuminen, tuettu asuminen); valvonta jatkuu vuodelta 2024
  • mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asiakasohjaus
  • mielenterveys- ja päihdepalveluiden asuminen (yhteisöllinen asuminen, tuettu asuminen); valvonta jatkuu vuodelta 2024
  • korvaushoito; ostopalveluna Pirhalle tuotettavat palvelut
  • lasten, nuorten ja perheiden palveluiden asiakasohjaus
  • lastensuojelun ja lapsiperheiden sosiaalityö; valvonta siirtyy vuodelta 2024 aluehallintoviraston valvonnan vuoksi, vuonna 2025 sisällytetään valvontaan myös avohuollon tukitoimet ja niiden myöntäminen
  • kasvatus- ja perheneuvonta
  • erikoissairaanhoito 2025–2026; valvonta toteutetaan otantana erikoisaloittain
  • päivystys ja laajat kiirevastaanotot; valvonta jatkuu vuodelta 2024
  • perusterveydenhuollon vastaanottopalvelut
  • suun terveydenhoito
  • ensihoito 2025–2026

 

Vuoden 2026 suunnitelmallisen valvonnan kohteet:

  • ympärivuorokautista sosiaalihuollon palvelua tuottavat yksiköt; vuosittain valvottava, mahdollinen myös kevyempi valvontamenettely
  • kotihoito (ml. yhteisöllinen asuminen); vuosittain valvottava, mahdollinen myös kevyempi valvontamenettely
  • ikääntyneiden perhehoito
  • vaikeavammaisten kotihoito; vuosittain valvottava, mahdollinen myös kevyempi valvontamenettely
  • vammaisten asuminen (yhteisöllinen asuminen, tuettu asuminen); vuosittain valvottava, mahdollinen myös kevyempi valvontamenettely
  • vammaisten päivätoiminta (ml. erityisen tuen tarve), perhehoito ja tuettu asuminen 
  • mielenterveys- ja päihdepalveluiden asuminen (yhteisöllinen asuminen, tuettu asuminen); vuosittain valvottava, mahdollinen myös kevyempi valvontamenettely
  • lasten-, nuorten- ja aikuisten avohuollon mielenterveys- ja päihdepalvelut (perustaso, erikoissairaanhoito); jatkuu vuodelta 2024 organisointimuutosten vuoksi
  • lastensuojelun asiakasohjaus Luotsi
  • opiskeluhuolto
  • erikoissairaanhoito, jatkuu vuodelta 2025; valvonta toteutetaan otantana erikoisaloittain
  • ensihoito, jatkuu vuodelta 2025

 

Suunnitelmallisen valvonnan lisäksi tehdään valvontaa ilmenneiden epäkohtien perusteella. Valvontayksikkö voi myös tehdä kohdennettua valvontaa esimerkiksi valvontaviranomaisen päätösten tai eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisujen toimeenpanon osalta.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvonnan painopisteinä on omavalvonnan toteutuminen seuraavilla osa-alueilla:

  • riskinhallinta
  • henkilöstö
  • lääkehoito
  • asiakkaan asema ja oikeudet
  • kirjaamisen laatu

 

Valvontasuunnitelma sisältää lisäksi hyvinvointialueen tehtäviin kuuluvan lääkelain 71 §:n mukaisen rajattujen lääkevarastojen tarkastustehtävän hoitamisen.

Toimivalta

Pirhan omavalvonnan vastuut ja tehtävät määritellään aluevaltuuston hyväksymässä omavalvontaohjelmassa (Hallintosäännön 22 luku).

Konsernipalvelujohtajan tehtävänä on ohjata ja seurata järjestämisvastuun toteutumista (HS 21 §).  Omavalvontaohjelman (luku 3.) mukaan konsernipalvelujohtaja vastaa omavalvontaohjelmakokonaisuuden laadinnasta hyvinvointialueella sekä palvelunjärjestäjän omavalvontaohjelman toimeenpanosta ja järjestämisvastuun sisäisestä arvioinnista. Tukipalvelujohtaja vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisvastuuseen kuuluvasta valvontatoiminnosta (hyvinvointialuelaki 7.1 § 4 kohta) ja valvontasuunnitelman laatimisesta. Sosiaali- ja terveysjohtaja vastaa sosiaali- ja terveyshuollon osalta palvelutuotannon omavalvonnan toimeenpanosta laadukkaiden ja turvallisten palvelujen tuottamiseksi asukkaille.

Omavalvontaohjelman (luku 4.2.) mukaan hyvinvointialueen on järjestämisvastuuseensa kuuluvana tehtävänä valvottava ja ohjattava sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja ja palveluntuottajia (sote-valvonta). Pirkanmaan hyvinvointialueella palvelutuotannon valvonnasta ja ohjauksesta vastaa valvonta ja asiavastaavatoiminta -vastuualue. Vastuualue sijoittuu hyvinvointialueen tukipalvelujen hallintopalveluihin.

Aluehallitus hyväksyy valvontasuunnitelman (Hallintosääntö 19 §, 19. kohta). Valvontasuunnitelma viedään aluehallituksen käsittelyyn asiakkuus- ja laatujaoston kautta. Suunnitelman toteutumista seuraa asiakkuus- ja laatujaosto (Hallintosääntö 12 §, 4a kohta).  

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelma 2025–2026 on esitelty hyvinvointialueen johtoryhmässä sekä tukipalveluiden, konsernipalveluiden ja sote-palveluiden johtoryhmissä

Liitteenä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelma 2025-2026. Oheismateriaalina sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelma 2025-2026 esitysdiat.

Ehdotus

Esittelijä

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  1. puoltaa liitteenä olevan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelman 2025–2026 hyväksymistä,
     
  2. toimittaa sen aluehallitukselle hyväksyttäväksi ja
     
  3. tarkastaa pykälän kokouksessa.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Pykälä tarkastettiin kokouksessa.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana palvelupäällikkö Katja Uitus-Mäntylää.

Valmistelija

  • Katja Uitus-Mäntylä, PALVELUPÄÄLLIKKÖ, katja.uitus-mantyla@pirha.fi

Perustelut

Pirhan järjestämistehtävään liittyvä Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelma vuodelle 2024–2025 on hyväksytty aluehallituksessa 29.1.2024 § 32. Suunnitelmaan on kirjattu, että ensimmäisen vuoden osalta suunnitelman toteuttamisen ennuste on tarkempi. Jälkimmäisen vuoden osalta suunnitelma on suuntaa antava ja tarvittaessa sitä päivitetään.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelmassa 2025–2026 on tarkennettu vuoden 2025 valvontakohteita sekä täydennetty tarvittavilta osilta myös muita suunnitelmaan kirjattuja asioita. Valvontakohteiden tarkennukseen ovat vaikuttaneet esimerkiksi valtakunnalliset linjaukset sekä valvontayksikön tietoon tulleet uudet valvonnalliset tarpeet. Vuoden 2026 osalta suunnitelma on suuntaa antava, koska esimerkiksi toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset tulevat suurella todennäköisyydellä aiheuttamaan vuosittain tarkennustarpeita suunnitelmaan.

Pirha toimii sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestäjänä. Palvelunjärjestäjän on varmistettava omavalvonnalla sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviensä lainmukainen hoitaminen. Palvelunjärjestäjän on valvottava toimintaansa siten, että sosiaali- ja terveydenhuolto on sisällöltään, laajuudeltaan ja laadultaan sellaista kuin asiakkaiden ja potilaiden tarve ja turvallisuus edellyttävät. Palvelunjärjestäjän on otettava toiminnassaan huomioon, että sosiaalihuollon asiakkaiden ja potilaiden palvelut toteutetaan yhdenvertaisesti. Palvelunjärjestäjän ohjaus ja valvonta kohdistuu sekä hyvinvointialueen omaan palvelutuotantoon että yksityisesti tuotettuihin palveluihin (ml. alihankkijoiden toiminta).

Omavalvontaohjelman (luku 3.) mukaan palvelunjärjestäjän keskeisenä tehtävänä on varmentaa järjestämisvastuunsa toteuttaminen. Järjestämisvastuu varmennetaan järjestäjän omavalvontaohjelman mukaisella laadunkehittämisellä ja itsearvioinnilla (Strategisen ohjauksen tehtäväalue) sekä oman ja hankitun sosiaali- ja terveyspalvelun valvonnalla (Tukipalveluiden tehtäväalue).

Edellä mainittua sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvonnan toteuttamista ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon valvontasuunnitelma. Ohjausta ja valvontaa toteuttaa käytännössä valvonta- ja asiavastaavatoiminnan vastuualueen valvontayksikkö.

Valvonnan painopisteet ja valvontakohteet

Palveluyksiköiden valvontatarvetta arvioidaan tarvittaessa erillisen riskiluokituksen perusteella. Riskiluokitusta voidaan hyödyntää esimerkiksi uusien valvontakohteiden riskienarvioinnissa.

Arvioinnissa painopisteenä ovat palveluiden saatavuuteen, laatuun, turvallisuuteen ja yhdenvertaisuuteen sekä henkilöstöön liittyviä riskejä.  Arvioinnin perusteella palveluyksiköt luokitellaan neljään luokkaan: korkean riskin yksiköt, keskimääräisen riskin yksiköt, matalan riskin yksiköt ja pienimmän riskin yksiköt. Korkean riskin palveluyksiköt tulisi tarkastaa vuosittain, keskimääräisen riskin yksiköt joka toinen vuosi, matalan riskin yksiköt 3–5 vuoden välein ja pienimmän riskin yksiköt tarvittaessa muistutusten, kanteluiden tai muiden herätteiden perusteella.

Suunnitelmallista valvontaa voidaan Pirhassa toteuttaa riskiluokituksen mukaisesti siten, että se kohdistuu pääasiassa korkean ja osittain keskimääräisen riskin palveluyksiköihin. Muiden yksiköiden osalta valvonta tapahtuu ensi sijassa toiminnassa ilmenneiden epäkohtien tai valvontatoimenpiteitä edellyttävien palautteiden perusteella.

Pirhan järjestämisvastuulla oleva sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen laajuus huomioon ottaen, joudutaan osassa suunnitelmallisen valvonnan kohteita ohjaus- ja valvonta toteuttaa rajatusti kohdennettuna vain osaan palveluyksiköitä. Näissä tilanteissa valvontakohteiden valintaan vaikuttaa esimerkiksi toiminnasta tulleet erilaiset palautteet sekä tiedossa olevat erityiset haasteet palveluyksiköiden toiminnassa (esimerkiksi lakisääteisten hoitoaikojen tai asiakasmäärien ylittyminen).

Vuoden 2025 suunnitelmallisen valvonnan toteuttaminen on arvioitu ja valvonnan kohteena ovat seuraavat palvelut. Osassa kohteista valvonta jakautuu useammille vuosille.

  • ympärivuorokautista sosiaalihuollon palvelua tuottavat yksiköt; vuosittain valvottava, mahdollinen myös kevyempi valvontamenettely
  • kotihoito (ml. yhteisöllinen asuminen); vuosittain valvottava, mahdollinen myös kevyempi valvontamenettely
  • ikääntyneiden asiakasohjaus; asiakasohjauksen osalta jatkuu vuodelta 2024
  • vammaisten sosiaalityö (ml. vammaisten asiakkaiden asiakasohjautuminen)
  • vaikeavammaisten kotihoito; vuosittain valvottava, mahdollinen myös kevyempi valvontamenettely
  • vammaisten asuminen (yhteisöllinen asuminen, tuettu asuminen); valvonta jatkuu vuodelta 2024
  • mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asiakasohjaus
  • mielenterveys- ja päihdepalveluiden asuminen (yhteisöllinen asuminen, tuettu asuminen); valvonta jatkuu vuodelta 2024
  • korvaushoito; ostopalveluna Pirhalle tuotettavat palvelut
  • lasten, nuorten ja perheiden palveluiden asiakasohjaus
  • lastensuojelun ja lapsiperheiden sosiaalityö; valvonta siirtyy vuodelta 2024 aluehallintoviraston valvonnan vuoksi, vuonna 2025 sisällytetään valvontaan myös avohuollon tukitoimet ja niiden myöntäminen
  • kasvatus- ja perheneuvonta
  • erikoissairaanhoito 2025–2026; valvonta toteutetaan otantana erikoisaloittain
  • päivystys ja laajat kiirevastaanotot; valvonta jatkuu vuodelta 2024
  • perusterveydenhuollon vastaanottopalvelut
  • suun terveydenhoito
  • ensihoito 2025–2026

 

Vuoden 2026 suunnitelmallisen valvonnan kohteet:

  • ympärivuorokautista sosiaalihuollon palvelua tuottavat yksiköt; vuosittain valvottava, mahdollinen myös kevyempi valvontamenettely
  • kotihoito (ml. yhteisöllinen asuminen); vuosittain valvottava, mahdollinen myös kevyempi valvontamenettely
  • ikääntyneiden perhehoito
  • vaikeavammaisten kotihoito; vuosittain valvottava, mahdollinen myös kevyempi valvontamenettely
  • vammaisten asuminen (yhteisöllinen asuminen, tuettu asuminen); vuosittain valvottava, mahdollinen myös kevyempi valvontamenettely
  • vammaisten päivätoiminta (ml. erityisen tuen tarve), perhehoito ja tuettu asuminen 
  • mielenterveys- ja päihdepalveluiden asuminen (yhteisöllinen asuminen, tuettu asuminen); vuosittain valvottava, mahdollinen myös kevyempi valvontamenettely
  • lasten-, nuorten- ja aikuisten avohuollon mielenterveys- ja päihdepalvelut (perustaso, erikoissairaanhoito); jatkuu vuodelta 2024 organisointimuutosten vuoksi
  • lastensuojelun asiakasohjaus Luotsi
  • opiskeluhuolto
  • erikoissairaanhoito, jatkuu vuodelta 2025; valvonta toteutetaan otantana erikoisaloittain
  • ensihoito, jatkuu vuodelta 2025


Suunnitelmallisen valvonnan lisäksi tehdään valvontaa ilmenneiden epäkohtien perusteella. Valvontayksikkö voi myös tehdä kohdennettua valvontaa esimerkiksi valvontaviranomaisen päätösten tai eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisujen toimeenpanon osalta.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvonnan painopisteinä on omavalvonnan toteutuminen seuraavilla osa-alueilla:

  • riskinhallinta
  • henkilöstö
  • lääkehoito
  • asiakkaan asema ja oikeudet
  • kirjaamisen laatu


Valvontasuunnitelma sisältää lisäksi hyvinvointialueen tehtäviin kuuluvan lääkelain 71 §:n mukaisen rajattujen lääkevarastojen tarkastustehtävän hoitamisen.

Toimivalta

Pirhan omavalvonnan vastuut ja tehtävät määritellään aluevaltuuston hyväksymässä omavalvontaohjelmassa (Hallintosäännön 22 luku).

Konsernipalvelujohtajan tehtävänä on ohjata ja seurata järjestämisvastuun toteutumista (HS 21 §).  Omavalvontaohjelman (luku 3.) mukaan konsernipalvelujohtaja vastaa omavalvontaohjelmakokonaisuuden laadinnasta hyvinvointialueella sekä palvelunjärjestäjän omavalvontaohjelman toimeenpanosta ja järjestämisvastuun sisäisestä arvioinnista. Tukipalvelujohtaja vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisvastuuseen kuuluvasta valvontatoiminnosta (hyvinvointialuelaki 7.1 § 4 kohta) ja valvontasuunnitelman laatimisesta. Sosiaali- ja terveysjohtaja vastaa sosiaali- ja terveyshuollon osalta palvelutuotannon omavalvonnan toimeenpanosta laadukkaiden ja turvallisten palvelujen tuottamiseksi asukkaille.

Omavalvontaohjelman (luku 4.2.) mukaan hyvinvointialueen on järjestämisvastuuseensa kuuluvana tehtävänä valvottava ja ohjattava sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja ja palveluntuottajia (sote-valvonta). Pirkanmaan hyvinvointialueella palvelutuotannon valvonnasta ja ohjauksesta vastaa valvonta ja asiavastaavatoiminta -vastuualue. Vastuualue sijoittuu hyvinvointialueen tukipalvelujen hallintopalveluihin.

Aluehallitus hyväksyy valvontasuunnitelman (Hallintosääntö 19 §, 19. kohta). Valvontasuunnitelma viedään aluehallituksen käsittelyyn asiakkuus- ja laatujaoston kautta. Suunnitelman toteutumista seuraa asiakkuus- ja laatujaosto (Hallintosääntö 12 §, 4a kohta).  

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelma 2025–2026 on esitelty hyvinvointialueen johtoryhmässä sekä tukipalveluiden, konsernipalveluiden ja sote-palveluiden johtoryhmissä. 

Asiakkuus- ja laatujaosto on käsitellyt sosiaali- ja terveydenhullon palvelujen valvontasuunnitelman 2025-2026 kokouksessaan 3.2.2025.

Liitteenä Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelma 2025-2026. Oheismateriaalina sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelma 2025-2026 esitysdiat.

Ehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää hyväksyä liitteenä olevan Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelman 2025-2026.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kokouksessa asiantuntijana palvelupäällikkö Katja Uitus-Mäntylä.

Aluevaltuuston 1. varapuheenjohtaja Aleksi Jäntti ja aluehallituksen 2. varapuheenjohtaja Jouni Sirén poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Aluehallituksen varajäsen Anna Kontula saapui kokoukseen ennen päätöksentekoa.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
asiointi.pirha.fi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.