Aluehallitus, kokous 16.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 238 Liikkuvien palveluiden pilotin väliarviointi ja lähiasemaverkon tarkennukset

18950/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Eeva Torppa-Saarinen, PALVELULINJAJOHTAJA AVOPALVELUT, eeva.torppa-saarinen@pirha.fi
Titta Pelttari, PALVELULINJAJOHTAJA LANUPE, titta.pelttari@pirha.fi
Sari Mäkinen, TOIMIALUEJOHTAJA, sari.makinen@pirha.fi
Minna Luoto, TOIMIALUEJOHTAJA,SUUN TERVEYD., minna.luoto@pirha.fi

Perustelut

Tausta

Aluehallitus hyväksyi 20.11.2023 (§ 318) Pirkanmaan hyvinvointialueen vastaanottopalveluiden palveluiden verkoston suunnitelman. Suunnitelma sisälsi päätöksen alustavasta liikkuvien palveluiden toimintamallista ja sen pilotoimisesta Kurussa, Luopioisissa ja Punkalaitumella vuonna 2024. 

Palveluiden verkostoa täydentävä lähiasemien palveluiden verkoston suunnitelma hyväksyttiin aluehallituksessa 11.3.2024 (§ 71). Aluehallitus täydensi palveluiden verkostoa kymmenellä lähiasemalla, jotka ovat Hervanta Mehiläinen, Ikaalinen, Kangasala Ruutana, Kangasala Vatiala, Koukkuniemen hammashoitola, Kuhmoinen, Peltolammi, Pälkäne, Tampere keskusta Mehiläinen ja Urjala. 

Toimipaikat, joiden toiminnan jatkumisesta aluehallitus ei ole vielä tehnyt päätöstä, ovat Juupajoki, Kaukajärvi (Tampere), Kihniö, Kulju (Lempäälä), Kuru (Ylöjärvi), Kämmenniemi (Tampere), Luopioinen (Pälkäne), Mouhijärvi (Sastamala), Punkalaidun (Sastamala), Ruovesi, Sahalahti (Kangasala) ja Vesilahti. Hammashoitolat, joiden osalta päätökset puuttuvat, ovat Kiikoinen (Sastamala), Kaukajärvi (Tampere), Kauraslampi (Ylöjärvi) ja Viljakkala (Ylöjärvi).  

Aluehallituksen linjauksen mukaisesti ennen edellä mainittujen toimipisteiden toiminnan jatkamista koskevien päätösten tekemistä tulee toteuttaa liikkuvien palveluiden pilotointi. 

Liikkuvien palveluiden pilotin tilannekuva 

Liikkuvilla palveluilla tarkoitetaan palvelupäiväperiaatteella toteutettavia lähipalveluja, jotka mahdollistavat asukkaalle palvelun lähellä kotia. Liikkuvat palvelut tukeutuvat lähimpään sote-asemaan tai lähiasemaan ja samalla lisätään alueen asukkaiden mahdollisuuksia käyttää digitaalisia palveluja. Liikkuvia palveluja tarjotaan erityisesti asukkaille, joiden on hankala hakeutua palveluun lähimmälle sote-asemalle tai lähiasemalle tai jotka muista syistä hyötyvät lähipalveluista. Asiakasryhmään kuuluvat esimerkiksi monipalveluasiakkaat, paljon palveluja käyttävät, syrjäytymisvaarassa olevat, digitaalisten palveluiden ulkopuolelle jäävät ja pikkulapsiperheet. 

Pirkanmaalla on jo tällä hetkellä vakiintuneita palvelupäiväperiaatteella toimivia palveluja. Esimerkkejä vakiintuneista liikkuvista palveluista ovat muun muassa tietyt suun terveydenhuollon palvelut, liikkuva sosiaalityö, rokotebussi, lapsiperheiden liikkuvat palvelut kuten neuvola- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut, kotisairaala ja laajentuvat ensihoidon palvelut. Pirkanmaalla käytössä olevat liikkuvat palvelut kuvataan tarkemmin liitteessä. 

Liikkuvien palveluiden pilotit käynnistettiin maaliskuun 2024 alusta Luopioisissa, Punkalaitumella ja Kurussa. Varsinaisten pilottien käynnistymistä edelsi yhteistyössä alueen asukkaiden ja henkilöstön kanssa toteutetut työpajat. Valmisteluvaiheessa selvitettiin laajasti Suomessa käytössä olevia tai kokeilussa olleita liikkuvien palveluiden toimintamalleja. Näistä piloteista saatua tietoa on hyödynnetty valmisteltaessa Pirkanmaan alueellista pilotointia. 

Pirkanmaalla käynnistyneiden pilottien toteutustavat eroavat hieman toisistaan. Toteutustavoissa on huomioitu alueen asukkaiden palvelutarpeet ja asukastyöpajoissa alueelta nousseet toiveet. Kokeilu sisältää terveydenhuollon, suun terveydenhuollon ja sosiaalihuollon palveluja. Tavoitteena on pilotista kertyvän tiedon perusteella muodostaa Pirkanmaan hyvinvointialueelle tarkoituksenmukaisin liikkuvien lähipalveluiden yleinen toimintamalli. Lähtökohtana on, että liikkuvat palvelut toteutetaan aina alueen asukkaiden palvelutarpeiden mukaan. 

Käynnissä olevien liikkuvien palveluiden pilottien arvioinnissa selvitetään alueen asukkaiden, palveluja käyttävien asiakkaiden ja henkilökunnan näkemyksiä liikkuvista palveluista. Seurattavia asioita ovat muun muassa asiakastyytyväisyys, palveluihin pääsy, palveluiden sisällöt, asiakkaiden ja henkilöstön liikkumisesta aiheutuvat kustannukset ja niiden vaihtoehdot sekä palveluiden vaatimat tilat. Arviointi- ja mittaritiedot vaikuttavat pilotin perusteella muodostettavaan liikkuvien palveluiden toimintamalliin sekä toiminnan sisältöön ja toteutukseen paikallisesti. Palautetta kerätään jatkuvasti pilotin aikana ja toimintamallia muokataan jo meneillään olevan kokeiluvaiheen aikana palautteen perusteella. 

Tiivistys liikkuvien palveluiden väliraportoinnista 

Liikkuvien lähipalveluiden pilotin väliarvioinnissa tarkastellaan kolmea eri arviointikokonaisuutta, jotka ovat palaute, palveluiden saatavuus ja kustannukset. Väliarvioinnissa on huomioitu asiakkaiden ja ammattilaisten antama palaute. Ensimmäisten kahden kuukauden tarkemmat arviointitulokset esitetään liitemateriaalissa.  

Yhteenveto väliarvioinnista: 

Aiakaspalaute on ollut pääsääntöisesti myönteistä, noin 90 % palvelua käyttäneistä asiakkaista suosittelisi liikkuvia lähipalveluja läheisilleen. Sanallisessa palautteessa kiitetään henkilöstön ammattitaitoa, palveluiden läheisyyttä ja hoidon laatua. Kehittämiskohteeksi asiakkaat ovat tunnistaneet tiedottamisen puutteet, lisääntyneet hiilidioksidipäästöt ja pilotin koetun keskeneräisyyden. 

Ammattilaisista 40 % kokee toiminnan pääosin positiiviseksi ja 20 % pääosin negatiiviseksi. Onnistumisiksi ammattilaiset näkevät erityisesti tilat, välineistön ja sisäisen viestinnän. Keskeisiksi kehityskohteiksi nähdään erityisesti ulkoinen viestintä ja hoitoon ohjautuminen. Ammattilaisten näkemykset vaihtelevat alueittain, Luopioisissa 70 % ammattilaisista koki pilotin positiiviseksi. 

Palveluiden saatavuuteen liittyviä huomioita ensimmäisen kahden kuukauden ajalta on muun muassa etävastaanottojen määrän lisääntyminen noin 30 %, yhteydenottojen määrän kasvu noin 25 %, vastaanottojen määrän väheneminen noin 30 %, mutta toisaalta hoitotakuun (14 vrk) sisälle kuuluvien vastaanottokäyntien osuus kasvoi noin 11 %. Palvelujen saatavuustiedot ovat käytettävissä terveyspalveluista, sosiaalipalveluista on käytettävissä yksittäisiä käyntitietoja. Syksyn arvioinnissa tiedot tuotetaan myös suun terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden mittareista.  

Liikkuvien palvelujen kustannuksiin vaikuttaa palvelupäiväperiaatteen mukaisten palvelupäivien toteutunut lukumäärä. Palvelua tuotetaan palvelutarpeen mukaisesti ja jo pilotoinnin yhteydessä palvelutarpeen on todettu vaihtelevan. Kustannusmittareiden osalta liikkumisen kustannuksia (kilometrikorvaukset, leasing-autojen kustannukset) kertyi alueilla noin 2.000 euroa kuukaudessa. Muut logistiikkakustannukset (posti- ja kuriiripalvelut ja tavarankuljetuspalvelut) lisääntyivät alueilla noin 2.000 euroa kuukaudessa. Vuokrakustannusten potentiaalinen kustannussäästö on alueilla noin -10.000 euroa kuukaudessa. Potentiaalisia kustannussäästöjä syntyy myös henkilöstömenojen ja henkilöstövuokrauksen menojen vähenemistä. Pienillä asemilla on ollut välttämätöntä maksaa rekrytointilisää terveyskeskuslääkäreille saatavuusongelmien vuoksi ja alueilla on jouduttu käyttämään vuokratyövoimaa. Lääkäreiden rekrytointilisät ovat olleet noin 500-1.000 €/kk.  

Asukkaiden kuuleminen, muut lausunnot ja kommentit 

Asukkaita, palvelujen käyttäjiä ja henkilöstöä on kuultu ennen käynnissä olevien pilottien alkamista ja palautetta on kerätty väliraportointia varten. Ennen pilottien käynnistämistä asukkaat kutsuttiin alueellisiin työpajoihin, joista saatu palaute vaikutti pilottien alueittain vaihteleviin toteutustapoihin. Liikkuvien palveluiden arviointipalautetta kerätään pilotin päättymiseen asti ja palautetta voi antaa myös muiden palautekanavien kautta. Kesäkuussa on aukeamassa laajempi kysely, jossa kysytään asukkaiden näkemyksiä myös liikkuvista palveluista. Toimielimien kuulemiskierros käynnistyy aluehallituksen 17.6.2024 päätöksellä. Alueelliset asukastilaisuudet tullaan järjestämään Ruovedellä 19.8.2024 ja Lempäälässä 26.8.2024. 

Esitys lähiasemaverkon täydentämiseksi, toimipisteiden lakkauttamiseksi ja liikkuvien palveluiden alueiksi 

Lähiasemaverkoston osalta päätökset puuttuvat seuraavista toimipaikoista: Juupajoki, Kaukajärvi (Tampere), Kihniö, Kulju (Lempäälä), Kuru (Ylöjärvi), Kämmenniemi (Tampere), Luopioinen (Pälkäne), Mouhijärvi (Sastamala), Punkalaidun (Sastamala), Ruovesi, Sahalahti (Kangasala) ja Vesilahti. Hammashoitolat, joiden osalta päätökset puuttuvat, ovat Kiikoinen (Sastamala), Kaukajärvi (Tampere), Kauraslampi (Ylöjärvi) ja Viljakkala (Ylöjärvi).  

Toimipisteiden vaikutusalueen asukkaiden palvelutarve, henkilöstön saatavuus, käytettävissä olevat tilat, hyvinvointialueen investointiohjelman tavoitteet ja tähän mennessä liikkuvien palveluiden pilotista saatujen kokemusten perusteella palveluiden verkostoon virkavalmistelusta esitetään seuraavia toimenpiteitä: 

Palveluiden verkostoon lisättävät lähiasemat: 

  • Kaukajärven toimipiste säilyy, kunnes Tampereen kaupungin alueen sote-asemien kokonaisuus täydentyy (Kaupin yliopistollinen sote-asema). 
  • Kuljun toimipiste säilyy, kunnes Lempäälän sote-aseman tilatarpeet on ratkaistu. 
  • Vesilahden toimipiste säilyy, kunnes Lempäälän sote-aseman tilatarpeet on ratkaistu. 


Lakkautettavat toimipisteet, jotka korvataan liikkuvilla palveluilla 

  • Juupajoki 
  • Kihniö 
  • Kuru (Ylöjärvi) 
  • Luopioinen (Pälkäne) 
  • Mouhijärvi (Sastamala) 
  • Punkalaidun (Sastamala) 
  • Ruovesi 


Toimeenpanovaiheessa liikkuvilla palveluilla korvattavien toimipisteiden alueilla sovitaan erikseen tilat, joissa liikkuvia palveluja tuotetaan.  

Toimipisteet, jotka suljetaan: 

  • Kangasala Sahalahti 
  • Tampere Kämmenniemi 
  • Ylöjärvi Viljakkala (Elokaari) 
  • hammashoitola Sastamala Kiikoinen 
  • hammashoitola Sastamala Äetsä 
  • hammashoitola Tampere Kaukajärvi 
  • hammashoitola Ylöjärvi Kauraslampi 


Suljettavat hammashoitoloiden toimipisteet 

Lisäksi esitetään, että seuraavat hammashoitolat suljetaan heti, kun korvaavat, toiminnan vaatimat tilat ovat järjestyneet: 

  • Kangasala Suorama 
  • Nokia Kauppakatu 
  • Nokia Koskenmäki 
  • Tampere Vuores 
  • Ylöjärvi Vuorentausta. 


Yhteistoiminta -käsittely 

Suunnitelma palvelujen toteuttamisesta liikkuvina ja digitaalisina palveluina avopalveluissa ja lasten, nuorten ja perheiden palveluissa on ollut sisällöllisenä asiana syksyn 2023 yhteistoimintaneuvotteluissa. Kohdennetut neuvottelut toimipisteiden osalta käydään päätösten toimeenpanovaiheessa. 

Jatkovalmistelu 

Pirkanmaan hyvinvointialueen hallintosäännön (AV 12.2.2024, § 33) § 10a kohdan 1a mukaan aluehallitus päättää palvelukohtaisista palveluverkkosuunnitelmista aluevaltuuston käymän lähetekeskustelun pohjalta ja kuultuaan asianmukaisia jaostoja, valiokuntia ja vaikuttamistoimielimiä aiheesta.  

Liitteenä lähiasemien palveluverkkoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskeva suunnitelma.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • merkitä tiedoksi liitteenä olevan lähiasemien palveluverkkoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskevan suunnitelman ja
     
  • lähettää suunnitelman laajalle kuulemiskierrokselle sekä
     
  • esittää aluevaltuustolle, että se käy lähetekeskustelun lähiasemien palveluverkkoa täydentävästä ja liikkuvia palveluja koskevasta suunnitelmasta ja palauttaa suunnitelman lähetekeskustelun jälkeen aluehallitukselle käsiteltäväksi,
     
  • tarkastaa pykälän kokouksessa.

Päätös

Asia jätettiin pöydälle.

Esteellisyys

Olga Haapa-aho, Arja Laitinen, Katariina Pylsy ja Ida Leino ilmoittivat olevansa esteellisiä asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/kaupungin hallituksen jäsenyys/varajäsenyys) ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Aluehallitus totesi Pekka Järvisen esteelliseksi asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/kaupungin hallituksen jäsenyys) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin.

Kokouskäsittely

Hallintolain 28.1 § 5 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos hän on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä sellaisessa yhteisössä, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa. Hallintolain 28.1 § 7 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos luottamus hänen puolueettomuuteensa vaarantuu muusta erityisestä syystä. Käsittelyn kohteena olevat suunnitelmat, voidaan katsoa koskevan kuntien erityisiä etuja tai haittoja. Asiassa pidetään siten esteellisinä Pirkanmaan kunnan- ja kaupunginhallitusten jäseniä ja varajäseniä. Esteellisyyden arvioinnissa ei ole merkitystä sillä, onko henkilö ollut päättämässä asiasta toisessa roolissa, vaan ratkaisevaa on kaksoisroolin olemassaolo. Esteellisyyden arvioinnissa on hyödynnetty Kuntaliiton ohjeistuksia sekä Hyvil Oy:n 19.5.2023 laatimaa (6/2023) lausuntoa. Hyvinvointialueella noudatetaan esteellisyysperusteiden arvioinnissa varovaisuusperiaatetta.

Aluehallituksen varajäsenet Hanna Holma ja Perttu Jussila saapuivat kokoukseen. 

Aluehallitus totesi jäsen Pekka Järvisen esteelliseksi §:n 185 käsittelyssä edellä mainituin perustein. Hyväksyttiin yksimielisesti. 

Aluehallituksen varajäsen Atanas Aleksovski saapui kokoukseen. 

Kuultiin asiantuntijana palvelulinjajohtaja Eeva Torppa-Saarista. 
 

Aluehallituksen jäsen Milka Hanhela teki muutosesityksen: 

" Aluehallitus päättää

  • merkitä tiedoksi liitteenä olevan lähiasemien palveluverkkoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskevan suunnitelman,  
  • lähettää suunnitelman laajalle kuulemiskierrokselle,  
  • että liikkuvien palveluiden pilotin kokeilua ja kehittämistä jatketaan syksyn 2024 ajan ennen lähiasemien palveluverkkoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskevan suunnitelman käsittelyä aluevaltuustossa ja -hallituksessa, ja  
  • tarkastaa pykälän kokouksessa. " 

Kannatus: Hanna Laine, Jouni Sirén, Leena Mankkinen. 
 

Kokouksessa pidettiin neuvottelutauko klo 13.50-14.00.
 

Aluehallituksen varajäsen Perttu Jussila esitti, että asia jätetään pöydälle. 

Kannatus: Atanas Aleksovski. 

Hyväksyttiin yksimielisesti. 


Hanhelan muutosesitys raukesi asian pöydälle panon johdosta.
 

Aluevaltuuston puheenjohtaja Johanna Loukaskorpi, aluehallituksen varajäsen Hanna Holma, yliopiston edustaja Tapio Visakorpi ja aluehallituksen 1. varapuheenjohtaja Hanna Laine poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa. 

Aluehallituksen varajäsenet Ulla Kampman ja Leena Mankkinen saapuivat kokoukseen ennen päätöksentekoa. 

Valmistelija

Eeva Torppa-Saarinen, PALVELULINJAJOHTAJA AVOPALVELUT, eeva.torppa-saarinen@pirha.fi
Sari Mäkinen, TOIMIALUEJOHTAJA, sari.makinen@pirha.fi
Titta Pelttari, PALVELULINJAJOHTAJA LANUPE, titta.pelttari@pirha.fi
Minna Luoto, TOIMIALUEJOHTAJA,SUUN TERVEYD., minna.luoto@pirha.fi

Perustelut

Asian esittely aluehallituksen kokouksella 17.6.2024 § 185.

Liitteenä lähiasemien palveluverkkoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskeva suunnitelma.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • merkitä tiedoksi liitteenä olevan lähiasemien palveluverkkoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskevan suunnitelman ja
     
  • lähettää suunnitelman laajalle kuulemiskierrokselle sekä
     
  • esittää aluevaltuustolle, että se käy lähetekeskustelun lähiasemien palveluverkkoa täydentävästä ja liikkuvia palveluja koskevasta suunnitelmasta ja palauttaa suunnitelman lähetekeskustelun jälkeen aluehallitukselle käsiteltäväksi,
     
  • tarkastaa pykälän kokouksessa.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Pykälä tarkastettiin kokouksessa.

Esteellisyys

Lassi Kaleva, Olga Haapa-aho, Katariina Pylsy ja Arja Laitinen ja Ida Leino  ilmoittivat olevansa esteellisiä asiassa (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/kaupungin hallituksen jäsenyys/varajäsenyys) ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin. Aluehallitus totesi Pekka Järvisen esteelliseksi asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta,​ HL 28 § 1 mom 7 kohta,​ kunnan/ kaupungin hallituksen jäsenyys) ja Järvinen poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. 

Kokouskäsittely

Hallintolain 28.1 § 5 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos hän on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä sellaisessa yhteisössä, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa. Hallintolain 28.1 § 7 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos luottamus hänen puolueettomuuteensa vaarantuu muusta erityisestä syystä. Käsittelyn kohteena olevat suunnitelmat, voidaan katsoa koskevan kuntien erityisiä etuja tai haittoja. Asiassa pidetään siten esteellisinä Pirkanmaan kunnan- ja kaupunginhallitusten jäseniä ja varajäseniä. Esteellisyyden arvioinnissa ei ole merkitystä sillä, onko henkilö ollut päättämässä asiasta toisessa roolissa, vaan ratkaisevaa on kaksoisroolin olemassaolo. Esteellisyyden arvioinnissa on hyödynnetty Kuntaliiton ohjeistuksia sekä Hyvil Oy:n 19.5.2023 laatimaa (6/2023) lausuntoa. Hyvinvointialueella noudatetaan esteellisyysperusteiden arvioinnissa varovaisuusperiaatetta.

Varajäsenet Perttu Jussila, Jocka Träskbäck, Atanas Aleksovski, Veikko Vallin, Ulla Kampman ja Hanna Holma saapuivat kokoukseen §:n 188 käsittelyn ajaksi.

Aluehallitus totesi jäsen Pekka Järvisen esteelliseksi §:n 188 käsittelyssä edellä mainituin perustein. Hyväksyttiin yksimielisesti. 

Kuultiin asiantuntijana toimialuejohtaja Sari Mäkista.

Milka Hanhelan muutosesitys:  

"Aluehallitus päättää
- merkitä tiedoksi liitteenä olevan lähiasemien palveluverkkoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskevan suunnitelman,
- että liikkuvien palveluiden pilotin kokeilua ja kehittämistä jatketaan syksyn 2024 ajan,
- lähettää suunnitelman laajalle kuulemiskierrokselle syksyllä 2024,
- esittää aluevaltuustolle, että se käy lähetekeskustelun lähiasemien palveluverkkoa täydentävästä ja liikkuvia palveluja koskevasta suunnitelmasta ja palauttaa suunnitelman lähetekeskustelun jälkeen aluehallitukselle käsiteltäväksi, kun kokeilu on päättynyt, ja
- tarkastaa pykälän kokouksessa".

Kannatus: Jouni Sirén.

Puheenjohtajan äänestysesitys: Pohjaesitys JAA, Hanhelan muutosesitys EI. Hyväksyttiin.

Äänestyksessa annettiin 8 JAA-ääntä ja 4 EI-ääntä. Yksi poissa. Pohjaesitys hyväksyttiin. 

Varajäsenet  Perttu Jussila, Jocka Träskbäck, Atanas Aleksovski, Veikko Vallin, Ulla Kampman ja Hanna Holma poistuivat kokouksesta pykälän käsittelyn jälkeen. 

 

Äänestystulokset

  • Jaa 8 kpl 67%

    Leena Kostiainen, Hanna Laine, Juho Ojares, Jori-Pekka Träskbäck, Ulla Kampman, Sari Tanus, Atanas Aleksovski, Veikko Vallin

  • Ei 4 kpl 33%

    Milka Hanhela, Perttu Jussila, Hanna Holma, Jouni Sirén

Valmistelija

  • Eeva Torppa-Saarinen, PALVELULINJAJOHTAJA AVOPALVELUT, eeva.torppa-saarinen@pirha.fi
  • Titta Pelttari, PALVELULINJAJOHTAJA LANUPE, titta.pelttari@pirha.fi
  • Paula Paavilainen, VASTAAVA HALLINTOPÄÄLLIKKÖ, paula.paavilainen@pirha.fi

Perustelut

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen kokouksen 17.6.2024 § 185 pöytäkirjassa. Aluehallitus lähetti lähiasemien palveluverkkoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskevan suunnitelman laajalle kuulemiskierrokselle ja aluevaltuuston lähetekeskusteluun kokouksessaan 24.6.2024 § 188.

Suunnitelman liiteaineisto on täydentynyt aluehallituksen kesäkuun kokouksen jälkeen toimielinten kuulemiskierroksella saaduilla lausunnoilla, muiden tahojen suunnitelmasta antamilla kommenteilla ja lausunnoilla sekä asukaskyselyn tuloksilla. Myös liikkuvien palveluiden arviointiraportti on päivittynyt elokuun lopun tilanteen mukaisesti.

Laajan kuulemiskierroksen pohjalta aluehallituksen 24.6.2024 § 188 pohjaesitykseen lähiasemien palvelujen verkostoa täydentävään ja liikkuvia palveluja koskevaan suunnitelmaan esitetään tehtäväksi tarkennuksia, jotka koskevat Kämmenniemen, Ruoveden ja Sahalahden alueita.

Kämmenniemen ja Sahalahden alueella palvelutuotanto esitetään järjestettäväksi liikkuvina palveluina. Kämmenniemen osalta tilannetta arvioidaan uudelleen, kun Tampereen kaupungin alueen sote-asemien kokonaisuus täydentyy. Sahalahden alueen tilannetta arvioidaan Kangasalan sote-asemakokonaisuuden osana. Liikkuvina palveluina tuotettavien palvelujen lähtökohtana on oma palvelutuotanto, mahdollinen vuokratyövoiman käyttö huomioidaan toiminnan jatkoedellytyksiä arvioitaessa.

Ruoveden alueen palvelujen tuotantotapaan ei esitetä muutosta. Kuulemiskierros on kuitenkin vahvistanut näkemystä, että palvelut on tuotettava alueelle riittävän laajana alueen palvelutarve huomioiden (mm. sairastavuusindeksi 1,4). Koska liikkuvien palveluiden toimintamalli joustaa sisällöllisesti ja määrällisesti kiinteää lähiasemaa enemmän, Ruoveden alueelle esitetään edelleen liikkuvien palveluiden toimintamallia riittävien palveluiden turvaamiseksi. Palveluvalikoiman sisältö tarkentuu liikkuvien palveluiden käyttöönottovaiheessa. Alueen palvelutarve huomioiden Ruoveden alueelle on myös tarkoituksenmukaista neuvotella näytteenottopalveluista Fimlab Oy:n kanssa.

Päätöksen alla olevien toimipisteiden vuokrakustannukset ovat nykyisillä vuokrasopimuksilla noin 4,2 miljoonaa euroa vuodessa. Alkuperäinen (AH 24.6.2024 § 188) pohjaesitys olisi vähentänyt vuokrakustannuksia noin 850.000 euroa vuodessa nykyisten vuokrasopimusten mukaisilla vuokrilla. Mikäli Kämmenniemessä ja Sahalahdella otetaan käyttöön liikkuvien palveluiden toimintamalli, vuokrakustannusten väheneminen pienenee ja on vuositasolla noin 730.000 euroa. Sahalahden osalta on mahdollista neuvotella nykyisiä tiloja suppeammat tilat liikkuville palveluille, mutta Kämmenniemi on vuokrattava kokonaisuudessaan. Vuokravaikutusten arvioinnissa ei tässä vaiheessa pystytä arvioimaan kaikkien nykyisten vuokrasopimusten irtisanomisesta ja uusien vuokrasopimusten solmimisesta aiheutuvaa vähennystä.

Kämmenniemen ja Sahalahden liikkuvien palveluiden käyttöönotto ei lisää henkilöstökustannuksia edellyttäen, että toimipisteisiin saadaan rekrytoitua omaa henkilökuntaa. Lisäkustannuksia aiheutuu liikkumisen kustannuksista, jotka ovat liikkuvien palveluiden pilotin kokemusten perusteella noin 20.000 euroa vuodessa yhtä liikkuvan palvelun toimipistettä kohden.

Muutettu pohjaesitys vähentää säästöpotentiaalia vuositasolla noin 150.000 euroa (kahden liikkuvan palvelun toimipisteen arvioidut kokonaiskustannukset vuodessa).

 

Päivitetty esitys lähiasemien palvelujen verkoston täydentämiseksi, toimipisteiden lakkauttamiseksi ja liikkuvien palveluiden alueiksi

Palveluiden verkostoon lisättävät lähiasemat:

  • Kaukajärven toimipiste säilyy, kunnes Tampereen kaupungin alueen sote-asemien kokonaisuus täydentyy.
  • Kuljun toimipiste säilyy, kunnes Lempäälän sote-aseman tilatarpeet on ratkaistu.
  • Vesilahden toimipiste säilyy, kunnes Lempäälän sote-aseman tilatarpeet on ratkaistu.
     

Lakkautettavat toimipisteet, jotka korvataan liikkuvilla palveluilla

  • Juupajoki
  • Kihniö
  • Kuru (Ylöjärvi)
  • Kämmenniemi (Tampere)
  • Luopioinen (Pälkäne)
  • Mouhijärvi (Sastamala)
  • Punkalaidun (Sastamala)
  • Ruovesi
  • Sahalahti (Kangasala)
     

Toimeenpanovaiheessa liikkuvilla palveluilla korvattavien toimipisteiden alueilla sovitaan erikseen tilat, joissa liikkuvia palveluja tuotetaan.

Toimipisteet, jotka suljetaan:

  • Ylöjärvi Viljakkala (Elokaari)
  • hammashoitola Sastamala Kiikoinen
  • hammashoitola Sastamala Äetsä
  • hammashoitola Tampere Kaukajärvi
  • hammashoitola Ylöjärvi Kauraslampi
     

Suljettavat hammashoitoloiden toimipisteet

Lisäksi esitetään, että seuraavat hammashoitolat suljetaan heti, kun korvaavat, toiminnan vaatimat tilat ovat järjestyneet:

  • Kangasala Suorama
  • Nokia Kauppakatu
  • Nokia Koskenmäki
  • Tampere Vuores
  • Ylöjärvi Vuorentausta.
     

Pykälän liitteenä on seuraava aineisto:

  • Liikkuvien lähipalveluiden pilotin väliarviointi ja palvelujen verkoston täydentäminen, suunnitelma 24.6.2024,
  • Kooste liikkuvien palveluiden suunnitelmasta 5.9.2024 mennessä annetuista kommenteista ja lausunnoista,
  • Asiakaskyselyn tulokset,
  • Liikkuvien palveluiden pilotin arviointiraportti 31.8.204 ja
  • Lähiasemia ja liikkuvia palveluja koskeva päätöksenteon ennakkoarviointi.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • merkitä tiedoksi liitteenä olevat päivitetyt aineistot,
     
  • esittää aluevaltuustolle, että se käy lähetekeskustelun päivitetystä lähiasemien palveluverkkoa täydentävästä ja liikkuvia palveluja koskevasta suunnitelmasta ja palauttaa suunnitelman lähetekeskustelun jälkeen aluehalitukselle käsiteltäväksi,
     
  • tarkastaa pykälän kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Aluehallituksen jäsenet Olga Haapa-aho, Lassi Kaleva ja Katariina Pylsy ilmoittivat olevansa esteellisiä asiassa (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/kaupungin hallituksen jäsenyys/varajäsenyys) ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin. Aluehallitus totesi jäsen Pekka Järvisen esteelliseksi asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta,​ HL 28 § 1 mom 7 kohta,​ kunnan/ kaupungin hallituksen jäsenyys) ja Järvinen poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Kokouskäsittely

Hallintolain 28.1 § 5 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos hän on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä sellaisessa yhteisössä, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa. Hallintolain 28.1 § 7 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos luottamus hänen puolueettomuuteensa vaarantuu muusta erityisestä syystä. Käsittelyn kohteena olevat suunnitelmat, voidaan katsoa koskevan kuntien erityisiä etuja tai haittoja. Asiassa pidetään siten esteellisinä Pirkanmaan kunnan- ja kaupunginhallitusten jäseniä ja varajäseniä. Esteellisyyden arvioinnissa ei ole merkitystä sillä, onko henkilö ollut päättämässä asiasta toisessa roolissa, vaan ratkaisevaa on kaksoisroolin olemassaolo. Esteellisyyden arvioinnissa on hyödynnetty Kuntaliiton ohjeistuksia sekä Hyvil Oy:n 19.5.2023 laatimaa (6/2023) lausuntoa. Hyvinvointialueella noudatetaan esteellisyysperusteiden arvioinnissa varovaisuusperiaatetta.

Aluehallituksen varajäsenet Perttu Jussila, Veikko Vallin ja Hanna Holma saapuivat kokoukseen §:n 238 käsittelyn ajaksi.

Aluehallitus totesi jäsen Pekka Järvisen esteelliseksi §:n 238 käsittelyssä edellä mainituin perustein. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Aluehallituksen varajäsen Atanas Aleksovski saapui kokoukseen §:n 238 käsittelyn ajaksi.

Kuultiin asiantuntijana palvelulinjajohtaja Eeva Torppa-Saarista.

Aluehallituksen varajäsenet Perttu Jussila, Jori-Pekka Träskbäck, Atanas Aleksovski, Veikko Vallin ja Hanna Holma sekä aluehallituksen jäsen Milka Hanhela poistuivat kokouksesta päätöksenteon jälkeen.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).