Aluehallitus, kokous 26.8.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 225 Yhteistoimintaneuvottelujen tulokset

13047/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi
Vuokko Ylinen, HALLINTOJOHTAJA, vuokko.ylinen@pirha.fi
Vesa Koskinen, PALVELUSSUHDEPÄÄLLIKKÖ, vesa.koskinen@pirha.fi
Elina Ojala, PALVELUSSUHDEPÄÄLLIKKÖ, elina.ojala@pirha.fi

Perustelut

Pirkanmaan hyvinvointialue aloitti uutena työnantajana palvelutuotantonsa 1.1.2023. Hyvinvointialue muodostui 23 työnantajan liikkeen luovutuksesta ja hyvinvointialueen henkilöstömäärä on n. 20 000. Henkilöstö on siirtynyt hyvinvointialueelle suurelta osin entisissä tehtävissään ja työyksiköissään. Pirkanmaalla on tällä hetkellä hyvin pirstaleinen palvelujärjestelmä. Vuoden 2023 alussa käytännössä kaikkien yhdistyvien organisaatioiden henkilöstö siirrettiin hyvinvointialueelle.

Hyvinvointialueuudistuksen tavoitteena on varmistaa yhdenvertaiset palvelut ja parantaa niiden saatavuutta, kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja sekä hillitä kustannusten kasvua. Hyvinvointialueiden rahoitus perustuu yleiskatteelliseen laskennalliseen valtion rahoitukseen sekä maksu- ja myyntituloihin.

Henkilöstön sijoittumista, määrää, työtehtäviä, organisaatiota ja sen rakennetta on tarkasteltu palveluverkkouudistuksen edetessä. Tarkastelua on tehty kaikilla tehtäväalueilla ja palvelulinjoilla.

Pidemmän tähtäimen tavoitteena on ollut eri yhteyksissä esille tuotuna oman, vakituisen henkilöstön suhteellisen määrän lisääminen ja henkilöstön vuokrauksen merkittävä vähentäminen. Strateginen monituottajuus jatkuu ja sitä edelleen kehitetään aiemmin hyväksyttyjen linjausten mukaisesti.

Ensivaiheessa on tarkasteltu erityisesti seuraavia asioita:

  1. mahdollisia päällekkäisyyksiä toiminnassa
  2. tehtäviä, jotka eivät ole lakisääteisiä
  3. tehtäviä, joihin kohdistuu muutoksia etenevän palvelureformin myötä vuonna 2024
  4. hallinnollisia sekä työnjohdollisia tehtäviä, joista voidaan vapauttaa tai siirtää työpanosta varsinaiseen asiakas- ja potilastyöhön
  5. palvelureformiin liittymättömiä hankkeisiin sitoutuvia työpanoksia


Toimintojen uudelleenorganisointien johdosta ja palveluverkkouudistuksen edetessä muutosten edellyttämät jatkotoimet vaativat yhteistoimintamenettelyä, koska ne voivat johtaa mahdollisiin henkilöstövaikutuksiin. Lähinnä tämän kierroksen yhteydessä palvelussuhteen ehtojen mahdollisiin muutoksiin. Pois ei voida myöskään sulkea mahdollisia tehtävien lakkautuksia, irtisanomisia ja osa-aikaistamisia tässäkään yhteydessä.

Muutoksia voi tulla henkilöstön palvelussuhteisiin toimipaikkojen tiivistämisen ja keskittämisen, toimintojen yhdenmukaistamisen, resurssien uudelleenjärjestelyjen, liikkuvien palvelujen lisäämisen sekä digitalisaation myötä. Osassa palveluita tavoitteena on edelleen myös palveluaikojen mahdolliset laajentamiset.

Nyt esillä olevan yhteistoimintamenettelyn kohteena olevan henkilöstön määrä on yhteensä arviolta enintään 6820 henkilöä. Koska edelleen tavoitteena on myös ostopalvelujen vähentäminen, jäävät oman toiminnan piirissä olevat asiakaspinnassa toimivan henkilöstön vähentämiset määrältään vähäiseksi. Palveluverkon tiivistämiset ja keskittämiset sekä mahdolliset toiminnalliset muut muutokset voivat johtaa henkilöstön määrän osittaiseen vähentymiseen siinä tapauksessa, jos osa henkilöstöstä kieltäytyy palvelussuhteensa ehtojen muuttamiseen esimerkiksi toimipaikkamuutoksen tai muiden palvelussuhteeseen liittyvien olennaisten mahdollisten muutosten yhteydessä.

Nyt suunnittelut käynnistettävät yhteistoimintaneuvottelut pitävät sisällään suuren määrän yhtenäistämistarpeita niin työaikojen, työaikamuotojen kuin nimikkeidenkin osalta, jotka työsuhteisilla henkilöillä ovat työsopimuksen olennaisia ehtoja. Palveluverkon edetessä myös toimipaikat ovat vähentymässä ja työpisteen lakkauttamisten kautta mahdolliset työskentelypaikkojen ja töiden mahdolliset muutokset voivat johtaa irtisanomistilanteisiin, jos muutosten piirissä olevat työntekijät kieltäytyvät muutoksista. Tuotannollisista syistä ja toiminnan uudelleenorganisoinnin seurauksena suunnitelmien mukaan henkilöstön määrä voi vähentyä enintään 15 henkilötyövuotta.

Myös tämänkertaisten yhteistoimintaneuvottelujen kautta tuetaan sitä säästötavoitetta, mikä on asetettu Pirkanmaan hyvinvointialueelle. Osa esityksistä tulee tukemaan ja jatkamaan aiemmin esille otettuja esityksiä muutoksiksi tarkennettuina ja kohdennettuina esityksinä.

Yhteistoimintamenettelyllä turvataan henkilöstön vaikutusmahdollisuudet lain piirissä olevissa työnantajan päätösasioissa. Muutokset on lain hengen mukaisesti suunniteltava vuoropuhelussa henkilöstöjärjestöjen edustajien kanssa.

Oheismateriaalina (ei julkinen) Pirre- kokousjärjestelmässä on tarkennetut suunnitelmat ja luonnos toimintasuunnitelmaksi.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • käynnistää Pirkanmaan hyvinvointialueella henkilöstöä (työ- ja virkasuhteisia) koskevat yhteistoimintaneuvottelut, jotka voivat johtaa osin myös henkilöstön vähentymiseen. Edellä mainittua henkilöstöä koskevat toiminnan uudelleenjärjestelyt voivat vaikuttaa osaltaan myös tukipalveluhenkilöstön toimintaan ja määrään.
     
  • että edellä mainitun lisäksi on harkittava uudelleenjärjestelyjä, jotka voivat johtaa mahdollisiin tehtävien lakkauttamisiin, tarjolla olevan työmäärän vähentymiseen (mahdolliset irtisanomiset tai osa-aikaistamiset), palvelussuhteen ehtojen muutoksiin ja palvelussuhteen olennaisten ehtojen muutoksiin irtisanomisperusteella, jotka voivat tarkoittaa palvelussuhteen päättymistä työntekijän/viranhaltijan kieltäytyessä mahdollisista muutoksista. Arviolta nämä irtisanomisperusteiset toimenpiteet voivat kohdistua mm. palveluverkkouudistuksen sekä muiden organisaatiojärjestelyjen kautta Pirkanmaan hyvinvointialueen henkilöstön osalta yhteensä enintään 6820 henkilötyövuoteen.
     
  • valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan ja konsernipalveluiden johtajan antamaan kirjallisen neuvotteluesityksen yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämiseksi.
     
  • nimetä työnantajan edustajat yhteistoimintaneuvotteluihin seuraavasti:
    • pääneuvottelijat konsernipalveluiden johto Juhani Sand ja Vuokko Ylinen,
    • tehtäväalueiden johto: sote-palvelulinja Taru Kuosmanen ja Juha Kinnunen, tukipalvelut Pekka Erola ja Petteri Paavola, konsernipalvelut ja strateginen ohjaus Pasi Virtanen ja Taina Niiranen, pelastuspalvelut Mika Kontio ja edellä mainittujen ollessa estyneenä, heidän varahenkilönsä,
    • asiantuntijoina palvelussuhdepäälliköt Vesa Koskinen ja Elina Ojala, palvelulinjajohtajat Eeva Torppa-Saarinen, Päivi Tryyki ja Titta Pelttari ja edellä mainittujen ollessa estyneenä, heidän varahenkilönsä,
    • lisäksi tarvittaessa voidaan neuvotteluihin kutsua muita työnantajaedustajia asiantuntijoiksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Hallintolakimies Vilma Kiilunen poistui kokoustilasta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Aluehallituksen jäsen Marko Jarva poistui kokouksesta päätöksenteon jälkeen. 

Valmistelija

  • Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi
  • Vuokko Ylinen, HALLINTOJOHTAJA, vuokko.ylinen@pirha.fi
  • Leena Ojala, Pirhan vammaisneuvoston varapuheenjohtaja, Leena.Ojala@pirha.fi
  • Vesa Koskinen, PALVELUSSUHDEPÄÄLLIKKÖ, vesa.koskinen@pirha.fi

Perustelut

Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallitus päätti 27.5.2024 (§ 163) käynnistää Pirkanmaan hyvinvointialueella henkilöstöä (työ- ja virkasuhteisia) koskevat yhteistoimintaneuvottelut, jotka voivat johtaa osin myös henkilöstön vähentymiseen. Edellä mainittua henkilöstöä koskevat toiminnan uudelleenjärjestelyt voivat vaikuttaa osaltaan myös tukipalveluhenkilöstön toimintaan ja määrään.

Aluehallituksen 27.5.2024 tekemän päätöksen mukaan neuvotteluissa esillä olevat uudelleenjärjestelyt voivat johtaa mahdollisiin tehtävien lakkauttamisiin, tarjolla olevan työmäärän vähentymiseen (mahdolliset irtisanomiset tai osa-aikaistamiset), palvelussuhteen ehtojen muutoksiin ja palvelussuhteen olennaisten ehtojen muutoksiin irtisanomisperusteella, jotka voivat tarkoittaa palvelussuhteen päättymistä työntekijän/viranhaltijan kieltäytyessä mahdollisista muutoksista. Arviolta nämä irtisanomisperusteiset toimenpiteet voivat kohdistua mm. palveluverkkouudistuksen sekä muiden organisaatiojärjestelyjen kautta Pirkanmaan hyvinvointialueen henkilöstön osalta yhteensä enintään 6820 henkilötyövuoteen.

Lisäksi Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallitus päätti

  • valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan ja konsernipalveluiden johtajan antamaan kirjallisen neuvotteluesityksen yhteistoimintaneuvotteluiden käynnistämiseksi. 
     
  • nimetä työnantajan edustajat yhteistoimintaneuvotteluihin seuraavasti:
    • pääneuvottelijat konsernipalveluiden johto Juhani Sand ja Vuokko Ylinen,
    • tehtäväalueiden johto: sote-palvelulinja Taru Kuosmanen ja Juha Kinnunen, tukipalvelut Pekka Erola ja Petteri Paavola, konsernipalvelut ja strateginen ohjaus Pasi Virtanen ja Taina Niiranen, pelastuspalvelut Mika Kontio ja edellä mainittujen ollessa estyneenä, heidän varahenkilönsä,
    • asiantuntijoina palvelussuhdepäälliköt Vesa Koskinen ja Elina Ojala, palvelulinjajohtajat Eeva Torppa-Saarinen, Päivi Tryyki ja Titta Pelttari ja edellä mainittujen ollessa estyneenä, heidän varahenkilönsä,
    • lisäksi tarvittaessa voidaan neuvotteluihin kutsua muita työnantajan edustajia. 
       

Päätöksen 27.5.2024 perusteluissa todettiin, että henkilöstön sijoittumista, määrää, työtehtäviä, organisaatiota ja sen rakennetta on tarkasteltu palveluverkkouudistuksen  edetessä. Tarkastelua on tehty kaikilla tehtäväalueilla ja palvelulinjoilla.

Päätöksen perusteluissa on mainittu, että pidemmän tähtäimen tavoitteena on ollut  eri yhteyksissä esille tuotuna oman, vakituisen henkilöstön suhteellisen määrän lisääminen ja henkilöstön vuokrauksen merkittävä vähentäminen. Strateginen monituottajuus jatkuu ja sitä edelleen kehitetään aiemmin hyväksyttyjen linjausten mukaisesti.

Yhteistoimintaneuvotteluiden aloittamista koskevassa päätöksessä on tuotu esille, että ensivaiheessa tarkastetaan erityisesti:

  1. mahdollisia päällekkäisyyksiä toiminnassa
  2. tehtäviä, jotka eivät ole lakisääteisiä
  3. tehtäviä, joihin kohdistuu muutoksia etenevän palvelureformin myötä vuonna 2024
  4. hallinnollisia sekä työnjohdollisia tehtäviä, joista voidaan vapauttaa tai siirtää työpanosta varsinaiseen asiakas- ja potilastyöhön
  5. palvelureformiin liittymättömiä hankkeisiin sitoutuvia työpanoksia.
     

Yhteistoimintaneuvotteluiden käynnistämistä koskevan päätöksen esittelytekstissä on tuotu esille, että

  • toimintojen uudelleenorganisointien johdosta ja palveluverkkouudistuksen edetessä muutosten edellyttämät jatkotoimet vaativat yhteistoimintamenettelyä, koska ne voivat johtaa mahdollisiin henkilöstövaikutuksiin. Lähinnä 3.6.2024 aloitettujen yt-neuvottelujen osalta palvelussuhteen ehtojen mahdollisiin muutoksiin. Pois ei voida myöskään sulkea mahdollisia tehtävien lakkautuksia, irtisanomisia ja osa-aikaistamisia tässäkään yhteydessä.
     
  • muutoksia voi tulla henkilöstön palvelussuhteisiin toimipaikkojen tiivistämisen ja keskittämisen, toimintojen yhdenmukaistamisen, resurssien uudelleenjärjestelyjen, liikkuvien palvelujen lisäämisen sekä digitalisaation myötä. Osassa palveluita tavoitteena on edelleen myös palveluaikojen mahdolliset laajentamiset.
     
  • yhteistoimintaneuvottelujen kohteena olevan henkilöstön määrä on yhteensä arviolta enintään 6820 henkilöä. Koska edelleen tavoitteena on myös ostopalvelujen vähentäminen, jäävät oman toiminnan piirissä olevat asiakaspinnassa toimivan henkilöstön vähentämiset määrältään vähäiseksi. Palveluverkon tiivistämiset ja keskittämiset sekä mahdolliset toiminnalliset muut muutokset voivat johtaa henkilöstön määrän osittaiseen vähentymiseen siinä tapauksessa, jos osa henkilöstöstä kieltäytyy palvelussuhteensa ehtojen muuttamiseen esimerkiksi toimipaikkamuutoksen tai muiden palvelussuhteeseen liittyvien olennaisten mahdollisten muutosten yhteydessä.
     
  • käynnistettävät yhteistoimintaneuvottelut pitävät sisällään suuren määrän yhtenäistämistarpeita niin työaikamuotojen kuin nimikkeidenkin osalta, jotka työsuhteisilla henkilöillä ovat työsopimuksen olennaisia ehtoja. Palveluverkon edetessä myös toimipaikat ovat vähentymässä ja työpisteen lakkauttamisten kautta mahdolliset työskentelypaikkojen ja töiden mahdolliset muutokset voivat johtaa irtisanomistilanteisiin, jos muutosten piirissä olevat kieltäytyvät muutoksista. Tuotannollisista syistä ja toiminnan uudelleenorganisoinnin seurauksena suunnitelmien mukaan henkilöstön määrä voi vähentyä enintään 15 henkilötyövuotta.
     
  • yhteistoimintaneuvottelujen kautta tuetaan sitä säästötavoitetta, mikä on asetettu Pirkanmaa hyvinvointialueelle. Osa esityksistä tulee tukemaan ja jatkamaan aiemmin esille otettuja esityksiä muutoksiksi tarkennettuina ja kohdennettuina.
     

Aluehallituksen 27.5.2024 päätöksen mukaiset yhteistoimintaneuvottelut aloitettiin 3.6.2024 ja kutsu/esitys yhteistoimintaneuvotteluihin toimitettiin 28.5.2024 sekä henkilöstöä edustaville järjestöille että TE-toimistoon. 

Yhteistoimintaneuvotteluja käytiin seitsemän kertaa 3.6.2024 alkaen ja neuvotteluja käytiin yhteistoimintalain edellyttämä vähintään 6 kuusi viikkoa ajanjaksolla 3.6.-12.8.2024. Yhteistoimintaneuvotteluiden aikana on henkilöstö voinut tuoda esille ehdotuksia mahdollisista vaihtoehtoisista säästöistä ja/tai toiminnallisista muutoksista.

Kuten yhteistoimintaneuvottelujen aloittamista koskevassa päätöksessä on todettu, on yhteistoimintamenettelyllä pyritty turvaamaan henkilöstön vaikutusmahdollisuudet lain piirissä olevissa työnantajan päätösasioissa. Suunniteltuja muutoksia ja niiden perusteita, vaikutuksia ja mahdollisia vaihtoehtoja on työnantajan näkemyksen mukaan käyty läpi yhteistoimintalain hengen mukaisesti vuoropuhelussa henkilöstöjärjestöjen edustajien kanssa. Neuvottelut ovat päättyneet erimielisinä. Järjestöt jättivät viimeisessä neuvottelutilaisuudessa eriävistä mielipiteistä julkilausumat, jotka ovat 12.8.2024 pidetyn neuvottelutilaisuuden pöytäkirjan liitteinä.

Neuvottelujen alussa työnantaja on antanut henkilöstön edustajille esityksen työllistymistä edistäväksi toimintasuunnitelmaksi, jota on päivitetty neuvottelujen kuluessa. 

Sosiaali- ja terveyspalveluiden nimikkeiden yhtenäistämiset on neuvotteluiden kuluessa päätetty siirtää erikseen perustettavan nimiketyöryhmän jatkotyöstettäväksi. Nimiketyöryhmään tulee laaja edustus sekä työnantaja- että työntekijäpuolelta ja sen on tarkoitus aloittaa työnsä alkusyksystä 2024.

Oheismateriaalina olevat yhteistoimintaneuvotteluiden pöytäkirjat liitteineen ovat salassa pidettäviä (Julkisuuslain 24.1 § 18 k).

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä yhteistoimintaneuvotteluissa työnantajan tekemät esitykset neuvotteluissa esillä olevista tarvittavista toimenpiteistä,
     
  • valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan ja tehtäväaluejohtajat toimeenpanemaan aluehallituksen päätöksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
asiointi.pirha.fi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.