Aluehallitus, kokous 28.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 280 Ikäihmisten ympärivuorokautisen palveluasumisen hankintapäätös

949/2024

Valmistelija

  • Päivi Tryyki, IKÄIHMISTEN JA VAMMAISTEN PJOH, paivi.tryyki@pirha.fi
  • Heli Suuronen, OSTOPALVELUPÄÄLLIKKÖ, heli.suuronen@pirha.fi
  • Anni Lehtimäki, SUUNNITTELIJA, anni.lehtimaki@pirha.fi

Perustelut

Hankinnan kuvaus

Hankintapäätös koskee Pirkanmaan hyvinvointialueen dynaamisen kaltaiseen hankintajärjestelmään liittyvää ikäihmisten ympärivuorokautisen palveluasumisen sisäistä tarjouskilpailua. Hankinnasta ilmoitettiin HILMA- palvelussa ja osallistumispyyntö (501860) julkaistiin 29.5.2024. Tuomi Logistiikka Oy lähetti Pirkanmaan hyvinvointialueen toimeksiannosta hankintamenettelyyn hyväksytyille ehdokkaille rajatun tarjouspyynnön 14.8.2024.

Hankinta on sisältynyt aluehallituksen hyväksymään vuoden 2024 hankintasuunnitelmaan. Aluehallitus on tehnyt hankinnasta käynnistämispäätöksen 6.5.2024 § 137.

Sopimuskausi alkaa aikaisintaan 1.1.2025. Sopimuskausi päättyy kaikilla Palveluntuottajilla 31.12.2026 riippumatta sopimuskauden alkamisajankohdasta. Lisäksi hankintasopimus sisältää mahdollisuuden toistaiseksi voimassa olevaan optiokauteen. Optio voidaan ottaa käyttöön sopimuksessa mainitulla tavalla ilman erillistä päätöstä.

Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain 109 § mukainen menettely. Kyseessä on hankintalain periaatteiden mukainen dynaamisesta hankintajärjestelmästä mukautettu menettely, jossa on kaksi vaihetta (osallistumisvaihe ja tarjousvaihe). Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka.

Hankinta jaettiin osa-alueisiin seuraavasti:

Osa-alue 1. ympärivuorokautinen palveluasuminen

Osa-alue 2. lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen

Osa-alue 3. vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen (ERHO).

Hankinnan arvonlisäveroton vuosiarvo on sitoumuksetta noin 174 000 000 euroa ja sopimuskauden aikana noin 348 000 000 euroa ilman optiota.

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta.

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Sopimuskaudella tilaaja seuraa palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.

Selvitys hankinnan laatuvaatimuksista

Laatuun liittyvät vaatimukset on huomioitu hankinnan vähimmäisvaatimuksissa.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Kaikki tarjoajat ovat osallistumishakemuksissa vakuuttaneet täyttävänsä osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan. Valituilta tarjoajilta on tarkistettu vaaditut rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote, tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ja muiden asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttyminen.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjousten vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa, koska laatu huomioitiin osana vähimmäisvaatimuksia. Tilaaja on sisällyttänyt sopimukseen palvelulle asetetut tavoitteet ja asettanut palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset sellaisiksi, että ne yhdessä takaavat laadukkaan palvelun.

Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti kaikki tarjouspyynnön mukaiset, soveltuvuusvaatimukset ja palvelua koskevat ehdottomat vähimmäisvaatimukset täyttävät tarjoajat valitaan palveluntuottajiksi. Palveluntuottajista muodostetaan etusijajärjestys (=palveluntuottajarekisteri) kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen perusteella. Tarjousvertailu ja etusijajärjestys muodostetaan osa-alueittain halvimman hinnan perusteella. Mikäli tarjoukset ovat vertailussa tasapisteissä, ratkaistaan tasatilanne arpomalla. Arvontapöytäkirja on hankintapäätöksen liitteenä 3.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen on kuvattu päätöksen liitteenä olevalla liitteellä 1 Tarjousten tarkastaminen.

Tarjousvertailu on kuvattu hankintapäätöksen liitteellä 2 Vertailutaulukko, jonka mukaisesti vertailussa esitetyt markkinatoimijat esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Toimielimen päätösesitys perusteluineen liitteitä lukuun ottamatta tulee julkiseksi Pirkanmaan hyvinvointialueen päätöksenteon avoimuutta koskevien ohjeiden mukaisesti esityslistan julkaisun myötä. Päätös liitteineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomi.fi. Oheismateriaalina on esitysmateriaali,​ joka on salassa pidettävä (julkisuuslain 24 § 1 mom. 17-​kohta).

Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö

Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelulinja ja vastuuhenkilönä toimii toimialuejohtaja Mari Ollinpoika. Tehtävää hoitavan henkilön vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin tehtävänhoitajalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankintaa valmistellut työryhmä

Hankinnan valmistelussa toimi nimetty ohjausryhmä sekä eri kokoonpanoin kokoontuneita työryhmiä, joihin kuuluivat toimialuejohtaja Mari Ollinpoika, asumisen vs. palvelujohtaja Tanja Karvonen, asumisen palvelujohtaja Minna Nummi, koordinoiva ostopalvelupäällikkö Anna Mustonen, ostopalvelupäällikkö Heli Suuronen, aluepalvelupäällikkö Riitta Nieminen, hankintapäällikkö Virva Palomäki, suunnittelija Anni Lehtimäki sekä Tuomi Logistiikka Oy:n hankinta-asiantuntija Outi Rissa.

Päätöstoimivalta

Hankintapäätöksen tekee Hyvinvointialueen hallintosäännön 62 §:n mukaan aluehallitus.

Oikeus tilauksen tekemiseen palvelusopimuksen perusteella määräytyy hallinto- ja toimintasääntöjen sekä hankinta- ja sopimushallintaohjeiden mukaisesti.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • tehdä sopimuksen ikäihmisten ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnasta liitteessä 2 Vertailutaulukko esitettyjen markkinatoimijoiden kanssa,
     
  • delegoida hyvinvointialuejohtaja Marina Erholalle päätösvalta hankintapäätöksistä, jotka liittyvät perustettavan palveluntuottajarekisterin päivittämiseen,
     
  • sulkea tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen tarjouskilpailusta liitteen 1 mukaisesti,
     
  • sopimuskausi alkaa aikaisintaan 1.1.2025. Sopimuskausi päättyy kaikilla Palveluntuottajilla 31.12.2026 riippumatta sopimuskauden alkamisajankohdasta. Lisäksi hankintasopimus sisältää mahdollisuuden toistaiseksi voimassa olevaan optiokauteen. Optio voidaan ottaa käyttöön sopimuksessa mainitulla tavalla ilman erillistä päätöstä,
     
  • hankinnan arvonlisäveroton vuosiarvo on sitoumuksetta noin 174 000 000 euroa ja sopimuskauden aikana noin 348 000 000 euroa ilman optiota,
     
  • että sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään toimialuejohtaja Mari Ollinpoika. Tehtävää hoitavan henkilön vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin tehtävänhoitajalle,
     
  • tarkastaa pykälän kokouksessa.
     

Sopimus hankinnasta syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Eriävä mielipide

  • Riitta Kuismanen ilmoitti eriävän mielipiteen:

    Kilpailutuksessa ei ole saatu riittävää määrää asukaspaikkoja suhteessa tarpeeseen. Markkinavuoropuhelussa kerrottua huolta hinnan alhaisuudesta ja lisävaateista ei ole huomioitu. Useat tarjouksen jättäneet palveluntuottajat ovat tuoneet esille, että ovat kokeneet olevansa pakotettuja jättämään tarjouksen liian alhaisella hinnalla, sillä Pirha on ainut asiakkaita ohjaava taho. Henkilöstömitoitusta koskeva lainsäädäntö ei myöskään ole vielä voimassa ja tosiasiallisesti AVI määrittelee henkilöstömitoituksen hoitoisuuden mukaan - tästä syystä kilpailutusta ei pidä tehdä oletuksella, että kaikilla palveluntuottajilla mitoitus tulee laskemaan

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana palvelulinjajohtaja Päivi Tryykiä.

Aluehallituksen varajäsen Riitta Kuismanen esitti, että kilpailutus keskeytetään ja palautetaan uudelleen valmisteluun.

Kannatus: Milka Hanhela

Puheenjohtajan äänestysehdotus: Hankinnan kilpailutuksen keskeyttäminen ja valmisteluun palauttaminen JAA, Hankinnan kilpailutuksen jatkaminen EI. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Äänestyksessä annettiin 1 JAA-ääni ja 9 EI-ääntä ja 3 TYHJÄ-ääntä. Asian käsittelyä jatkettiin. 

Aluehallituksen jäsen Leena Kostiainen poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Äänestystulokset

  • Jaa 1 kpl 8%

    Riitta Kuismanen

  • Ei 9 kpl 69%

    Jari Andersson, Olga Haapa-aho, Marko Jarva, Kari-Matti Hiltunen, Pekka Järvinen, Leena Kostiainen, Katariina Pylsy, Lassi Kaleva, Hanna Laine

  • Tyhjä 3 kpl 23%

    Milka Hanhela, Jouni Sirén, Ulla Kampman

Tiedoksi

Hankintaa valmistellut työryhmä, palveluhankinnat@pirha.fi, psop@istekki.fi, Tuomi Logistiikka Oy / hankintapalvelut@tuomi.fi, hankintajuristit@tuomi.fi, Anniina Tirronen, Sanna K. Ahonen, Katja Uitus-Mäntylä, Mari Kovanen, Tarjoajat

Muutoksenhaku

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen jäljempänä ilmoitetun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Vaatimus osoitetaan päätöksen tehneelle toimielimelle. Vaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue, kirjaamo
Postiosoite: PL 272, 33101 Tampere 
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi 

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
     

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden aukioloajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi