Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 12.4.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 6 Keskustelu jaoston tehtävät

Perustelut

Aluevaltuuston 8.3.2022 hyväksymän hallintosäännön mukaan asiakkuus- ja laatujaoston tehtävät on ensivaiheessa määritelty seuraavasti:

”Jaoston tehtävänä on arvioida järjestämisvastuun toteutumista, valmistella kriteereitä, joilla varmennetaan järjestämisvastuun asianmukaista toteuttamista sopimukseen perustuvassa palvelutuotannossa sekä vastata osaltaan järjestämisvastuulle kuuluvien muiden tuottajien ohjauksen ja valvonnan toimeenpanosta.

Jaosto ratkaisee tarvittaessa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain ja sosiaalihuoltolain perusteella tehdyt oikaisuvaatimukset ja toimii tartuntatautilain mukaisena monijäsenisenä toimielimenä.”

Jaoston tehtäviä tullaan täsmentämään kevään 2022 aikana. Tätä silmällä pitäen jaoston on syytä käydä keskustelu jaoston toiminnan tarkoituksesta ja tehtäväalueesta.

Liitteenä aluehallituksen 21.3.2022 infomateriaali.

Ehdotus

Esittelijä

  • Anna Kontula, Aluevaltuuston Jäsen, Anna.Kontula@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • merkitä tiedoksi käydyn keskustelun.

Päätös

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti

  • merkitä tiedoksi käydyn keskustelun.

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja avasi keskustelun asiakkuus- ja laatujaoston tehtävistä. Käydyssä keskustelussa nousi esiin mm. kokonaisuuden ohjaaminen, kehittäminen ja johtaminen jaoston alaisissa tehtävissä sekä raportointi aluehallitukselle. Ehdotettiin, että jaoston tehtävät rajataan koskemaan muuta kuin laillisuusvalvontaa. Lisäksi asiakaskokemuksen ja palvelujen vaikuttavuuden huomioiminen sekä tiedotus nähtiin tärkeänä. Jaostyöskentelyn tukemiseksi toivottiin jäsenille asiakkuus- ja laatujaoston toimintaa vahvistavaa koulutusta. 

Puheenjohtaja ehdotti, että tiedotuksesta keskustellaan lisää syksyn kokouksissa.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).