Hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuusvaliokunta, kokous 21.11.2024

Esityslista on tarkastamaton

§ 50 Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuurikyselyn tulosten esittely

28909/2024

Valmistelija

  • Petri Pommelin, KEHITTÄMISPÄÄLLIKKÖ, petri.pommelin@pirha.fi

Perustelut

Kansallisen asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimenpideohjelma palvelunjärjestäjille ja -tuottajille 2022–2026 määrittelee, että palvelunjärjestäjät seuraavat säännöllisesti turvallisuuskulttuurin tilaa henkilöstökyselyillä ja julkaisevat tulokset henkilöstölle.

Pirkanmaan hyvinvointialueen omavalvontaohjelmassa on määritelty asiakas- ja potilasturvallisuuspolitiikka, asiakkaan ja potilaan näkökulmasta määritelty turvallisuuslupaus, toimenpideohjelma vuosille 2023–2025 sekä asiakas- ja potilasturvallisuuden päämäärät, tavoitteet ja niiden seuranta. Hyvinvointialue seuraa säännöllisesti turvallisuuskulttuurin tilaa ja julkaisee tulokset henkilöstölle.

Sote-tehtäväalueen henkilöstölle tehtiin touko-kesäkuussa 2024 kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuurin nykytilaa.

Kehittämispäällikkö Petri Pommelin esittelee hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuusvaliokunnalle toteutetun asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuurikyselyn tulokset.

Oheismateriaalina Pommelinin esitys aiheesta.

Päätösehdotus

Hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuusvaliokunta päättää 

  • merkitä tiedoksi kuullun esityksen asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuurikyselyn tuloksista, sekä
  • merkitä käydyn keskustelun tiedoksi.