Perustelut
Kansallisen asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimenpideohjelma palvelunjärjestäjille ja -tuottajille 2022–2026 määrittelee, että palvelunjärjestäjät seuraavat säännöllisesti turvallisuuskulttuurin tilaa henkilöstökyselyillä ja julkaisevat tulokset henkilöstölle.
Pirkanmaan hyvinvointialueen omavalvontaohjelmassa on määritelty asiakas- ja potilasturvallisuuspolitiikka, asiakkaan ja potilaan näkökulmasta määritelty turvallisuuslupaus, toimenpideohjelma vuosille 2023–2025 sekä asiakas- ja potilasturvallisuuden päämäärät, tavoitteet ja niiden seuranta. Hyvinvointialue seuraa säännöllisesti turvallisuuskulttuurin tilaa ja julkaisee tulokset henkilöstölle.
Sote-tehtäväalueen henkilöstölle tehtiin touko-kesäkuussa 2024 kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuurin nykytilaa.
Kehittämispäällikkö Petri Pommelin esittelee hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuusvaliokunnalle toteutetun asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuurikyselyn tulokset.
Oheismateriaalina Pommelinin esitys aiheesta.
Päätösehdotus
Hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuusvaliokunta päättää
- merkitä tiedoksi kuullun esityksen asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuurikyselyn tuloksista, sekä
- merkitä käydyn keskustelun tiedoksi.