Konserni- ja toimitilajaosto, kokous 12.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 106 Tays uudistamisohjelman loppuvaihe, hankesuunnitelman hyväksyminen ja investoinnin käynnistäminen

4997/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Tays uudistamisohjelma tilannekatsaus

Uudistamisohjelman loppuvaiheessa uudistamisen kohteena ovat Tays Keskussairaalan vanhimmissa rakennuksissa (rakennukset A, B,K, P ja H) sijaitsevat toiminnot: päivystys Acuta, teho-osasto, neuroalat, korva-, nenä- ja kurkkutaudit, ihotaudit, sisä-taudit, keuhkosairaudet, äiti-lapsiyksikkö, gynekologia, gastroenterologia, kuvantaminen ja urologia.

Eri vaihtoehtoja on suunnittelussa tutkittu runsaasti ja todettu, että uudisrakennukselle ainoa mahdollinen toiminnalliset tavoitteet mahdollistava sijoituspaikka on B-rakennuksen ja Teiskontien välisellä alueella. Suunnitelmassa rakennuksen yhtenäiseen jalustaan sijoittuu päivystys Acuta, tehohoitokeskus, leikkaussalit, kuvantaminen sekä poliklinikat. Jalustan päälle sijoittuvat vuodeosastot korkeampina torneina.

Kaavoituksesta on käyty neuvotteluja Tampereen kaupungin, ELY-keskuksen sekä Pirkanmaan maakuntamuseon kanssa. Keskustelujen myötä päädyttiin ratkaisuun, jossa suojellun B-rakennuksen purkamista ei esitetä, mutta sen eteen rakennetaan polveillen korkeaa uudisrakentamista. Valittu suunnitelma edellyttää lupaa poiketa voimassa olevasta asemakaavasta rakennusten korkeuden osalta. Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunta myönsi 14.12.2021 kaavasta poikkeamisluvan, josta maakuntamuseo valitti hallinto-oikeuteen. Pirkanmaan sairaanhoitopiiri antoi pyynnöstä hallinto-oikeudelle selitykset 31.3.2022 ja 8.8.2022. Hallinto-oikeus hyväksyi valituksen ja kumosi päätöksellä 23.1.2023 Tampereen yhdyskuntalautakunnan myöntämän poikkeamisluvan.

Hallinto-oikeuden kielteisestä päätöksestä on tehty valituslupahakemus ja valitus, jotka on toimitettu korkeimpaan hallinto-oikeuteen 20.2.2023.

Hankkeen mahdollisimman nopea edistäminen on tärkeää, jotta sairaalatoiminta voidaan turvata. Kaupin kampuksen vanhimmat rakennukset A ja B ovat käyttöikänsä päässä eivätkä sovellu saneerauksen jälkeenkään sairaalatoimintaan. Esityksenä on hakea rakennuslupa uudisrakennuksen jalustalle, johon keskeiset kuuman sairaalan toiminnot sijoittuvat. Jalusta on nykyisen asemakaavan mukainen lukuun ottamatta rakennusalan ylitystä kaavassa merkitylle istutusalueelle. Ylitys voi mahdollisesti edellyttää poikkeamisluvan hakemista tavanomaisena rakentamisen käytäntönä. Vuodeosastotornien ratkaisua esitetään tehtäväksi asemakaavoituksen kautta.

Pirkanmaan hyvinvointialueen vuodeosastojen kapasiteettitarpeesta on tekeillä kokonaisarvio samoin kuin päivystyksen kokonaistilanteesta. Näiden selvitysten tulokset valmistuvat kevään 2023 aikana ja niiden pohjalta arvioidaan vielä kertaalleen uudistamisohjelman loppuvaiheen suunnitelman tilamitoitus.     

Jalustan rakennusluvan lisäksi esitetään käynnistettäväksi asemakaavoitus, jossa arvioidaan alueen suojelumääräykset ja tavoitteena on toteuttaa sairaalatoiminnan kannalta paras mahdollinen ratkaisu.

Kaavoituksen valmistelun ajan uudistamisohjelman loppuvaiheen suunnittelua jatketaan pohjautuen kaavoituksen tavoitteeksi asetettuun ratkaisuun.

 

Ehdotus

Esittelijä

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi

Konserni- ja toimitilajaosto päättää, että hyvinvointialue

  • hakee nykysuunnitelman mukaiselle uudisrakennuksen jalustalle rakennusluvan ja tarvittaessa poikkeamisluvan viheralueille sijoittuvan rakennusalan ylityksen osalta
  • hakee asemakaavoituksen käynnistämistä ja linjaa Pirkanmaan hyvinvointialueen tavoitteet Kaupin kampusalueen asemakaavoitukselle.

Konserni ja toimitilajaosto merkitsee tiedoksi

  • että korkeimpaan hallinto-oikeuteen on 21.2.2023 lähetetty valituslupahakemus ja valitus hallinto-oikeuden päätöksestä koskien poikkeamislupaa uudisosan rakentamiselle Tampereen yliopistollisen sairaalan B-osan ja Lääkärintien väliin.

Päätös

Konserni- ja toimitilajaosto päätti, että hyvinvointialue

  • hakee nykysuunnitelman mukaiselle uudisrakennuksen jalustalle rakennusluvan ja tarvittaessa poikkeamisluvan viheralueille sijoittuvan rakennusalan ylityksen osalta.
  • hakee asemakaavoituksen käynnistämistä. Pirkanmaan hyvinvointialueen tavoite Kaupin kampusalueen asemakaavoitukselle on turvata yliopistosairaalatasoisen erikoissairaanhoidon edellyttämät kehittämistarpeet ja saada kaavoitusratkaisu, joka tehdään potilasturvallisuuden ja Pirkanmaan asukkaiden erikoissairaalahoidon tarpeista. Tavoitteina ovat lisäksi, että A- ja B-rakennuksen suojelumerkinnät poistetaan, kaavan tulee mahdollistaa nykyaikaiseen sairaalakäyttöön soveltumattoman rakennuskannan poistaminen sairaala-alueen ytimestä. Ennen kaavoituksen käynnistämistä käydään Tampereen kaupungin johdon ja Pirkanmaan hyvinvointialueen johdon kanssa yhteistyöneuvottelu kaavoituksen aikataulusta ja tavoitteista.
  • merkitsee tiedoksi, että korkeimpaan hallinto-oikeuteen on 21.2.2023 lähetetty valituslupahakemus ja valitus hallinto-oikeuden päätöksestä koskien poikkeamislupaa uudisosan rakentamiselle Tampereen yliopistollisen sairaalan B-rakennuksen ja Lääkärintien väliin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana strategiajohtaja Arto Rantaa. 

Esittelijä teki kokouksessa esitykseen seuraavan muutoksen: 

  • Hyvinvointialue hakee asemakaavoituksen käynnistämistä. Pirkanmaan hyvinvointialueen tavoite Kaupin kampusalueen asemakaavoitukselle on turvata yliopistosairaalatasoisen erikoissairaanhoidon edellyttämät kehittämistarpeet ja saada kaavoitusratkaisu, joka tehdään potilasturvallisuuden ja Pirkanmaan asukkaiden erikoissairaalahoidon tarpeista. Tavoitteina ovat lisäksi, että A- ja B-rakennuksen suojelumerkinnät poistetaan, kaavan tulee mahdollistaa nykyaikaiseen sairaalakäyttöön soveltumattoman rakennuskannan poistaminen sairaala-alueen ytimestä. Ennen kaavoituksen käynnistämistä käydään Tampereen kaupungin johdon ja Pirkanmaan hyvinvointialueen johdon kanssa yhteistyöneuvottelu kaavoituksen aikataulusta ja tavoitteista.

Esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Valmistelija

  • Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Tays uudistamisohjelma

Uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen tarkoituksena on siirtää nykyisin sairaalan A-, B- ja K-rakennuksissa sijaitsevat toiminnot sekä FM1 rakennuksessa toimiva teho-osasto uudisrakennukseen. Hanke on suunniteltu kokonaisuutena, jossa on tarkasteltu toiminnallisen suunnittelun päälinjat ja rakentamisen yhteensovitus koko keskussairaalan toimintaan. Hankesuunnitelma on päivitetty Pirkanmaan sairaanhoitopiirin valtuustossa 23.11.2021 hyväksytyn pohjalta vastaamaan nykysuunnittelutilannetta. Hankesuunnitelma jakaantuu toiminnallisen suunnittelun ja rakentamisen hankesuunnitelmiin. Hankesuunnitelmalla ei sitouduta hankkeen valmistuttua vapautuvan vanhan rakennuskannan osalta ratkaisuihin tai toteutukseen. A-, B- ja K-rakennusten osalta jatkosuunnittelu tehdään osana Pirkanmaan hyvinvointialueen palveluiden verkoston kehittämistä.

Loppuvaiheen hankkeen tavoitteet

Loppuvaiheen suunnittelun tavoitteena on turvata Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakaslähtöiset erikoissairaanhoidon palvelut tulevina vuosikymmeninä. Pirkanmaan hyvinvointialueen vaativan erikoissairaanhoidon tarve kasvaa väestön ikääntymisen ja väestön kasvun seurauksena. Nykyiset tilat eivät mahdollista erikoissairaanhoidon palvelujen toteuttamista enää 2030-luvulla. Taysin keskussairaalan alueen vanhimmat tilat ovat elinkaarensa päässä. Rakennusten talotekniikan huono kunto aiheuttaa laajan toiminnan keskeytymisen riskin, heikentää hyvinvointialueen kykyä tuottaa lakisääteisiä palveluja sekä vaarantaa potilasturvallisuuden toteutumisen.

Hankkeen keskeisenä tavoitteena on toiminnallisen kehittämisen, digipalvelujen ja tietojärjestelmäkehittämisen sekä tilasuunnittelun keinoin 4,5 % tuottavuuden lisäys.

Uudisrakennuksen toiminnallinen kokonaisuus ja sijoittuminen

Uudistamisohjelman loppuvaiheessa uudistamisen kohteena ovat Tays Keskussairaalan vanhimmissa rakennuksissa (rakennukset A, B, K) sijaitsevat toiminnot: päivystys Acuta, teho-osasto, neuroalat, korva-, nenä- ja kurkkutaudit, ihotaudit, sisätaudit, keuhkosairaudet, äiti-lapsiyksikkö, gynekologia, gastroenterologia, kuvantaminen ja urologia. Kokonaisuus pitää sisällään laajasti vuodeosastoja, leikkaussaleja sekä poliklinikkatiloja.

Uudet tilat ja kasvavat potilasvolyymit edellyttävät myös potilashoitoa tukevien palvelujen tilojen ja toiminnan uudistamista.

Suunnittelussa on tutkittu eri vaihtoehtoja runsaasti ja todettu, että uudisrakennukselle ainoa mahdollinen toiminnalliset tavoitteet mahdollistava sijoituspaikka on B-rakennuksen ja Teiskontien välisellä alueella. Suunnitelmassa rakennuksen yhtenäiseen jalustaan sijoittuu päivystys Acuta, tehohoitokeskus, leikkaussalit, kuvantaminen sekä poliklinikat. Jalustan päälle sijoittuvat vuodeosastot korkeampina torneina.

Valittu suunnitelma edellyttää lupaa poiketa voimassa olevasta asemakaavasta rakennusten korkeuden osalta. Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunta myönsi 14.12.2021 kaavasta poikkeamisluvan, josta maakuntamuseo valitti hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus hyväksyi valituksen ja kumosi päätöksellä 23.1.2023 Tampereen yhdyskuntalautakunnan myöntämän poikkeamisluvan. Hallinto-oikeuden kielteisestä päätöksestä tehtiin valituslupahakemus ja valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen 20.2.2023. Korkeimman hallinto-oikeuden päätös saatiin 6.10.2023, jossa korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja saattoi voimaan yhdyskuntalautakunnan päätöksen 14.12.2021. Perusteena on, että B-rakennusta koskeva suojelumerkintä (sr) ei koske rakennuksen ympärillä olevia alueita ja osin korkeakin rakentaminen rakennuksen ympärille on mahdollista. Poikkeamisluvan saannin myötä Konserni- ja toimitilajaosto peruutti 7.11.2023 aiemmin vireille laitetun no 8890 Taysin kampuksen asemakaavan valmistelun.

Sijoittuminen edellyttää Q-rakennuksen purkamista uudisrakennuksen tieltä. Q-rakennuksen toiminnoille lastenpsykiatrialle, nuorisopsykiatrialle sekä sairaalakoululle on suunnitteilla uudisrakennus nykyisen Y-talon paikalle. Hankesuunnitelma on hyväksytty aluehallituksessa 22.5.2023 ja hanke etenee omana kokonaisuutenaan.

Hanke osana Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiaa

Uudistamisohjelman loppuvaiheen hanke on osa Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian toimeenpanoa ja sijoittuu vuosien 2023-2025 strategian ”Tärkeintä on ihminen” toimeenpano-ohjelman kärjen 2 ”Yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut” alle. Alatavoitteen toimenpiteiden mukaisesti uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen vaikutukset hyvinvointialueella on arvioitu ja hankkeen laajuus varmistettu osana hyvinvointialueen sairaalapalvelujen vuodeosastoselvitystä.

Hankkeen rahoitus

Taysin uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen kustannusarvio on noin 900 milj. euroa. Hankesuunnitelmassa kokonaiskustannusarvio sidotaan Haahtela-tarjoushintaindeksiin. Hanke on mukana sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymässä Pirkanmaan hyvinvointialueen vuosien 2024-2027 sosiaali- ja terveyspalvelujen osainvestointisuunnitelmassa. Hankkeen toteuttaminen edellytti Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuuden muuttamista, josta valtioneuvosto päätti 2.11.2023. Lainanottovaltuus on 900 miljoonaa euroa, joka mahdollistaa Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen toteuttamisen. Päätös on ehdollinen ja edellyttää hyvinvointialueen laatimaan talouden tasapainottamisohjelman ja käynnistämään sen toimeenpanon.

Hankkeesta on toteutettu investoinnin rahoituslaskelma, jossa on arvioitu suuntaa antavia vaikutuksia hyvinvointialueen talouteen. Kokonaisuutena investointi parantaa tuottavuuden lisääntymisen myötä hyvinvointialueen mahdollisuuksia selviytyä sille allokoidulla kiinteällä valtion rahoituksella vuosina 2024–2040. Tulosta parantava vaikutus vuosina 2024–2040 on laskelman mukaan yhteensä noin 188 milj. euroa. Laskelmassa on huomioitu lainanottotarve ja lainanhoitokulut sekä tilojen lisäyksen aiheuttamat hoitokulut sekä poistuvat neliöt.

Laskelmassa on mukana tuottavuuspotentiaali, joka koostuu kahdesta erillisestä osiosta: Vuodesta 2027 alkaen on tuottavuuspotentiaalin suuruudeksi arvioitu 4,5 % uusiin tiloihin sijoitettavien toimintojen osalta ja loppuvaiheen valmistumisen myötä vuodesta 2032 samoin 4,5 %. Tämän myötä tuottavuuspotentiaali nousee noin 21 milj. euroon vuodessa, mikä on 20 milj. euroa enemmän kuin ennen loppuvaiheen valmistumista.

Tämän hankesuunnitelman tavoitteena on tarkentaa rakentamisen laajuus ja kustannukset siten, että investointihankkeen käynnistämisestä voidaan päättää. Hankesuunnitelma on päivitetty Pirkanmaan sairaanhoitopiirin valtuustossa 23.11.2021 hyväksytyn pohjalta vastaamaan nykysuunnittelutilannetta. 

Taysin vanhan osan uudistamisesta aiheutuva investointi on maakunnallisesti merkittävä ja välttämätön investointi palveluiden turvaamiseksi Pirkanmaan asukkaille.

Uudistamisohjelman loppuvaiheen suunnitelmaa on käsitelty aluehallituksen iltakoulussa 16.2.2023, konserni- ja toimitilajaostossa 7.3.2023 ja hankesuunnitelma on käsitelty Tays uudistamisohjelman valmisteluryhmässä 30.11.2023 ja hyvinvointialueen johtoryhmässä 5.12.2023.

Konserni- ja toimitilajaoston toimivalta: hallintosääntö 14 § kohta 17.

Liiteenä toiminnallisen suunnittelun ja rakentamisen hankesuunnitelmat, toiminnallisen hankesuunnitelman liitteet sekä oheismateriaalina diaesitys.

Ehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Konserni- ja toimitilajaosto päättää

  • hyväksyä osaltaan esittelytekstissä ja liitteissä kuvatun Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankesuunnitelman,
     
  • toimittaa hankesuunnitelman ja investoinnin käynnistämisen päätettäväksi aluehallitukselle ja edelleen aluevaltuustolle.

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen investoinnin käynnistäminen edellyttää, että valtioneuvosto hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen tasapainotusohjelman ja muuttaa lainanottovaltuutta.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana strategiajohtaja Arto Rantaa, joka poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
www.pirha.fi/sahkoinen-asiointi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.