Perustelut
Pirkanmaan hyvinvointialueella otettiin 2.5.2024 käyttöön digiklinikka, joka tarjoaa uuden yhteydenottotavan hyvinvointialueen terveyspalveluihin kaikille pirkanmaalaisille. Ensimmäisessä vaiheessa digiklinikalla tehdään hoidon tarpeen arvioita ja hoidetaan sellaiset terveysasiat, jotka eivät edellytä käyntiä paikan päällä. Myöhemmin samaan kokonaisuuteen voidaan ottaa mukaan myös muita sosiaali- ja terveyspalveluja. Digiklinikkaa voi käyttää mobiilisovelluksella älypuhelimella ja tabletilla tai kirjautumalla pirha.fi-sivuilla OmaPirha-palveluun. Käyttö edellyttää tunnistautumista joko pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Digiklinikalla asioidaan kirjoittamalla (chat) ja tarvittaessa voidaan siirtyä videovastaanottoon (kuva ja ääni). Digiklinikka on avoinna joka päivä kello 8-22. Digiklinikalla on samat asiakasmaksut kuin tavallisilla vastaanotoilla: Hoidon tarpeen arviointi ja hoitajan etävastaanotto ovat maksuttomia, lääkärin etävastaanotto on maksullinen. Terveysasemien ja terveysneuvonnan chatit siirtyivät digiklinikalle, samoin muutamien paikkakuntien terveyspalvelujen yhteydenottolomakkeet. Muut hyvinvointialueen digitaaliset asiointikanavat säilyivät ennallaan. Perinteiset asiointitavat, puhelinsoitto tai käynti sosiaali- ja terveysasemalla, säilyvät digiklinikan rinnalla.
Digiklinikan viestintäsuunnitelma on hyväksytty hyvinvointialueen johtoryhmässä 27.2.2024. Digiklinikan viestintää on toteutettu käyttöönottovaiheessa yhteistyössä Pirkanmaan hyvinvointialueen viestinnän toimialueen ja Digiklinikka-palvelun kumppanin Mehiläinen Oy:n kesken. Tietoa digiklinikasta on julkaistu Pirkanmaan hyvinvointialueen viestintäkanavilla, esimerkiksi verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa on käytetty myös maksullista markkinointia.
Digiklinikka on tarkoitettu kaikenikäisille pirkanmaalaisille, ja sen johdosta myös digiklinikan viestinnässä ja opastuksessa on tärkeä ottaa huomioon eri ikäryhmät. Nuorisovaltuuston näkemykset nuoria palvelevista viestintäkanavista ja -keinoista otetaan huomioon digiklinikan viestinnässä tämän vuoden aikana ja myös tulevina vuosina.
Nuorisovaltuuston kokouksessa asiaa esittelevät viestintäpäällikkö Anna-Mari Martikainen sekä viestintäsuunnittelija Marika Haapala. Oheismateriaalina Digiklinikka, nuorisovaltuusto -esitysmateriaali.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.