Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 22.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 6 Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontasuunnitelma 2024 -2025

29481/2023

Valmistelija

  • Katja Uitus-Mäntylä, PALVELUPÄÄLLIKKÖ, katja.uitus-mantyla@pirha.fi

Perustelut

Taustaa

Pirkanmaan hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa vuonna 2023 hyväksyttiin Pirkanmaan hyvinvointialueen aluevaltuustossa 16.1.2023, § 9 osana Pirkanmaan omavalvontaohjelmaa. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelma vuodelle 2023-2024.

Ensimmäinen toimintavuosi on osoittanut tarpeen päivittää hyväksytty suunnitelma vastaamaan paremmin sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaa Pirkanmaan hyvinvointialueella. Lisäksi 1.1.2024 voimaan tuleva uusi laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta tuo muutoksia valvonnan toteuttamiseen. Laki kumoaa aiemmin voimassa olleen lain yksityisistä sosiaalipalveluista sekä lain yksityisestä terveydenhuollosta. Jatkossa hyvinvointialueen järjestämisvastuuseen kuuluvasta sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta ja ohjauksesta säädetään laissa hyvinvointialueesta (611/2021), laissa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) sekä laissa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023).

Palvelunjärjestäjän on varmistettava omavalvonnalla sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviensä lainmukainen hoitaminen. Palvelunjärjestäjän on valvottava toimintaansa siten, että sosiaali- ja terveydenhuolto on sisällöltään, laajuudeltaan ja laadultaan sellaista kuin asiakkaiden ja potilaiden tarve ja turvallisuus edellyttävät. Palvelunjärjestäjän on otettava toiminnassaan huomioon, että sosiaalihuollon asiakkaiden ja potilaiden palvelut toteutetaan yhdenvertaisesti. Palvelunjärjestäjän ohjaus ja valvonta kohdistuu sekä hyvinvointialueen omaan palvelutuotantoon että yksityisesti tuotettuihin palveluihin (ml. alihankkijoiden toiminta).

Pirkanmaan hyvinvointialueella sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotannon valvonnasta ja ohjauksesta vastaa valvonta- ja asiamiesvastaavatoiminnan vastuualue. 

Valvontasuunnitelma 2024-2025 on laadittu olemassa oleva valvontaresurssi huomioon ottaen. Terveydenhuollon suunnitelmallisen valvonnan käynnistämiseksi on saatu vuodelle 2024 kaksi virkaa. Jotta valvonnasta muodostuu pidemmälle aikavälille toimiva kokonaisuus, valvontasuunnitelma laaditaan seuraaville kahdelle vuodelle. Ensimmäisen vuoden osalta suunnitelman toteuttamisen ennuste on tarkempi. Jälkimmäisen vuoden osalta suunnitelma on suuntaa antava ja tarvittaessa sitä päivitetään.  Päivittämisen tarpeeseen vaikuttavat esimerkiksi yksiköihin tai palvelukokonaisuuksiin kohdistuvat erilaista palautteet ja epäkohtailmoitukset.

Valvonnan painopisteet ja valvontakohteet

Palveluyksiköiden valvontatarve on arvioitu palvelujen mahdollisten riskien perusteella neljään luokkaan. Korkeimman riskin palveluyksiköt tulisi tarkastaa vuosittain, keskimääräisen riskin yksiköt joka toinen vuosi, matalan riskin yksiköt joka kolmas vuosi ja pienimmän riskin yksiköt tarvittaessa muistutusten, kanteluiden tai muiden herätteiden perusteella.

Korkeimman riskiluokan kohteita ovat ympärivuorokautista hoivaa ja hoitoa antavat palveluyksiköt sekä kotisairaalatoiminta. Keskimääräisen riskin palveluyksiköitä ovat esimerkiksi kotihoito, yhteisöllisen asumisen yksiköt, vastaanottotoiminta ja sosiaalityön palvelut.  Matalan riskin yksiköitä ovat esimerkiksi neuvolat ja päivätoiminta. Pienimmän riskin yksiköitä ovat ne, joissa ammattilainen antaa yksilöllistä ohjausta ja neuvontaa asiakkaalle tai potilaalle. Näitä ovat muun muassa psykologin ja työterveyshoitajan vastaanotto.

Suunnitelmallista valvontaa voidaan toteuttaa riskiluokituksen mukaisesti siten, että se kohdistuu pääasiassa korkeimman ja osittain keskimääräisen riskin palveluyksiköihin.  Muiden yksiköiden osalta valvonta tapahtuu ensi sijassa toiminnassa ilmenneiden epäkohtien tai valvontatoimenpiteitä edellyttävien palautteiden perusteella.

Valvonnan painopisteenä on omavalvontasuunnitelmien toteutuminen seuraavilla osa-alueilla:

  • palveluprosessin riskien tunnistaminen, poistaminen ja ennalta ehkäisy
  • henkilöstön riittävyys, kelpoisuus ja ammatillisen osaamisen ylläpitäminen
  • lääkehoitosuunnitelmien riittävyys ja toteuttaminen
  • asiakkaan aseman ja oikeuksien toteutuminen
  • kirjaamisen laadun varmistaminen

Vuoden 2024 suunnitelmallisen valvonnan toteuttaminen:

  • ympärivuorokautista sosiaalihuollon palvelua tuottavat yksiköt  
  • kotihoito (ml. yhteisöllinen asuminen) 2024-2025  
  • ikääntyneiden palveluohjaus  
  • lastensuojelun avohuollon sosiaalityö
  • työikäisten palvelut:
  • yhteisöllinen asuminen 
  • tukiasuminen tukiasumisyksikössä 
  • henkilökohtainen apu 
  • terveydenhuollon korkean riskin palveluyksiköt (kampussairaalat, lähisairaalat, kotisairaalatoiminta)
  • lasten-, nuorten- ja aikuispsykiatrian avohoito
     

Vuoden 2025 suunnitelmallisen valvonnan toteuttaminen:

  • ympärivuorokautista sosiaalihuollon palvelua tuottavat yksiköt 
  • kotihoito (ml. yhteisöllinen asuminen) jatkuu vuodelta 2024 
  • vammaisten ja mielenterveys-/päihdeasiakkaiden asiakasohjaus 
  • vammaispalveluiden sosiaalityö
  • kehitysvammaisten ja vammaisten päivätoiminta, perhehoito ja tuettu asuminen
  • terveydenhuollon korkean riskin palveluyksiköt (kampussairaalat, lähisairaalat, kotisairaalatoiminta)
  • suun terveydenhuolto

Valvonnan painopisteet voivat vaihdella eri valvontatapahtumissa. Painopisteisiin vaikuttavat esimerkiksi aiemmat palveluyksiköstä tehdyt valvontahavainnot sekä yksikköön mahdollisesti kohdentuneet palautteet ja epäkohtailmoitukset.

Valvontasuunnitelma sisältää lisäksi hyvinvointialueen tehtäviin kuuluvan lääkelain 71 §:n mukaisen rajattujen lääkevarastojen tarkastustehtävän hoitamisen.

Toimivalta

Pirhassa vastuu palvelunjärjestäjän omavalvontaohjelman toimeenpanosta kuuluu strategiselle ohjaukselle. Tukipalvelut laatii järjestäjän tehtävän toimeenpanoa varten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelman ja toteuttaa valvontaa.

Aluehallitus hyväksyy valvontasuunnitelman. Valvontasuunnitelma viedään aluehallituksen käsittelyyn asiakkuus- ja laatujaoston kautta. Suunnitelman toteutumista seuraa asiakkuus- ja laatujaosto.  

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelma 2024-2025 on jaoston esityksen liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • puoltaa liitteenä olevan sosiaali- ja terveydenhuollon valvontasuunnitelman 2024-2025 hyväksymistä, ja
  • toimittaa sen aluehallitukselle hyväksyttäväksi.

Päätös

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti

  • puoltaa liitteenä olevan sosiaali- ja terveydenhuollon valvontasuunnitelman 2024-2025 hyväksymistä, ja
  • toimittaa sen aluehallitukselle hyväksyttäväksi.
  • tarkastaa pykälän kokouksessa.

Lisäksi jaosto huomauttaa, että valvonnan henkilöstöresurssi ei näillä näkymin riitä suunnitelman toteutukseen.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana palvelupäällikkö Katja Uitus-Mäntylää, joka poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen. 

Puheenjohtaja Anna Kontula esitti jaoston kommentiksi: "Jaosto huomauttaa, että valvonnan henkilöstöresurssi ei näillä näkymin riitä suunnitelman toteutukseen." Hyväksyttiin yksimielisesti.

Esittelijä ehdotti, että pykälä tarkastetaan kokouksessa. Hyväksyttiin yksimielisesti. 


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).