Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 18.3.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 26 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelman toteutuminen tammi-joulukuu 2023

568/2024

Valmistelija

  • Katja Uitus-Mäntylä, PALVELUPÄÄLLIKKÖ, katja.uitus-mantyla@pirha.fi

Perustelut

Taustaa

Hyvinvointialueen on järjestämisvastuuseensa kuuluvana tehtävänä valvottava ja ohjattava järjestämiään sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja ja palveluntuottajia (sote-valvonta). Aluevaltuusto on hyväksynyt 16.1.2023, § 9 osana Pirkanmaan hyvinvointialueen omavalvontaohjelmaa Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontasuunnitelman vuosille 2023–2024. Omavalvontaohjelman mukaisesti palvelunjärjestäjän keskeisenä tehtävänä on varmentaa järjestämisvastuunsa toteuttaminen. Järjestämisvastuu varmennetaan järjestäjän omavalvontaohjelman mukaisella laadunkehittämisellä ja itsearvioinnilla (Strategisen ohjauksen tehtäväalue) sekä oman ja hankitun sosiaali- ja terveyspalvelun valvonnalla (Tukipalveluiden tehtäväalue).

Pirkanmaan hyvinvointialueella sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotannon valvonnasta ja ohjauksesta vastaa valvonta- ja asiamiestehtävät vastuualue.  Hallintosäännön mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon valvontasuunnitelman toteutuminen raportoidaan asiakkuus- ja laatujaostolle neljännesvuosittain. Raportti 1–9/2023 on ollut käsiteltävänä asiakkuus- ja laatujaostossa 13.11.2023, § 78.

Valvonnan suoritetiedot tammi-joulukuulta 2023 ovat esityslistan liitteenä.

Valvontayksikön resurssit

Kaikki 15 valvonta-asiantuntijan virkaa on ollut täytettynä elokuusta 2023 alkaen.

Valvonta-asiantuntijoille on hankittu 5 op:n laajuinen hyvän hallinnon verkkokoulutus, joka jokaisen työntekijän tulee suorittaa. Kaikki vakituisessa virassa olevat työntekijät ovat suorittaneet koulutuksen.   

Alkuvuonna linjattiin, että valvontayksikön käyttöön hankitaan markkinoilta ohjaus- ja valvontatehtävän raportoinnin ja seurannan tueksi erillinen järjestelmä. Uuden järjestelmän käyttökoulutukset on pidetty joulukuussa ja järjestelmä otetaan tuotantokäyttöön 1.1.2024.

Valvontasuunnitelman mukainen toiminta

Luvanvaraisten sosiaalihuollon yksiköiden ohjaus- ja valvontakäynnit on aloitettu pääasiassa helmikuussa. Tammi-heinäkuussa käyntejä on tehty painotetusti ostopalveluina tuotettaviin palveluyksiköihin. Elokuun lopulla on aloitettu Pirkanmaan hyvinvointialueen oman palvelutuotannon yksiköiden käynnit, ja valvontayksikön ohjaus- ja valvontakäynnit syys-joulukuussa ovat kohdistuneet lähes kokonaan Pirhan omiin palveluyksiköihin. 

Suunnitelman mukaisia valvontakäyntejä ympärivuorokautista hoivaa antaviin sosiaalihuollon palveluyksiköihin on tehty tammi-joulukuussa yhteensä 331 (96 %). Yksiköistä vain 11:sta (3,3 %) toiminta on ollut vaatimusten mukaista, 261 yksikössä (78,9 %) toiminnassa on ollut vähäisiä puutteita ja 59 yksikössä (17,8 %) toiminnassa on ollut vaatimusten vastaisuutta. Vähäisten puutteiden takia valvontayksikkö on antanut pääasiallisesti neuvontaa ja ohjausta. Toiminnassa havaituista vaatimusten vastaisuuksista on toimintayksikölle seurannut epäkohdista riippuen erilaisia jatkotoimenpiteitä (mm. korjauskehotus).  

Ohjaus- ja valvontakäynneillä havaitut puutteet ovat kohdistuneet pääasiassa seuraaviin asioihin:

  • omavalvontasuunnitelmien riittävyys ja laatu
  • henkilöstön rakenne ja riittävyys
  • lääkehoito: suunnitelmien sisältö, lääkehoidon turvallinen toteutus

Vaatimuksen vastaisessa toiminnassa pääasiallinen syy on ollut asiakkaiden hoidon- ja hoivan tarpeeseen nähden riittämätön henkilöstö ja/tai lakisääteisen mitoitusvaatimuksen alittuminen. Lisäksi joissain tapauksissa yksikön vastuuhenkilönä on toiminut henkilö, jolla ei ole tehtävään vaadittavaa pätevyyttä.

Pirhan itse tuottamien palveluiden osalta havaitut puutteet ja kehittämiskohteet omavalvontasuunnitelmissa ja lääkehoitosuunnitelmissa (esimerkiksi laatu, ajantasaisuus) ovat olleet pääasiassa samansuuntaisia kuin yksityisillä palveluntuottajilla.  Pirhan lääkehoitosuunnitelma on hyväksytty 12/2023 ja sen käyttöön otto omissa yksiköissä käynnistyy 2024.

 Lisäksi havaintoina henkilöstöresurssien osalta voidaan todeta:

  • Ikäihmisten palveluissa hoitotyön mitoitukset ovat pääasiassa hyvällä tasolla ja ylittävät lakisääteisen minitason 0,65.
  • Erityisesti Tampereen alueella sijaitsevissa ikäihmisten yksiköissä on jouduttu käyttämään melko paljon vuokratyövoimaa.
  • Lastensuojeluyksiköissä henkilöstömitoitus hyvällä tasolla.
  • Vammaispalveluissa yksiköiden henkilöstöresursseissa melko suurta vaihtelua yksiköiden välillä vaikka asiakkaiden palvelutarpeessa ei suurta eroa. Palvelutuotannosta kommentoitu, että vammaispalvelujen asiakasrakenteen ja resurssien osalta mittaroitavaa dataa saa vasta noin vuoden päästä.

Ohjaus- ja valvontakäyntien yhteydessä on tullut esille myös seuraavia asioita:
       -   Johtamiskäytäntöjen ja organisoitumisen vaihtelevuus; mm. eroja
            johtamisrakenteissa ja esihenkilöiden tehtävissä.
       -    Palveluprosessien toimivuus; mm. horisontaalinen yhteistyö palvelulinjojen ja
            palveluiden välillä.

Terveydenhuollon valvonnan pilottikäynnit on aloitettu lokakuussa ja suunnitelluista kuudesta käynnistä on toteutettu viisi. Vielä käymättä oleva suun terveydenhuollon pilottikäynti toteutetaan tammikuussa. Käynnit on otettu yksikössä vastaan positiivisesti.

Yleiset havainnot pilottikäynneistä:

  • Ennalta pyydettyjen lomakkeiden täytössä haasteita (henkilöstöluettelo, asiakasrakenne ja -määrä).
  • Yksiköillä paljon tietoa, jota ei ole dokumentoitu tai se on kadonnut hyvinvointialueelle siirryttäessä.
  • Organisaatio- ja johtamisrakenne vielä osittain epäselvä.
  • Asiakas- ja potilasturvallisuussuunnitelmaa ei ole laadittu kaikissa yksiköissä.
  • Lääkehoitosuunnitelmat yksiköissä laadittuna, mutta ne eivät ole välttämättä ajantasaiset.

Valvontasuunnitelman 2023 tavoitteena on ollut tarkastaa kaikki ympärivuorokautista hoivaa antavat sosiaalihuollon palveluyksiköt. Muiden palveluyksiköiden valvonta painottuu seuraavilla vuosille. Ympärivuorokautista hoivaa antavien sosiaalihuollon yksiköiden valvontakäyntien toteutumisprosentti vuonna 2023 oli 96 %. Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa toteutumisprosentti 78,3%. ikäihmisten palveluissa 99,5 % ja työikäisten palveluissa 100 %.

Ikäihmisten palveluissa yksi käynti on jouduttu siirtämään palveluntuottajasta johtuvasta syystä tammikuulle. Lasten nuorten ja perheiden palveluissa loput lastensuojeluyksiköiden käynnit (7) ja ensi- ja turvakotien sekä turvatalon käynnit (5) pyritään toteuttamaan heti tammikuussa. Lastensuojeluyksiköihin suunnatuista käynneistä osa on peruttu palveluntuottajasta johtuvasta syystä ja käynnille on jouduttu sopimaan uusi aika.

Muu valvontatoiminta

Valvontayksikköön tulleiden palautteiden ja epäkohtailmoitusten perusteella on tehty valvonta- ja ohjauskäyntejä sosiaalihuollon luvanvaraisiin yksiköihin yhteensä 13. Käynnit on toteutettu pääsääntöisesti ennalta ilmoittamatta.

Aluehallintovirastolta saapuneita epäkohtailmoituksia ja omavalvonnalliseen käsittelyyn siirrettäviä asioita on tullut valvontayksikköön yhteensä 86. Ilmoituksista 46 on koskenut ostopalveluita ja 36 hyvinvointialueen omaa palvelutuotantoa. Oman toiminnan ilmoituksista 14 on liittynyt terveydenhuollon palveluihin. Omaa toimintaa koskevien ilmoitusten käsittely on tapahtunut pääasiassa palvelutuotannossa. 

Valvontayksikkö vastaa uusien yksityisten sosiaalipalveluiden ilmoitusten käsittelystä Pirkanmaalla. Aluehallintovirastoon rekisteröitävistä palveluista on tehty 82 lausuntoa ja hyvinvointialueen omaan tukipalveluiden rekisteröintiin liittyviä ilmoituksia on käsitelty 95. Ilmoitusten käsittelyssä erityisenä haasteena on koko toimintavuoden 2023 ollut ilmoitusten puutteellisuus, joka on lisännyt käsittelyyn kuluvaa työmäärää ja aikaa.

Uusien toimintayksiköiden lupatarkastuksia on tehty viisi sekä lisäksi on käsitelty neljä lupamuutosta.

Yhteistyö, ohjaus ja neuvonta

Sote-palvelutuotannon kanssa on pidetty pääasiassa ostopalvelujen sopimuksenmukaisuuden valvontaan liittyvissä asioissa kymmenen kokousta. Lisäksi palvelulinjojen ostopalveluista vastaavien kanssa on tehty sopimuksenmukaisuuden arvioimiseksi yhteinen ohjaus- ja valvontakäynti kymmeneen yksikköön. Yhteydenpitoa ostopalveluiden kanssa on ollut myös useiden muiden yksiköiden asioissa.  

Aiemmissa valvontasuunnitelman toteutumisen käsittelyissä on kuvattu yhteistyön toteutumista sote-palvelutuotannon kanssa ensimmäisen toimintavuoden aikana. Yhteisten toimintakäytäntöjen määrittämistä sekä työjaon kehittämistä jatketaan edelleen yhdessä palvelutuotannon kanssa.

Yhteistyötä on tehty myös hankinta-asioissa sekä hankintayksikön että palvelutuotannon hankinnoista vastaavien tahojen kanssa. Pääpainopisteenä on ollut erityisesti ikääntyneiden palveluihin liittyvät hankinnat. Tulevan vuoden 2024 tavoitteena on hankintayhteistyön vahvistaminen edelleen järjestämistoimintoon liittyvän toiminnan sopimuksenmukaisuuden varmistamiseksi.

Valvontasuunnitelmaan on kirjattu tavoitteena, että valvonta- ja asiamiestehtävien vastuualue järjestää vuoden aikana kolme ohjaustilaisuutta palveluntuottajille. Käytännön toiminnassa esiin tulleet asiat ja kysymykset ovat osoittaneet, että tilaisuuksien järjestäminen yhteistyössä oman sote-palvelutuotannon kanssa on usein toimivampi vaihtoehto kuin vain valvonnan järjestämät tilaisuudet. Valvontayksikön omia tilaisuuksia palveluntuottajille on järjestetty syksyllä kaksi. Tilaisuuksissa on käsitelty erityisesti uuden sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain vaikutuksia palveluiden valvontaan sekä palveluntuottajien rekisteröitymis- ja lupakäytäntöihin.

Liitteenä valvonan suoriteraportti tammi-joulukuu 2023 sekä esittelydiat.

Ehdotus

Esittelijä

  • Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • merkitä tiedoksi valvontasuunnitelman toteutumisen tammi-joulukuulta 2023.  

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana palvelupäällikkö Katja Uitus-Mäntylää.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).