Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 18.3.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 23 Laatutavoitteiden asettaminen

11057/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kirsi Sario, PROJEKTIPÄÄLLIKKÖ, kirsi.sario@pirha.fi

Perustelut

Asiakkuus- ja laatujaosto kävi kokouksessaan 19.9.2022 § 38 lähetekeskustelun oman tuotannon ja ostopalvelujen laatutavoitteiden periaatteista. Jaosto totesi keskustelussa, että laatutavoitteiden tulee olla samat omalle palvelutuotannolle ja ostopalveluille.

Hyvinvointialueen on järjestämisvastuunsa nojalla huolehdittava siitä, että sen vastuulla oleva väestö saa hyvinvointialueella palvelut yhdenvertaisesti. Hyvinvointialue vastaa järjestettävien palvelujen tarpeen, määrän ja laadun määrittelemisestä. Palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti, yhteen sovitettuina palvelukokonaisuuksina sekä hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioiden.  

Palvelun keskeisiä laatukriteerejä ovat mm. potilasturvallisuus, asiakkaan ja potilaan oikeudet ja osallisuus, henkilöstön pätevyysvaatimukset ja henkilöstömitoitukset sekä toimivat yhdyspinnat palvelun käyttäjien muihin palveluihin.

Hyvinvointialueen on hankinnoissaan huomioitava myös palvelujen laatuun ja jatkuvuuteen liittyvät tekijät. Pirkanmaan hyvinvointialueen hankintaohjelmassa kuvataan keskeiset periaatteet asiakkaiden palvelujen hankinnassa. Hyvinvointialueen ja yksityisen palveluntuottajan välisessä sopimuksessa on sovittava muun muassa hankittavien palvelujen sisällön, määrän ja laadun toteuttamisesta. Yhdenvertaisuusvaatimuksen täyttämiseksi palvelukuvausten tulee olla yhdenmukaiset hyvinvointialueen omassa tuotannossa sekä ostopalveluissa. 

Sosiaali- ja terveysministeriö on määritellyt osalle palveluista laatuvaatimuksia. Lisäksi kansallisessa asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiassa, Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja omavalvontaohjelmassa on palvelujen laatua ja asiakas- sekä potilasturvallisuutta varmistavia vaatimuksia.

Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelustrategia sisältää palvelulupauksena ” Pidämme yhdessä huolta kaikkien pirkanmaalaisten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Tuemme sinua elämäsi käännekohdissa. Kohtaamme sinut inhimillisesti, ammattimaisesti ja luotettavasti. Työmme perustuu parhaaseen osaamiseen ja tutkittuun tietoon. Olemme sinua varten, elämän vuoksi.”

Palvelutuotannon laadun varmistamiseksi ja varmentamiseksi on tarpeen, että ostopalveluissa on käytettävissä yhdenvertaiset menettelyt esimerkiksi asiakastyytyväisyyden mittaamiseen sekä haitta ja vaaratapahtumien kirjaamiseen.

Ehdotus

Esittelijä

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • asettaa yhdenvertaiset laatutavoitteiden periaatteet omalle ja ostetulle palvelutuotannolle,​
     
  • että laatutavoitteiden periaatteiden on noudatettava lainsäädännön lisäksi kansallisia laatuvaatimuksia sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja omavalvontaohjelmassa määriteltyjä tavoitteita.

Päätös

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti

  • että laatutavoitteiden omalle ja ostetulle palvelutuotannolle tulee olla yhdenmukaiset.
     
  • että laatutavoitteiden periaatteiden on noudatettava lainsäädännön lisäksi kansallisia laatuvaatimuksia sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja omavalvontaohjelmassa määriteltyjä tavoitteita.

Kokouskäsittely

Merkittiin, että kuultiin asiantuntijana kehittämispäälikkö Kirsi Sariota kokouksessa. 

Keskustelun aikana puheenjohtaja esitti, että päätösehdotuksen 1. kohta muutetaan päätösehdotuksesta poiketen siten, että laatutavoitteiden omalle ja ostetulle palvelutuotannolle tulee olla yhdenmukaiset.

Puheenjohtajan muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Valmistelija

  • Suvi Liimatainen, VAIKUTTAVUUSYLILÄÄKÄRI, suvi.liimatainen@pirha.fi

Perustelut

Vaikuttavuusylilääkäri Suvi Liimatainen esittelee järjestämisen omavalvonnan kokonaisuuden ja laatumittarien määrittämisen aikataulun.

 

Hallintosäännön 12 §:n mukaan asiakkuus- ja laatujaoston tehtäviiin kuuluu:

  • asettaa laatutavoitteet omalle tuotannolle ja ostopalveluille
  • seurata ja arvioida järjestämisvastuun ja palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden toteutumista raportoinnin pohjalta ja arvioida palvelujen laatua yhdessä palvelutuotannon kanssa.

Laatutavoitteet tulee yhdistää valtakunnallisiin lakisääteisiin ja muihin ohjaaviin asiakirjoihin, omavalvontaohjelmaan ja strategian toimeenpanon suunnitelmiin. Pirkanmaan hyvinvointialueen omavalvontaohjelma sisältää palvelujärjestäjän ja palvelutuottajien omavalvonnan sekä asiakas- ja potilasturvallisuussuunnitelman. Palveluyksiköiden omavalvontasuunnitelmat valmistuvat kevään 2024 aikana. Laadunhallinnan näkökulmasta keskeistä on Pirhan tietojohtamisen ja tietojärjestelmien käyttöönoton tiekartat, joka luo pohjan luotettavan laatutiedon tuottamiselle. Vaikuttavuusperustaisen ohjausmallin rakentaminen on työn alla myös EU:n kestävän kasvun rahoituksella.

Yleisiä laatumittareita ovat esimerkiksi asiakastyytyväisyys, palveluiden saatavuus, henkilöstön hyvinvointi, asiakas- ja potilasturvallisuuden todentamisen mittarit. Käydään lähetekeskustelu laatumittarien määrittämisestä ja aikataulusta.

Liitteenä järjestämisen omavalvonta ja laatutavoitteet.

Ehdotus

Esittelijä

  • Taru Kuosmanen, SOSIAALI- JA TERVEYSJOHTAJA, taru.kuosmanen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • merkitä esityksen tiedoksi ja
  • käydä lähetekeskustelun laatutavoitteiden asettamisesta.

Päätös

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti

  • merkitä esityksen tiedoksi ja
  • todeta, että laatutavoitteiden asettamisen suunnitelmasta tulisi käydä ilmi konkreettisesti:
    • mitä hyvinvointialueiden toiminnassa tavoitellaan laatuna, mukaan lukien palveluihin pääsyn ja palvelusiirtymien seuranta
    • millaisilla mittareilla sitä on tarkoitus mitata
    • millaisilla prosesseilla mittauksen tulokset raportoidaan päätöksentekoon ja viedään osaksi palvelujen kehittämistyötä
    • miten ja kenen toimesta mittariston jatkokehitystyö tapahtuu
    • miten asiakas- ja asukasosallisuus näkyy laatujärjestelmässä
    • aikataulu.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana vaikuttavuusylilääkäri Suvi Liimataista.

 

Sovittiin, että pöytäkirjan liitteeksi laitetaan täydennetty esittelymateriaali, joka esiteltiin myös kokouksessa.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).