Valmistelija
Suvi Liimatainen, VAIKUTTAVUUSYLILÄÄKÄRI, suvi.liimatainen@pirha.fi
Perustelut
Vaikuttavuusylilääkäri Suvi Liimatainen esittelee järjestämisen omavalvonnan kokonaisuuden ja laatumittarien määrittämisen aikataulun.
Hallintosäännön 12 §:n mukaan asiakkuus- ja laatujaoston tehtäviiin kuuluu:
- asettaa laatutavoitteet omalle tuotannolle ja ostopalveluille
- seurata ja arvioida järjestämisvastuun ja palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden toteutumista raportoinnin pohjalta ja arvioida palvelujen laatua yhdessä palvelutuotannon kanssa.
Laatutavoitteet tulee yhdistää valtakunnallisiin lakisääteisiin ja muihin ohjaaviin asiakirjoihin, omavalvontaohjelmaan ja strategian toimeenpanon suunnitelmiin. Pirkanmaan hyvinvointialueen omavalvontaohjelma sisältää palvelujärjestäjän ja palvelutuottajien omavalvonnan sekä asiakas- ja potilasturvallisuussuunnitelman. Palveluyksiköiden omavalvontasuunnitelmat valmistuvat kevään 2024 aikana. Laadunhallinnan näkökulmasta keskeistä on Pirhan tietojohtamisen ja tietojärjestelmien käyttöönoton tiekartat, joka luo pohjan luotettavan laatutiedon tuottamiselle. Vaikuttavuusperustaisen ohjausmallin rakentaminen on työn alla myös EU:n kestävän kasvun rahoituksella.
Yleisiä laatumittareita ovat esimerkiksi asiakastyytyväisyys, palveluiden saatavuus, henkilöstön hyvinvointi, asiakas- ja potilasturvallisuuden todentamisen mittarit. Käydään lähetekeskustelu laatumittarien määrittämisestä ja aikataulusta.
Liitteenä järjestämisen omavalvonta ja laatutavoitteet.
Ehdotus
Esittelijä
Taru Kuosmanen, SOSIAALI- JA TERVEYSJOHTAJA, taru.kuosmanen@pirha.fi
Asiakkuus- ja laatujaosto päättää
- merkitä esityksen tiedoksi ja
- käydä lähetekeskustelun laatutavoitteiden asettamisesta.
Päätös
Asiakkuus- ja laatujaosto päätti
- merkitä esityksen tiedoksi ja
- todeta, että laatutavoitteiden asettamisen suunnitelmasta tulisi käydä ilmi konkreettisesti:
- mitä hyvinvointialueiden toiminnassa tavoitellaan laatuna, mukaan lukien palveluihin pääsyn ja palvelusiirtymien seuranta
- millaisilla mittareilla sitä on tarkoitus mitata
- millaisilla prosesseilla mittauksen tulokset raportoidaan päätöksentekoon ja viedään osaksi palvelujen kehittämistyötä
- miten ja kenen toimesta mittariston jatkokehitystyö tapahtuu
- miten asiakas- ja asukasosallisuus näkyy laatujärjestelmässä
- aikataulu.
Kokouskäsittely
Kuultiin asiantuntijana vaikuttavuusylilääkäri Suvi Liimataista.
Sovittiin, että pöytäkirjan liitteeksi laitetaan täydennetty esittelymateriaali, joka esiteltiin myös kokouksessa.