Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 22.4.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 33 Laatutavoitteiden määrittäminen

11057/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Suvi Liimatainen, VAIKUTTAVUUSYLILÄÄKÄRI, suvi.liimatainen@pirha.fi

Perustelut

Vaikuttavuusylilääkäri Suvi Liimatainen esittelee järjestämisen omavalvonnan kokonaisuuden ja laatumittarien määrittämisen aikataulun.

 

Hallintosäännön 12 §:n mukaan asiakkuus- ja laatujaoston tehtäviiin kuuluu:

  • asettaa laatutavoitteet omalle tuotannolle ja ostopalveluille
  • seurata ja arvioida järjestämisvastuun ja palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden toteutumista raportoinnin pohjalta ja arvioida palvelujen laatua yhdessä palvelutuotannon kanssa.

Laatutavoitteet tulee yhdistää valtakunnallisiin lakisääteisiin ja muihin ohjaaviin asiakirjoihin, omavalvontaohjelmaan ja strategian toimeenpanon suunnitelmiin. Pirkanmaan hyvinvointialueen omavalvontaohjelma sisältää palvelujärjestäjän ja palvelutuottajien omavalvonnan sekä asiakas- ja potilasturvallisuussuunnitelman. Palveluyksiköiden omavalvontasuunnitelmat valmistuvat kevään 2024 aikana. Laadunhallinnan näkökulmasta keskeistä on Pirhan tietojohtamisen ja tietojärjestelmien käyttöönoton tiekartat, joka luo pohjan luotettavan laatutiedon tuottamiselle. Vaikuttavuusperustaisen ohjausmallin rakentaminen on työn alla myös EU:n kestävän kasvun rahoituksella.

Yleisiä laatumittareita ovat esimerkiksi asiakastyytyväisyys, palveluiden saatavuus, henkilöstön hyvinvointi, asiakas- ja potilasturvallisuuden todentamisen mittarit. Käydään lähetekeskustelu laatumittarien määrittämisestä ja aikataulusta.

Liitteenä järjestämisen omavalvonta ja laatutavoitteet.

Ehdotus

Esittelijä

Taru Kuosmanen, SOSIAALI- JA TERVEYSJOHTAJA, taru.kuosmanen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • merkitä esityksen tiedoksi ja
  • käydä lähetekeskustelun laatutavoitteiden asettamisesta.

Päätös

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti

  • merkitä esityksen tiedoksi ja
  • todeta, että laatutavoitteiden asettamisen suunnitelmasta tulisi käydä ilmi konkreettisesti:
    • mitä hyvinvointialueiden toiminnassa tavoitellaan laatuna, mukaan lukien palveluihin pääsyn ja palvelusiirtymien seuranta
    • millaisilla mittareilla sitä on tarkoitus mitata
    • millaisilla prosesseilla mittauksen tulokset raportoidaan päätöksentekoon ja viedään osaksi palvelujen kehittämistyötä
    • miten ja kenen toimesta mittariston jatkokehitystyö tapahtuu
    • miten asiakas- ja asukasosallisuus näkyy laatujärjestelmässä
    • aikataulu.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana vaikuttavuusylilääkäri Suvi Liimataista.

 

Sovittiin, että pöytäkirjan liitteeksi laitetaan täydennetty esittelymateriaali, joka esiteltiin myös kokouksessa.

Valmistelija

  • Suvi Liimatainen, VAIKUTTAVUUSYLILÄÄKÄRI, suvi.liimatainen@pirha.fi

Perustelut

Asiakkuus-​ ja laatujaosto kävi kokouksessaan 19.9.2022 lähetekeskustelun oman tuotannon ja ostopalvelujen laatutavoitteiden periaatteista. Jaosto totesi keskustelussa,​ että tavoitteiden tulee olla samat omalle palvelutuotannolle ja ostopalveluille. Laatutavoitteita käsiteltiin jaoston kokouksessa myös 15.5.2023.

Laatutavoitteet tulee yhdistää valtakunnallisiin lakisääteisiin ja muihin ohjaaviin asiakirjoihin, omavalvontaohjelmaan ja strategian toimeenpanon suunnitelmiin. Lähetekeskustelu tavoitteista käytiin asiakkuus- ja laatujaostossa 18.3.2024 (23§). Sen pohjalta jaosto päätti todeta,​ että laatutavoitteiden asettamisen suunnitelmasta tulisi käydä ilmi konkreettisesti:

  • mitä hyvinvointialueiden toiminnassa tavoitellaan laatuna,​ mukaan lukien palveluihin pääsyn ja palvelusiirtymien seuranta
  • millaisilla mittareilla sitä on tarkoitus mitata
  • millaisilla prosesseilla mittauksen tulokset raportoidaan päätöksentekoon ja viedään osaksi palvelujen kehittämistyötä
  • miten ja kenen toimesta mittariston jatkokehitystyö tapahtuu
  • miten asiakas-​ ja asukasosallisuus näkyy laatujärjestelmässä
  • aikataulu

Kokouksessa esitellään laadunhallinnan ja raportoinnin kokonaisuus, joka koostuu asiakaskokemuksesta, henkilöstön hyvinvoinnista, prosesseista ja saatavuudesta, asiakas- ja potilasturvallisuudesta ja omavalvonnasta. Raportti mittareiden tuloksista julkaistaan neljännesvuosittain osavuosikatsauksen yhteydessä ja tuodaan jaostolle ja julkisille sivuille tiedoksi. Tulokset viedään osaksi kehittämistyötä osana johtoryhmätyöskentelyä. Kehittämistyöstä vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastuspalvelujen tehtäväalueet yhdessä strategia-toimialueen ja tietojohtamisen yksikön kanssa järjestäjän omavalvonnan koordinoimana.

Liitteenä diaesitys.

Ehdotus

Esittelijä

  • Taru Kuosmanen, SOSIAALI- JA TERVEYSJOHTAJA, taru.kuosmanen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • hyväksyä esitetyt laatutavoitteiden mittarit ja ehdotetun valmisteluprosessin.

Päätös

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti

  • hyväksyä esitetyt laatutavoitteiden mittarit ja ehdotetun valmisteluprosessin.


Samalla jaosto kuitenkin toteaa, että ehdotettuun seurantajärjestelmään liittyy vielä useita heikkouksia ja sitä voi pitää vain välivaiheena. Laadun tavoitteita ja seurantaa tulee kehittää aktiivisesti edelleen, huomioiden jaoston kokouksessaan 18.3.2024 antamien suuntaviivojen lisäksi ainakin seuraavat seikat:

  • Mittarien tulisi kattaa tavoitteet, joiden toteutumista niillä halutaan seurata.
  • Laatumittarina tulisi käyttää muita muuttujia, kuin lain edellyttämiä minimitasoja. Laatumittarina ei tulisi käyttää suunnitelma-asiakirjojen laadintaa.
  • Jaostolle toimitettavaan neljännesvuosittaiseen raportointiin liitetään myös katsaus tehdyistä toimenpiteistä ja siitä, miten kehittämistyö etenee.
  • Jaostolle tuodaan vuosittain päätettäväksi täydennetyt laatutavoitteet, mittaristo ja niiden valmistelu- ja hyödyntämisprosessi”.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana vaikuttavuusylilääkäri Suvi Liimataista.

 

Puheenjohtaja Anna Kontula teki esityksen jaoston kommentiksi. Arto Haveri ja Antti Ivanoff kannattivat. Hyväksyttiin.

 

Joni Kumlander poistui pykälän käsittelyn aikana. 


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).