Aluehallitus, kokous 29.4.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 127 Henkilökohtaisen avun palvelusetelin sääntökirjan päivittäminen

1748/2024

Valmistelija

  • Päivi Tryyki, PALVELULINJAJOHTAJA, paivi.tryyki@pirha.fi
  • Sonja Vuorela, VASTUUALUEJOHTAJA, sonja.vuorela@pirha.fi
  • Kati Sippola, SUUNNITTELIJA, kati.sippola@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialue päättää sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 9 § 1 momentin mukaisesti.

Aluehallitus on hyväksynyt Henkilökohtaisen avun palvelusetelin sääntökirjan 19.12.2022 § 331 ja siihen on aluehallituksen päätöksellä tehty muutos 19.2.2024 § 52, jolloin palvelusetelin arvoa korotettiin 1.4.2024 alkaen.

Sääntökirjalla tarkoitetaan asiakirjaa, jolla hyvinvointialue asettaa palvelusetelilain (569/2009) 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit palveluntuottajille. Asiakirjassa kuvataan hyvinvointialueen, palveluntuottajan ja asiakkaan oikeudelliset suhteet. Sääntökirja sisältää yleisen osion, palvelukohtaisen osion ja liitteet.

Henkilökohtaisen avun palvelusetelin sääntökirjoissa on ilmennyt useita päivittämisen tarpeita ja se on päivitetty kokonaisuutena.

Sääntökirjaan on päivitetty kokonaan uusi yleinen osio ja liitteet. Muutoksia on tehty lisäämällä uusia määritelmiä sekä tarkentamalla kuvauksia ja terminologiaa. Keskeisimmät muutokset koskevat tietosuojaliitettä ja 1.1.2024 voimaan tullutta uutta asiakastietolakia. Lisäksi tarkennuksia on tehty muun muassa tietojärjestelmiin ja laskutukseen liittyviin osioihin. Jatkossa palveluntuottajan tulee kuulua Vastuu Groupin Luotettava kumppani -palveluun, jolloin tilaajavastuulain edellyttämät tarkistukset automatisoituvat sekä rekisteröityä palvelutietovarantoon (PTV).

Palvelukohtaisen osion lauserakenteita ja kieliasua on muokattu ja terminologiaa tarkennettu. Asiakkaan ja palveluntuottajan välistä sopimussuhdetta on kuvattu tarkemmin ja lisätty maininta kirjallisen sopimuksen tekemisestä. Reklamaatioihin liittyvää prosessia on selkeytetty ja hyvinvointialueen keinoja puuttua reklamaatioihin ja epäkohtiin on kuvattu tarkemmin. Jatkossa hyvinvointialueella on oikeus peruuttaa palvelusetelituottajan hyväksyminen ilman irtisanomisaikaa ja poistaa palveluntuottaja julkisesta luettelosta kolmen (3) toimintaan olennaisesti vaikuttavan kirjallisen reklamaation jälkeen, mikäli palvelusetelituottaja ei ole korjannut reklamaatioissa esitettyjä epäkohtia 14 vuorokauden kuluessa kirjallisesta reklamaatiosta.

Palvelusetelin arvoon liittyvään kohtaan on täsmennetty: palvelusetelin arvo sisältää myös mahdolliset päivärahat ja ateriakorvaukset eikä niitä voi erikseen laskuttaa hyvinvointialueelta tai asiakkaalta. Päivärahat ja ateriakorvaukset eivät ole myöskään sääntökirjassa mainittuja lisäpalveluja. Jatkossa hyvinvointialue voi palvelulinjajohtajan viranhaltijapäätöksellä tarkistaa palvelusetelin arvon tarvittaessa ja ilmoittaa siitä hyväksytyille palvelusetelituottajille.

Henkilökohtaisen avun palvelusetelin sääntökirjaa ja siihen esitettäviä muutoksia on esitelty vammaisneuvoston kokouksessa 3.4.2024 § 37. Vammaisneuvosto on esittänyt yleisiä huomioita liittyen mm. palvelusetelin hinnoitteluun, selkokieliseen ohjeistukseen palveluseteliasioissa ja palvelusetelituottajien valvontaan. Vammaisneuvoston huomiot ovat liitteenä olevalla pöytäkirjan otteella.

Liitteenä henkilökohtaisen avun palvelusetelin sääntökirja. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä liitteen mukaisen henkilökohtaisen avun palvelusetelin sääntökirjan noudatettavaksi hyvinvointialueella, ja
     
  • että sääntökirja korvaa aluehallituksen 19.12.2022 hyväksymän henkilökohtaisen avun sääntökirjan ja siihen myöhemmin aluehallituksen tekemän muutoksen
     
  • että palvelulinjajohtaja voi tehdä muutoksia arvoon ja hankintajohtaja voi tehdä vähäisiä tai teknisiä muutoksia sääntökirjaan.

Päätös

Aluehallitus päätti

  • hyväksyä liitteen mukaisen henkilökohtaisen avun palvelusetelin sääntökirjan noudatettavaksi hyvinvointialueella, ja
     
  • että sääntökirja korvaa aluehallituksen 19.12.2022 hyväksymän henkilökohtaisen avun sääntökirjan ja siihen myöhemmin aluehallituksen tekemän muutoksen
     
  • että palvelulinjajohtaja voi tehdä vähäisiä muutoksia arvoon ja hankintajohtaja voi tehdä vähäisiä tai teknisiä muutoksia sääntökirjaan.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmasta.

Aluehallituksen jäsen Pekka Järvinen poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Aluehallituksen varajäsen Atanas Aleksovski saapui kokoukseen ennen päätöksentekoa.

Esittelijä muutti päätösehdotuksen viimeisen ponnen kuulumaan seuraavasti:

Aluehallitus päättää

  • että palvelulinjajohtaja voi tehdä vähäisiä muutoksia arvoon ja hankintajohtaja voi tehdä vähäisiä tai teknisiä muutoksia sääntökirjaan.


Teknisenä korjauksena muutettiin liitteeseen viittaus voimassa olevaan lainsäädäntöön.

Tiedoksi

Päivi Tryyki, Sonja Vuorela, Kati Sippola

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
asiointi.pirha.fi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.