Aluehallitus, kokous 29.4.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 128 Omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirjan päivittäminen

1748/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Päivi Tryyki, PALVELULINJAJOHTAJA, paivi.tryyki@pirha.fi
Kaisa Taimi, VASTUUALUEJOHTAJA, kaisa.taimi@pirha.fi
Kati Sippola, SUUNNITTELIJA, kati.sippola@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialue päättää sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 9 § 1 momentin mukaisesti.

Aluehallitus on hyväksynyt omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirjan 19.12.2022 § 331 ja siihen on hankintajohtajan päätöksellä tehty vähäinen muutos 28.11.2023 § 18, jolloin sääntökirjaan on lisätty maininta hintakatosta ja erillinen taulukko hintakaton muodostumisesta.

Sääntökirjalla tarkoitetaan asiakirjaa, jolla hyvinvointialue asettaa palvelusetelilain (569/2009) 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit palveluntuottajille. Asiakirjassa kuvataan hyvinvointialueen, palveluntuottajan ja asiakkaan oikeudelliset suhteet. Sääntökirja sisältää yleisen osion, palvelukohtaisen osion ja liitteet.

Omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirjassa on ilmennyt useita päivittämisen tarpeita ja se on päivitetty kokonaisuutena.

Sääntökirjaan on päivitetty kokonaan uusi yleinen osio ja liitteet. Muutoksia on tehty lisäämällä uusia määritelmiä sekä tarkentamalla kuvauksia ja terminologiaa. Keskeisimmät muutokset koskevat tietosuojaliitettä ja 1.1.2024 voimaan tullutta uutta asiakastietolakia. Hintaliitteeseen on korjattu asiakkaan omavastuu (aluevaltuusto 15.1.24 § 5). Lisäksi tarkennuksia on tehty muun muassa tietojärjestelmiin ja laskutukseen liittyviin osioihin. Jatkossa palveluntuottajan tulee kuulua Vastuu Groupin Luotettava kumppani -palveluun, jolloin tilaajavastuulain edellyttämät tarkistukset automatisoituvat sekä rekisteröityä palvelutietovarantoon (PTV).

Palvelukohtaisen osion lauserakenteita ja kieliasua on muokattu ja terminologiaa tarkennettu. Asiakkaan ja palveluntuottajan välistä sopimussuhdetta on kuvattu tarkemmin ja lisätty maininta kirjallisen sopimuksen tekemisestä. Reklamaatioihin liittyvää prosessia on selkeytetty ja hyvinvointialueen keinoja puuttua reklamaatioihin ja epäkohtiin on kuvattu tarkemmin. Jatkossa hyvinvointialueella on oikeus peruuttaa palvelusetelituottajan hyväksymisen ilman irtisanomisaikaa ja poistaa palveluntuottaja julkisesta luettelosta kolmen (3) toimintaan olennaisesti vaikuttuvan kirjallisen reklamaation jälkeen, mikäli palvelusetelituottaja ei ole korjannut reklamaatioissa esitettyjä epäkohtia 14 vuorokauden kuluessa kirjallisesta reklamaatiosta.

Palvelukohtaisiin osioon on lisätty kohta palveluntuottajan velvollisuudesta tarkistaa, että ikääntyneiden kanssa työskentelevä työntekijä ei ole syyllistynyt rikosrekisterilain (770/1993) § 6 momentin 2 mukaisiin rikoksiin ja kaikkien ikääntyneiden kanssa työskentelevien henkilöiden rikosrekisteri on tarkastettu (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta 741/2023 § 28).

Jatkossa hyvinvointialue voi viranhaltijapäätöksellä tarkistaa palvelusetelin arvon tarvittaessa ja ilmoittaa siitä hyväksytyille palvelusetelituottajille.

Liitteenä omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirja.

Ehdotus

Vanhusneuvosto

  • kuulee esityksen omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirjan päivittämisestä ja merkitsee käydyn keskustelun tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Suunnittelija Kati Sippola ja koordinaattori Jenni Karne esittelivät omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirjan päivittämisen ja poistuivat kokouksesta esittelyn ja käydyn keskustelun jälkeen. 

Valmistelija

  • Päivi Tryyki, PALVELULINJAJOHTAJA, paivi.tryyki@pirha.fi
  • Kaisa Taimi, VASTUUALUEJOHTAJA, kaisa.taimi@pirha.fi
  • Kati Sippola, SUUNNITTELIJA, kati.sippola@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialue päättää sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 9 § 1 momentin mukaisesti.

Aluehallitus on hyväksynyt omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirjan 19.12.2022 § 331 ja siihen on hankintajohtajan päätöksellä tehty vähäinen muutos 28.11.2023 § 18, jolloin sääntökirjaan on lisätty maininta hintakatosta ja erillinen taulukko hintakaton muodostumisesta.

Sääntökirjalla tarkoitetaan asiakirjaa, jolla hyvinvointialue asettaa palvelusetelilain (569/2009) 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit palveluntuottajille. Asiakirjassa kuvataan hyvinvointialueen, palveluntuottajan ja asiakkaan oikeudelliset suhteet. Sääntökirja sisältää yleisen osion, palvelukohtaisen osion ja liitteet.

Omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirjassa on ilmennyt useita päivittämisen tarpeita ja se on päivitetty kokonaisuutena.

Sääntökirjaan on päivitetty kokonaan uusi yleinen osio ja liitteet. Muutoksia on tehty lisäämällä uusia määritelmiä sekä tarkentamalla kuvauksia ja terminologiaa. Keskeisimmät muutokset koskevat tietosuojaliitettä ja 1.1.2024 voimaan tullutta uutta asiakastietolakia. Hintaliitteeseen on korjattu asiakkaan omavastuu (aluevaltuusto 15.1.2024 § 5). Lisäksi tarkennuksia on tehty muun muassa tietojärjestelmiin ja laskutukseen liittyviin osioihin. Jatkossa palveluntuottajan tulee kuulua Vastuu Groupin Luotettava kumppani -palveluun, jolloin tilaajavastuulain edellyttämät tarkistukset automatisoituvat sekä rekisteröityä palvelutietovarantoon (PTV).

Palvelukohtaisen osion lauserakenteita ja kieliasua on muokattu ja terminologiaa tarkennettu. Asiakkaan ja palveluntuottajan välistä sopimussuhdetta on kuvattu tarkemmin ja lisätty maininta kirjallisen sopimuksen tekemisestä. Reklamaatioihin liittyvää prosessia on selkeytetty ja hyvinvointialueen keinoja puuttua reklamaatioihin ja epäkohtiin on kuvattu tarkemmin. Jatkossa hyvinvointialueella on oikeus peruuttaa palvelusetelituottajan hyväksyminen ilman irtisanomisaikaa ja poistaa palveluntuottaja julkisesta luettelosta kolmen (3) toimintaan olennaisesti vaikuttavan kirjallisen reklamaation jälkeen, mikäli palvelusetelituottaja ei ole korjannut reklamaatioissa esitettyjä epäkohtia 14 vuorokauden kuluessa kirjallisesta reklamaatiosta.

Palvelukohtaiseen osioon on lisätty kohta palveluntuottajan velvollisuudesta tarkistaa, että ikääntyneiden kanssa työskentelevä työntekijä ei ole syyllistynyt rikosrekisterilain (770/1993) § 6 momentin 2 mukaisiin rikoksiin ja kaikkien ikääntyneiden kanssa työskentelevien henkilöiden rikosrekisteri on tarkastettu (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta 741/2023 § 28).

Jatkossa hyvinvointialue voi palvelulinjajohtajan viranhaltijapäätöksellä tarkistaa palvelusetelin arvon tarvittaessa ja ilmoittaa siitä hyväksytyille palvelusetelituottajille.

Omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirjaa ja siihen esitettäviä muutoksia on esitelty vammaisneuvoston kokouksessa 3.4.2024 § 38 sekä vanhusneuvoston kokouksessa 9.4.2024 § 33. Vammaisneuvosto on esittänyt yleisiä huomioita liittyen mm. palvelusetelin hinnoitteluun ja sisältöön, selkokieliseen ohjeistukseen palveluseteliasioissa ja rikosrekisteriotteen tarkistukseen. Vammaisneuvoston huomiot ovat liitteenä olevalla pöytäkirjan otteella.

Liitteenä omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirja.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä liitteen mukaisen omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirjan noudatettavaksi hyvinvointialueella,
     
  • että sääntökirja korvaa aluehallituksen 19.12.2022 hyväksymän omaishoidon tuen vapaan sääntökirjan ja siihen myöhemmin hankintajohtajan päätöksellä tekemän muutoksen ja
     
  • että palvelulinjajohtaja voi tehdä muutoksia arvoon ja hankintajohtaja voi tehdä vähäisiä tai teknisiä muutoksia sääntökirjaan.

Päätös

Aluehallitus päätti

  • hyväksyä liitteen mukaisen omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirjan noudatettavaksi hyvinvointialueella,
     
  • että sääntökirja korvaa aluehallituksen 19.12.2022 hyväksymän omaishoidon tuen vapaan sääntökirjan ja siihen myöhemmin hankintajohtajan päätöksellä tekemän muutoksen ja
     
  • että palvelulinjajohtaja voi tehdä vähäisiä muutoksia arvoon ja hankintajohtaja voi tehdä vähäisiä tai teknisiä muutoksia sääntökirjaan.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmasta.

Esittelijä muutti päätösehdotuksen viimeisen ponnen kuulumaan seuraavasti:

Aluehallitus päättää

  • että palvelulinjajohtaja voi tehdä vähäisiä muutoksia arvoon ja hankintajohtaja voi tehdä vähäisiä tai teknisiä muutoksia sääntökirjaan.


Teknisenä korjauksena muutettiin liitteeseen viittaus voimassa olevaan lainsäädäntöön.

Tiedoksi

Päivi Tryyki, Tuula Jutila, Kaisa Taimi, Kati Sippola

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
asiointi.pirha.fi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.