Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 19.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 37 Asiakaskokemus- ja osallisuusohjelman rakenne

455/2022

Valmistelija

  • Kirsi Sario, Kehittämispäällikkö, Kirsi.Sario@pirha.fi
  • Marika Järvinen, kehittämispäällikkö, Marika.Jarvinen@pirha.fi

Perustelut

Pirkanmaan hyvinvointialueen hallintosääntö on hyväksytty aluevaltuustossa 5.9.2022. Hallintosäännön 12 §:n mukaan asiakkuus- ja laatujaoston tehtävänä on muun muassa valmistella aluehallitukselle asiakaskokemus- ja osallisuuden -suunnitelma. 

Pirkanmaan hyvinvointialueella on aloitettu Asiakaskokemus- ja osallistamisen ohjelman laatiminen. Ohjelma luo kokonaisuuden osallistumisen ja asiakaskokemuksen strategialinjausten ja hallintosääntökirjausten kanssa. Ohjelman pohjana on Demokratia-teemaryhmässä yhteistyönä laadittu malli, jota sovelletaan Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakaskokemuksen johtamisen rakenteisiin ja osallistumisen tapaan.  

Pirkanmaalla ohjelma kattaa asukasosallisuuden lisäksi asiakasosallisuuden.  Keskeinen ajatus pirkanmaalaisessa mallissa on se, että osallistuminen liittyy päätöksentekoon ja/tai palvelujen kehittämiseen ja sillä on aidosti vaikutusta toimintaan. Tavoitteena on luoda monipuoliset ja tarkoituksenmukaiset osallistumisen tavat, ja näin saada mahdollisimman moni pirkanmaalainen vaikuttamaan palveluihin. Tämä vaatii jo olemassa olevien osallistumisen käytäntöjen rinnalle uusia osallistumisen tapoja. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Taru Kuosmanen, Sosiaali- ja terveysjohtaja, Taru.Kuosmanen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • käydä lähetekeskustelun Asiakaskokemus- ja osallistamisen ohjelman rakenteesta, ja ohjelman liittymisestä hallintosääntöön ja strategiaan.

Päätös

Hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).