Perustelut
Hyvinvointialue päättää sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 9 § 1 momentin mukaisesti.
Aluehallitus on hyväksynyt omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirjan 29.4.2024 § 128. Sääntökirjalla tarkoitetaan asiakirjaa, jolla hyvinvointialue asettaa palvelusetelilain (569/2009) 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit palveluntuottajille.
Aluehallituksen 29.4.2024 § 128 päätöksen itseoikaisu
Aluehallituksen päätöksestä 29.4.2024 § 128 tehdyn oikaisuvaatimuksen sekä asiakkailta ja palveluntuottajilta saadun palautteen perusteella, on ilmennyt virhe aiemmassa päätöksessä. Virhe itseoikaistaan tällä päätöksellä. Virhe on koskenut koulutusedellytystä osioissa 2.4.2 ja 2.4.3 (kokonaan uusi kohta).
Omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirjassa palveluntuottajan henkilöstöltä edellytetään vähintään tehtävään soveltuvaa toisen asteen sosiaali- ja terveydenhuollon perustutkintoa ja palvelujen vastuuhenkilöltä edellytetään soveltuvaa sosiaali- ja/tai terveysalan tutkintoa. Mikäli palveluntuottajalla on kolme työtekijää tai enemmän, tulee palvelujen vastuuhenkilöllä olla sosiaali- ja/tai terveysalan korkeakoulututkinto tai vastaava tutkinto, kuten sairaanhoitaja AMK tai vastaava opistotason tutkinto, riittävä johtamistaito ja vähintään vuoden työkokemus vastaavista tehtävistä.
Koulutusedellytys korjataan muutettavaksi niin, että asiakkaalle voidaan myöntää omaishoidon tuen vapaan palvelusetelillä kotiin vietävä ei-hoidollinen tai hoidollinen palvelu. Virheen korjaaminen vastaa paremmin asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin ja turvataan mahdollisten pidempien asiakassuhteiden säilyminen sekä palveluntuottajien saatavuus jatkossakin. Tästä ei aiheudu hyvinvointialueelle lisäkustannuksia.
Kotiin vietävä hoidollinen palvelu säilyy ennallaan koulutusvaatimusten osalta. Palvelu voi sisältää terveyden- ja sairaanhoidollisia toimenpiteitä sekä lääkehoitoa. Kotiin vietävässä ei-hoidollisessa palvelussa henkilöstöltä ei edellytetä sosiaali- ja terveydenhuollon perustutkintoa, vaan soveltuvuutta työhön. Vastuuhenkilön vaadittu koulutus ja kokemus säilyvät ennallaan. Palveluntuottaja vastaa siitä, että työntekijöinä toimivat henkilöt ovat soveltuvia toimimaan tehtävissä. Palvelu voi sisältää esimerkiksi asiakkaan tukemista sosiaaliseen kanssakäymiseen, virkistykseen ja harrastuksiin liittyvissä tilanteissa.
Hallintolain 50 §:n mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos:
1) päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen;
2) päätös perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen;
3) päätöstä tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe; tai
4) asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen.
Päätös voidaan korjata 1 momentin 1–3 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa asianosaisen eduksi tai vahingoksi. Päätöksen korjaaminen asianosaisen vahingoksi edellyttää, että asianosainen suostuu päätöksen korjaamiseen. Asianosaisen suostumusta ei kuitenkaan tarvita, jos virhe on ilmeinen ja se on aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä. Päätös voidaan korjata 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa ainoastaan asianosaisen eduksi.
Päätös korjataan asianosaisen oikaisuvaatimuksen mukaiseksi. Asiassa ei ole tarpeen kuulla asianosaista, koska kuuleminen on ilmeisen tarpeeton asian lopputulos huomioiden. Asianosaista on tiedotettu itseoikaisun käsittelystä aluehallituksen kokouksessa.
Oikaisuvaatimus koskien alkuperäistä päätöstä raukeaa aluehallituksen korjattua asiassa olleen asiavirheen.
Lisäksi sääntökirjaan on tehty teknisiä ja tarkentavia muutoksia, jotka ilmenevät liitteestä.
Liitteenä omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirja.
Sovellettu lainsäädäntö: Hallintolaki 50 § (asiavirheen korjaus)
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.