Yhteistoimintaelin, kokous 17.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 72 Asiakaslähtöisyyttä edistävä verkosto

667/2022

Valmistelija

  • Sirpa Vallittu-Corell, ASIAKASPALVELUSUUNNITTELIJA, sirpa.vallittu-corell@pirha.fi

Perustelut

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian mukainen tavoite on, että hyvinvointialueen palvelut rakentuvat aidosti asiakaslähtöisesti ja että osallistuminen palveluiden kehittämiseen on helppoa ja osa henkilöstön sekä asukkaiden arkea. Toimeenpano-ohjelman mukaisesti luodaan rakenteita, jotka edistävät asiakaskokemuksen ja osallistumisen kehittämistä Pirkanmaan hyvinvointialueella sekä juurruttavat yhteiset asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet hyvinvointialueen toimintaan henkilöstöä osallistavilla menetelmillä.

Osallistavia menetelmiä ovat räätälöity asiakaslähtöisyyden koulutus- ja valmennuskokonaisuus hyvinvointialueen henkilöstölle, asiakaslähtöisyyttä edistävän verkostotoiminnan käynnistäminen sekä asiakaslähtöisyyden huomioiminen rekrytointi- ja perehdytysprosesseissa. Asiakaslähtöisyyttä edistävä verkosto tukee asiakaskokemuksen kehittämistä yksiköissä, hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja, tarjoaa vertaistukea sekä mahdollisuuden jakaa hyviä käytäntöjä helposti läpi organisaation. Verkostoon osallistuminen on joustavaa osallistujan mahdollisuuksien ja yksikön resurssien mukaan.

Verkostotoiminta aloitetaan pilotointiryhmällä, jossa on 35 henkilöä kaikilta palvelulinjoilta, pelastuspalveluista ja tukipalveluista. Pilotointiryhmän avulla rakennetaan valmis toimintamalli ja siihen sisältyvä perehdytys valmiiksi sekä testataan mallia käytännössä. Pilotointi toteutetaan syksyn 2024 ja alkuvuoden 2025 aikana. Pilotoinnin tuloksia (mm. hyödyt ja kokemukset) analysoidaan, niiden pohjalta tehdään yhteenveto ja haetaan päätökset pysyvän toimintamallin käyttöönottoon koko Pirhassa. Valmista toimintamallia esitellään YT-elimelle loppukeväällä 2025.

Liitteenä esittelydiat (ei-julkinen, luonnos).

Asiakaslähtöisyyttä edistävää verkostoa esittelee suunnittelija Sirpa Vallittu-Corell.

Ehdotus

Esittelijä

  • Teija Liimatainen, HENKILÖSTÖJOHTAJA, teija.liimatainen@pirha.fi

Yhteistoimintaelin päättää merkitä tiedoksi asiakaslähtöisyyttä edistävän verkoston tilannekatsauksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana asiakaspalvelusuunnittelija Sirpa Vallittu-Corellia.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).