Vanhusneuvosto, kokous 10.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 118 Asukaspaneelin julkilausuma asiakaslähtöisistä digipalveluista

9800/2024

Valmistelija

  • Janne Leinonen, SUUNNITTELUPÄÄLLIKKÖ, janne.leinonen@pirha.fi

Perustelut

Asukaspaneelin julkilausumaa aiheesta ”Pirkanmaan hyvinvointialue lisää huomattavasti digitaalisia palveluita tulevaisuudessa. Kuinka teemme tämän muutoksen arvostavasti ja vastuullisesti hyvinvointialueen asukkaan näkökulmasta?” esittelee kokouksessa suunnittelupäällikkö Janne Leinonen.

Pirkanmaan hyvinvointialueen yksi strateginen kärkiteema on ”Tärkeintä on ihminen”. Teema jakautuu neljään alakohtaan, jotka ovat:

  1. Ansaitsemme asukkaiden ja yhteisöjen luottamuksen
  2. Tavoitteemme on erinomainen asiakaskokemus ja saavutettavat palvelut 
  3. Asukkaat ja henkilöstö osallistuvat palveluiden suunnitteluun
  4. Turvallisuus on meidän jokaisen asia 

Strategian toimeenpano-ohjelmassa kärki yhden alla yhtenä tavoitteena on monipuolisten ja ketterien osallistumisen menetelmien käyttöönotto.  Yhtenä osaprojektina tämän tavoitteena sisällä on asukaspaneelin järjestäminen Pirkanmaalla. Pirkanmaan hyvinvointialueen asukkaista koostuneen puntaroivan asukaspaneelin tehtävänä oli tuottaa yhteinen julkilausuma siitä, miten Pirkanmaan hyvinvointialue voi tehdä muutoksen digipalveluiden lisäämisestä arvostavasti ja vastuullisesti hyvinvointialueen asukkaan näkökulmasta.

Kutsu asukaspaneeliin lähetettiin 8000 satunnaisesti valitulle Pirkanmaan hyvinvointialueen asukkaalle helmikuussa 2024. Kutsuun vastanneiden noin 250 vapaaehtoisen joukosta paneeliin poimittiin satunnaisesti 43 henkilöä siten, että paneeli vastasi mahdollisimman hyvin Pirkanmaan hyvinvointialueen väestöä. Taustamuuttujina panelistien valinnassa käytettiin asuinpaikkaa, ikäryhmää, elämäntilannetta, sukupuolta sekä maahanmuuttotaustaa.

Asukaspaneeli kokoontui läsnäolotilaisuuteen lauantaina 9.3. sekä kahtena etäpäivänä 4.4. ja 18.4. Panelistit työskentelivät ennakkomateriaalin pohjalta ensimmäisessä tapaamisessa, jossa he pääsivät esittämään myös kysymyksiä asiantuntijoilta. Työskentelyä jatkettiin kahdessa etätapaamisessa ja etätapaamisten välillä verkkotyöskentelyalustalla.

Tilaisuuksissa käytiin aiheesta keskusteluja ja keskustelujen päätteeksi paneeli äänesti suosituksista, jotka nostettiin yhteiseen julkilausumaan. Julkilausumaan nostetut suositukset ovat panelistien yhteisen työskentelyn tulos. Julkilausuma ei heijastele kenenkään yksittäisen panelistin mielipiteitä eikä järjestäjät tai asiantuntijat osallistuneet julkilausumaan nostettavien suositusten päättämiseen.

Pirkanmaan hyvinvointialue on toteuttanut puntaroivan asukaspaneelin Sitran (Suomen itsenäisyyden juhlarahasto) Uudet vaikuttamisen tavat -projektissa. 

Pirkanmaan hyvinvointialueen puntaroiva asukaspaneeli Julkilausuma sekä kokouksen esitysmateriaali on liitteinä. 

Ehdotus

Vanhusneuvosto päättää 

  1. merkitä esityksen asukaspaneelin julkilausuma asiakaslähtöisistä digipalveluista tiedoksi ja
  2. antaa tarvittaessa kannanottonsa julkilausumaan.

Päätös

Vanhusneuvosto päätti merkitä kuullun esityksen ja käydyn keskustelun asukaspaneelin julkilausuma asiakaslähtöisistä digipalveluista tiedoksi. 

Kokouskäsittely

Asiantuntijana kuultiin suunnittelupäällikkö Janne Leinosta, joka poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen. 

Leinosen esitys koskien asukaspaneelin julkilausumaa asiakaslähtöisistä digipalveluista herätti vanhusneuvostossa paljon keskustelua digitaalisista palveluista yleisesti. Näihin aiheisiin päätettiin palata kevään aikana tarkemmin.

Asukaspaneeli -konseptia pidettiin neuvostossa hyvänä ja aiheita ehdotettiin kerättäväksi asukkailta itseltään. Ehdotuksena oli myös, että voisi olla myös oma asukaspaneelinsa, joka koostuisi ikäihmisistä.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).