Aluevaltuusto, kokous 17.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 134 Vuoden 2024 talousarvion muuttaminen

11145/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Mikko Hannola, TALOUSPALVELUJOHTAJA, mikko.hannola@pirha.fi
Leena Gabrielsson, TALOUSSUUNNITTELUPÄÄLLIKKÖ, leena.gabrielsson@pirha.fi

Perustelut

Aluevaltuusto on päättänyt Pirkanmaan hyvinvointialueen talousarviosta vuodelle 2024 kokouksessaan 4.12.2023 §137 ja tehnyt siihen muutoksia kokouksissaan 15.1.2024 §4 ja 3.6.2024 §65.

Pirkanmaan hyvinvointialueen hallintosäännön mukaisesti aluevaltuusto päättää asettamiensa talousarvion sitovuussäännösten mukaisesti aluevaltuustolle kuuluvista muutoksista määrärahoihin ja tavoitteisiin.

Tuloslaskelma

Vuoden 2024 toisessa talousarviomuutoksessa esitetään lisäystä Sote-palveluiden käyttömenoihin muodostuneisiin ylitysennusteisiin, joita ei ole pystytty omin toimin välttämään. Avopalveluiden palvelulinjalla esitetään lisättävän 4,0 milj euroa sosiaalihuollon asumispalveluihin. Sairaalapalveluiden palvelulinjalla lisäysesitys 14,9 milj euroa koostuu kalliista syöpälääkkeistä, erikoissairaanhoidon ostoista muilta hyvinvointialueilta, muiden hyvinvointialueiden läpilaskutettavista Pirha-yhtiöiden palveluista, jatkohoitopaikkojen lisäämisestä sekä henkilöstövuokrauksesta. Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen palvelulinja esittää lisättävän 9,3 milj euroa lastensuojelun laitoshoidon tarpeisiin. Ikäihmisten ja vammaisten palveluiden palvelulinjan 15,0 milj euron lisäysesitys muodostuu ikäihmisten ja vammaisten ympärivuorokautisista asumispalveluista.

Lisäysesityksiä on myös Strateginen ohjaus ja järjestäminen -tehtäväalueella, jossa muutokset koskevat asiakasmaksusaatavien poistojen 2,0 milj euron lisäkustannusta ja rahoitustuottojen 6,0 milj euron tuottolisäystä. Tukipalveluiden -tehtäväalueella esitettävistä kululisäyksistä 2,0 milj euroa liittyy ICT -palveluiden ostamiseen, 6,4 milj euroa vuokrakuluihin ja 1,1 milj euroa luovutustappioihin.

Talousarviomuutoksessa esitetään lisäksi tehtävän palvelulinjojen välisiä kustannussiirtoja liittyen lääkärityöpanosten sisäiseen myyntiin, jatkohoitopaikkojen lisäämiseen, jälkihuollon perhehoidon palkkioihin ja kulukorvauksiin, toimintakateylityksen kattamiseen ja henkilösiirtoihin palvelulinjojen tai tehtäväalueiden välillä. Siirrot on eritelty liitteessä ja niillä ei ole kustannusvaikutusta Pirha -tasolla.

Tehtäväalueiden välillä esitettävät sisäisten erien muutokset liittyvät Tukipalveluiden sisäisesti myymien ICT-palveluiden kasvuun 1,9 milj eurolla ja sisäisten vuokraveloitusten pienenemiseen 1,3 milj eurolla. Pirha-tasolla muutoksilla ei ole kustannusvaikutusta.

Kaikkiaan tehdyt muutokset huonontavat talousarvion toimintakatetta 54,7 milj euroa ja tilikauden tulosta 48,7 milj euroa. Talousarviomuutoksen jälkeen Pirkanmaan hyvinvointialueen talousarvio on 66,6 milj euroa alijäämäinen.

Investointiosa

Investointimenoihin esitettävät tarkennukset perustuvat toteumaan tilanteessa 30.9.2024 ja loppuvuoden tarkempaan ennustettavuuteen. Investointimenoihin on alkuperäisessä talousarviossa kohdennettu määrärahavaraus 90,3 milj euroa ja nyt esitetään määrärahavaraukseen vähennystä yhteensä 45,3 milj euroa. Esitettävä määrärahavaraus muutoksen jälkeen on 45,0 milj euroa. Muutokset on esitetty tarkemmin liitteessä.

Rahoituslaskelma

Myös rahoituslaskelmaan esitetään talousarviomuutoksia. Vuoden alkuperäiseen talousarvioon nähden käyttötalouden muutokset laskevat vuosikatetta 43,4 milj. euroa, jonka jälkeen rahoituslaskelman vuosikate on -18,4 miljoonaa euroa. Investointimenoihin esitetyt tarkennukset pienentävät investointeja 45 miljoonaan euroon alkuperäisestä 90,3 miljoonasta eurosta. Muutokset ovat eri suuntaisia, joten rahoituslaskelmalla toiminnan ja investointien rahavirta muuttuu ainoastaan 2 miljoonaa euroa -63,4 miljoonaan euroon.  Pitkäaikaisten lainojen nostoon oli talousarviossa varattu 80 miljoonaa euroa, mutta investointien alittumisen vuoksi sitä nostetaan vain 30 miljoonaa euroa vuoden 2024 aikana. Lyhytaikaisia lainoja ei todennäköisesti tarvita lainkaan, mutta vuoden lopussa kassa painuu kuitenkin melko matalalle, joten sen vuoksi niihin on edelleen jätetty varausta yhteensä 30 miljoonaa euroa. Alkuperäisessä talousarviossa talousjohtajalle oli myönnetty pitkäaikaisille ja lyhytaikaisille lainoille nostovaltuutta talousarvion lainojen enimmäismäärien verran. Lainamäärien muutokset vaikuttavat siten samalla myös talousjohtajan lainannostovaltuuksiin. 

Strategian toimeenpano-ohjelman tavoitteet

Toimeenpano-ohjelman seurantaan vuodelle 2024 määritellyissä seurantamittareissa on todettu tarkennustarvetta suhteessa talousarvioon. Talousarviomuutoksena täsmennetään toimeenpano-ohjelman Kärkien 2 ja 3 osalta kahta seurantamittaria.

Kärjen 2 alatavoite 2.6. Strategisesti hyödynnetty ja arvoperusteinen monituottajuus, mittariksi on määritelty: Asiakaspalveluiden ostojen kustannukset laskevat suhteessa asukasmäärään 0,4 % verrattuna vuoteen 2023. Mittaria on tarpeen täsmentää seuraavasti: Asiakaspalveluiden ostot toteutuvat talousarvion 2024 mukaisesti.

Kärjen 3 alatavoite 3.2. Työntekijät valitsevat Pirkanmaan hyvinvointialueen ja suosittelevat sitä, mittariksi on määritelty: Henkilöstövuokrauksen kustannukset vähenevät 18 % Mittaria on tarpeen täsmentää seuraavasti: Henkilöstövuokrauksen kustannukset vähenevät talousarvion 2024 mukaisesti.

Kooste muutoksista sitovuustasoittain, muutettu talousarvio 2024, investointien muutosesitys sekä muutettu rahoituslaskelma ovat liitteinä.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että vuoden 2024 talousarvioon, investointiosaan, rahoituslaskelmaan ja toimeenpano-ohjelman tavoitteisiin tehdään esittelytekstin ja liitteiden mukaiset muutokset.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana talousjohtaja Pasi Virtasta ja talouspalvelujohtaja Mikko Hannolaa.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 25.11.2024 § 312.

Kooste muutoksista sitovuustasoittain,​ muutettu talousarvio 2024,​ investointien muutosesitys sekä muutettu rahoituslaskelma ovat liitteinä.

Ehdotus

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle,​ että vuoden 2024 talousarvioon,​ investointiosaan,​ rahoituslaskelmaan ja toimeenpano-​ohjelman tavoitteisiin tehdään esittelytekstin ja liitteiden mukaiset muutokset.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).