Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 3.2.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 14 Asiakaslähtöisyyden edistäminen verkostotoiminnalla

2287/2025

Valmistelija

  • Sirpa Vallittu-Corell, SUUNNITTELIJA, sirpa.vallittu-corell@pirha.fi

Perustelut

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian mukainen tavoite on: Osallistuminen palveluiden kehittämiseen on helppoa ja osa henkilöstön sekä asukkaiden arkea. Toimeenpano-ohjelman mukaisesti luodaan rakenteita, jotka edistävät asiakaskokemuksen ja osallistumisen kehittämistä Pirkanmaan hyvinvointialueella ja vahvistavat asiakaslähtöistä toimintakulttuuria.

Pirkanmaan hyvinvointialueen henkilöstö osallistuu yhteisen asiakaslähtöisen toimintakulttuurin rakentamiseen asiakaslähtöisyyttä edistävällä verkostotoiminnalla. Verkosto kokoaa yhteen asiakaskokemuksen kehittämisestä kiinnostuneita työntekijöitä, tarjoaa yhtenäisen valmennuksen, vertaisoppimista, hyvien käytäntöjen jakamista sekä asiakaslähtöisen kehittämisen ja palvelumuotoilun menetelmiä.

Asiakaslähtöisyyttä edistävä verkosto tukee asiakaskokemuksen kehittämistä eri palveluissa ja arjen toiminnoissa osana yksiköiden päivittäistä toimintaa. Verkostoon osallistuvan roolina on havainnoida tiloja ja viestintää, hyödyntää asiakaskokemustietoa sekä tuoda asiakasnäkökulmaa systemaattisesti mukaan yksikön toimintaan.

Verkostoa on pilotoitu syksyn 2024 aikana. Pilotointiin on osallistunut 35 Pirkanmaan hyvinvointialueen työntekijää. Toimintamalli on tarkoitus ottaa käyttöön Pirkanmaan hyvinvointialueella laajemmin keväällä 2025.

Verkostotoiminnan avulla lisätään palvelumuotoilun yhteiskehittämisen taitoja. Yhteiskehittämisessä ovat mukana sekä asiakkaat että henkilöstö. Yhdessä kehitetyt palvelut vastaavat paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja lisäävät henkilöstön työssä viihtyvyyttä. Lisäksi kun yhteiskehittämisessä ja palvelumuotoilussa ovat mukana sekä asiakkaat että henkilöstö, sitoutuminen muutokseen paranee.

Liitteenä diaesitys asiakaslähtöisyyden edistämisestä verkostotoiminnalla.

Ehdotus

Esittelijä

  • Juha Kinnunen, PALVELULINJAJOHTAJA SAIRAALAPALV., juha.kinnunen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää merkitä tiedoksi alustuksen asiakaslähtöisyyden edistämisestä verkostotoiminnalla.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana suunnittelija Sirpa Vallittu-Corellia.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).