Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 28.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 53 Pelastuspalveluiden asiakkuudet, alueen palvelutaso ja omavalvonta

666/2022

Valmistelija

  • Mika Kontio, Pelastusjohtaja, Mika.Kontio@pirha.fi

Perustelut

Pelastustoimi on sisäisen turvallisuuden toimiala, jonka ydintehtävänä on yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaaminen, onnettomuuksien vähentäminen ja niiden seurausten rajoittaminen. Pelastustoimen lähipalvelut turvaava paloasemaverkosto ja ympärivuorokautinen toimintavalmius ovat olemassa yhteiskunnan turvallisuuden parantamiseksi sekä ihmisten pelastamiseksi onnettomuuden uhatessa tai tapahduttua (Pelastustoimen palvelukokonaisuudet käsikirja, Kuntaliitto 2021).

Suomessa pelastustoimen tehtäviä hoitavat alueelliset pelastuslaitokset, joiden lakisääteisiin tehtäviin kuuluvat onnettomuuksien ehkäisy ja pelastustoiminta. Pelastustoimen viranomaiset huolehtivat lisäksi toimialaansa kuuluvista väestönsuojelutehtävistä. Lakisääteisten tehtävien lisäksi pelastuslaitokset voivat tuottaa sopimusperusteisesti kunnille varautumisen ja valmiussuunnittelun tuen palveluita sekä hoitaa alueellaan ensihoitopalveluita. Pelastuslaitokset toimivat onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja turvallisuuden ylläpitämiseksi yhteistyössä muiden viranomaisten, yhteisöjen ja alueen asukkaiden kanssa. Pelastuslaitosten palveluita tuottavat myös erittäin tärkeänä voimavarana sopimuspalokunnat, joiden kanssa alueen pelastustoimella on palokuntasopimus palveluiden tuottamisesta.

Pelastustoimen järjestämisestä annetun lain (613/2021) 6 §:n 1 momentin mukaan aluevaltuusto päättää pelastustoimen palvelutasosta. Palvelutasopäätöstä tehtäessä on otettava huomioon kansallisesti merkittävät riskit, selvitettävä alueella esiintyvät uhkat ja arvioitava niistä aiheutuvat riskit sekä määriteltävä toiminnan tavoitteet, käytettävät voimavarat, tuotettavat palvelut ja niiden taso. Lisäksi pelastustoimen palvelutasopäätöksessä tulee huomioida mm. valtioneuvoston pelastustoimelle päättämät strategiset tavoitteet. 

Pelastustoimen järjestämisestä annetun lain (613/2021) 13 §:n 1 momentin mukaan hyvinvointialueen on seurattava järjestämisvastuullaan olevan pelastustoimen palvelujen saatavuutta. Hyvinvointialueen on verrattava tätä tietoa vastaavaan muita hyvinvointialueita koskevaan tietoon. Hyvinvointialueen on hyödynnettävä edellä mainittua tietoa järjestämisvastuullaan olevan pelastustoimen tietojohtamisessa toiminnan, tuotannon ja talouden ohjauksen, johtamisen, kehittämisen ja päätöksenteon tukena.

Pelastustoimen järjestämisestä annetun lain 13 §:n 2 momentin mukaan hyvinvointialueen on laadittava vuosittain selvitys pelastustoimen palvelujen toteutumisesta ja talouden tilasta alueellaan. Selvityksessä on kuvattava ja arvioitava, miten pelastustoimen valtakunnalliset tavoitteet, sekä mahdolliset sisäministeriön antamat toimenpidesuositukset on otettu huomioon hyvinvointialueella. Lisäksi selvitykseen on sisällytettävä hyvinvointialueen alustava esitys 11 §:ssä tarkoitetuksi investointisuunnitelman pelastustoimea koskevaksi osaksi. Selvitys tulee toimittaa sisäministeriölle ja asianomaiselle aluehallintovirastolle.

Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakkuus- ja laatujaostolle esitellään kokouksessa pelastuspalveluiden palvelukokonaisuutta, pelastustoimen palvelutasopäätöksen sisältöä sekä pelastuspalveluiden omavalvontasuunnitelman valmistelua.

Ehdotus

Esittelijä

  • Taru Kuosmanen, Sosiaali- ja terveysjohtaja, Taru.Kuosmanen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • merkitä tiedoksi esittelykokonaisuuden.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin § 53 aikana asiantuntijana pelastusjohtaja Mika Kontiota, joka poistui kokouksesta pykälän käsittelyn jälkeen.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).