Perustelut
Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakaskokemuksen ja osallistumisen ohjelmassa vuosille 2023–2025 todetaan osallistumisella olevan vahva vaikutus luottamukseen organisaatiota kohtaan. Päätöksenteon laatu paranee, kun keskustelussa kuullaan mielipiteitä erilaisista näkökulmista. Asukkaiden, asiakkaiden, sidosryhmien ja henkilöstön mahdollisuus osallistua toimintojen ja palvelujen suunnitteluun tukee niiden kehittämistyötä. Asiakaskokemuspäällikkö Janne Leinonen esittelee hyvinvointialueen osallisuuden edistämisen menetelmiä ja kehittämistyötä.
Oheismateriaalina esitys aiheesta.
Ehdotus
Vammaisneuvosto päättää merkitä esityksen ja asiasta käydyn keskustelun tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Kokouskäsittely
Kuultiin asiaintuntijana va. asiakaskokemuspäällikkö Janne Leinosta.
Vammaisneuvosto korosti digitaalisten palvelujen saavutettavuutta ja apuvälineiden käytön huomioimista saavutettavuuden kehittämisessä. Keskustelussa nousi esiin myös kokemusasiantuntijoiden rooli vammaispalveluissa, niin palkattuina kuin keikkaluontoisesti. Myös järjestöjen koulututettujen kokemusasiantuntijoiden osaamista tulee hyödyntää. Kokemusasiantuntijuuden hyödyntämisen kehittäminen nähtiin tärkeänä. Puheenjohtaja muistutti vammaisneuvoston suunnitteluun osallistamisen mahdollisuudesta matalalla kynnyksellä sekä kokemusasiantuntijuudesta vammaisneuvoston jäsenistössä.
Anu Kallio saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana.