Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 12.5.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 41 Omavalvontaohjelman toteutumisen raportti 1-3/2025

574/2022

Valmistelija

  • Suvi Liimatainen, VAIKUTTAVUUSYLILÄÄKÄRI, suvi.liimatainen@pirha.fi

Perustelut

Taustaa

Hyvinvointialueen omavalvonta on lakisääteinen tehtävä, jolla varmistetaan tehtävien lainmukainen toiminta ja tekemiensä sopimusten noudattaminen​. Omavalvonta on sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen järjestämiseen ja tuottamiseen kuuluvaa laadun- ja riskienhallintaa, jatkuvuuden varmistamista, yhdenvertaisuutta ja asiakas- ja potilasturvallisuuden turvaamista.​ Hyvinvointialueen on järjestämisvastuuseensa kuuluvana tehtävänä valvottava ja ohjattava sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja. Omavalvontaohjelmassa kuvataan, kuinka Pirkanmaan hyvinvointialue huolehtii sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen että pelastus- ja ensihoitopalvelujen omavalvonnasta niin palvelujen tuottajana kuin järjestäjänä​. Ohjelman toteutumiseen liittyvät havainnot ja toimenpiteet tulee raportoida julkisessa tietoverkossa neljän kuukauden välein​.

Pirkanmaan hyvinvointialue on vaikuttavuuden edelläkävijä. Laatu ja vaikuttavuus ohjaavat toimintaamme ja myös omavalvonnan kehittämistä.

Raportin keskeinen sisältö

​Pirkanmaan hyvinvointialueella sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotannon valvonnasta ja ohjauksesta vastaa valvonta- ja asiavastaavatoiminnan vastuualue. Raportti kuvaa valvontakäyntien kohteet ja sisällöt. Vakavia poikkeamia oli 8,5% kaikista poikkeamista. Asiavastaavien yhteydenotot koskivat hoidon tai palvelun toteutumista, hoitoon pääsyä, tietosuojaa tai potilasvahinkoepäilyä.

Hoitotakuun määräajat saavutettiin varsin hyvin: perusterveydenhuollossa yli 23-vuotiailla 100%, alle 23-vuotiailla 90%. Suun terveydenhuollossa yli 23-vuotiailla 93%, ja alle 23-vuotiailla 78%. Erikoissairaanhoidon hoitotakuussa pysyttiin 96%:ssa potilaista. Alle 23-vuotiaiden mielenterveyspalveluiden osalta luku oli 92%. Ympärivuorokautiseen palveluasumiseen pääsi määräajassa 96% asiakkaista. Pelastustoiminnassa toimintavalmiusaikatavoitteet saavutettiin, mutta alueellisia puutteita ilmeni erityisesti Tampereella. Ensihoidon saavuttamisajoissa oli vajeita. Onnettomuuksien ehkäisyn määräaikaisen valvonnan tarkastusmäärä oli tavoitteen mukainen.

Asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavien ilmoituksen määrä kasvoi, mikä kuvaa osaltaan turvallisuuskulttuurin kehittymistä oikeaan suuntaan. Haittaa aiheuttaneiden tapahtumien osuus on pysynyt entisellään noin 50%. Eniten ilmoituksia tehtiin lääke- tai nestehoitoon, varjo- tai merkkiaineeseen liittyen.

Ikääntyneiden asiakkaiden laatumittaristo RAI:ta hyödynnetään laajasti kehittämisessä. Kotihoidon asiakkaista 92% on osallistunut omaan arviointiinsa (koko Suomi 80%), asumispalveluissa 32% ei ole vielä osallistunut arvioonsa (koko Suomen luku on 29%). Kotihoidossa 66% asiakkaista on asettanut hoidolle vähintään yhden tavoitteen (koko Suomi 54%), asumispalveluissa osuus on 43% (koko Suomi 29%).

Suoria asiakaspalautteita saapui alkuvuonna 2025 3103 kpl. Vuonna 2024 suositteluhalukkuuden arvo, NPS oli 76. Vuoden 2025 tammi-maaliskuun NPS-arvo oli 73. Työntekijäkokemusta ja turvallisuutta mittaavien kysymysten vastaukset ovat hyvällä tasolla.

Omavalvontaohjelman toteutumisen raportti esitellään konsernipalvelujen, sosiaali- ja terveydenhuollon, pelastus- ja ensihoitopalvelujen sekä tukipalvelujen johtoryhmässä 30.4.2025, hyvinvointialueen johtoryhmässä 6.5.2025. ja viedään tiedoksi asiakkuus- ja laatujaostolle 12.5.2025. 

Liitteenä Pirkanmaan hyvinvointialueen omavalvontaohjelman toteutumisen raportti 1- 3/2025 esitysdiat. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää merkitä Pirkanmaan hyvinvointialueen omavalvontaohjelman toteutumisen raportin 1- 3/2025 tiedoksi.