Perustelut
Hyvinvointialueen asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on oikeus osallistua ja vaikuttaa hyvinvointialueen toimintaan (29 §). Pirkanmaan hyvinvointialueen strategisena tavoitteena on erinomainen asiakaskokemus ja saavutettavat palvelut sekä asukkaiden ja henkilöstön osallistuminen palveluiden suunnitteluun. Strategisia tavoitteita tavoitellaan toimeenpano-ohjelman sekä Asiakaskokemuksen ja osallistumisen ohjelman kehittämistoimenpiteillä.
Toimintakulttuuria kehitetään entistä asiakaskeskeisemmäksi koulutuksilla, valmennuksilla ja verkostotoiminnalla. Näillä toiminnoilla lisätään ymmärrystä asiakaskokemustiedon ja osallistumisen merkityksestä, osallistumisen keinoista ja saadun tiedon hyödyntämisestä.
Asiakkaat ja asukkaat voivat antaa palautetta hyvinvointialueelle monikanavaisesti tai osallistua toiminnan kehittämiseen monipuolisin osallistumisen ja yhteiskehittämisen menetelmin. Yhteiset rakenteet ja työkalut kuten palvelumuotoilun menetelmät mahdollistavat asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisen. Erilaisilla osallistumisen keinoilla saadaan asukkaiden näkemyksiä päätöksenteon tueksi. Osallistumisen saavutettavuus on tärkeää, jotta kaikille löytyy sopiva tapa osallistua Pirkanmaan hyvinvointialueen toimintaan. Osallistumisen saavutettavuutta kehitetään asukkaiden, vaikuttamistoimielinten, järjestöjen ja asiantuntijoiden kanssa yhteistyössä. Asukkaille viestitään osallistumisesta ja vaikuttamisesta Pirha.fi-sivuilla.
Perehdytyksessä käydään läpi asiakaskokemuksen ja osallistumisen rakenteita ja asiakastuloksia.
Liitteenä esittelydiat.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Tuukka Salkoaho, INTEGRAATIOJOHTAJA, tuukka.salkoaho@pirha.fi
Asiakkuus- ja laatujaosto päättää merkitä perehdytysmateriaalin tiedoksi.