Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 20.10.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 75 Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaavien vuosiselvityksen toimenpiteet

2658/2025

Valmistelija

  • Katja Uitus-Mäntylä, PALVELUPÄÄLLIKKÖ, katja.uitus-mantyla@pirha.fi

Perustelut

Asiakkuus- ja laatujaosto on kokouksessaan 7.4.2025, § 33 käsitellyt  Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaavien vuosiselvityksen asiakkaan ja potilaan asemasta ja oikeuksista 2024 sekä antanut aluehallitukselle lausuntonsa selvitykseen.  Aluehallitus on käsitellyt vuosiselvityksen  28.4.2025, § 133. Vuosiselvityksen käsittelyn yhteydessä on linjattu, että Pirhan sote-palveluntuotannon vuosiselvitykseen liittyvät toimenpiteet tuodaan erikseen tiedoksi asiakkuus- ja laatujaostolle.

Vuoden 2024 vuosiselvityksen havainnot ovat koskeneet erityisesti alla olevia asioita. 

  • Toisen puolesta asiointiin liittyvät kysymykset ovat haastavia.
  • ​Tarve lisätä tiedottamista alaikäisten potilaiden ja asiakkaiden asemasta ja oikeuksista.
  • Hyvinvointialueen vastuun kantaminen haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden palveluiden järjestämisestä myös muutostilanteessa, jonka hyvinvointialueet ovat tuoneet mukanaan.
  • Lakisääteisten hoitoon pääsyn määräaikojen ylittyminen eri palveluissa sekä perus- että erikoissairaanhoidossa.
  • Ostopalveluiden muutokset terveydenhuollon palveluissa.
  • Haasteet hoidon jatkuvuudessa ja sujuvuudessa.
  • Terveydenhuollon maksukattoon liittyvät ongelmat.
  • Asiakkaiden luottamus palveluihin ja niiden toimivuuteen.  
  • Yksityisen terveydenhuollon asiakkaan oikeusturvakeinona on myös kuluttajansuojalain mukainen virheilmoitus eli reklamaatio.
  • Asiakkaille aiemmin myönnettyjen sosiaalihuollon palveluiden päättäminen tai huomattava vähentäminen. 
  • Erityisesti työikäisten palveluiden haastava tilanne hyvinvointialueella.
  • Omantyöntekijän nimeäminen asiakkaalle (sosiaalihuoltolaki § 42).
  • Asumispalveluiden laskutuksen viiveet ja asiakkaiden riittävä tiedottaminen.
  • Rajoitustoimenpiteiden käyttö lastensuojelussa.
  • Lastensuojelun asiakkaana olevien lasten ja nuorten tiedottamisen lisääminen sosiaaliasiavastaavan palveluista.
  • Kuntien varhaiskasvatus:
    • Huomion kiinnittäminen siihen, että sosiaaliasiavastaavan yhteystiedot ovat näkyvillä varhaiskasvatuksen yksiköissä.
    • Huolehtia huoltajien ja vanhempien mahdollisuudesta tehdä muistutus niissä tilanteissa, kun he ovat tyytymättömiä varhaiskasvatuksen laatuun tai siihen liittyvään kohteluun.

Lisäksi asiakkuus- ja laatujaosto on lausunnossaan aluehallitukselle nostanut esille seuraavat asiat:

  • Pirhassa tulisi kiinnittää huomiota haavoittuvien ryhmien palveluihin pääsyyn ja palvelupolkuihin. 
  • Palveluiden laatu ei näy mittareissa eikä sitä seurata säännöllisesti eikä siten synny kannustetta palveluiden laadulliseen kehittämiseen. 
  • Puolesta-asioinnin tulisi olla helppoa ja vaivatonta. 
  • Maksujen perimättä jättämisen ja maksujen alentamisen tulisi olla prosessina selkeä ja yksinkertainen, jotta siitä voi jokainen selvitä. Tärkeää on huomioida helppous ja saavutettavuus. 
  • Muistutustahojen saavutettavuuteen tulisi kiinnittää huomiota. Tietoa palveluista olisi hyvä lisätä sekä pohtia esimerkiksi aukioloaikoja ja mahdollisuutta tavoittaa esimerkiksi sosiaali- ja potilasasiavastaavat nykyistä paremmin. 
  • Vuosiselvitystä olisi jatkossa hyvä kehittää sisällöllisesti siten, että myös epäkohdat tulisi selkeämmin esille. Mahdollisesti olisi hyvä pohtia yhteistyötä myös esimerkiksi laatumittariraportoinnin kanssa.
  • Selvityksen käsittelyprosessia tulee kehittää siten, että sen yhteydessä tehdään tarvittavat päätökset ja kirjaukset toimista, joihin pirha ryhtyy havaittujen epäkohtien johdosta.

Selvitykseen liittyvät toimenpiteet on koottu päätösesityksen liitteenä olevaan asiakirjaan: Toimenpiteet potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien vuosiselvityksen 2024 havaintoihin.

Liite: Toimenpiteet potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien vuosiselvityksen 2024 havaintoihin

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Tuukka Salkoaho, INTEGRAATIOJOHTAJA, tuukka.salkoaho@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää merkitä Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaavien vuosiselvityksen toimenpiteet tiedoksi. 

Tiedoksi

aluehallitus