Perustelut
Asiakkuus- ja laatujaosto on kokouksessaan 7.4.2025, § 33 käsitellyt Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaavien vuosiselvityksen asiakkaan ja potilaan asemasta ja oikeuksista 2024 sekä antanut aluehallitukselle lausuntonsa selvitykseen. Aluehallitus on käsitellyt vuosiselvityksen 28.4.2025, § 133. Vuosiselvityksen käsittelyn yhteydessä on linjattu, että Pirhan sote-palveluntuotannon vuosiselvitykseen liittyvät toimenpiteet tuodaan erikseen tiedoksi asiakkuus- ja laatujaostolle.
Vuoden 2024 vuosiselvityksen havainnot ovat koskeneet erityisesti alla olevia asioita.
- Toisen puolesta asiointiin liittyvät kysymykset ovat haastavia.
- Tarve lisätä tiedottamista alaikäisten potilaiden ja asiakkaiden asemasta ja oikeuksista.
- Hyvinvointialueen vastuun kantaminen haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden palveluiden järjestämisestä myös muutostilanteessa, jonka hyvinvointialueet ovat tuoneet mukanaan.
- Lakisääteisten hoitoon pääsyn määräaikojen ylittyminen eri palveluissa sekä perus- että erikoissairaanhoidossa.
- Ostopalveluiden muutokset terveydenhuollon palveluissa.
- Haasteet hoidon jatkuvuudessa ja sujuvuudessa.
- Terveydenhuollon maksukattoon liittyvät ongelmat.
- Asiakkaiden luottamus palveluihin ja niiden toimivuuteen.
- Yksityisen terveydenhuollon asiakkaan oikeusturvakeinona on myös kuluttajansuojalain mukainen virheilmoitus eli reklamaatio.
- Asiakkaille aiemmin myönnettyjen sosiaalihuollon palveluiden päättäminen tai huomattava vähentäminen.
- Erityisesti työikäisten palveluiden haastava tilanne hyvinvointialueella.
- Omantyöntekijän nimeäminen asiakkaalle (sosiaalihuoltolaki § 42).
- Asumispalveluiden laskutuksen viiveet ja asiakkaiden riittävä tiedottaminen.
- Rajoitustoimenpiteiden käyttö lastensuojelussa.
- Lastensuojelun asiakkaana olevien lasten ja nuorten tiedottamisen lisääminen sosiaaliasiavastaavan palveluista.
- Kuntien varhaiskasvatus:
- Huomion kiinnittäminen siihen, että sosiaaliasiavastaavan yhteystiedot ovat näkyvillä varhaiskasvatuksen yksiköissä.
- Huolehtia huoltajien ja vanhempien mahdollisuudesta tehdä muistutus niissä tilanteissa, kun he ovat tyytymättömiä varhaiskasvatuksen laatuun tai siihen liittyvään kohteluun.
Lisäksi asiakkuus- ja laatujaosto on lausunnossaan aluehallitukselle nostanut esille seuraavat asiat:
- Pirhassa tulisi kiinnittää huomiota haavoittuvien ryhmien palveluihin pääsyyn ja palvelupolkuihin.
- Palveluiden laatu ei näy mittareissa eikä sitä seurata säännöllisesti eikä siten synny kannustetta palveluiden laadulliseen kehittämiseen.
- Puolesta-asioinnin tulisi olla helppoa ja vaivatonta.
- Maksujen perimättä jättämisen ja maksujen alentamisen tulisi olla prosessina selkeä ja yksinkertainen, jotta siitä voi jokainen selvitä. Tärkeää on huomioida helppous ja saavutettavuus.
- Muistutustahojen saavutettavuuteen tulisi kiinnittää huomiota. Tietoa palveluista olisi hyvä lisätä sekä pohtia esimerkiksi aukioloaikoja ja mahdollisuutta tavoittaa esimerkiksi sosiaali- ja potilasasiavastaavat nykyistä paremmin.
- Vuosiselvitystä olisi jatkossa hyvä kehittää sisällöllisesti siten, että myös epäkohdat tulisi selkeämmin esille. Mahdollisesti olisi hyvä pohtia yhteistyötä myös esimerkiksi laatumittariraportoinnin kanssa.
- Selvityksen käsittelyprosessia tulee kehittää siten, että sen yhteydessä tehdään tarvittavat päätökset ja kirjaukset toimista, joihin pirha ryhtyy havaittujen epäkohtien johdosta.
Selvitykseen liittyvät toimenpiteet on koottu päätösesityksen liitteenä olevaan asiakirjaan: Toimenpiteet potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien vuosiselvityksen 2024 havaintoihin.
Liite: Toimenpiteet potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien vuosiselvityksen 2024 havaintoihin
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Tuukka Salkoaho, INTEGRAATIOJOHTAJA, tuukka.salkoaho@pirha.fi
Asiakkuus- ja laatujaosto päättää merkitä Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaavien vuosiselvityksen toimenpiteet tiedoksi.