Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 20.10.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 75 Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaavien vuosiselvityksen toimenpiteet

2658/2025

Valmistelija

  • Katja Uitus-Mäntylä, PALVELUPÄÄLLIKKÖ, katja.uitus-mantyla@pirha.fi

Perustelut

Asiakkuus- ja laatujaosto on kokouksessaan 7.4.2025, § 33 käsitellyt  Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaavien vuosiselvityksen asiakkaan ja potilaan asemasta ja oikeuksista 2024 sekä antanut aluehallitukselle lausuntonsa selvitykseen.  Aluehallitus on käsitellyt vuosiselvityksen  28.4.2025, § 133. Vuosiselvityksen käsittelyn yhteydessä on linjattu, että Pirhan sote-palveluntuotannon vuosiselvitykseen liittyvät toimenpiteet tuodaan erikseen tiedoksi asiakkuus- ja laatujaostolle.

Vuoden 2024 vuosiselvityksen havainnot ovat koskeneet erityisesti alla olevia asioita. 

  • Toisen puolesta asiointiin liittyvät kysymykset ovat haastavia.
  • ​Tarve lisätä tiedottamista alaikäisten potilaiden ja asiakkaiden asemasta ja oikeuksista.
  • Hyvinvointialueen vastuun kantaminen haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden palveluiden järjestämisestä myös muutostilanteessa, jonka hyvinvointialueet ovat tuoneet mukanaan.
  • Lakisääteisten hoitoon pääsyn määräaikojen ylittyminen eri palveluissa sekä perus- että erikoissairaanhoidossa.
  • Ostopalveluiden muutokset terveydenhuollon palveluissa.
  • Haasteet hoidon jatkuvuudessa ja sujuvuudessa.
  • Terveydenhuollon maksukattoon liittyvät ongelmat.
  • Asiakkaiden luottamus palveluihin ja niiden toimivuuteen.  
  • Yksityisen terveydenhuollon asiakkaan oikeusturvakeinona on myös kuluttajansuojalain mukainen virheilmoitus eli reklamaatio.
  • Asiakkaille aiemmin myönnettyjen sosiaalihuollon palveluiden päättäminen tai huomattava vähentäminen. 
  • Erityisesti työikäisten palveluiden haastava tilanne hyvinvointialueella.
  • Omantyöntekijän nimeäminen asiakkaalle (sosiaalihuoltolaki § 42).
  • Asumispalveluiden laskutuksen viiveet ja asiakkaiden riittävä tiedottaminen.
  • Rajoitustoimenpiteiden käyttö lastensuojelussa.
  • Lastensuojelun asiakkaana olevien lasten ja nuorten tiedottamisen lisääminen sosiaaliasiavastaavan palveluista.
  • Kuntien varhaiskasvatus:
    • Huomion kiinnittäminen siihen, että sosiaaliasiavastaavan yhteystiedot ovat näkyvillä varhaiskasvatuksen yksiköissä.
    • Huolehtia huoltajien ja vanhempien mahdollisuudesta tehdä muistutus niissä tilanteissa, kun he ovat tyytymättömiä varhaiskasvatuksen laatuun tai siihen liittyvään kohteluun.

Lisäksi asiakkuus- ja laatujaosto on lausunnossaan aluehallitukselle nostanut esille seuraavat asiat:

  • Pirhassa tulisi kiinnittää huomiota haavoittuvien ryhmien palveluihin pääsyyn ja palvelupolkuihin. 
  • Palveluiden laatu ei näy mittareissa eikä sitä seurata säännöllisesti eikä siten synny kannustetta palveluiden laadulliseen kehittämiseen. 
  • Puolesta-asioinnin tulisi olla helppoa ja vaivatonta. 
  • Maksujen perimättä jättämisen ja maksujen alentamisen tulisi olla prosessina selkeä ja yksinkertainen, jotta siitä voi jokainen selvitä. Tärkeää on huomioida helppous ja saavutettavuus. 
  • Muistutustahojen saavutettavuuteen tulisi kiinnittää huomiota. Tietoa palveluista olisi hyvä lisätä sekä pohtia esimerkiksi aukioloaikoja ja mahdollisuutta tavoittaa esimerkiksi sosiaali- ja potilasasiavastaavat nykyistä paremmin. 
  • Vuosiselvitystä olisi jatkossa hyvä kehittää sisällöllisesti siten, että myös epäkohdat tulisi selkeämmin esille. Mahdollisesti olisi hyvä pohtia yhteistyötä myös esimerkiksi laatumittariraportoinnin kanssa.
  • Selvityksen käsittelyprosessia tulee kehittää siten, että sen yhteydessä tehdään tarvittavat päätökset ja kirjaukset toimista, joihin pirha ryhtyy havaittujen epäkohtien johdosta.

Selvitykseen liittyvät toimenpiteet on koottu päätösesityksen liitteenä olevaan asiakirjaan: Toimenpiteet potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien vuosiselvityksen 2024 havaintoihin.

Liite: Toimenpiteet potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien vuosiselvityksen 2024 havaintoihin

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuukka Salkoaho, INTEGRAATIOJOHTAJA, tuukka.salkoaho@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää merkitä Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaavien vuosiselvityksen toimenpiteet tiedoksi. 

Päätös

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti

  • merkitä Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaavien vuosiselvityksen toimenpiteet tiedoksi ja
  • pyytää jaostolle selvityksen maksuvapautuskäytännöistä ja niistä tiedottamisesta. 

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana palvelupäällikkö Katja Uitus-Mäntylää sekä sosiaali- ja potilasasiavastaava Taija Mehtosta. 

Hallintopalvelujohtaja Miia Luukko poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen. 

Tiedoksi

aluehallitus

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
asiointi.pirha.fi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.