Perustelut
Hankinnan kuvaus
Hankinta on sisältynyt aluehallituksen hyväksymään vuoden 2025–2026 hankintasuunnitelmaan. Hankinnan suunnitteluun kuului tuotantotapa-analyysit palvelukokonaisuuden ja tuottamistavan vaihtoehdoista. Aluehallitus päätti 9.12.2024 valita Pohjois-Pirkanmaan palvelujen tuottamisen uudistamismalliksi suppean ulkoistuksen ja oman tuotannon yhdistelmän. Aluehallitus on tehnyt hankinnasta käynnistämispäätöksen 27.1.2025.
Hankinnasta ilmoitettiin HILMA-palvelussa ja osallistumispyyntö (564772) lähetettiin julkaistavaksi 12.3.2025. Hankintamenettelyn sisäinen tarjouspyyntö 562786 / Tarjouspyyntö: Pohjois-Pirkanmaan sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinta julkaistiin 2.9.2025. Lisätietokysymyksissä ilmeni täsmennystarpeita tarjouspyyntömateriaaliin ja tarjouspyyntöä korjattiin tarjousaikana kahdesti, 17.9.2025 ja 23.9.2025. Korjauksilla täsmennettiin tarjouspyynnöllä ilmoitettuja suoritetietoja, hintaliitettä sekä liitettä 3.3. Palvelukuvaus Ikäihmisten ja vammaisten palvelut.
Pirkanmaan hyvinvointialue hankkii sosiaali- ja terveyspalveluja täydentämään hyvinvointialueen omaa palvelutuotantoa Pohjois-Pirkanmaan kuntien alueella. Palvelukokonaisuuteen kuuluu mm. perusterveydenhuollon ja suunterveydenhuollon vastaanottopalveluja, lasten, nuorten ja perheiden neuvola-, koulu ja opiskeluterveydenhuollon palveluja, ikäihmisten kotihoitoa ja asumispalveluja sekä sairaala- ja poliklinikkapalveluja. Hankittavat palvelut kuvataan tarkemmin tarjouspyynnön liitteissä.
Hankittava palvelu on osaulkoistus ja Palveluntuottaja vastaa kaikista väestövastuuperiaatteella hankittavien Palvelujen tuottamisesta alueen asukkaille riippumatta asiakasmäärien tai asiakkaiden palvelutarpeen vaihtelusta. Väestövastuuperiaatteesta poiketaan tarjouspyynnön liitteissä ilmoitetun mukaisesti. Tarjouksen laskemisen avuksi tilaaja tarjosi tietoa palvelujen kapasiteetista ja suoritemääristä.
Sopimuskausi alkaa Virrat-Ruovesi-alueen osalta tavoitteellisesti 1.4.2026 ja Parkano-Kihniö-alueen osalta tavoitteellisesti 1.5.2026. Sopimus on voimassa toistaiseksi. Hankintasopimus voi irtisanomisen perusteella päättyä aikaisintaan 31.7.2031.
Hankinta koskee ensivaiheessa Parkanon ja Kihniön sekä Ruoveden ja Virtain kuntien alueella asuvien noin 18 000 asukkaan palveluja. Hankinta voi laajentua koskemaan myös Mänttä-Vilppulan ja Juupajoen kuntien alueita, joiden alueella asuu tarjouspyynnön julkaisuhetkellä vajaa 11 000 asukasta.
Hankintasopimuksen kohteen laajenemisesta Mänttä-Vilppulan ja Juupajoen alueelle neuvotellaan tarkemmin sopimuskauden aikana. Käyttöönotto tapahtuu viimeistään 1.8.2031, ja laajenemisesta päätetään viimeistään vuotta (12 kk) ennen laajenemisen käyttöönottoa. Tilaaja tekee option käyttöönotosta erillisen päätöksen.
Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain 109 § mukainen menettely. Hankintamenettelynä käytettiin neuvottelumenettelyn kaltaista menettelyä, joka kuvattiin osallistumispyynnön liitteessä 1 Hankintamenettelyn kuvaus.
Hankintaa ei ollut jaettu osiin, koska se ei kokonaisuuden kannalta ollut tarkoituksenmukaista.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu
Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta.
Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Sopimuskaudella tilaaja seuraa palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.
Saadut tarjoukset
Tarjouksen jättivät määräaikaan 30.9.2025 klo 12.00 mennessä seuraavat kolme (3 kpl) markkinatoimijaa:
- Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9)
- Pihlajalinna Terveys Oy (2303024-5)
- Terveystalo Julkiset palvelut Oy (1625174-4)
Saadut tarjoukset on kuvattu päätöksen liitteenä olevassa Liite 1 Pohjois-Pirkanmaa, tarjousten vertailu.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Kaikki tarjoajat ovat osallistumishakemuksissa vakuuttaneet täyttävänsä osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan. Valituilta tarjoajilta on tarkistettu tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ja muiden asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttyminen. Valitulta tarjoajalta tarkistetaan viimeistään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista vaaditut rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.
Hankintayksikkö toimitti täydennyspyynnön 2.10.2025 Terveystalo Julkiset palvelut Oy:lle koskien alihankinnan käyttämistä sekä liitteen 7.1 Kehittämistoimenpiteiden kuvaus tekstien julkisia osia. Tarjoaja toimitti hyväksytyn selvityksen määräaikaan mennessä. Täsmennyspyyntö koski sellaisia tarjouksen tietoja, joilla ei ollut vaikutusta tarjousten vertailuun.
Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön ehdot.
Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta
Tarjouspyynnössä ilmoitettuna valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuperusteena on paras hinta-laatusuhde.
Tarjoajan tarjous voi saada enintään yhteensä 100 vertailupistettä, jossa hinnan painoarvo on 80 pistettä ja laadun 20 pistettä. Vertailuhinta lasketaan hintaliitteellä ilmoitettujen tietojen (tarjouspyynnön liite 6) perusteella, kertoen Tarjoajan hintaliitteellä antamat yksikköhinnat palvelutuotteittain määritellyillä kertoimilla. Näin saadut palvelukohtaiset vertailuhinnat lasketaan yhteen, josta muodostuu tarjouksen kokonaisvertailuhinta. Kokonaisvertailuhinta muutetaan vertailtavaan muotoon seuraavalla yhtälöllä: matalin tarjottu kokonaisvertailuhinta/tarjottu kokonaisvertailuhinta*hinnan maksimivertailupisteet (80). Hankintayksikkö pisteyttää liitteellä 7.1 Kehittämistoimenpiteiden kuvaus esitetyt palvelulupaukset liitteellä esitetyn arvioinnin mukaisesti. Laadun osalta pisteet lasketaan absoluuttisina yhteen (ei kaavalla). Laatupisteet lisätään hintapisteisiin, joista muodostuu vertailupisteet. Korkeimmat vertailupisteet saanut tarjoaja valitaan palveluntuottajaksi.
Tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti tietyt sopimuksen kustannukset, kuten osa tietojärjestelmistä, jäävät tilaajan vastuulle ja toimitilat annetaan vastikkeettomasti käyttöoikeutena palveluntuottajan käyttöön. Palvelutuotannon arvo alueella on jossain määrin suurempi kuin sopimuksen kustannukset.
Sopimuksen arvo Parkanon, Kihniön, Virtain ja Ruoveden palvelutuotannon osalta ensimmäisenä sopimusvuonna on yhteensä 41 689 599,00 euroa vuositasolla. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo sopimuskauden aikana 31.7.2031 asti on siten arviolta vähintään 222 miljoonaa euroa.
Alueellisen laajenemisen arvioitu vaikutus sopimushintaan vuositasolla on noin 30 miljoonaa euroa (sitoumuksetta).
Tarjousvertailun perusteella Pihlajalinna Terveys Oy (2303024-5) esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi.
Tarjousvertailu on kuvattu hankintapäätöksen liitteellä 1 Pohjois-Pirkanmaa, tarjousten vertailu.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Henkilöstövaikutukset
Hankintasopimuksen kohteena oleva palvelutuotanto on nykyisellään toiminut suurilta osin kahden sopimuksen piirissä. Parkanon ja Kihniön kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja on tuotettu osaulkoistussopimuksella. Ruoveden ja Virtojen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja on tuottanut Pirkanmaan hyvinvointialueen omistaman tytäryhtiö, Keiturin Sote Oy. Osa sopimuksen kohteena olevasta palvelutuotannosta siirtyy Pirkanmaan hyvinvointialueen oman tuotannon piiriin vuoden 2026 alusta alkaen. Muilta osin henkilöstö jatkaa nykyisen palveluntuottajan palveluksessa tai siirtyy liikkeen luovutuksella kilpailutuksessa valitun palveluntuottajan vastuulle.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999, jäljempänä ”julkisuuslaki”). Toimielimen päätösesitys perusteluineen ja liitteineen tulee julkiseksi Pirkanmaan hyvinvointialueen päätöksenteon avoimuutta koskevien ohjeiden mukaisesti esityslistan julkaisun myötä.
Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomi.fi.
Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö
Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen sote-palvelutuotanto / sosiaali- ja terveysjohtaja ja vastuuhenkilönä toimii sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmanen sekä konsernijohtaja Mika Kontio. Tehtävää hoitavan henkilön vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin tehtävänhoitajalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankintaa valmistellut työryhmä
Hankinnan valmistelussa toimi nimetty työryhmä. Työryhmään kuului ylilääkäri Jukka Karjalainen (työryhmän puheenjohtaja), hankintajohtaja Anniina Tirronen, konserniohjauksen päällikkö Timo Tiainen, koordinoiva ostopalvelupäällikkö Anna Mustonen, toimialuejohtaja Sanna Mäki, vastuualuejohtaja Tarja Soukko, hankintapäällikkö Virva Palomäki, johtava lakimies Tanja Welin, toimialuejohtaja Sari Mäkinen, toimialuejohtaja Mari Ollinpoika, kehittämispäällikkö Tanja Koivumäki ja johtava asiantuntija Niko Lönn. Tanja Koivumäki ja Niko Lönn strategisista hankinnoista toimivat hankinnan projektipäällikköinä. Tuomi Logistiikasta hankinta-asiantuntijana toimi Outi Rissa.
Hankinnan valmistelussa hyödynnettiin lisäksi eri alojen asiantuntijoita muun muassa tietohallinnosta, tilapalveluista, tukipalveluista ja taloushallinnosta. Ulkoisena juridisena asiantuntijana on toiminut Tuomas Aho Asianajotoimisto Roihu Oy:stä.
Päätöstoimivalta
Hyvinvointialueen hallintosäännön 62 § mukaan aluehallitus päättää palveluhankinnoista, joiden arvo ylittää 30 miljoonaa euroa.
Oikeus tilauksen tekemiseen palvelusopimuksen perusteella määräytyy hallinto- ja toimintasääntöjen sekä hankinta- ja sopimushallintaohjeiden mukaisesti.