Aluevaltuusto, kokous 8.12.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 118 Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma 2027-2030

25248/2025

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi
Mikko Hannola, TALOUSPALVELUJOHTAJA, mikko.hannola@pirha.fi

Perustelut

Investointisuunnitelmaa ja sen hyväksymismenettelyä koskevan sääntelyn tarkoituksena on varmistaa, että hyvinvointialue suunnittelee investoinnit taloudellisesti kestävästi siten, että niihin käytettävissä oleva rahoitus riittää.  Lisäksi tarkoituksena on, että hyvinvointialueiden laajoja investointeja koskevat hankkeet suunnitellaan valtakunnallisten strategisten tavoitteiden mukaisesti ja kustannusvaikuttavasti huomioiden muiden hyvinvointialueiden vastaavat suunnitelmat sekä väestön palvelutarpeet. Investointien ohjaus on kiinteä osa hyvinvointialueiden toiminnan ohjausta ja johtamista.

Hyvinvointialueesta annetun lain 16 §:n mukaan hyvinvointialueen on vuosittain laadittava investointisuunnitelma seuraavaa tilikautta seuraavien neljän tilikauden aikana aloitettavista hyvinvointialuekonsernin investoinneista ja niiden rahoituksesta. Investointisuunnitelma koostuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen osainvestointisuunnitelmista. 

Investointisuunnitelman tulee sisältää tiedot investoinneista ja investointia vastaavista sopimuksista. Lisäksi sen tulee sisältää tiedot hyvinvointialueen toimitilojen ja kiinteistöjen sekä muiden pitkävaikutteisten hyödykkeiden suunnitelluista luovutuksista. Investointiesitykset on eritelty ministeriön ohjeiden mukaisesti rakennuksiin, laite- ja kalustohankintoihin, ICT ja muihin aineettomiin hyödykkeisiin sekä muihin investointeihin. Investointisuunnitelma ei saa olla ristiriidassa hyvinvointialueen lainanottovaltuuden kanssa.

Sisä-Suomen yhteistyöalueen neuvotteluissa 25.8.2025 on tarkasteltu Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueiden investointisuunnitelmat ja yhteisesti todettu, että investointisuunnitelmat eivät sisällä päällekkäisiä investointeja.

Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma      

Pirkanmaan hyvinvointialueen omaan taseeseen tehtävien hankintojen kokonaismäärä on 758 milj. euroa vuosina 2027–2030 ja siitä vuodelle 2027 kohdistuu 195 milj. euroa. Investointeja vastaavien sopimusten osalta summat ovat 373 milj. euroa ja 92 milj. euroa.

Investointeja vastaavat sopimukset sisältävät vuokrakiinteistöihin tehtäviä perusparannuskorjauksia, uudiskohteita, leasing-hankintoja ja in-house yhtiöiden Monetran ja Istekin kautta tehtyjä ICT-hankintoja. Näiden osalta kustannukset tulevat joko rakennusten vuokrina tai järjestelmien palvelumaksuina ja kohdistuvat käyttötalouteen ja heikentävät vuosikatetta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen osainvestointisuunnitelma

Sosiaali- ja terveyspalvelujen investointisuunnitelmassa vuosina 2027–2030 omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 740 milj. euroa, josta vuodelle 2027 kohdistuu 189 milj. euroa.

Investointeja vastaavien sopimusten määrä vuosina 2027–2030 on 335 milj. euroa, josta vuodelle 2027 kohdistuu 79 milj. euroa.

Pelastuspalvelujen osainvestointisuunnitelma

Pelastuspalvelujen osiossa määrärahavarauksia on esitetty vuosille 2027–2030 yhteensä 17,9 milj. euroa pysyvien vastaavien osiossa ja 37,7 milj. euroa investointeja vastaavien sopimusten osiossa. Vuoden 2027 osalta kohdennukset ovat 6,4 milj. euroa ja 12,6 milj. euroa.

Investointien rahoitus

Hyvinvointialue voi ottaa pitkäaikaista lainaa investointien rahoitukseen lainanottovaltuuden puitteissa. Rahoituksen riittävyys on osoitettava koko hankkeelle. Lainalla ei voi kuitenkaan lyhentää vanhoja lainoja.

Investointisuunnitelmassa omaan taseeseen tehdään palvelujen kannalta keskeiset rakennusinvestoinnit ja ne rahoitetaan pitkäaikaisella lainalla. Laite- ja kalustehankinnat ja muut investoinnit rahoitetaan pääsääntöisesti vuosikatteella.

Investointien toteuttamistavan valinnassa kokonaistaloudellinen mielekkyys on lisäksi ratkaisevassa asemassa.

Investointien rahoitus tapahtuu vuosikatteella ja pitkäaikaisella lainanotolla. Rahoituksen riittävyyttä tarkasteltaessa vuosille 2027–2030 merkitty tavoitteellinen vuosikate, joka vuodelle 2027 on 120 milj. euroa. Pirkanmaan hyvinvointialueelle on myönnetty lainanottovaltuutta vuodelle 2023 337,93 milj. euroa ja vuodelle 2024 900 milj. euroa, vuoden 2025 lainanottovaltuus oli 0 euroa ja vuoden 2026 lainanottovaltuus 24,7 milj.euroa. Vuoden 2027 lainanottovaltuus selviää keväällä 2026.

Lainakannan muutos vuosina 2027–2030 on yhteensä 368 milj. euroa. Uutta lainaa investointien toteuttamiseksi nostetaan suunnittelukaudella 615 milj. euroa ja vanhojen lainojen lyhennyksiä tehdään suunnittelujaksolla yhteensä 247 milj. euroa. Vuonna 2027 uutta pitkäaikaista lainaa varaudutaan nostamaan 130 milj. euroa, vanhoja lainoja lyhennetään 53,4 milj. euroa ja lainakannan muutos vuonna 2027 olisi näin 76,6 milj. euroa.


Investointisuunnitelmaa on esitelty lasten, nuorten, perheiden ja työikäisten valiokunnassa 7.10.2025, ikääntyneiden ja vammaisten henkilöiden valiokunnassa 8.10.2025, tulevaisuus- turvallisuusvaliokunnassa 9.10.2025 sekä vammaisneuvostossa 22.10.2025. Saadut lausunnot ovat esityksen liitteenä.

Konserni- ja toimitilajaosto valmistelee aluehallitukselle suuria ja strategisia rakennusinvestointeja (hallintosääntö 14 §). 

Liitteenä Pirkanmaan hyvinvointialueen alustava investointisuunnitelma 2027-2030, Pirkanmaan hyvinvointialueen 2027-2030 -esittelydiat ja selvitys vuoden 2027 investointien rahoituksesta.

Ehdotus

Esittelijä

Mika Kontio, KONSERNIJOHTAJA, mika.kontio@pirha.fi

Konserni- ja toimitilajaosto päättää 

  1. käsitellä Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2027–2030 seuraavissa osissa:
    • investointisuunnitelman yleiset osat (s. 3-8)
    • sosiaali- ja terveyspalvelujen investoinnit (s. 9-14 ja 17)
    • pelastuspalvelujen osainvestointisuunnitelma (s. 18-19)
    • tietohallinnon investoinnit (s. 15-16)
    • tytäryhtiöiden investoinnit (s. 20)
       
  2. antaa asian aluehallituksen päätettäväksi ja edelleen aluevaltuuston päätettäväksi,
     
  3. tarkastaa pykälän kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

Konserni- ja toimitilajaoston jäsenet Katri Virkkunen, Hanna-Maria Grann ja Johanna Roihuvuo ilmoittivat olevansa esteellisiä osa-alueiden sosiaali- ja terveyspalvelujen investoinnit (s. 9-14 ja 17) sekä pelastuspalvelujen osainvestointisuunnitelma (s. 18-19) osalta sekä konserni- ja toimitilajaoston varapuheenjohtaja Juho Ojares ja konserniohjauksen päällikkö Timo Tiainen ilmoittivat olevansa esteellisiä tietohallinnon investoinnit (s. 15-16) osalta (HL 28 § 1 mom 5 kohta, Grann: Tampereen kaupungin hallituksen jäsenyys/varajäsenyys, Virkkunen: Pirkkalan kaupungin hallituksen jäsenyys, Roihuvuo: Tampereen kaupungin asunto- ja kiinteistölautakunnan jäsenyys, Ojares: Monetra Pirkanmaa Oy:n hallituksen jäsenyys, Tiainen: Istekki Oy hallituksen jäsenyys) ja poistuivat kokouksesta ko. osa-alueiden käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin investointisuunnitelman yleisesittely talousjohtaja Pasi Virtaselta. Asian päätöksenteko tehtiin osa-alueittain.

Valmistelija

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi
Mikko Hannola, TALOUSPALVELUJOHTAJA, mikko.hannola@pirha.fi

Perustelut

Investointisuunnitelmaa ja sen hyväksymismenettelyä koskevan sääntelyn tarkoituksena on varmistaa, että hyvinvointialue suunnittelee investoinnit taloudellisesti kestävästi siten, että niihin käytettävissä oleva rahoitus riittää.  Lisäksi tarkoituksena on, että hyvinvointialueiden laajoja investointeja koskevat hankkeet suunnitellaan valtakunnallisten strategisten tavoitteiden mukaisesti ja kustannusvaikuttavasti huomioiden muiden hyvinvointialueiden vastaavat suunnitelmat sekä väestön palvelutarpeet. Investointien ohjaus on kiinteä osa hyvinvointialueiden toiminnan ohjausta ja johtamista.

Hyvinvointialueesta annetun lain 16 §:n mukaan hyvinvointialueen on vuosittain laadittava investointisuunnitelma seuraavaa tilikautta seuraavien neljän tilikauden aikana aloitettavista hyvinvointialuekonsernin investoinneista ja niiden rahoituksesta. Investointisuunnitelma koostuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen osainvestointisuunnitelmista. 

Investointisuunnitelman tulee sisältää tiedot investoinneista ja investointia vastaavista sopimuksista. Lisäksi sen tulee sisältää tiedot hyvinvointialueen toimitilojen ja kiinteistöjen sekä muiden pitkävaikutteisten hyödykkeiden suunnitelluista luovutuksista. Investointiesitykset on eritelty ministeriön ohjeiden mukaisesti rakennuksiin, laite- ja kalustohankintoihin, ICT ja muihin aineettomiin hyödykkeisiin sekä muihin investointeihin. Investointisuunnitelma ei saa olla ristiriidassa hyvinvointialueen lainanottovaltuuden kanssa.

Sisä-Suomen yhteistyöalueen neuvotteluissa 25.8.2025 on tarkasteltu Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueiden investointisuunnitelmat ja yhteisesti todettu, että investointisuunnitelmat eivät sisällä päällekkäisiä investointeja.

Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma      

Pirkanmaan hyvinvointialueen omaan taseeseen tehtävien hankintojen kokonaismäärä on 758 milj. euroa vuosina 2027–2030 ja siitä vuodelle 2027 kohdistuu 195 milj. euroa. Investointeja vastaavien sopimusten osalta summat ovat 373 milj. euroa ja 92 milj. euroa.

Investointeja vastaavat sopimukset sisältävät vuokrakiinteistöihin tehtäviä perusparannuskorjauksia, uudiskohteita, leasing-hankintoja ja in-house yhtiöiden Monetran ja Istekin kautta tehtyjä ICT-hankintoja. Näiden osalta kustannukset tulevat joko rakennusten vuokrina tai järjestelmien palvelumaksuina ja kohdistuvat käyttötalouteen ja heikentävät vuosikatetta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen osainvestointisuunnitelma

Sosiaali- ja terveyspalvelujen investointisuunnitelmassa vuosina 2027–2030 omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 740 milj. euroa, josta vuodelle 2027 kohdistuu 189 milj. euroa.

Investointeja vastaavien sopimusten määrä vuosina 2027–2030 on 335 milj. euroa, josta vuodelle 2027 kohdistuu 79 milj. euroa.

Pelastuspalvelujen osainvestointisuunnitelma

Pelastuspalvelujen osiossa määrärahavarauksia on esitetty vuosille 2027–2030 yhteensä 17,9 milj. euroa pysyvien vastaavien osiossa ja 37,7 milj. euroa investointeja vastaavien sopimusten osiossa. Vuoden 2027 osalta kohdennukset ovat 6,4 milj. euroa ja 12,6 milj. euroa.

Investointien rahoitus

Hyvinvointialue voi ottaa pitkäaikaista lainaa investointien rahoitukseen lainanottovaltuuden puitteissa. Rahoituksen riittävyys on osoitettava koko hankkeelle. Lainalla ei voi kuitenkaan lyhentää vanhoja lainoja.

Investointisuunnitelmassa omaan taseeseen tehdään palvelujen kannalta keskeiset rakennusinvestoinnit ja ne rahoitetaan pitkäaikaisella lainalla. Laite- ja kalustehankinnat ja muut investoinnit rahoitetaan pääsääntöisesti vuosikatteella.

Investointien toteuttamistavan valinnassa kokonaistaloudellinen mielekkyys on lisäksi ratkaisevassa asemassa.

Investointien rahoitus tapahtuu vuosikatteella ja pitkäaikaisella lainanotolla. Rahoituksen riittävyyttä tarkasteltaessa vuosille 2027–2030 merkitty tavoitteellinen vuosikate, joka vuodelle 2027 on 120 milj. euroa. Pirkanmaan hyvinvointialueelle on myönnetty lainanottovaltuutta vuodelle 2023 337,93 milj. euroa ja vuodelle 2024 900 milj. euroa, vuoden 2025 lainanottovaltuus oli 0 euroa ja vuoden 2026 lainanottovaltuus 24,7 milj.euroa. Vuoden 2027 lainanottovaltuus selviää keväällä 2026.

Lainakannan muutos vuosina 2027–2030 on yhteensä 368 milj. euroa. Uutta lainaa investointien toteuttamiseksi nostetaan suunnittelukaudella 615 milj. euroa ja vanhojen lainojen lyhennyksiä tehdään suunnittelujaksolla yhteensä 247 milj. euroa. Vuonna 2027 uutta pitkäaikaista lainaa varaudutaan nostamaan 130 milj. euroa, vanhoja lainoja lyhennetään 53,4 milj. euroa ja lainakannan muutos vuonna 2027 olisi näin 76,6 milj. euroa.

Investointisuunnitelmaa on esitelty lasten, nuorten, perheiden ja työikäisten valiokunnassa 7.10.2025, ikääntyneiden ja vammaisten henkilöiden valiokunnassa 8.10.2025, tulevaisuus- turvallisuusvaliokunnassa 9.10.2025 sekä vammaisneuvostossa 22.10.2025. Saadut lausunnot ovat esityksen liitteenä.

Konserni- ja toimitilajaosto valmistelee aluehallitukselle suuria ja strategisia rakennusinvestointeja (hallintosääntö 14 §). Konserni- ja toimitilajaosto on käsitellyt asiaa 18.11.2025. Aluevaltuusto päättää hyvinvointialueen investointisuunnitelmaa koskevista esityksistä ministeriöille.

Liitteenä Pirkanmaan hyvinvointialueen alustava investointisuunnitelma 2027-2030 sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen 2027-2030 -esittelydiat.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että se hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2027–2030.

Päätös

Aluehallitus päätti

  1. käsitellä Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2027–2030 seuraavissa osissa:
    1. investointisuunnitelman yleiset osat (s. 3-8)
    2. sosiaali- ja terveyspalvelujen investoinnit (s. 9-14 ja 17)
    3. pelastuspalvelujen osainvestointisuunnitelma (s. 18-19)
    4. tietohallinnon investoinnit (s. 15-16)
    5. tytäryhtiöiden investoinnit (s. 20)
       
  2. esittää aluevaltuustolle, että se hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2027–2030.

Esteellisyys

Aluehallituksen jäsen Petri Siuro ilmoitti olevansa esteellinen osa-alueiden sosiaali- ja terveyspalvelujen investoinnit (s. 9-14 ja 17) sekä pelastuspalvelujen osainvestointisuunnitelma (s. 18-19) osalta (HL 28 § 1 mom 5 kohta, Tampereen kaupungin asunto- ja kiinteistölautakunnan jäsenyys) ja poistui kokouksesta ko. osa-alueiden käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyys todettiin.

Kokouskäsittely

Kokouksessa asiantuntijana talouspalvelujohtaja Mikko Hannola. Asian päätöksenteko tehtiin osa-alueittain.

Aluehallituksen jäsen Mikko Franssila poistui kokouksesta päätöksenteon jälkeen.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 24.11.2025 § 325.

Valiokuntien ja vammaisneuvoston lausunnot investointisuunnitelmasta ovat liitteenä. 

Pirkanmaan hyvinvointialueen alustava investointisuunnitelma 2027-2030 sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman 2027-2030 -esittelydiat ovat liitteenä. 

Ehdotus

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että se hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2027–2030.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).