Perustelut
Työntekijäkokemusta mitataan hyvinvointialueella säännöllisesti ja eri tavoin. Ensimmäinen työntekijöiden suositteluhalukkuutta mittaava NPS (Net promoter score)-kysely tehtiin 1.2.2023. Työntekijöiden suositteluhalukkuutta mittaavaa NPS-kyselyä toteutetaan kuukausittain. NPS-kyselyn lisäksi toinen jatkossa säännöllisesti toistuva henkilöstökysely on Työelämän laadun mittari -kysely QWL ( Quality of Work-Life)-kysely. Ensimmäinen QWL-kysely toteutettiin maalis-huhtikuussa 2023 , ja se toteutetaan jatkossa 2 kertaa vuodessa.
Pirkanmaan hyvinvointialueella työntekijäkokemusta mitataan säännöllisesti ja palvelussuhteen eri vaiheissa. Työntekijäkokemus ja työelämän laadun mittari ovat laajoja tiedonlähteitä esihenkilöille ja johdolle. Työntekijäkokemuksesta kerätyn tiedon perusteella voidaan löytää kehittämiskohteita, joiden parantamiseen työyhteisöt sitoutuvat yhdessä.
Työntekijäkokemuksesta kerättyä tietoa tarkastellaan myös muiden henkilöstötunnuslukujen sekä esimerkiksi asiakaskokemukseen perustuvan tiedon rinnalla. Maalis-huhtikuun 2023 aikana esihenkilöille on tarjolla perehdytystä työntekijäkokemuksesta kerätyn tiedon hyödyntämiseksi.
Henkilöstöjaostolle työntekijäkokemuksen mittaamista alustaa erityisasiantuntija Sini Tenhovuori.