Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 15.5.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 29 Periaatteet palvelutuotannon laatutavoitteiksi

11057/2023

Valmistelija

  • Kirsi Sario, PROJEKTIPÄÄLLIKKÖ, kirsi.sario@pirha.fi

Perustelut

Asiakkuus- ja laatujaosto kävi kokouksessaan 19.9.2022 § 38 lähetekeskustelun oman tuotannon ja ostopalvelujen laatutavoitteiden periaatteista. Jaosto totesi keskustelussa, että laatutavoitteiden tulee olla samat omalle palvelutuotannolle ja ostopalveluille.

Hyvinvointialueen on järjestämisvastuunsa nojalla huolehdittava siitä, että sen vastuulla oleva väestö saa hyvinvointialueella palvelut yhdenvertaisesti. Hyvinvointialue vastaa järjestettävien palvelujen tarpeen, määrän ja laadun määrittelemisestä. Palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti, yhteen sovitettuina palvelukokonaisuuksina sekä hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioiden.  

Palvelun keskeisiä laatukriteerejä ovat mm. potilasturvallisuus, asiakkaan ja potilaan oikeudet ja osallisuus, henkilöstön pätevyysvaatimukset ja henkilöstömitoitukset sekä toimivat yhdyspinnat palvelun käyttäjien muihin palveluihin.

Hyvinvointialueen on hankinnoissaan huomioitava myös palvelujen laatuun ja jatkuvuuteen liittyvät tekijät. Pirkanmaan hyvinvointialueen hankintaohjelmassa kuvataan keskeiset periaatteet asiakkaiden palvelujen hankinnassa. Hyvinvointialueen ja yksityisen palveluntuottajan välisessä sopimuksessa on sovittava muun muassa hankittavien palvelujen sisällön, määrän ja laadun toteuttamisesta. Yhdenvertaisuusvaatimuksen täyttämiseksi palvelukuvausten tulee olla yhdenmukaiset hyvinvointialueen omassa tuotannossa sekä ostopalveluissa. 

Sosiaali- ja terveysministeriö on määritellyt osalle palveluista laatuvaatimuksia. Lisäksi kansallisessa asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiassa, Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja omavalvontaohjelmassa on palvelujen laatua ja asiakas- sekä potilasturvallisuutta varmistavia vaatimuksia.

Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelustrategia sisältää palvelulupauksena ” Pidämme yhdessä huolta kaikkien pirkanmaalaisten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Tuemme sinua elämäsi käännekohdissa. Kohtaamme sinut inhimillisesti, ammattimaisesti ja luotettavasti. Työmme perustuu parhaaseen osaamiseen ja tutkittuun tietoon. Olemme sinua varten, elämän vuoksi.”

Palvelutuotannon laadun varmistamiseksi ja varmentamiseksi on tarpeen, että ostopalveluissa on käytettävissä yhdenvertaiset menettelyt esimerkiksi asiakastyytyväisyyden mittaamiseen sekä haitta ja vaaratapahtumien kirjaamiseen.

Ehdotus

Esittelijä

  • Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • asettaa yhdenvertaiset laatutavoitteiden periaatteet omalle ja ostetulle palvelutuotannolle,​
     
  • että laatutavoitteiden periaatteiden on noudatettava lainsäädännön lisäksi kansallisia laatuvaatimuksia sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja omavalvontaohjelmassa määriteltyjä tavoitteita.

Päätös

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti

  • että laatutavoitteiden omalle ja ostetulle palvelutuotannolle tulee olla yhdenmukaiset.
     
  • että laatutavoitteiden periaatteiden on noudatettava lainsäädännön lisäksi kansallisia laatuvaatimuksia sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja omavalvontaohjelmassa määriteltyjä tavoitteita.

Kokouskäsittely

Merkittiin, että kuultiin asiantuntijana kehittämispäälikkö Kirsi Sariota kokouksessa. 

Keskustelun aikana puheenjohtaja esitti, että päätösehdotuksen 1. kohta muutetaan päätösehdotuksesta poiketen siten, että laatutavoitteiden omalle ja ostetulle palvelutuotannolle tulee olla yhdenmukaiset.

Puheenjohtajan muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo

Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere

Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo

Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 -​ 14.30.

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.