Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 19.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 36 Asiakkuus- ja laatujaoston syksyn 2023 työsuunnitelman täsmentäminen

665/2022

Valmistelija

  • Emilia Tomminen, HALLINTOASSISTENTTI, emilia.tomminen@pirha.fi

Perustelut

Asiakkuus- ja laatujaosto kokoontuu kokouksen 19.6.2023 jälkeen seuraavasti. Ohessa listattuna kokouspäivät ja alustavat aiheet.
 

14.8.2023 

  • Asiakaskokemuksen mittaamisen tilannekatsaus
  • Järjestämisvastuun toteutumisen arviointi II / Valvontasuunnitelman toteutuminen
     

4.9.2023

  • Osallistumisen uudet keinot –hanke
  • Palveluiden verkoston tilannekatsaus
     

2.10.2023

  • Järjestämisvastuun toteutumisen arviointi III / Valvontasuunnitelman toteutuminen
  • Asiakaskokemuksen ja osallistumisen koulutus- ja valmennuskokonaisuus
  • Pelastustoimen omavalvontaohjelma ja palvelutasopäätös
  • Palveluiden verkoston tilannekatsaus
  • Kirsi Sario: laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (omavalvonta, palvelutuotannon edellytykset). Laki voimaan 1.1.2024.
     

27.11.2023 Läsnäolokokous

  • Vierailukokous. Potilaan hoitoketju mielenterveys- ja päihdepalveluissa. Ehdotuksena tutustuminen uuteen psykiatriseen sairaalaan. Jaosto voi keskustella heitä kiinnostavasta vierailukohteesta.
     

18.12.2023

  • Valvontasuunnitelman hyväksyminen seuraavalle vuodelle
  • Asiakaskokemuksen ja osallistumisen suunnitelma kokonaisuudelle seuraavalle vuodelle
  • Järjestöjen kumppanuusavustukset
     

Jaoston syksyn koulutusaiheina ovat muun muassa:

  • Integraation etenenminen (Minun tiimini -malli, tavoitteet ja jalkautus) 
  • Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (omavalvonta, palvelutuotannon edellytykset). (laki voimaan 1.1.2024)
  • Palvelumuotoilu osana palvelujen asiakaslähtöistä kehittämistä

Ehdotus

Esittelijä

  • Juha Kinnunen, SAIRAALAPALVELUJEN PALV.LINJOH, juha.kinnunen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • merkitä tiedoksi syksyn 2023 työsuunnitelman.

Päätös

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti

  • hyväksyä syksyn 2023 työsuunnitelman kokouksessa tehdyin muutoksin.

Kokouskäsittely

Merkittiin, että jaosto kävi keskustelua ehdotetuista koulutusteemoista ja alustajista sekä esitti toiveensa eri koulutusaiheista.

Päädyttiin yksimielisesti seuraaviin aiheisiin:

  • Vammaispalvelulain noudattaminen hyvinvointialueilla
  • Kokemusasiantuntijuus (mitä mahdollisuuksia kokemusasiantuntijuus voi tarjota asiakuuteen ja laadun parantamiseen)
  • Lastensuojelulaitosten valvonta ja lasten oikeusturvakeinot 
  • Paperittomien terveydenhuolto (käsittely alkusyksystä)

Merkittiin, että koulutusteemojen osalta vastuuvalmistelijat pohtivat vielä, onko asian alustaja Pirkanmaan hyvinvointialueen asiantuntija vai jokin muu taho.

Jaosto korosti, että vierailukokouksen teemana tulisi olla laaduntarkkailu ja asiakkuusnäkökulma, jolloin vierailussa voisi olla psykiatrian asiakkaita ja heidän kokemuksiaan.

Lisäksi merkittiin, että pohjaehdotuksen koulutusteema "integraation eteneminen (minun tiimini -malli, tavoitteet ja jalkautus)" viedään syksyn kokoukseen tiedoksi merkittävänä asiana.

 

 


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo

Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere

Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo

Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 -​ 14.30.

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.