Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 14.8.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 49 Asiakaskokemuksen mittaamisen tilannekatsaus

575/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Marika Järvinen, ASIAKASPALVELUN KEHITTÄMISPÄÄL, marika.jarvinen@pirha.fi

Perustelut

Hallintosäännön 12 §:n mukaan Asiakkuus- ja laatujaoston tehtävänä on muun muassa valmistella osaltaan asiakaskokemustavoitetta ja arvioida sen toteutumista sekä valmistella osaltaan aluehallitukselle asiakaskokemus- ja osallisuuden -suunnitelmaa ja arvioida sen toteutumista.

Hyvinvointialueen asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on oikeus osallistua ja vaikuttaa hyvinvointialueen toimintaan (29 §). Yksi keino osallistua ja vaikuttaa toimintaan, on antaa palautetta saamastaan palvelusta. Pirkanmaan hyvinvointialueella rakennetaan järjestelmää, jossa asiakkaat voivat ilmaista asiakaskokemuksensa perusteella suositteluhalukkuutensa hyvinvointialueen palveluista. Tavoitteena on luoda järjestelmä, jossa asiakas voi antaa palautetta saamastaan palvelusta mahdollisimman reaaliaikaisesti, anonyymisti ja vaivattomasti vastaamalla saamaansa kyselyyn. Tiedonkeruussa hyödynnetään kansallisesti sovittuja, yhteneviä mittareita ja toimintamalleja. Asukkaat voivat tarkastella asiakaskokemusmittauksen tuloksia mm. hyvinvointialueen internet -sivuilta. Tuloksia raportoidaan henkilöstölle ja päätöksentekijöille hyvinvointialueen raportointijärjestelmällä. Tulokset on tarkoitettu koko henkilöstön käyttöön ja ne ohjaavat toimintaa kohti vaikuttavuutta ja asiakaskeskeisyyttä. Niitä käytetään vertailuun, prosessien ja toimintojen suunnitteluun ja kehittämiseen sekä yhteisen asiakaslähtöisen kulttuurin rakentamiseen.

Ehdotus

Esittelijä

Taru Kuosmanen, SOSIAALI- JA TERVEYSJOHTAJA, taru.kuosmanen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • käydä lähetekeskustelun asiakaskokemuksen mittaamisen suunnitelmasta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana § 47 aikana kehittämispäällikkö Marika Järvistä.

Merkittiin, että Joni Kumlander poistui kokouksesta kokonaan § 47 käsittelyn aikana.

 

Valmistelija

  • Marika Järvinen, ASIAKASPALVELUN KEHITTÄMISPÄÄL, marika.jarvinen@pirha.fi

Perustelut

Asiakaskokemuksen mittaamisen tilannekatsaus

Hyvinvointialueen asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on oikeus osallistua ja vaikuttaa hyvinvointialueen toimintaan (29 §). Yksi keino osallistua ja vaikuttaa toimintaan, on antaa palautetta saamastaan palvelusta. Pirkanmaan hyvinvointialueella rakennetaan järjestelmää, jossa asiakkaat voivat ilmaista asiakaskokemuksensa perusteella suositteluhalukkuutensa hyvinvointialueen palveluista. Suositteluhalukkuusarvion lisäksi asiakkailta pyydetään avointa palautetta saamastaan palvelusta ja pyydetään vastaamaan asiointikokemukseen liittyviin väittämiin. Kehittämistyön lähtökohtana ovat kansallisesti sovitut yhtenäiset mittaustavat, hyvinvointialueen strategia ja erikoissairaanhoidossa käytössä oleva toimintamalli.

Kehitteillä olevassa mittausmallissa keruu tapahtuu pääosin automaattisesti tekstiviestillä asiointitapahtuman jälkeen. Kehitystyössä on tunnistettu asiakasryhmiä ja asiointitapahtumia, joihin pääkeruutapa ei sovellu. Näihin tilanteisiin kehitetään yhteistyössä käyttäjien ja substanssiosaajien kanssa sopiva vastaamis- ja keruutapa ja pilotoidaan sitä. Avoimen palautteen käsittelyssä on aloitettu tekstianalytiikan (AI) testaaminen. Fyysisten palautepisteiden, joiden tavoitteena on palautteenantamisen saavutettavuuden ja osallistumisen helpottaminen, suunnittelu on aloitettu.

Tavoitteena on luoda järjestelmä, jossa asiakas voi antaa palautetta saamastaan palvelusta mahdollisimman reaaliaikaisesti, anonyymisti ja vaivattomasti vastaamalla kyselyyn sopivalla menetelmällä.

Liitteenä asiakaskokemuksen mittaamisen tilannekatsaus.

Ehdotus

Esittelijä

  • Taru Kuosmanen, SOSIAALI- JA TERVEYSJOHTAJA, taru.kuosmanen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • merkitä tiedoksi asiakaskokemuksen mittaamisen tilannekatsauksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana asiakaspalvelun kehittämispäällikkö Marika Järvistä.