Asiakkuus- ja laatujaosto, kokous 4.9.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 57 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelman toteutuminen tammi-kesäkuu 2023

17698/2023

Valmistelija

  • Katja Uitus-Mäntylä, PALVELUPÄÄLLIKKÖ, katja.uitus-mantyla@pirha.fi

Perustelut

Taustaa

Hyvinvointialueen on järjestämisvastuuseensa kuuluvana tehtävänä valvottava ja ohjattava järjestämisvastuullaan olevia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja ja palveluntuottajia (sote-valvonta). Aluevaltuusto on hyväksynyt 16.1.2023, § 9 osana Pirkanmaan hyvinvointialueen omavalvontaohjelmaa Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontasuunnitelman vuosille 2023–2024. Omavalvontaohjelman mukaisesti palvelunjärjestäjän keskeisenä tehtävänä on varmentaa järjestämisvastuunsa toteuttaminen. Järjestämisvastuu varmennetaan järjestäjän omavalvontaohjelman mukaisella laadunkehittämisellä ja itsearvioinnilla (Strategisen ohjauksen tehtäväalue) sekä oman ja hankitun sosiaali- ja terveyspalvelun valvonnalla (Tukipalveluiden tehtäväalue).

Pirkanmaan hyvinvointialueella sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotannon valvonnasta ja ohjauksesta vastaa valvonta- ja asiamiestehtävät vastuualue.  Hallintosäännön mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon valvontasuunnitelman toteutuminen raportoidaan asiakkuus- ja laatujaostolle neljännesvuosittain. Raportti 1–3/2023 on ollut käsiteltävänä asiakkuus- ja laatujaostossa 15.5.2023, § 28.

Valvontayksikön resurssit

Kaikki 15 valvonta-asiantuntijan virkaa on täytetty. Yhden valvonta-asiantuntijan irtisanoutumisen johdosta avoimeksi tullut vakanssi täytettiin uudelleen kesäkuussa ja henkilö aloittaa työssään elokuussa.

Valvonta-asiantuntijoille on hankittu 5 op:n laajuinen hyvän hallinnon verkkokoulutus, joka jokaisen työntekijän tulee suorittaa. Tavoiteaika koulutuksen suorittamiselle loppuun on ollut kesäkuu. Poikkeuksena ovat työntekijät, jotka ovat aloittaneet työssään myöhemmin keväällä.  

Alkuvuonna linjattiin, että valvontayksikön käyttöön hankitaan markkinoilta ohjaus- ja valvontatehtävän raportoinnin ja seurannan tueksi erillinen järjestelmä. Maalis-toukokuun aikana on tehty kartoitusta mahdollisista järjestelmistä. Toukokuussa saatiin päätökseen neuvottelut Istekin kanssa, joka toteuttaa hankinnan. Järjestelmän käyttöönoton on tarkoitus tapahtua loka-marraskuussa.    

Valvontasuunnitelman mukainen toiminta

Luvanvaraisten sosiaalihuollon yksiköiden ohjaus- ja valvontakäynnit on aloitettu pääasiassa helmikuussa. Suunnitelman mukaisia valvontakäyntejä ympärivuorokautista hoivaa antaviin sosiaalihuollon palveluyksiköihin on tehty tammi-kesäkuussa yhteensä 150. Yksiköistä vain kahdessa (1,3 %) toiminta on ollut vaatimusten mukaista, 116 yksikössä (77 %) toiminnassa on ollut vähäisiä puutteita ja 21 yksikössä (14 %) toiminnassa on ollut vaatimusten vastaisuutta. Raportointihetkellä arviointi on ollut vielä kesken 11 yksikön (7,3 %) osalta. Vähäisten puutteiden takia valvontayksikkö on antanut pääasiallisesti neuvontaa ja ohjausta. Toiminnassa havaituista vaatimusten vastaisuuksista on toimintayksikölle seurannut epäkohdista riippuen erilaisia jatkotoimenpiteitä (mm. korjauskehotus).  

Ohjaus- ja valvontakäynneillä havaitut puutteet ovat kohdistuneet pääasiassa seuraaviin asioihin:

  • omavalvontasuunnitelmien sisältö
  • henkilöstön rakenne ja riittävyys
  • lääkehoito

Vaatimuksen vastaisessa toiminnassa pääasiallinen syy on ollut asiakkaiden hoidon- ja hoivan tarpeeseen nähden riittämätön henkilöstö ja/tai lakisääteisen mitoitusvaatimuksen alittuminen. Lisäksi joissain tapauksissa yksikön vastuuhenkilönä on toiminut henkilö, jolla ei ole tehtävään vaadittavaa pätevyyttä.

Muu valvontatoiminta

Valvontayksikköön tulleiden palautteiden ja epäkohtailmoitusten perusteella on tehty valvonta- ja ohjauskäyntejä sosiaalihuollon yksiköihin yhteensä seitsemän, joista neljä on toteutettu luvanvaraisiin yksiköihin ennalta ilmoittamatta.

Aluehallintovirastolta saapuneita epäkohtailmoituksia ja omavalvonnalliseen käsittelyyn siirrettäviä asioita on tullut valvontayksikköön yhteensä 43. Ilmoituksista 26 on koskenut ostopalveluita ja 17 hyvinvointialueen omaa palvelutuotantoa. Oman toiminnan ilmoituksista 10 on liittynyt terveydenhuollon palveluihin. Omaa toimintaa koskevien ilmoitusten käsittely on tapahtunut pääasiassa palvelutuotannossa.  

Valvontayksikkö vastaa uusien yksityisten sosiaalipalveluiden ilmoitusten käsittelystä Pirkanmaalla. Aluehallintovirastoon rekisteröitävistä palveluista on tehty 39 lausuntoa ja hyvinvointialueen omaan tukipalveluiden rekisteröintiin liittyviä ilmoituksia on käsitelty 58. Ilmoitusten käsittelyssä erityisenä haasteena on ollut ilmoitusten puutteellisuus, joka on lisännyt käsittelyyn kuluvaa työmäärää ja aikaa. Lisäksi erityisesti touko-kesäkuussa Pirkanmaan hyvinvointialueen ikäihmisten yhteisöllinen asumisen tuleva hankinta on lisännyt ikäihmisten tiimin valvonta-asiantuntijoiden neuvonta- ja ohjaustehtäviä.

Uusien toimintayksiköiden lupatarkastuksia on tehty neljä sekä lisäksi on käsitelty neljä lupamuutosta.

Yhteistyö, ohjaus ja neuvonta

Sote-palvelutuotannon kanssa on pidetty pääasiassa ostopalvelujen sopimuksenmukaisuuden valvontaan liittyvissä asioissa kuusi kokousta. Lisäksi palvelulinjojen ostopalveluista vastaavien kanssa on tehty sopimuksenmukaisuuden arvioimiseksi yhteisiä ohjaus- ja valvontakäyntejä viiteen yksikköön. Yhteydenpitoa ostopalveluiden kanssa on ollut myös useiden muiden yksiköiden asioissa.  

Valvontayksikön toimintaa on käyty esittelemässä palvelulinjojen laajennetuissa johtoryhmissä sekä muissa yhteistyötapaamisissa ja nämä käynnit jatkuvat edelleen. Hyvinvointialueen sisällä valvontatoiminnan ja sote-palvelutuotannon toimintakäytännöt ja prosessit on saatu jo melko pitkälle sovittua. Suurella hyvinvointialueella erilaisten omavalvonnan toimintakäytäntöjen määrittäminen ja toimeenpano vaativat kuitenkin erityisesti palvelutuotannolta paljon työtä. Asumisen palveluiden omavalvonnasta on sovittu palvelutuotannon kanssa erilliset kokoukset elo-syyskuun vaihteeseen.

Yhteistyötä on tehty myös hankinta-asioissa sekä hankintayksikön että palvelutuotannon hankinnoista vastaavien tahojen kanssa. Pääpainopisteenä on ollut erityisesti ikääntyneiden yhteisöllisen asumisen hankinta sekä uuden Kotitori-integraattorin toiminnan käynnistäminen.

Vanhusneuvostolle on käyty kesäkuussa esittelemässä valvontayksikön toimintaa ja valvonnan toteutumista Pirkanmaan hyvinvointialueella.

Valvontasuunnitelmaan on kirjattu tavoitteena, että valvonta- ja asiamiestehtävien vastuualue järjestää vuoden aikana kolme ohjaustilaisuutta palveluntuottajille. Käytännön toiminnassa esiin tulleet asiat ja kysymykset ovat osoittaneet, että tilaisuuksien järjestäminen yhteistyössä oman sote-palvelutuotannon kanssa on usein toimivampi vaihtoehto kuin vain valvonnan järjestämät tilaisuudet. Valvontayksiköstä on osallistuttu kahteen palvelutuotannon järjestämään tilaisuuteen, joissa on käsitelty myös valvonta-asioita. Lisäksi Kotitori-integraattorin toukokuussa järjestämässä tilaisuudessa palvelutuottajille on esitelty valvontayksikön toimintaa ja erityisesti ilmoitusten käsittelyä hyvinvointialueella. Syksylle on aikataulutettu kaksi valvontayksikön omaa tilaisuutta palveluntuottajille.

Liitteenä valvontayksikön suoriteraportti 1–6/2023.

Ehdotus

Esittelijä

  • Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • merkitä tiedoksi valvontasuunnitelman toteutumisen tammi-kesäkuulta 2023.  

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana palvelupäällikkö Katja Uitus-Mäntylää, joka poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa. 


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).