Vanhusneuvosto, kokous 9.4.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 33 Omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirjan päivittäminen

1748/2024

Valmistelija

  • Päivi Tryyki, PALVELULINJAJOHTAJA, paivi.tryyki@pirha.fi
  • Kaisa Taimi, VASTUUALUEJOHTAJA, kaisa.taimi@pirha.fi
  • Kati Sippola, SUUNNITTELIJA, kati.sippola@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialue päättää sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 9 § 1 momentin mukaisesti.

Aluehallitus on hyväksynyt omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirjan 19.12.2022 § 331 ja siihen on hankintajohtajan päätöksellä tehty vähäinen muutos 28.11.2023 § 18, jolloin sääntökirjaan on lisätty maininta hintakatosta ja erillinen taulukko hintakaton muodostumisesta.

Sääntökirjalla tarkoitetaan asiakirjaa, jolla hyvinvointialue asettaa palvelusetelilain (569/2009) 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit palveluntuottajille. Asiakirjassa kuvataan hyvinvointialueen, palveluntuottajan ja asiakkaan oikeudelliset suhteet. Sääntökirja sisältää yleisen osion, palvelukohtaisen osion ja liitteet.

Omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirjassa on ilmennyt useita päivittämisen tarpeita ja se on päivitetty kokonaisuutena.

Sääntökirjaan on päivitetty kokonaan uusi yleinen osio ja liitteet. Muutoksia on tehty lisäämällä uusia määritelmiä sekä tarkentamalla kuvauksia ja terminologiaa. Keskeisimmät muutokset koskevat tietosuojaliitettä ja 1.1.2024 voimaan tullutta uutta asiakastietolakia. Hintaliitteeseen on korjattu asiakkaan omavastuu (aluevaltuusto 15.1.24 § 5). Lisäksi tarkennuksia on tehty muun muassa tietojärjestelmiin ja laskutukseen liittyviin osioihin. Jatkossa palveluntuottajan tulee kuulua Vastuu Groupin Luotettava kumppani -palveluun, jolloin tilaajavastuulain edellyttämät tarkistukset automatisoituvat sekä rekisteröityä palvelutietovarantoon (PTV).

Palvelukohtaisen osion lauserakenteita ja kieliasua on muokattu ja terminologiaa tarkennettu. Asiakkaan ja palveluntuottajan välistä sopimussuhdetta on kuvattu tarkemmin ja lisätty maininta kirjallisen sopimuksen tekemisestä. Reklamaatioihin liittyvää prosessia on selkeytetty ja hyvinvointialueen keinoja puuttua reklamaatioihin ja epäkohtiin on kuvattu tarkemmin. Jatkossa hyvinvointialueella on oikeus peruuttaa palvelusetelituottajan hyväksymisen ilman irtisanomisaikaa ja poistaa palveluntuottaja julkisesta luettelosta kolmen (3) toimintaan olennaisesti vaikuttuvan kirjallisen reklamaation jälkeen, mikäli palvelusetelituottaja ei ole korjannut reklamaatioissa esitettyjä epäkohtia 14 vuorokauden kuluessa kirjallisesta reklamaatiosta.

Palvelukohtaisiin osioon on lisätty kohta palveluntuottajan velvollisuudesta tarkistaa, että ikääntyneiden kanssa työskentelevä työntekijä ei ole syyllistynyt rikosrekisterilain (770/1993) § 6 momentin 2 mukaisiin rikoksiin ja kaikkien ikääntyneiden kanssa työskentelevien henkilöiden rikosrekisteri on tarkastettu (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta 741/2023 § 28).

Jatkossa hyvinvointialue voi viranhaltijapäätöksellä tarkistaa palvelusetelin arvon tarvittaessa ja ilmoittaa siitä hyväksytyille palvelusetelituottajille.

Liitteenä omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirja.

Ehdotus

Vanhusneuvosto

  • kuulee esityksen omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirjan päivittämisestä ja merkitsee käydyn keskustelun tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Suunnittelija Kati Sippola ja koordinaattori Jenni Karne esittelivät omaishoidon tuen vapaan palvelusetelin sääntökirjan päivittämisen ja poistuivat kokouksesta esittelyn ja käydyn keskustelun jälkeen. 

Tiedoksi

Päivi Tryyki, Kaisa Taimi, Kati Sippola, Jenni Karne, Anni Vainionpää

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).