Konserni- ja toimitilajaosto, kokous 16.4.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 21 Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma 2025-2028

26254/2023

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelysssä 20.11.2023 § 326.

Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma 2025-​2028,​ listaus vuokravaikutteisista rakennuksista sekä diaesitys investointiohjelmasta ovat liitteenä.

Ehdotus

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle,​ että

  • aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2025-​2028 ja esittää aluevaltuustolle,​
     
  • että se lähettää investointisuunnitelmaa koskevan esityksen valtiovarainministeriön,​ sosiaali-​ ja terveysministeriön ja sisäministeriön käsiteltäväksi,​
     
  • investointisuunnitelma vuosille 2025-​28 tuodaan uudelleen aluevaltuuston päätöksentekoon keväällä 2024,​ kun valtioneuvosto on vahvistanut Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuuden.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Investointisuunnitelmaa ja sen hyväksymismenettelyä koskevan sääntelyn tarkoituksena on varmistaa, että hyvinvointialue suunnittelee investoinnit taloudellisesti ja kestävästi siten, että niihin käytettävissä oleva rahoitus riittää.  Lisäksi tarkoituksena on, että hyvinvointialueiden laajoja investointeja koskevat hankkeet suunnitellaan valtakunnallisten strategisten tavoitteiden mukaisesti ja kustannusvaikuttavasti huomioiden muiden hyvinvointialueiden vastaavat suunnitelmat sekä väestön palvelutarpeet. Investointien ohjaus on kiinteä osa hyvinvointialueiden toiminnan ohjausta ja johtamista.

Hyvinvointialueesta annetun lain 16 §:n mukaan hyvinvointialueen on vuosittain laadittava investointisuunnitelma seuraavaa tilikautta seuraavien neljän tilikauden aikana aloitettavista hyvinvointialuekonsernin investoinneista ja niiden rahoituksesta. Investointisuunnitelma koostuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen osasuunnitelmista. 

Investointisuunnitelman tulee sisältää tiedot investoinneista ja investointia vastaavista sopimuksista. Lisäksi sen tulee sisältää tiedot hyvinvointialueen toimitilojen ja kiinteistöjen sekä muiden pitkävaikutteisten hyödykkeiden suunnitelluista luovutuksista. Investointiesitykset on eritelty ministeriön ohjeiden mukaisesti rakennuksiin, laite- ja kalustohankintoihin, ICT ja muihin aineettomiin hyödykkeisiin sekä muihin investointeihin.  Investointisuunnitelma ei saa olla ristiriidassa hyvinvointialueen lainanottovaltuuden kanssa.

Vuosien 2025–2028 alustava investointisuunnitelma on hyväksytty aluevaltuuston kokouksessa 4.12.2023 ja on päätetty tuoda uudelleen aluevaltuuston päätöksentekoon keväällä 2024,​ kun investointisuunnitelma 2025–2028 on täydennetty ja valtioneuvosto on vahvistanut Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuuden.

Sisä-Suomen yhteistyöalueen neuvotteluissa 4.4.2024 on tarkasteltu Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueiden investointisuunnitelmat ja yhteisesti todettu, että investointisuunnitelmat eivät sisällä päällekkäisiä investointeja ja ne ovat suunniteltu Sisä-Suomen yhteistyösopimuksen mukaisesti.

Pirkanmaan hyvinvointialueen omaan taseeseen tehtävien hankintojen kokonaismäärä on 648,3 milj. euroa vuosina 2025–2028 ja siitä vuodelle 2025 kohdistuu 103,9 milj. euroa. Investointeja vastaavien sopimusten määrä vuosina 2025–2028 on 412,4 milj. euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu 111,98 milj. euroa.

Investointeja vastaavat sopimukset sisältävät vuokrakiinteistöihin tehtäviä perusparannuskorjauksia, uudiskohteita, leasing-hankintoja ja osakkuusyhtiöiden yhtiöiden Monetra Oy ja Istekki Oy:n n kautta tehtyjä ICT-hankintoja. Näiden osalta kustannukset tulevat joko rakennusten vuokrina tai järjestelmien palvelumaksuina ja kohdistuvat käyttötalouteen ja heikentävät vuosikatetta. Toimitilaohjelma valmistui syksyllä 2023 ja palveluiden verkoston suunnitelmista syksyllä 2023 aluehallitus päätti sairaalapalveluiden sairaalaverkosta ja sote-asemaverkosta. Keväällä 2024 aluehallitus on päättänyt säilyvästä lähiasemaverkosta ja Iki2025 kehitysohjelman toimeenpano-ohjelmaan liittyvästä palveluasumisen palveluverkosta ja toukokuussa 2024 päätöksentekoon menee mielenterveys – päihdekuntoutujien asumisen palveluverkko. Syksyllä 2024 päätöksentekoon menevät liikkuvilla palveluilla korvattavat lähiasemat ja Vapa2035 kehitysohjelman toimeenpanoon liittyvä vammaisten palveluasumisen palveluverkko.

Investointisuunnitelmaa on täydennetty palveluiden verkoston aluehallituksen tekemien päätösten mukaisesti.

Kiinteistökohtaisen suunnitelman puuttuessa on arvioitu vuosittain tarvittavien investointien kustannukset ja ne ovat esitetty varauksina investointisuunnitelmassa esim. erityisryhmien asuminen ja vuokrakiinteistöihin tehtävät toimitilamuutokset. Toimitilaohjelmassa tavoitellaan 20 % tilojen vähentämistä ensimmäisellä valtuustokaudella ja tavoite on huomioitu palveluiden verkkosuunnitelmissa.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen investointisuunnitelmassa vuosina 2025–2028 omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 619,3 milj. euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu 92,2 milj. euroa.  

Investointeja vastaavien sopimusten määrä vuosina 2025–2028 on 348,8 milj. euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu 93,9 milj. euroa. 

Pelastuslaitoksen investointisuunnitelmassa vuosina 2025–2028 omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 29,1 milj. euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu 11,8 milj. euroa. Investointeja vastaavien sopimusten määrä vuosina 2025–2028 on 63,6 milj. euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu 18,1 milj. euroa.

Tietohallinto (ICT) tukeutuu hankinnoissaan osakkuusyhtiöihin (Istekki Oy ja Monetra Oy), ja nämä suorittavat hankinnat joko kuluperusteisesti tai investointeina omaan taseeseensa. Yhtiöt veloittavat aiheutuvat kustannukset asiakkailtaan palvelumaksuina. Toimintamalli mahdollistaa kustannusten tasaisen jaksottamisen. Tietohallinnon (ICT) suunnitellut investoinnit vuosille 2025–2028 on yhteensä 63,9 milj. euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu 22,4 milj. euroa. 

Investointien rahoitus

Hyvinvointialue voi ottaa pitkäaikaista lainaa investointien rahoitukseen lainanottovaltuuden puitteissa. Rahoituksen riittävyys on osoitettava koko hankkeelle. Lainalla ei voi kuitenkaan lyhentää vanhoja lainoja.

Investointisuunnitelmassa omaan taseeseen tehdään palvelujen kannalta keskeiset rakennusinvestoinnit ja ne rahoitetaan pitkäaikaisella lainalla. Laite- ja kalustehankinnat ja muut investoinnit rahoitetaan pääsääntöisesti vuosikatteella.

Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuus vuodelle 2024 oli valtioneuvoston päätöksen mukaan 0 euroa. Aluevaltuusto päättikin 5.6.2023 kokouksessa, että Pirkanmaan hyvinvointialue aloittaa neuvottelut valtiovarainministeriön kanssa lainanottovaltuuden muuttamiseksi. Neuvottelut käynnistyivät 11.8.2023 ja valtioneuvoston päätös saatiin 2.11.2023, jossa lainanottovaltuutta muutettiin ja vuoden 2024 lainanottovaltuus on 900 milj. euroa.  Vuoden 2025 osalta lainanottovaltuus arvioidaan olevan 0 euroa. Vuoden 2024 muutetun lainanottovaltuudella voidaan rahoittaa vuosien 2025–2028 investointisuunnitelman välttämättömät rakennushankkeet, mutta laite- ja kalustehankinnat on toteutettava vuosikatteen avulla.

 

Konserni- ja toimitilajaoston toimivalta: hallintosääntö 14 § kohta 17.

 

Liitteenä Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma 2025–2028, Investointisuunnitelma vuosille 2025–2028 investointeja vastaavat sopimukset, rakennukset ja ARA-kohteet sekä esittelydiat Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman 2025–2028 täydentämisestä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Konserni- ja toimitilajaosto päättää

  • hyväksyä osaltaan Pirkanmaan hyvinvointialueen investointiesityksen vuosille 2025–2028 ja
     
  • antaa asian aluehallituksen päätettäväksi ja edelleen aluevaltuuston päätettäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana strategiajohtaja Arto Rantaa.

Konserni- ja toimitilajaoston jäsen Anne-Mari Jussila poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Kokouksessa pidettiin tauko asian käsittelyn jälkeen.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).