Aluehallitus, kokous 13.1.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 8 Erityisryhmien asumisen vuokrauksen periaatteet

12300/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tuija Kanto-Hannula, ASUNTOPALVELUPÄÄLLIKKÖ, tuija.kanto-hannula@pirha.fi
Miia Luukko, HALLINTOPALVELUJOHTAJA, miia.luukko@pirha.fi
Paula Paavilainen, VASTAAVA HALLINTOPÄÄLLIKKÖ, paula.paavilainen@pirha.fi

Perustelut

Asian taustaa

Pirkanmaan hyvinvointialueelle on siirtynyt kunnilta vajaat 3000 erityisryhmien asukkaiden vuokrasopimusta. Vuokrasopimuksista 55 % prosenttia on ARA-rahoitteisia kohteita, joiden vuokria tulee ARA-lainsäädännön mukaisesti korottaa omakustannusperiaatteen mukaisesti.

Vapaarahoitteisten kohteiden (noin 1200 sopimusta) vuokrasopimusten ehdot ovat hyvin erilaisia ja kunnat ovat myös hallinnoineet vuokrasopimuksia eri tavoin. Sopimusten vuokrankorotusmekanismit vaihtelevat, vuokria on korotettu vaihtelevasti tai niitä ei ole korotettu pitkiin aikoihin, vaikka se sopimusehtojen mukaan olisikin ollut mahdollista. Osassa sopimuksista vuokrantarkistuksista on päättänyt esim. kunnan sosiaali- ja terveyslautakunta tai muu kunnan toimielin, jolloin tarkistusehtoa ei voida enää sellaisenaan soveltaa. Eroja on myös siinä, onko asukkaiden käyttämät yhteistilat jyvitetty asukkaiden vuokriin vai ei. Vuokrataso vaihtelee kohteittain ja myös kohteiden sisällä neliövuokrissa on merkittäviä eroja.

Asukkaiden yhdenvertainen kohtelu edellyttää vuokrauksen ehtojen yhtenäistämistä. Koska hyvinvointialueella ei ole oikeutta yksipuolisesti muuttaa vuokrasopimusten ehtoja, yhtenäistäminen on tehtävä irtisanomalla nykyiset vuokrasopimukset ja tekemällä uudet vuokrasopimukset asukkaiden kanssa. Tätä ennen on kuitenkin määriteltävä ne periaatteet, joita vuokrasopimuksia uusittaessa noudatetaan vapaarahoitteisten kohteiden osalta. 

Taloudellisesti on tärkeää saada asukasvuokrat vastaamaan mahdollisimman hyvin kohteesta hyvinvointialueelle aiheutuvia kustannuksia, eli vuokraa, jonka hyvinvointialue itse maksaa asunnoista ja asukkaiden käytössä olevista yhteistiloista kohteen omistajalle. Tätä periaatetta toteutettaessa on kuitenkin huomioitava, että mahdollisen vuokrankorotuksen tulee olla kohtuullinen. Tämän osalta esitetään, että vuokrankorotusta pidetään kohtuullisena, kun se ei ylitä 15 %:a vuodessa tai kun kuukausivuokraa korotetaan vuosittain enintään 100 euroa. Jälkimmäistä euromääräistä korotusehtoa noudatetaan niissä kohteissa, joissa vuokrataso on poikkeuksellisen alhainen. Pääosassa vuokrasopimuksista riittää yksi korotus, jonka jälkeen vuokraa korotetaan ainoastaan elinkustannusindeksin noustessa. Joissakin kohteissa vuokrat ovat kuitenkin poikkeuksellisen alhaiset, jolloin korotuksia voidaan tehdä 2–3 kertaa. Korotuksia tehdään kuitenkin vain kerran vuodessa.

Ostopalvelusopimuksissa palveluntuottajan ja asukkaan välistä vuokrasuhdetta ja vuokran määrää koskevat ehdot ovat sisällöltään hyvin erilaisia johtuen eri aikoina ja eri hankintayksiköiden toteuttamista kilpailutuksista ja niiden perusteella tehdyistä palvelusopimuksista. Joissakin palvelusopimuksissa edellytetään noudatettavan Kelan määrittelemiä enimmäiskustannuksia, mutta sopimuksissa on voitu myös sallia korkeampi vuokra, esimerkiksi viittaamalla alueen normaaliin vuokratasoon. Myös ostopalveluissa vuokrataso vaihtelee kohteittain ja myös samassa kohteessa neliövuokrissa on eroja, riippuen siitä, mitä palvelusopimusta asiakkaan saamaan palveluun sovelletaan. Asukkaiden yhdenvertaisuus ei nykytilassa toteudu.

Periaatteet tiivistetysti

  • Erityisryhmien asukkaiden vuokrasopimukset vapaarahoitteisissa kohteissa uusitaan irtisanomalla noudattaen huoneenvuokralaissa säädettyä kuuden kuukauden irtisanomisaikaa ja tarjoamalla asukkaalle uutta vuokrasopimusta, jolla asumista tutussa paikassa voi jatkaa.
  • Uusimisen yhteydessä vuokria korotetaan vastaamaan mahdollisimman hyvin hyvinvointialueelle aiheutuvia kustannuksia; kuitenkin enintään 15 % vuosittain tai enintään 100 euron vuosittainen korotus kuukausivuokraan.
  • Kelan määrittelemät enimmäisasumismenot (vuonna 2024 Tampere 712€/kk, muut kunnat 624€/kk) ohjaavat vuokrien määrää, minkä lisäksi vuokrissa huomioidaan kohteen sijainti, valmistusmisvuosi, kunto, varustelutaso ja käyttäjäryhmä sekä sen kohteelle asettamat toiminnallisuusvaatimukset.
  • Yleisen asumistuen piirissä olevien asukkaiden vuokrien määrää ohjaa yleisen asumistuen ja toimeentulotuen rajat.
  • Vuokrankorotusehtona käytetään elinkustannusindeksiä.
  • Ararahoitteisissa kohteissa noudatetaan ara-lainsäädännön mukaista omakustannusvuokraa.
     
  • Asumispalvelujen tulevissa kilpailutuksissa noudatettavat periaatteet:

Kelan määrittelemät enimmäisasumismenot (vuonna 2024 Tampere 712€ muut kunnat 624€/kk) ohjaavat vuokrien määrää, minkä lisäksi vuokrissa voidaan huomioida kohteen sijainti, valmistusmisvuosi, kunto, varustelutaso ja käyttäjäryhmä sekä sen kohteelle asettamat toiminnallisuusvaatimukset. Näiden tekijöiden johdosta vuokran määrä voi ylittää 0–30% Kelan määrittelemät enimmäisasumismenot.

Asian valmistelusta ja päätöksenteosta

Erityisryhmien asukasvuokrasopimusten hallinnointi kuuluu tukipalvelujen toimintasäännön mukaisesti tilahallinta-vastuualueen tehtäviin. Tukipalvelujen tehtäväalueen johtoryhmä on joulukuussa 2023 asettanut työryhmän valmistelemaan asukasvuokrauksen periaatteita. Ryhmässä on ollut mukana edustus palvelutuotannosta, tilapalveluista sekä lakiyksiköstä.

Asiakkuus- ja laatujaoston tehtävänä on hyväksyä asukasvuokrien vuokranmäärityksen periaatteet (hallintosääntö 12 § 10 kohta).

Työryhmän ehdotus erityisryhmien asumisen vuokrauksen periaatteiksi on käsitelty sote- ja tukipalvelujohtoryhmissä sekä hyvinvointialueen johtoryhmässä. Esitys on toimitettu käsiteltäväksi vanhusneuvostossa 4.6.2024 ja vammaisneuvostossa 5.6.2024. Neuvostoilta on saatu lausunnot asiakkuus- ja laatujaoston kokoukseen 10.6.2024.

Asiakkuus- ja laatujaosto käsitteli erityisryhmien vuokrankorotusperiaatteita 10.6.2024 ja päätti palauttaa asian uudelleen valmisteluun. Jaosto edellytti, että tehdään päätöksenteon vaikuttavuusarviointia sekä selvitetään vuokranmääräytymisen ehtojen ja vuokrankorotuksen vaikutusta asukkaiden talouteen ja hyvinvointiin sekä hyvinvointialueen talouteen. Erityisryhmien vuokrankorotusperiaatteita ja vuokrankorotuksia on käsitelty asiakas- läheis- ja henkilöstöverkoston tapaamisissa 25.9.24 ja 26.4.24. Päätöksenteon vaikuttavuusarviointia on tehty moniammatillisessa työryhmässä. Asiakkuus- ja laatujaosto edellytti kiinnitettävän erityistä huomiota asukkaille tiedottamiseen ja selvitystä tiedottamisesta.

Asian jatkovalmistelu on tehty kesän ja syksyn aikana. Esityslistan liitteenä ovat Erityisryhmien asumisen vuokrauksen periaatteet. Kokouksen oheismateriaalina on päätöksenteon vaikuttavuuden arviointi (EVA) ja muistiot asukas-läheis- ja henkilöstötapaamisista. Lisäksi oheismateriaalina on kokonaisuudesta pp-esitys, johon sisältyy mm. kuvaus asiakkaille tiedottamisen prosessista.

 

Ehdotus

Esittelijä

Juha Kinnunen, PALVELULINJAJOHTAJA SAIRAALAPALV., juha.kinnunen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää hyväksyä liitteenä olevat erityisryhmien asumisen vuokrauksen periaatteet.

Päätös

Asia jätettiin pöydälle.

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti pitää joulukuussa ylimääräisen kokouksen.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijoina asuntopalvelupäällikkö Tuija Kanto-Hannulaa, hallintopalvelujohtaja Miia Luukkoa sekä johtava lakimies Tanja Weliniä.

Inka Loppi saapui kokoukseen pykälän käsittelyn aikana.

Pykälän käsittelyn aikana pidettiin tauko klo 10.56-11.01.
 

Henrik Löfberg esitti, että asia palautetaan valmisteluun.

Kannatus: Lisa Wesin, Anna Kontula.

Puheenjohtajan äänestysesitys: Asian käsittelyn jatkaminen JAA, palautusesitys EI.

Äänestyksessä annettiin 6 JAA-ääntä, 5 EI-ääntä, 0 TYHJÄÄ-ääntä. Puheenjohtaja totesi, että asian käsittelyä jatketaan.


Antti Ivanoff esitti, että asia jätetään pöydälle.

Kannatus: Perttu Jussila. Hyväksyttiin yksimielisesti.
 

Puheenjohtaja Anna Kontula teki esityksen: "Jaosto päättää, että kaikki esityslistaan liitetyt materiaalit julkaistaan pöytäkirjan liitteinä ja että jatkossa kaikki jaoston esityslistat julkaistaan yhtä laajoina julkisella kuin organisaation sisäisellä alustalla, ellei lainsäädännöstä muuta johdu."

Kannatus: Joni Kumlander, Inka Loppi. Hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Esittelijä Juha Kinnunen ehdotti, että jaosto pitää ylimääräisen kokouksen joulukuussa. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Äänestystulokset

  • Jaa 6 kpl 55%

    Antti Ivanoff, Joni Kumlander, Perttu Jussila, Inka Loppi, Reeta Ahonen, Merja Litmanen

  • Ei 5 kpl 45%

    Lisa Wesin, Anna Kontula, Hanna Holma, Arto Haveri, Henrik Löfberg

Valmistelija

Tuija Kanto-Hannula, ASUNTOPALVELUPÄÄLLIKKÖ, tuija.kanto-hannula@pirha.fi
Miia Luukko, HALLINTOPALVELUJOHTAJA, miia.luukko@pirha.fi
Paula Paavilainen, VASTAAVA HALLINTOPÄÄLLIKKÖ, paula.paavilainen@pirha.fi

Perustelut

Asian esittely asiakkuus- ja laatujaoston 18.11.2024 § 84 käsittelyssä. 

Ehdotus

Esittelijä

Taru Kuosmanen, SOSIAALI- JA TERVEYSJOHTAJA, taru.kuosmanen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää hyväksyä liitteenä olevat erityisryhmien asumisen vuokrauksen periaatteet.

Päätös

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti hyväksyä liitteenä olevat erityisryhmien asumisen vuokrauksen periaatteet seuraavin muutoksin:

  • Erityisryhmien asukkaiden vuokrasopimukset vapaarahoitteisissa kohteissa uusitaan irtisanomalla noudattaen huoneenvuokralaissa säädettyä kuuden kuukauden irtisanomisaikaa ja tarjoamalla asukkaalle uutta vuokrasopimusta, jolla asumista tutussa paikassa voi jatkaa.
  • Vuokrasopimuksia uusittaessa huomioidaan mahdollisen vuokrankorotuksen kohtuullisuus siten, että vuosittainen korotus ei ylitä 7 % tai 40 euron korotusta kuukausivuokraan.
  • Vuokrien enimmäismäärinä käytetään Kelan määrittämiä eläkkeensaajan enimmäisasumismenoja.
  • Mikäli vuokran korotus tarkoittaisi sitä, että henkilö joutuu maksamaan osan vuokrastaan toimeentulotuen perusosasta, on Pirhan tarjottava halvempaa asuntoa.
  • Vuokrankorotusehtona käytetään elinkustannusindeksiä.
  • Ararahoitteisissa kohteissa noudatetaan ara-lainsäädännön mukaista omakustannusvuokraa.

Eriävä mielipide

Esitteljiä Taru Kuosmanen, jäsen Antti Ivanoff, jäsen Arto Haveri

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana asuntopalvelupäällikkö Tuija kanto-Hannulaa. Asiantuntijoina kokouksessa olivat myös hallintopalvelujohtaja Miia Luukko, johtava lakimies Tanja Welin, asiakasmaksupäällikkö Mari Kallinen sekä toimialuejohtaja Mari Ollinpoika.

Johtava lakimies Tanja Welin saapui kokoukseen pykälän käsittelyn aikana.

 

Puheenjohtaja Anna Kontula teki muutosesityksen: kohta 2 muutetaan muotoon ”Vuokrasopimuksia uusittaessa huomioidaan mahdollisen vuokrankorotuksen kohtuullisuus siten, että vuosittainen korotus ei ylitä 7 % tai 40 euron korotusta kuukausivuokraan.” 

Kannatus: Joni Kumlander, Lisa Wesin, Inka Loppi.

Puheenjohtajan äänestysesitys: pohjaehdotus JAA, muutosehdotus EI. Hyväksyttiin.

Äänestyksen tulos: 4 JAA-ääntä, 7 EI-ääntä, 0 tyhjää. Anna Kontulan muutosesitys hyväksyttiin.

 

Esittelijä Taru Kuosmanen täydensi periaatteita seuraavasti: 

Kelan määrittelemät eläkkeensaajien enimmäisasumismenot (vuonna 2024 Tampere 712€/kk, muut kunnat 624€/kk) ohjaavat vuokrien määrää, minkä lisäksi vuokrissa huomioidaan kohteen sijainti, valmistumismisvuosi, kunto, varustelutaso ja käyttäjäryhmä sekä sen kohteelle asettamat toiminnallisuusvaatimukset.

Yleisen asumistuen piirissä olevien asukkaiden vuokrien määrää ohjaa yleisen asumistuen ja toimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen rajat.

Puheenjohtaja Anna Kontula totesi täydennettyjen periaatteiden olevan asian käsittelyn pohjana.

 

Puheenjohtaja Anna Kontula teki muutosesityksen: kohdat 3 ja 4 korvataan muotoilulla "Vuokrien enimmäismäärinä käytetään Kelan määrittämiä eläkkeensaajan enimmäisasumismenoja."

Kannatus: Joni Kumlander, Lisa Wesin.

Puheenjohtajan äänestysesitys: pohjaehdotus JAA, muutosehdotus EI. Hyväksyttiin.

Äänestyksen tulos: 3 JAA-ääntä, 8 EI-ääntä, 0 tyhjää. Anna Kontulan muutosesitys hyväksyttiin.

 

Puheenjohtaja Anna Kontula teki muutosesityksen: ”Mikäli vuokran korotus tarkoittaisi sitä, että henkilö joutuu maksamaan osan vuokrastaan toimeentulotuen perusosasta, on Pirhan tarjottava halvempaa asuntoa.”

Kannatus: Joni Kumlander.

Puheenjohtajan äänestysesitys: pohjaehdotus JAA, muutosehdotus EI. Hyväksyttiin.

Äänestyksen tulos: 3 JAA-ääntä, 8 EI-ääntä, 0 tyhjää. Anna Kontulan muutosesitys hyväksyttiin.

 

Esittelijä Taru Kuosmanen, jäsen Arto Haveri jättivät eriävän mielipiteen.

Jäsen Antti Ivanoffin eriävä mielipide kirjattiin pöytäkirjaan päätöskohtien 1 ja 3 osalta.

Äänestystulokset

  • Jaa 4 kpl 36%

    Reeta Ahonen, Arto Haveri, Antti Ivanoff, Henrik Löfberg

  • Ei 7 kpl 64%

    Joni Kumlander, Inka Loppi, Lisa Wesin, Hanna Holma, Perttu Jussila, Anna Kontula, Merja Litmanen

  • Jaa 3 kpl 27%

    Arto Haveri, Reeta Ahonen, Henrik Löfberg

  • Ei 8 kpl 73%

    Joni Kumlander, Inka Loppi, Lisa Wesin, Hanna Holma, Antti Ivanoff, Perttu Jussila, Anna Kontula, Merja Litmanen

  • Jaa 5 kpl 45%

    Reeta Ahonen, Arto Haveri, Hanna Holma, Antti Ivanoff, Henrik Löfberg

  • Ei 6 kpl 55%

    Joni Kumlander, Inka Loppi, Perttu Jussila, Anna Kontula, Merja Litmanen, Lisa Wesin

Valmistelija

  • Miia Luukko, HALLINTOPALVELUJOHTAJA, miia.luukko@pirha.fi
  • Tanja Welin, JOHTAVA LAKIMIES, tanja.welin@pirha.fi
  • Tuija Kanto-Hannula, ASUNTOPALVELUPÄÄLLIKKÖ, tuija.kanto-hannula@pirha.fi

Perustelut

Asian tausta

Asiakkuus- ja laatujaosto on 16.12.2024 § 92 päättänyt erityisryhmien asumisen vuokrauksen periaatteista. Asian esittely on kokonaisuudessaan jaoston pöytäkirjassa 18.11.2024 § 84. 

Hyvinvointialuejohtaja on 19.12.2024 ilmoittanut otto-oikeuden käyttämisestä asiakkuus- ja laatujaoston päätökseen 16.12.2024 § 92. Asia siirtyy näin ollen aluehallituksen käsittelyyn. Toimivalta otto-oikeuden käyttämiseen perustuu lakiin hyvinvointialueesta 97 § ja hallintosäännön 9 lukuun.

Päätöksenteko asiassa, jossa päätetty otto-oikeuden käyttämisestä

Aluehallituksen otto-oikeuden käyttäminen merkitsee sitä, että alemman viranomaisen käsittelemä asia siirtyy kokonaan aluehallituksen käsiteltäväksi. Alemman viranomaisen tekemät ratkaisut eivät sido aluehallitusta. Aluehallituksella on asiaa käsitellessään sama toimivalta kuin alemmalla viranomaisella on ollut. Se on velvollinen tekemään asiassa päätöksen. Käsiteltäväksi otetussa asiassa

  • voidaan tehdä uusi päätös
  • aiemmin tehty päätös voidaan pysyttää, kumota tai muuttaa taikka
  • asia voidaan palauttaa päätöksen tehneen viranomaisen käsiteltäväksi.


Perusteet asian käsittelylle uudelleen

Asiakkuus- ja laatujaoston päätös eroaa jaostossa pohjaehdotuksena olleesta esittelijän päätösehdotuksesta kolmen kohdan osalta.

Vuokrankorotusten taso

Asiakkuus- ja laatujaosto päätti hyväksyä vuokrankorotusten tasoksi enintään 7 % / 40 € vuosittain. Virkavalmisteluun perustuva pohjaehdotus jaostossa oli enintään 15 % / 100 €, joista euromääräistä korotusta käytettäisiin silloin kun vuokra on poikkeuksellisen alhainen. 

Nykytilanteessa eri yksiköissä ja jopa saman yksikön sisällä vuokran määräytymisperusteet vaihtelevat. Ne vaihtelevat myös vapaarahoitteisten kohteiden ja ARA-kohteiden kesken sekä oman tuotannon ja ostopalvelukohteiden kesken. 

Nykytilanteessa hyvinvointialueen maksama kompensaatio (HA:n vuokranantajille maksama vuokra - asukkaiden HA:lle maksama vuokra) asukasvuokrien osalta on noin 7 668 000 € vuodessa. Kompensaatio kohdistuu erityisryhmien asukkaisiin satunnaisesti sen mukaan, millaisia käytäntöjä yksikön sijaintikunta on vuokranantajana noudattanut ennen sopimusten siirtoa hyvinvointialueelle. 

Aluevaltuusto hyväksyi talousarvion vuodelle 2025 kokouksessaan 17.12.2024 § 135. Talousarvio sisältää vuokra- ja ateriamaksutulojen lisäyksen, yhteensä 2,1 M€. Vuokrien osalta on talousarviossa huomioitu osana vuokratulojen lisäystä myös asukasvuokrien korotukset.  

Vuokralaisten erilainen kohtelu ei perustu yhdenvertaisuusperiaatteen näkökulmasta hyväksyttävään syyhyn. Periaatteita valmisteltaessa on huomioitu, että asukkaat saatetaan yhdenvertaiseen asemaan ripeästi, mutta silti vuokralaisten kannalta yleisen vuokrakäytännön mukaisin kohtuullisin korotuksin. Kohtuusnäkökulma huomioiden vuokrien yhdenmukaistaminen periaatteista ilmenevällä tavalla vie ainakin 2-3 vuotta. 

Vuokrien enimmäismäärien määrittely

Periaatteiden tarkoituksena on, että asukkailta perittävien vuokrien määrää korotetaan siten, että kohteesta saatavat vuokratulot vastaavat mahdollisimman hyvin kohteen asumiseen käytettävistä ja yhteistiloista hyvinvointialueelle aiheutuvia kustannuksia. Jos kohde on poistumassa vuoden 2025 kuluessa, korotuksia ei kuitenkaan tehdä. 

Valmistelussa vuokratason määrittely kuvattiin seuraavasti: "Kelan määrittelemät eläkkeensaajien enimmäisasumismenot (vuonna 2024 Tampere 712 €/kk, muut kunnat 624€/kk) ohjaavat vuokrien määrää, minkä lisäksi vuokrissa huomioidaan kohteen sijainti, valmistumisvuosi, kunto, varustelutaso ja käyttäjäryhmä sekä sen kohteelle asettamat toiminnallisuusvaatimukset. Yleisen asumistuen piirissä olevien asukkaiden vuokrien määrää ohjaa yleisen asumistuen ja toimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen rajat."  

Asiakkuus- ja laatujaoston päätöksellä kohta muutettiin kuulumaan seuraaavasti: "Vuokrien enimmäismäärinä käytetään Kelan määrittämiä eläkkeensaajan enimmäisasumismenoja."

Jaoston päätös tarkoittaa, että nykyisiä vuokria pitäisi laskea niissä kohteissa, joissa vuokra jo tällä hetkellä ylittää Kelan määrittämät enimmäisasumismenot. Näissä kohteissa hyvinvointialueen maksama kompensaatio kasvaisi. Lisäksi on nähtävissä, että uudiskohteiden ja peruskorjattujen kohteiden vuokrat tulevat nousemaan Kelan määrittämien eläkkeensaajan eninmäisasumismenojen yli. Jatkossa hyvinvointialue joutuisi siten maksamaan erityisryhmien vuokrien osalta yhä suurempaa kompensaatiota saadakseen palvelun järjestäjänä asukkaiden käyttöön vaatimukset täyttäviä tiloja.

Velvollisuus tarjota halvempaa asuntoa

Asiakkuus- ja laatujaosto teki periaatteisiin seuraavan lisäyksen: Mikäli vuokran korotus tarkoittaisi sitä, että henkilö joutuu maksamaan osan vuokrastaan toimeentulotuen perusosasta, on Pirhan tarjottava halvempaa asuntoa. 

Asiakkaan asumispalvelujen ja asumismuodon määrittelyssä lähtökohtana on hänen yksilöllinen palvelutarpeensa sekä oma, ja/tai tilanteesta riippuen omaisen tai holhoojan, näkemys toivotusta asumisen kohteesta. Päätöksen ehdoton sanamuoto jättää tulkinnanvaraa sen suhteen, miten ehtoa tulee käytännön tasolla toteuttaa. Esimerkiksi miten menetellään, mikäli halvempaa asuntoa ei ole tarjolla, miltä alueelta asuntoa on tarjottava, miten asiakkaan informoinnissa menetellään ja turvataan samalla asiakkaan lakisääteinen oikeus kotikuntaan, sekä miten tarjous ja vastaus riittävällä tavalla dokumentoidaan.

Liitteet ja oheismateriaalit

Liitteenä ovat:

  • Liite 1, Erityisryhmien asumisen vuokrauksen periaatteet 
  • Liite 2, Vanhusneuvoston lausunto
  • Liite 3, Vammaisneuvoston lausunto 
  • Liite 4, Päätösvaikutusten arviointi (EVA)

Oheismateriaalina ovat:

  • Oheismateriaali 1, Aluehallitukselle valmisteltu pp-esitys
  • Oheismateriaali 2, Hyvinvointialuejohtajan ilmoitus otto-oikeuden käyttämisestä
  • Oheismateriaali 3, Erityisryhmien asumisen vuokrauksen periaatteet jaoston päätöksen mukaisesti muokattuina  


Muistiot asukas-, läheis- ja henkilöstötapaamisista ovat asiakkuus- ja laatujaoston julkisena oheismateriaalina jaoston 16.12.2024 § 92 pöytäkirjalla (Erityisryhmien asumisen vuokrauksen periaatteet | Pirkanmaan hyvinvointialue). 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää hyväksyä liitteenä 1 olevat erityisryhmien asumisen vuokrauksen periaatteet.