Aluehallitus, kokous 23.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 284 Pirkanmaan hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutasopäätös 2024-2026

12614/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Teemu-Taavetti Toivonen, PELASTUSPÄÄLLIKKÖ, teemu-taavetti.toivonen@pirha.fi

Perustelut

Laissa pelastustoimen järjestämisestä (613/2021) hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutason tulee vastata kansallisia, alueellisia ja paikallisia tarpeita ja onnettomuusuhkia ja muita uhkia. Palvelutasoa määriteltäessä on otettava huomioon myös toiminta valmiuslain (1552/2011) 3 §:ssä tarkoitetuissa poikkeusoloissa ja niihin varautuminen.

Pelastustoimen palvelut on suunniteltava ja toteutettava siten, että ne voidaan hoitaa mahdollisimman tehokkaalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla ja että onnettomuus- ja vaaratilanteissa tarvittavat toimenpiteet voidaan suorittaa viivytyksettä ja tehokkaasti.

Aluevaltuusto päättää pelastustoimen palvelutasosta. Palvelutasopäätöstä tehtäessä on otettava huomioon kansallisesti merkittävät riskit, selvitettävä alueella esiintyvät uhkat ja arvioitava niistä aiheutuvat riskit sekä määriteltävä toiminnan tavoitteet, käytettävät voimavarat, tuotettavat palvelut ja niiden taso. Palvelutasopäätöstä tehtäessä on otettava huomioon myös 8 §:ssä tarkoitetut valtioneuvoston vahvistamat valtakunnalliset strategiset tavoitteet. Päätökseen tulee myös sisältyä suunnitelma palvelutason kehittämisestä. Päätöksen tulee olla voimassa määräajan.

Hyvinvointialueen on pyydettävä palvelutasopäätöksestä ennen sen hyväksymistä aluehallintoviraston lausunto. Aluevaltuuston hyväksymä palvelutasopäätös on toimitettava aluehallintovirastolle. Aluehallintovirasto valvoo pelastustointa sekä pelastustoimen palvelujen saatavuutta, tasoa ja riittävyyttä toimialueellaan.

Pelastustoimen palvelutasopäätöksen tulee kattaa hyvinvointialueen järjestämisvastuulla olevat pelastuslaissa (379/2011) tai muussa laissa säädetyt pelastustoimen sekä pelastusviranomaisten tehtävät.

Sisäministeriön asetuksessa pelastustoimen palvelutasopäätöksestä (1225/2022) säädetään tarkemmin palvelutasopäätösten sisällön perusteista ja rakenteesta sekä aluehallintoviraston suorittamasta arvioinnista. Palvelutasopäätöksen tulee perustua ajantasaiseen riskianalyysiin ja siitä tulee käydä ilmi, miten siinä on huomioitu aluehallintoviraston lausunto ja vuosittainen asiantuntija-arvio sekä puutteiden ja epäkohtien korjaamista koskevat määräykset, ministeriöiden suositukset ja hyvinvointialueen vuosittaiset selvitykset pelastustoimen palvelujen toteutumisesta ja talouden tilasta alueellaan.

Palvelutasopäätös tulee laatia siten, että se mahdollistaa pelastustoimen palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden hyvinvointialueen koko alueella ja sen tulee kattaa erikseen sekä onnettomuuksien ehkäisyyn, että pelastustoimintaan kuuluvat palvelut.

Hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvien riskikohteita koskevien pelastustoimen palveluiden tasosta päätettäessä tulee ottaa huomioon pelastuslaissa (379/2011) säädetyt ihmisten, yritysten sekä muiden yhteisöjen ja oikeushenkilöiden velvollisuudet ehkäistä tulipaloja ja muita onnettomuuksia ja varautua onnettomuuksiin sekä toimintaan onnettomuuksien uhatessa ja sattuessa.

Pelastustoimen järjestämisestä annetuin lain (613/2021) 6 §:n mukaiset ensimmäiset palvelutasopäätökset tulee tehdä viimeistään 1 päivänä joulukuuta 2023 mennessä. Ennen ensimmäisen palvelutasopäätöksen tekemistä noudatetaan pelastuslain (379/2011) nojalla tehtyjä kyseistä aluetta koskeneita alueen pelastustoimen palvelutasopäätöksiä.

Pirkanmaan hyvinvointialueella noudatetaan HVA:n hallituksen päätöksen § 283 mukaan 1.1.2023 alkaen Tampereen kaupunginhallituksen 7.12.2021 (§ 566) hyväksymää pelastustoimen palvelutasopäätöstä ja uuden palvelutasopäätöksen valmistelu on aloitettu pelastuspalveluiden tulosalueella. Palvelutasopäätös valmistellaan uudelle Pirkanmaan Hyvinvointialueen valtuustokaudelle vuosille 2024 - 2025.

Pirkanmaan pelastuslaitoksella on arvioitu riskien ja uhkien sekä toimintaympäristön muutoksia, voimassa olevan palvelutasopäätöksen toteutumista sekä niiden vaikutuksia pelastustoimen suunnitteluun.

Pelastustoimen palvelutason valmisteluprosessia on esitelty Pirkanmaan hyvinvointialueen hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuus valiokunnassa 23.3.2023 ja valmisteluvaiheen mukaista käsittelyä jatketaan valiokunnan kokouksessa 1.6.2023.

Ehdotus

Hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuusvaliokunta

  • käsittelee Pirkanmaan hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutasopäätöksen valmistelutilannetta.

Päätös

Hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuusvaliokunta

  • käsitteli Pirkanmaan hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutasopäätöksen valmistelutilannetta.

Kokouskäsittely

Kehittämispäällikkö Martti Honkala esitteli Pirkanmaan pelastustoimen palvelutasopäätöksen valmistelua. Esitys on muistion oheismateriaalina.

Valiokunta keskusteli jatkovalmistelun aikataulusta ja totesi, että asia tuodaan valiokuntaan syyskuun lopulla.

Merkittiin, että valiokunnan jäsen Carita Ojala poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 19.57.

Merkittiin, että kehittämispäällikkö Martti Honkala poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen klo 19.59.

 

Valmistelija

Teemu-Taavetti Toivonen, PELASTUSPÄÄLLIKKÖ, teemu-taavetti.toivonen@pirha.fi

Perustelut

Laissa pelastustoimen järjestämisestä (613/2021) hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutason tulee vastata kansallisia,​ alueellisia ja paikallisia tarpeita ja onnettomuusuhkia ja muita uhkia. Palvelutasoa määriteltäessä on otettava huomioon myös toiminta valmiuslain (1552/2011) 3 §:ssä tarkoitetuissa poikkeusoloissa ja niihin varautuminen.

Pelastustoimen palvelut on suunniteltava ja toteutettava siten,​ että ne voidaan hoitaa mahdollisimman tehokkaalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla ja että onnettomuus-​ ja vaaratilanteissa tarvittavat toimenpiteet voidaan suorittaa viivytyksettä ja tehokkaasti.

Aluevaltuusto päättää pelastustoimen palvelutasosta. Palvelutasopäätöstä tehtäessä on otettava huomioon kansallisesti merkittävät riskit,​ selvitettävä alueella esiintyvät uhkat ja arvioitava niistä aiheutuvat riskit sekä määriteltävä toiminnan tavoitteet,​ käytettävät voimavarat,​ tuotettavat palvelut ja niiden taso. Palvelutasopäätöstä tehtäessä on otettava huomioon myös 8 §:ssä (Laki pelastustoimen järjestämisestä (613/2021)) tarkoitetut valtioneuvoston vahvistamat valtakunnalliset strategiset tavoitteet. Päätökseen tulee myös sisältyä suunnitelma palvelutason kehittämisestä. Päätöksen tulee olla voimassa määräajan.

Hyvinvointialueen on pyydettävä palvelutasopäätöksestä ennen sen hyväksymistä aluehallintoviraston lausunto. Aluevaltuuston hyväksymä palvelutasopäätös on toimitettava aluehallintovirastolle. Aluehallintovirasto valvoo pelastustointa sekä pelastustoimen palvelujen saatavuutta,​ tasoa ja riittävyyttä toimialueellaan.

Pelastustoimen palvelutasopäätöksen tulee kattaa hyvinvointialueen järjestämisvastuulla olevat pelastuslaissa (379/2011) tai muussa laissa säädetyt pelastustoimen sekä pelastusviranomaisten tehtävät.

Sisäministeriön asetuksessa pelastustoimen palvelutasopäätöksestä (1225/2022) säädetään tarkemmin palvelutasopäätösten sisällön perusteista ja rakenteesta sekä aluehallintoviraston suorittamasta arvioinnista. Palvelutasopäätöksen tulee perustua ajantasaiseen riskianalyysiin ja siitä tulee käydä ilmi,​ miten siinä on huomioitu aluehallintoviraston lausunto ja vuosittainen asiantuntija-​arvio sekä puutteiden ja epäkohtien korjaamista koskevat määräykset,​ ministeriöiden suositukset ja hyvinvointialueen vuosittaiset selvitykset pelastustoimen palvelujen toteutumisesta ja talouden tilasta alueellaan.

Palvelutasopäätös tulee laatia siten,​ että se mahdollistaa pelastustoimen palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden hyvinvointialueen koko alueella ja sen tulee kattaa erikseen sekä onnettomuuksien ehkäisyyn,​ että pelastustoimintaan kuuluvat palvelut.

Hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvien riskikohteita koskevien pelastustoimen palveluiden tasosta päätettäessä tulee ottaa huomioon pelastuslaissa (379/2011) säädetyt ihmisten,​ yritysten sekä muiden yhteisöjen ja oikeushenkilöiden velvollisuudet ehkäistä tulipaloja ja muita onnettomuuksia ja varautua onnettomuuksiin sekä toimintaan onnettomuuksien uhatessa ja sattuessa.

Pelastustoimen järjestämisestä annetuin lain (613/2021) 6 §:n mukaiset ensimmäiset palvelutasopäätökset tulee tehdä viimeistään 1 päivänä joulukuuta 2023 mennessä. Ennen ensimmäisen palvelutasopäätöksen tekemistä noudatetaan pelastuslain (379 /2011) nojalla tehtyjä kyseistä aluetta koskeneita alueen pelastustoimen palvelutasopäätöksiä.

Pirkanmaan hyvinvointialueella noudatetaan HVA:n hallituksen päätöksen § 283 mukaan 1.1.2023 alkaen Tampereen kaupunginhallituksen 7.12.2021 (§ 566) hyväksymää pelastustoimen palvelutasopäätöstä ja uuden palvelutasopäätöksen valmistelu on aloitettu pelastuspalveluiden tulosalueella. Palvelutasopäätös valmistellaan uudelle Pirkanmaan Hyvinvointialueen valtuustokaudelle vuosille 2024 -​ 2026.

Pirkanmaan pelastuslaitoksella on arvioitu riskien ja uhkien sekä toimintaympäristön muutoksia,​ voimassa olevan palvelutasopäätöksen toteutumista sekä niiden vaikutuksia pelastustoimen suunnitteluun.

Pelastustoimen palvelutason valmisteluprosessia on esitelty Pirkanmaan hyvinvointialueen hyvinvointi-​ ja kokonaisturvallisuus valiokunnassa 23.3.2023 ja 1.6.2023 ja valmisteluvaiheen mukaista käsittelyä jatketaan valiokunnan kokouksessa 21.9.2023.

Ehdotus

Hyvinvointi-​ ja kokonaisuusturvallisuusvaliokunta

  • käsittelee Pirkanmaan hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutasopäätöksen valmistelutilannetta ja
  • merkitsee valmistelutilanteen tiedoksi.

Päätös

Hyvinvointi-​ ja kokonaisuusturvallisuusvaliokunta

  • käsitteli Pirkanmaan hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutasopäätöksen valmistelutilannetta ja
  • merkitsi valmistelutilanteen tiedoksi.

Kokouskäsittely

Kehittämispäällikkö Martti Honkala esitteli pelastustoimen palvelutasopäätöksen valmistelutilannetta. Palvelutasopäätös perustuu toimintaympäristö- ja riskianalyysiin ja valiokunnalle esiteltiin analyysin johtopäätökset. Aluehallintovirasto on myös antanut alustavat kommenttinsa palvelutasopäätöksen luonnoksesta ja AVI:n kommentit sekä pelastuspalvelujen vastaukset esiteltiin valiokunnalle.

Valiokunta keskusteli palvelutasopäätöksen rakenteesta sekä siitä, miten palvelutasopäätöksen toteumaa seurataan. Lisäksi valiokunta kiinnitti huomiota siihen, miten ylätasolle jäävä palvelutasopäätös käytännössä vaikuttaa ja miten Pirkanmaan hyvinvointialueella tehty päätös eroaa käytännössä esimerkiksi pienemmän hyvinvointialueen tarkemmalle tasolle menevästä palvelutasopäätöksestä. Valiokunta toivoi, että lopullinen palvelutasopäätös tuodaan valiokunnalle nähtäville. Vuosikellon mukaisesti pelastustoimen palvelutasopäätös käsitellään aluehallituksessa 10/2023 ja palvelutasopäätöksestä päättää aluevaltuusto 11/2023.

Valmistelija

Martti Honkala, KEHITTÄMISPÄÄLLIKKÖ, martti.honkala@pirha.fi

Perustelut

Laissa pelastustoimen järjestämisestä (613/2021) hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutason tulee vastata kansallisia,​ alueellisia ja paikallisia tarpeita ja onnettomuusuhkia ja muita uhkia. Palvelutasoa määriteltäessä on otettava huomioon myös toiminta valmiuslain (1552/2011) 3 §:ssä tarkoitetuissa poikkeusoloissa ja niihin varautuminen.

Pelastustoimen palvelut on suunniteltava ja toteutettava siten,​ että ne voidaan hoitaa mahdollisimman tehokkaalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla ja että onnettomuus-​ ja vaaratilanteissa tarvittavat toimenpiteet voidaan suorittaa viivytyksettä ja tehokkaasti.

Aluevaltuusto päättää pelastustoimen palvelutasosta. Palvelutasopäätöstä tehtäessä on otettava huomioon kansallisesti merkittävät riskit,​ selvitettävä alueella esiintyvät uhkat ja arvioitava niistä aiheutuvat riskit sekä määriteltävä toiminnan tavoitteet,​ käytettävät voimavarat,​ tuotettavat palvelut ja niiden taso. Palvelutasopäätöstä tehtäessä on otettava huomioon myös 8 §:ssä (Laki pelastustoimen järjestämisestä (613/2021)) tarkoitetut valtioneuvoston vahvistamat valtakunnalliset strategiset tavoitteet. Päätökseen tulee myös sisältyä suunnitelma palvelutason kehittämisestä. Päätöksen tulee olla voimassa määräajan.

Hyvinvointialueen on pyydettävä palvelutasopäätöksestä ennen sen hyväksymistä aluehallintoviraston lausunto. Aluevaltuuston hyväksymä palvelutasopäätös on toimitettava aluehallintovirastolle. Aluehallintovirasto valvoo pelastustointa sekä pelastustoimen palvelujen saatavuutta,​ tasoa ja riittävyyttä toimialueellaan.

Pelastustoimen palvelutasopäätöksen tulee kattaa hyvinvointialueen järjestämisvastuulla olevat pelastuslaissa (379/2011) tai muussa laissa säädetyt pelastustoimen sekä pelastusviranomaisten tehtävät.

Sisäministeriön asetuksessa pelastustoimen palvelutasopäätöksestä (1225/2022) säädetään tarkemmin palvelutasopäätösten sisällön perusteista ja rakenteesta sekä aluehallintoviraston suorittamasta arvioinnista. Palvelutasopäätöksen tulee perustua ajantasaiseen riskianalyysiin ja siitä tulee käydä ilmi,​ miten siinä on huomioitu aluehallintoviraston lausunto ja vuosittainen asiantuntija-​arvio sekä puutteiden ja epäkohtien korjaamista koskevat määräykset,​ ministeriöiden suositukset ja hyvinvointialueen vuosittaiset selvitykset pelastustoimen palvelujen toteutumisesta ja talouden tilasta alueellaan.

Palvelutasopäätös tulee laatia siten,​ että se mahdollistaa pelastustoimen palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden hyvinvointialueen koko alueella ja sen tulee kattaa erikseen sekä onnettomuuksien ehkäisyyn,​ että pelastustoimintaan kuuluvat palvelut.

Hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvien riskikohteita koskevien pelastustoimen palveluiden tasosta päätettäessä tulee ottaa huomioon pelastuslaissa (379/2011) säädetyt ihmisten,​ yritysten sekä muiden yhteisöjen ja oikeushenkilöiden velvollisuudet ehkäistä tulipaloja ja muita onnettomuuksia ja varautua onnettomuuksiin sekä toimintaan onnettomuuksien uhatessa ja sattuessa.

Pelastustoimen järjestämisestä annetuin lain (613/2021) 6 §:n mukaiset ensimmäiset palvelutasopäätökset tulee tehdä viimeistään 1 päivänä joulukuuta 2023 mennessä. Ennen ensimmäisen palvelutasopäätöksen tekemistä noudatetaan pelastuslain (379 /2011) nojalla tehtyjä kyseistä aluetta koskeneita alueen pelastustoimen palvelutasopäätöksiä.

Pirkanmaan hyvinvointialueella noudatetaan HVA:n hallituksen päätöksen § 283 mukaan 1.1.2023 alkaen Tampereen kaupunginhallituksen 7.12.2021 (§ 566) hyväksymää pelastustoimen palvelutasopäätöstä ja uuden palvelutasopäätöksen valmistelu on aloitettu pelastuspalveluiden tulosalueella. Palvelutasopäätös valmistellaan uudelle Pirkanmaan Hyvinvointialueen valtuustokaudelle vuosille 2024 -​ 2026.

Pirkanmaan pelastuslaitoksella on arvioitu riskien ja uhkien sekä toimintaympäristön muutoksia,​ voimassa olevan palvelutasopäätöksen toteutumista sekä niiden vaikutuksia pelastustoimen suunnitteluun.

Pelastustoimen palvelutason valmisteluprosessia on esitelty Pirkanmaan hyvinvointialueen hyvinvointi-​ ja kokonaisturvallisuus valiokunnassa 23.3.2023, 1.6.2023 ja 21.9.2023. Seuraavaksi valmisteluvaiheen käsittely jatkuu aluehallituksen iltakoulussa ja aluehallituksessa ja esitys on menossa päätöksentekoon aluevaltuustoon marraskuussa 2023.

Omavalvonnalla tarkoitetaan järjestäjän itsensä suorittamaa tehtävien ja palvelujen omavalvontaa. Laki pelastustoimen järjestämisestä (613/2021, 16§) velvoittaa, että hyvinvointialueen on lakisääteisessä toiminnassaan varmistettava omavalvonnalla tehtäviensä lainmukainen hoitaminen. Hyvinvointialueen on varmistettava pelastustoimen palvelujen saatavuus, laatu ja vaikuttavuus. Tehtävien ja palvelujen omavalvonta on toteutettava osana niiden järjestämistä ja tuottamista.​ Hyvinvointialueen on laadittava järjestämisvastuuseensa kuuluvista pelastustoimen tehtävistä ja palveluista omavalvontaohjelma. Ohjelmassa tulee määritellä, miten edellä mainittujen velvoitteiden noudattaminen kokonaisuutena järjestetään ja toteutetaan. Omavalvontaohjelmassa on todettava, miten pelastustoimen palvelujen saatavuutta ja toteutumista, laatua sekä vaikuttavuutta seurataan ja miten havaitut puutteellisuudet korjataan.​

Omavalvontaohjelma sekä omavalvontaohjelman toteutumisen seurantaan perustuvat havainnot ja niiden perusteella tehtävät toimenpiteet on julkaistava julkisessa tietoverkossa ja muilla niiden julkisuutta edistävillä tavoilla.​ Omavalvontaohjelmasta, sen yleisestä sisällöstä ja laatimisesta, voidaan määrätä tarkemmin sisäministeriön antamalla asetuksella.​

Pelastustoimen omavalvontaohjelman sisältö kokoaa yhteen pelastustoimen palveluiden johtamisen toimintamallin sekä palveluiden laadun, saatavuuden ja vaikuttavuuden varmistamisen periaatteet. Omavalvontaohjelman toimeenpanoa varten laaditaan toimialue- ja vastuualuetasolle asettuvia tarkempia laadunhallinnan toimeenpano- tai toteutussuunnitelmia. ​Pelastustoimen omavalvontaohjelmaa on valmisteltu osana hyvinvointialueen omavalvontaohjelmaa, jonka mukaan omavalvonta toteutetaan aluehallituksen hyväksymän pelastustoimen nykyisen palvelutasopäätöksen toteutuman seurannalla. Tarkempi pelastustoimen omavalvontasuunnitelma valmistellaan osana uuden palvelutasopäätöksen 2024-2026 valmistelua 1.12.2023 mennessä. Sisäministeriössä on valmistelussa asetus pelastustoimen omavalvonnasta ja tämän hetkisen tiedon mukaan sen valmistumisaikataulu seuraisi Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta 741/2023 perusteella annettavan sosiaali- ja terveysministeriön omavalvontaa koskevan asetuksen valmistumista.

Esittely Pirkanmaan hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutasopäätöksen ja omavalvonnan valmistelusta (ei julkinen) tallennetaan oheismateriaaliksi sähköiseen kokoustyötilaan. 

Ehdotus

Esittelijä

Taru Kuosmanen, SOSIAALI- JA TERVEYSJOHTAJA, taru.kuosmanen@pirha.fi

Asiakkuus- ja laatujaosto päättää

  • merkitä Pirkanmaan hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutasopäätöksen ja omavalvonnan valmistelutilanteen tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana kehittämispäällikkö Martti Honkalaa, joka poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen.

Valmistelija

  • Mika Kontio, PELASTUSJOHTAJA, mika.kontio@pirha.fi
  • Martti Honkala, KEHITTÄMISPÄÄLLIKKÖ, martti.honkala@pirha.fi
  • Kari Alanko, PELASTUSPÄÄLLIKKÖ, kari.alanko@pirha.fi
  • Teemu-Taavetti Toivonen, PELASTUSPÄÄLLIKKÖ, teemu-taavetti.toivonen@pirha.fi

Perustelut

Pelastustoimen järjestämistä koskevan lain (613/2021) mukaan hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutason tulee vastata kansallisia, alueellisia ja paikallisia tarpeita ja onnettomuusuhkia ja muita uhkia. Palvelutasoa määriteltäessä on otettava huomioon myös toiminta valmiuslain (1552/2011) 3 §:ssä tarkoitetuissa poikkeusoloissa sekä niihin varautuminen. 

Pelastustoimen palvelutasopäätöksen tulee kattaa hyvinvointialueen järjestämisvastuulla olevat pelastuslaissa (379/2011) tai muussa laissa säädetyt pelastustoimen sekä pelastusviranomaisten tehtävät.

Palvelutasopäätöstä tehtäessä on otettava huomioon kansallisesti merkittävät riskit, selvitettävä alueella esiintyvät uhkat ja arvioitava niistä aiheutuvat riskit sekä määriteltävä toiminnan tavoitteet, käytettävät voimavarat, tuotettavat palvelut ja niiden taso.

Palvelutasopäätöksessä on huomioitava myös valtioneuvoston vahvistamat valtakunnalliset strategiset tavoitteet.

Pelastustoimen palvelut on suunniteltava ja toteutettava siten, että ne voidaan hoitaa mahdollisimman tehokkaalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla ja että onnettomuus- ja vaaratilanteissa tarvittavat toimenpiteet voidaan suorittaa viivytyksettä ja tehokkaasti. Palvelutasopäätös tulee laatia siten, että se mahdollistaa pelastustoimen palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden hyvinvointialueen koko alueella ja sen tulee kattaa erikseen sekä onnettomuuksien ehkäisyyn, että pelastustoimintaan kuuluvat palvelut.

Sisäministeriön asetuksessa pelastustoimen palvelutasopäätöksestä (1225/2022) säädetään tarkemmin palvelutasopäätösten sisällön perusteista ja rakenteesta sekä aluehallintoviraston suorittamasta arvioinnista. Palvelutasopäätöksen tulee perustua ajantasaiseen riskianalyysiin ja siitä tulee käydä ilmi, miten siinä on huomioitu aluehallintoviraston lausunto ja vuosittainen asiantuntija-arvio sekä puutteiden ja epäkohtien korjaamista koskevat määräykset, ministeriöiden suositukset ja hyvinvointialueen vuosittaiset selvitykset pelastustoimen palvelujen toteutumisesta ja talouden tilasta alueellaan.

Päätökseen tulee sisältyä suunnitelma palvelutason kehittämisestä.

Hyvinvointialueen on pyydettävä palvelutasopäätöksestä ennen sen hyväksymistä aluehallintoviraston lausunto. Aluehallintovirasto valvoo pelastustointa sekä pelastustoimen palvelujen saatavuutta, tasoa ja riittävyyttä toimialueellaan.

Hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvien pelastustoimen palveluiden tasosta päätettäessä tulee ottaa huomioon pelastuslaissa (379/2011) säädetyt ihmisten, yritysten sekä muiden yhteisöjen ja oikeushenkilöiden velvollisuudet ehkäistä tulipaloja ja muita onnettomuuksia ja varautua onnettomuuksiin sekä toimintaan onnettomuuksien uhatessa ja sattuessa.

Pirkanmaan pelastuslaitoksella on laadittu vaadittavat riskiarviot, arvioitu toimintaympäristön muutoksia sekä voimassa olevan palvelutasopäätöksen toteutumista ja niiden vaikutuksia pelastustoimen suunnitteluun. Palvelutasopäätös on laadittu huomioiden säädöksissä edellytetyt osa-alueet sekä Aluehallintoviraston luonnosvaiheesta antamat kommentit.

Pelastustoimen palvelutasopäätöstä on valmisteluvaiheessa esitelty hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuusvaliokunnassa 23.3.2023, 1.6.2023 ja 21.9.2023 sekä asiakkuus- ja laatujaostossa 2.10.2023. Palvelutasopäätöstä on käsitelty myös pelastuspalvelujen yhteistoiminta-työsuojelutoimikunnassa 4.9.2023. 

Palvelutasopäätöksestä päättää aluevaltuusto.

Pelastustoimen palvelutasopäätös ja koontitaulukko ovat liitteenä sekä palvelutasopäätöksen pitkä ja lyhyt esittely ja AVI:n lausunto ovat tallennettu oheismateriaaliksi kokousjärjestelmään.

Kokouksessa nähtävillä olevat turvaluokitellut liitteet (salassa pidettävät, laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 24 § 7-8. ja 10. kohdat): 6.1 Liite 1 Toimintaympäristö- ja riskianalyysi TL IV, 6.2 Liite 2 Toimintaympäristön riskimatriisi TL IV, 6.3 Liite 3 Varautumisen TL IV -aineisto, 6.4 Liite 4 Henkilöstöresurssit TL IV, 6.5 Liite 5 Tikasautot TL IV, 6.6 Liite 6 CBRNE valmius TL IV, 6.7 Liite 7 Palvelutasopäätöskartta, 6.8 Liite 8 Pelastustoiminta TL-IV -aineisto.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että

  • se hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutasopäätöksen vuosille 2024-2026.  

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana pelastusjohtaja Mika Kontiota, joka poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).