Aluehallitus, kokous 26.8.2024

• Pasi Vainio, TURVALLISUUSPÄÄLLIKKÖ, pasi.vainio@pirha.fi
  • Mika Kontio, PELASTUSJOHTAJA, mika.kontio@pirha.fi

Perustelut

Turvallisuuskomitean sihteeristö on pyytänyt Pirkanmaan hyvinvointialueen lausuntoa luonnoksesta Yhteiskunnan turvallisuusstrategiaksi 2024 (YTS2024). Lausuntoa on käsitelty hyvinvointialueen johtoryhmässä 20.8.2024.

Turvallisuuden merkitys ja odotukset yhteiskunnassa ovat kasvaneet. Luonnos Yhteiskunnan turvallisuusstrategiaksi 2024 on muuttuvien uhkakuvien ja turvallisuusympäristön muutoksen vuoksi odotettu ja kansallisesti tärkeä ohjausasiakirja suomalaisen kokonaisturvallisuuden tekemiseen. Se kuvaa laajasti, että yhteiskunnassa tehdään koko ajan paljon turvallisuuden eteen. Kokonaisturvallisuuden toimintamalli on kaikin puolin kannatettava ja se sisältää paljon työtä ja tekemistä meille kaikille.

Luonnoksessa tulisi korostaa ennakoinnin ja yhteistyön merkitystä vielä enemmän. Pirkanmaan hyvinvointialueella ennakointi ja yhteistyö eri toimijoiden kesken ovat keskeisiä turvallisuuden teemoja. Juuri ennakointiin, ja yhteistyön vahvistamiseen on nähty vaivaa jo hyvinvointialueen perustamisesta alkaen.

Luonnos on varsin laaja ja sävyltään toteava, eikä sisällä juuri uusia asioita. Laajuuteen liittyy haaste siitä, että dokumentti sisältää paljon yksityiskohtaista asiaa ja se vaikeuttaa kokonaisuuden hahmottamista. Toisaalta pelkona on, että strategia ei laajuutensa vuoksi aidosti jalkaudu. Keskeinen kysymys on se, että löytääkö eri toimijat dokumentista ne keihään kärjet, joilla aidosti on merkitystä turvallisuuden kehittämiseksi.

Strategian toimeenpanemiseksi dokumentti ei juuri kuvaile menettelyjä tai työkaluja. Ne on pohdittava kunkin tahon toimesta itse ja toivottavaa olisikin, että ainakin yksilön osalta asiaa avattaisiin laajemmin. Yhtä lailla on suotavaa, että esiin nostettaisiin työkaluna esimerkiksi alueellinen turvallisuussuunnittelu, jolla tarkoitetaan yhteistoimintaa, joka tähtää rikosten, häiriöiden, onnettomuuksien ja tapaturmien ja niistä aiheutuvien vahinkojen vähentymiseen sekä turvallisuuden ja turvallisuuden tunteen ylläpitämiseen tai parantamiseen kyseisellä alueella.

Pirkanmaan hyvinvointialueella on arjen turvallisuusongelmien ennaltaehkäisyä ja asiaa varten laadittu alueellinen turvallisuussuunnitelma, joka pyrkii edistämään hyvinvointialueen strategian toimeenpanon tavoitetta ”Asukkailla ja henkilöstöllä vahva turvallisuuden tunne”. Alueellisen turvallisuussuunnittelun keskeinen ajatus Pirkanmaalla on, että alueellinen ennaltaehkäisevä turvallisuusyhteistyö kehittää varautumista, sillä jokapäiväinen yhteistyö edistää yhteistyötä myös häiriötilanteissa.

Suomen uusi kansainvälinen rooli ja ennen kaikkea asemoituminen tulee hyvin selväsanaisesti esiin. Suomi on sanoitettu osaksi läntistä arvo-, sääntö- ja sopimusperusteista maailmaa sekä aktiivisena toimijana osana NATO-komentorakenteita. On selvää, että jatkossa Nato-jäsenyydestä tulee saada kansallisesti paljon lisäarvoa.

Lausunto pyydetään toimittamaan lausuntopalvelu.fi:n kautta viimeistään 9.9.2024.

Esitys lausunnoksi, lausuntopyyntö sekä luonnosasiakirja yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta ovat liitteenä.

Päätösehdotus

• Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

• antaa liitteenä olevan lausunnon turvallisuuskomitealle,

• tarkastaa pykälän kokouksessa.