Aluehallitus, kokous 4.4.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 62 Sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän kilpailutus

96/2022

Valmistelija

  • Rami Nurmi, hankepäällikkö, rami.nurmi@pirha.fi

Perustelut

Pirkanmaan 23 kunnasta 15 kuntaa on järjestämisvastuussa perustason sosiaali- ja terveyspalveluista ja 8 hoitaa palveluiden järjestämisen vastuukuntamallilla tai muilla tavoin. Palveluiden järjestämismalli on tarkoittanut sitä, että Pirkanmaan asiakas- ja potilastietojärjestelmien tilanne on hyvin hajanainen. Tämä on oleellisesti hankaloittanut järjestelmien alueellista yhteiskehittämistä. Asiakas- ja potilastietojärjestelmien lisäksi muutkin alueen sosiaali- ja terveyspalveluiden tietojärjestelmät ovat erittäin hajanaisia.

Sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmänä Pirkanmaan kunnissa käytetään sosiaalihuollon Pro Consonaa (CGI Suomi Oy), Efficaa/Lifecarea (Tietoevry Oyj) ja Saga Sosiaalihuoltoa (Mediconsult Oy). Lisäksi joissakin sosiaalihuoltolain mukaisissa tehtävissä asiakastiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. Potilastietojärjestelmän käyttöön on päädytty usein sen takia, että toiminta tapahtuu monialaisessa yhteistyössä sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnalla eikä sosiaalihuollon järjestelmiin ole toteutettu kaikkia toimintaan liittyviä sosiaalihuollossa epätyypillisiä toiminnallisuuksia (esim. laskutus ja valtakunnallinen Hilmo-tilastointi).

Pirkanmaalla valmisteltiin syksyllä 2021 hyvinvointialueen ICT-muutosohjelmaa ja selvitettiin muutoksen edellyttämää rahoitusta. Sosiaalihuollon osalta tavoitteena on, että asiointi ja alueen palvelutuotanto jatkuu saumattomasti hyvinvointialueen käynnistyttyä. Sosiaalihuollon pääjärjestelmäksi olisi ollut tarkoituksenmukaisinta valita heti 1.1.2023 alkaen Effica, joka on väestökattavuudeltaan laajimmin käytössä oleva järjestelmä noin 80% väestöpeitolla. Toiminnan sujuvan käynnistämisen varmistamiseksi ja hankintalain edellyttämän kilpailutuksen keston takia, päädyttiin jatkamaan järjestelmien käyttöä nykytilan mukaisesti eli järjestelmien yhdistäminen jätetään tekemättä. Useamman kuin yhden pääoperatiivisen tietojärjestelmän käyttö vaikeuttaa ja hidastaa sosiaalihuollon palveluprosessien sujuvaa toteuttamista ja asettaa todennäköisesti joitain järjestelmälähtöisiä reunaehtoja hyvinvointialueen toiminnan suunnittelulle. Rinnakkaiskäyttö myös estää joltain osin palveluiden yhdenvertaisen toteutumisen ja vaarantaa joidenkin tehtävien lainmukaisen toteutuksen. Hajanaisesta järjestelmäympäristöstä ei ole mahdollista tuottaa luotettavaa ja yhteismitallista tietoa hyvinvointialueen tiedolla johtamisen tarpeisiin.

Pitkän tähtäimen suunnitelmana on ollut uusia sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä koko hyvinvointialueen kattavaksi. Alustavaa hankintavalmistelua toteutettiin vuoden 2021 aikana usean alueen voimin UNA Oy:n ohjaamana. Alustavan hankintavalmistelun tavoitteena oli määritellä käyttäjälähtöisesti järjestelmän keskeiset vaatimukset. Hankittavan asiakastietojärjestelmän tulee perustua sosiaalihuollon tiedonhallinnasta annettujen säädösten mukaiseen toimintamalliin. Järjestelmällä täytyy pystyä liittymään valtakunnalliseen sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon määriteltyjen vaatimusten mukaisesti. Hankittavan järjestelmän tulee sisältää sosiaalihuoltoon määrätyt valtakunnalliset asiakirjarakenteet myös niiltä osin, kun kirjaaminen tapahtuu nykytilanteessa potilastietojärjestelmiin. Hyvinvointialueen yhtenäisen palvelutuotannon toteuttaminen ja tiedolla johtamisen edellytysten turvaaminen edellyttää yhtenäistä tietojärjestelmää, johon on rakennettu hyvinvointialueen sosiaalihuollon asiakastiedon hallintamalli prosesseineen sekä tuotannollinen taustamäärittely.

Tampereen kaupungin vuoden 2022 palvelulaskelmien perusteella sosiaalihuollon järjestelmän ylläpitokustannukset ovat noin 3,3 €/asukas/vuosi. Samalla yksikkökustannuksella laskettuna hyvinvointialueen vuosikustannkset ovat noin 1,7 M€. Lähdettäessä määrittelemään, hankkimaan ja toteuttamaan uutta järjestelmää, investointi- ja ylläpitokustannusten määrää on vaikea ennustaa etukäteen kovin tarkasti. Vuosikustannusten oletetaan pysyvän ennallaan, koska tekninen palveluympäristö yksinkertaistuu huomattavasti. Vuosikustannusten lisäksi, käyttöönottovaiheessa tarvitaan kehitystyötä integraatioiden toteuttamiseen, tietoturvallisen ja toimintavarman teknisen käyttöympäristön suunnitteluun sekä käyttäjien koulutukseen ja niihin liittyvien tukimateriaalien ja oppimisympäristöjen toteuttamiseen. Käyttöönoton kustannusten arvioidaan olevan noin 3 - 5 M€. Hankintayksikkönä toimisi Istekki Oy, joka tuottaisi sosiaalihuollon järjestelmä- ja sovelluspalvelun Pirkanmaalle. Tällä hetkellä kilpailutukseen on osallistumassa Pirkanmaan lisäksi Pohjois-Savon hyvinvointialue. Kilpailutuksen toteuttaminen on tarkoitus tehdä keväästä 2022 alkaen. Järjestelmän käyttöönotto ajoittuisi vuodelle 2024.

Päätöksenteko on tarkoitus toteuttaa kahdessa vaiheessa. Vaiheessa 1, sitouduttaisiin kilpailutusvaiheen käynnistämiseen ja kilpailuttamisen kustannuksiin noin 100 t€. Vaiheessa 2, kilpailutuksen (hankintapäätöksen) jälkeen aloitettaisiin tarjouskilpailun voittaneen toimittajan kanssa neuvottelut, jossa kustannukset tarkentuvat ja aluehallitus tekisi varsinaisen käyttöönoton sopimuksen ja hyväksynnän näiden neuvottelujen ja kokonaiskustannusten tarkennuttua.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jukka Alasentie, vt. hyvinvointialuejohtaja, jukka.alasentie@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • sitoutua sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän kilpailutuksen käynnistämiseen ja kilpailutusvaiheen aiheuttamiin kustannuksiin noin 100 t€ (vaihe 1),
  • että kilpailutuksen (hankintapäätöksen) jälkeen aloitetaan tarjouskilpailun voittaneen toimittajan kanssa neuvottelut, jossa kustannukset tarkentuvat ja aluehallitus tekee varsinaisen käyttöönoton sopimuksen ja hyväksynnän näiden neuvottelujen ja kokonaiskustannusten tarkennuttua (vaihe 2).

Päätös

Hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Merkittiin, että kuultiin ICT valmistelukokonaisuuden johtaja Rami Nurmea asiantuntijana kokouksessa ja hän poistui ennen päätöksentekoa.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).