Aluevaltuusto, kokous 3.11.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 103 Vuoden 2025 talousarviomuutokset

13198/2025

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Leena Gabrielsson, TALOUSSUUNNITTELUPÄÄLLIKKÖ, leena.gabrielsson@pirha.fi
Mikko Hannola, TALOUSPALVELUJOHTAJA, mikko.hannola@pirha.fi
Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi

Perustelut

Aluevaltuusto on päättänyt Pirkanmaan hyvinvointialueen talousarviosta vuodelle 2025 kokouksessaan 17.12.2024 §135 ja siihen tehdyistä muutoksista kokouksessaan 9.6.2025 § 76.

Pirkanmaan hyvinvointialueen hallintosäännön mukaisesti aluevaltuusto päättää asettamiensa talousarvion sitovuussäännösten mukaisesti aluevaltuustolle kuuluvista muutoksista määrärahoihin ja tavoitteisiin.

Tuloslaskelma

Vuoden 2025 toisessa talousarviomuutoksessa esitetään muutoksia palvelulinjojen sitoviin toimintakatetasoihin.

Talousarviomuutoksessa esitetään tehtävän palvelulinjojen välisiä kustannussiirtoja. Sairaalapalveluiden palvelulinjalta siirretään 1.9.2025 lähtien mielenterveys- ja päihdepalveluja Avopalveluiden palvelulinjalle 1,0 milj. euron edestä, sisältäen myös Tukipalveluiden tehtäväalueen toteuttamat sisäiset tila- ja muut tukipalvelut. Sairaalaosastoilla jatkohoitoa odottavien jonon purkamiseksi siirretään määrärahaa 1,0 milj. euroa Sairaalapalveluiden palvelulinjalta Ikäihmisten ja vammaisten palveluiden palvelulinjalle. Kesäkuussa tehdyssä talousarviomuutoksessa jäi siirtämättä määräraha 0,2 milj. euroa sisäisiin tukipalveluostoihin, mikä esitetään nyt siirrettävän Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden palvelulinjalta Sairaalapalveluiden palvelulinjalle. Siirrot on eritelty liitteessä ja niillä ei ole kustannusvaikutusta Pirha -tasolla.

Lisäksi esitetään Pelastuspalveluiden tehtäväalueelle ensihoitopalveluiden tukien ja avustusten tuloarvioon 4,2 milj. euron alentamista, josta on 3,4 milj. euroa tilinpäätöksen 2024 liian suuren Kela-tulojaksotuksen oikaisua ja vuoden 2025 talousarvion Kela-tuloarvion alentamista 0,8 milj. euroa. Arviointivirheen taustalla on laskutusviiveet ensihoitopalveluiden siirryttyä kenttäjohtamisjärjestelmän käyttöön syksyllä 2024 sekä kesken vuotta toteutetut yksityisten ensihoitopalveluiden kelatulojen maksatusmuutokset.  

Talousarviomuutoksena esitetään myös vuoden 2025 valtion rahoituksen tarkentuminen kesäkuussa 2025 annetulla tiedolla. Rahoitus pienenee muutetussa käyttösuunnitelmassa aiemmin esitetystä rahoituksesta 0,2 milj. euroa ollen kokonaisuudessaan 2 508,9 milj. euroa.

Esitettävistä muutoksista Pelastuspalveluiden tulojen aleneminen heikentää toimintakatetta 4,2 milj. eurolla, ja tämän lisäksi rahoituksen muutos heikentää vuosikatetta ja tilikauden tulosta 0,2 milj. eurolla. Talousarviomuutoksen jälkeen Pirkanmaan hyvinvointialueen talousarvio on 89,6 milj. euroa ylijäämäinen.

Talousarviomuutosesitykseen ei ole sisällytetty muutosehdotuksina toimintakulujen ennusteiden mukaista alitusta eikä rahoitustuottojen ennustettua ylitystä.  

Investointiosa

Talousarvion 2025 investointisuunnitelma on hyväksytty osana vuoden 2025 talousarviota ja taloussuunnitelmaa vuosille 2025–2027 Aluevaltuuston kokouksessa 17.12.2024. Nyt esitettävät tarkennukset perustuvat toteumaan ja toteumaennusteeseen 31.8.2025 tilanteessa.

Investointimenoihin alun perin kohdennettua määrärahavarausta 95,3 milj. euroa esitetään vähennettävän yhteensä 24,6 milj. euroa. Esitettävä määrärahavaraus on muutoksen jälkeen 70,7 milj. euroa.

Investointisuunnitelmaan esitettävät muutokset on avattu tarkemmin liitteessä Investointimuutokset 3.11.2025.

Rahoituslaskelma

Esitetyt muutokset käyttötalouteen ja investointeihin vaikuttavat myös aluevaltuuston 9.6.2025 (§ 76) hyväksymään rahoituslaskelmaan. Edellisten lisäksi vuodelle 2025 varattua pitkäaikaisten lainojen lainanottovaltuutta pienennetään 30 milj. euroon, ja se vaikuttaa myös pitkäaikaisten lainojen lyhennyksiin, joiden odotetaan toteutuvan muutosten jälkeen 1,9 milj. euroa suunniteltua pienempänä.

Strategian toimeenpano-ohjelman tavoitteet

Toimeenpano-ohjelman seurantaan vuodelle 2025 määritellyissä seurantamittareissa ei ole todettu muutostarvetta suhteessa talousarvioon.


K​​​​ooste muutoksista sitovuustasoittain, muutettu talousarvio 2025, investointimuutos ja muutettu rahoituslaskelma ovat liitteinä.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että vuoden 2025 talousarvioon tehdään esittelytekstin ja liitteiden mukaiset muutokset.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kokouksessa asiantuntijana talouspalvelujohtaja Mikko Hannola.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 6.10.2025 § 273.

K​​​​ooste muutoksista sitovuustasoittain,​ muutettu talousarvio 2025,​ investointimuutos ja muutettu rahoituslaskelma ovat liitteinä.

Ehdotus

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle,​ että vuoden 2025 talousarvioon tehdään esittelytekstin ja liitteiden mukaiset muutokset.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).