Aluevaltuusto, kokous 3.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 69 Pirkanmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 41 §:n täydentäminen

33/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Vesa Koskinen, PALVELUSSUHDEPÄÄLLIKKÖ, vesa.koskinen@pirha.fi
Vuokko Ylinen, HALLINTOJOHTAJA, vuokko.ylinen@pirha.fi

Perustelut

Yhteistoimintaneuvotteluiden 18.9.- 8.11.2023 tulosten toimeenpanon yhteydessä on tullut esille tarve hallintosäännön muutokselle niissä tapauksissa, joissa työnantajan tarpeista toteutettavat työjärjestelyt edellyttävät tehtävien tekemistä virkasuhteisena ja vastaavia töitä tekevät ovat vakituisissa työsuhteissa.  On tullut esille, että vakituisissa työsuhteissa olevat ovat toimineet omia töitä tehden määräaikaisissa virkasuhteissa, koska tehtäviin on kuulunut julkisen vallan käyttöä, mutta vakituiseen vastaavaan tehtävään heitä ei ole voitu tai voida siirtää, koska vakituiseen virkasuhteen ottaminen edellyttää julkista hakumenettelyä.

Esille on tullut myös, että taloudellisista ja/tai tuotannollisista syistä irtisanotulle tehtävän kelpoisuusehdot täyttävälle työsuhteiselle ei voida tarjota virkasuhteista vastaavan koulutuksen mukaista työtä, jos sellainen työ olisi ollut tarjolla, koska laki edellyttää julkista hakumenettelyä.

Laki kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta (304/2003, 4.1 § ) edellyttää vakituiseen virkasuhteeseen ottamisessa julkista hakumenettelyä. Mainitussa lainkohdassa (4.3 §) on lisäksi lueteltu ne tilanteet, joissa virkasuhteeseen voidaan ottaa ilman hakumenettelyä: sijaiseksi tai avoinna olevaan virkasuhteeseen ottaminen määräajaksi, taloudellisista ja tuotannollisista syistä irtisanotun viranhaltijan ottaminen toiseen virkasuhteeseen, 22 §:ssä tarkoitettu virkasuhteen tarjoaminen osa-aikaiselle viranhaltijalle, 24 §:ssä tarkoitettu tai muussa laissa säädetty viranhaltijan siirtäminen toiseen virkasuhteeseen, muun työnantajan palveluksessa olevan henkilön ottaminen virkasuhteeseen lain tai sopimuksen nojalla tapahtuvan toiminnan siirtämisen yhteydessä taikka muu näihin rinnastettava hallintosäännössä määrätty peruste.

Aluehallitukselle ja edelleen aluevaltuustolle esitetään, että hallintosäännön 41 § (Palvelussuhteeseen ottaminen ilman julkista hakumenettelyä)  täydennetään siten, että siihen lisätään laissa mainittuihin syihin rinnastettava peruste, joka mahdollistaisi työsuhteisen henkilön ottamisen virkasuhteeseen ilman julkista hakumenettelyä.  

Hllintosäännön täydennys mahdollistaisi vakituisessa työsuhteessa olevan henkilön ottamisen vakituiseen virkasuhteeseen silloin, kun tehtävät edellyttävät julkisen vallan käyttöä tehtävien uudelleenjärjestelyjen vuoksi. Muutos mahdollistaisi myös työn tarjoamisen prosessin keventäminen niissä tapauksissa, joissa tuotannollisista ja/tai taloudellisista perusteista oltaisiin irtisanomassa vakituisessa  työsuhteessa olevaa ja samalla olisi tarjottavissa henkilölle koulutusta vastaava työ virkasuhteisena. Julkisesta hakumenettelystä poikkeamisen perusteena olisi tällöin työnantajan velvollisuus pyrkiä turvaamaan palvelussuhteen jatkuvuus.

Esityksenä on, että hallintosäännön 41 §:ää täydennetään seuraavasti (täydennys lihavoituna): 

 "Virkasuhteeseen voidaan ottaa ilman julkista hakumenettelyä kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 4 §:n 3 momentissa säädetyillä edellytyksillä.

Sen lisäksi henkilö voidaan ottaa ilman julkista hakumenettelyä sellaiseen virkasuhteeseen, johon henkilö on tarkoituksenmukaista ottaa/siirtää hänen palvelussuhdettaan koskevien uudelleenjärjestelyjen vuoksi ja jonka tehtävän kelpoisuusehdot henkilö täyttää."

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että 

  • aluevaltuusto päättää hyväksyä esittelytekstissä esitetyn täydennyksen hallintosäännön 41 §:ään ja, että 
     
  •  muutos tulee voimaan 15.6.2024. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 20.5.2024 § 153. 

Ehdotus

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että 

  • aluevaltuusto päättää hyväksyä aluehallituksen esittelytekstissä 20.5.2024 § 153 esitetyn täydennyksen (lihavoitu) hallintosäännön 41 §:ään ja,​
     
  • että muutos tulee voimaan 15.6.2024.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).