Aluevaltuusto, kokous 3.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 66 Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 tilinpäätöksen hyväksyminen ja vastuuvapaudesta päättäminen

6687/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
Mikko Hannola, TALOUSPALVELUJOHTAJA, mikko.hannola@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialueista annetun lain 117 § mukaan aluehallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätöstilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Hyvinvointialueen tilikausi on kalenterivuosi.Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Aluehallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen aluevaltuuston käsiteltäväksi. Aluevaltuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus.

Tilinpäätöksen tulee antaa oikea ja riittävä kuva hyvinvointialueen tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa.

Tilinpäätöksen allekirjoittavat aluehallituksen jäsenet sekä hyvinvointialuejohtaja.

Hyvinvointialueista annetun lain 118 § mukaan sellaisen hyvinvointialueen, joka tytäryhteisöineen muodostaa konsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin hyvinvointialueen tilinpäätös.

Konsernitilinpäätös laaditaan konserniyhteisöjen taseiden ja tuloslaskelmien sekä niiden liitetietojen yhdistelmänä. Konsernitilinpäätökseen sisällytetään lisäksi konsernin rahoituslaskelma, jossa annetaan selvitys konsernin varojen hankinnasta ja niiden käytöstä tilikauden aikana.

Hyvinvointialueista annetun lain 119 § mukaan toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys aluevaltuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden toteutumisesta hyvinvointialueella ja hyvinvointialuekonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista hyvinvointialueen ja konsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi hyvinvointialueen tai konsernin taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat ainakin arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä sekä tiedot sisäisen valvonnan, sisäisen tarkastuksen ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.

Toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys talouden tasapainotuksen toteutumisesta tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyydestä talouden tasapainottamiseksi. Lisäksi on esitettävä selvitys hyvinvointialueen ottamien pitkäaikaisten lainojen lisäyksistä ja investoinneista.

Hyvinvointialueen alijäämä vuodelta 2023 oli 136,5 miljoonaa euroa, joka oli 54,7 miljoonaa euroa talousarviota huonompi. Taloustilanne ja ennuste synkkenivät loppuvuotta kohden selvästi. Alijäämään johtaneita syitä on kuvattu tarkemmin liitteen toimintakertomuksessa. 

Hyvinvointialueiden yhteenlaskettu alijäämä vuodelta 2023 näyttäisi nousevan lähes 1,4 miljardiin euroon. Pirkanmaan hyvinvointialueen alijäämä on asukasta kohden laskettuna lähellä hyvinvointialueiden keskimääräistä alijäämää.

Myös Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2024 talousarvio on 23,5 miljoonaa euroa alijäämäinen. Toteutuessaan vuoden 2024 lopussa alijäämää olisi kertynyt kumulatiivisesti noin 160 miljoonaa euroa. Hyvinvointialuelain 115 § mukaan hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamisesta seuraavan vuoden alusta lukien. Käytännössä alijäämä tulee olla katettuna kokonaisuudessaan vuoden 2026 loppuun mennessä.

Taloussuunnitelman tasapainottaminen perustuu aluehallituksessa helmikuussa 2023 hyväksyttyyn strategian toimeenpano-ohjelmaan ja siitä johdettuihin ohjelmiin mm. palvelurakenteen muuttamiseksi. Lisäksi hyvinvointialueella pidettiin syksyllä 2023 YT-prosessi, jolla saavutettiin 42 miljoonan euron pysyväluonteiset säästöt. Uusi laaja YT-prosessi käynnistyi tammikuussa 2024, jonka avulla tavoitellaan mm. palvelurakenteen konkreettisten muutosten toteuttamista. Jotta taloudellinen tasapaino voidaan saavuttaa se edellyttää jo sovittujen ja käynnissä olevien tasapainotustoimien täysimääräistä loppuun saattamista.

Toimintakertomuksen erillisenä liitteenä on raportti strategian toimeenpano-ohjeman tavoitteiden toteutumisesta. 

Valtioneuvoston asettamat sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen strategiset tavoitteet vuosille 2023-2026 sekä niiden toteutuminen Pirkanmaan hyvinvointialueella on liitteenä. Tavoitteet on saavutettu Pirkanmaan hyvinvointialueella pääosin hyvin.  

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • allekirjoittaa tilinpäätöksen ja jättää sen tilintarkastajien tarkastettavaksi,
     
  • oikeuttaa hyvinvointialuejohtajan tekemään tilinpäätökseen ja toimintakertomukseen teknisluonteisia tarkistuksia ja korjauksia,
     
  • saattaa tilinpäätöksen tarkastuslautakunnan valmistelun jälkeen edelleen aluevaltuuston käsiteltäväksi.

 

Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 tilikauden tulos oli 136 542 876,02 euroa alijäämäinen.

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että tilikauden tuloksesta kirjataan seuraavat poistoeron ja rahastojen muutokset:

  • Puretaan Taysin R-rakennuksen rakentamisen ja varustuksen osalta syntynyttä poistoeroa poistojen mukaisessa aikataulussa vuonna 2023 yhteensä 90 570,60 euroa.
     
  • Kirjataan etiikan edistämisrahastolle maksettavaa korkoa rahastojen lisäykseksi 271,42 euroa

 

Tilinpäätöskirjausten jälkeen Pirkanmaan hyvinvointialueen tilikauden alijäämä vuodelta 2023 on yhteensä 136 452 576,84 euroa alijäämäinen.

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että tilikauden alijäämä jätetään tilikauden yli-/alijäämätilille.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijoina talousjohtaja Pasi Virtasta ja henkilöstöjohtaja Taina Niirasta.

Perustelut

Hyvinvointialuelain 127 § mukaan tilintarkastajien on toukokuun loppuun mennessä tarkastettava julkishallinnon hyvän tilintarkastustavan mukaisesti kunkin tilikauden hallinto, kirjanpito ja tilinpäätös.

Tilintarkastajan on tarkastettava:

1) onko hyvinvointialueen hallintoa hoidettu lain ja aluevaltuuston päätösten mukaisesti;

2) antavatko hyvinvointialueen tilinpäätös ja siihen kuuluva konsernitilinpäätös sekä toimintakertomus tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen laatimista koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti oikean ja riittävän kuvan hyvinvointialueen tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta ja toiminnasta;

3) ovatko hyvinvointialueen rahoituksen perusteista annetut tiedot oikeita;

4) onko hyvinvointialueen sisäinen valvonta, sisäinen tarkastus ja riskienhallinta sekä konsernivalvonta järjestetty asianmukaisesti.

Havaitsemistaan olennaisista epäkohdista tilintarkastajan on viipymättä ilmoitettava aluehallitukselle annettavassa tilintarkastuspöytäkirjassa. Tilintarkastuspöytäkirja annetaan tiedoksi tarkastuslautakunnalle.

Hyvinvointialuelain 130 § mukaan tilintarkastajan on annettava aluevaltuustolle kultakin tilikaudelta kertomus, jossa esitetään tarkastuksen tulokset. Kertomuksessa on myös esitettävä, voidaanko tilinpäätös hyväksyä ja voidaanko toimielimen jäsenelle ja asianomaisen toimielimen tehtäväalueen tilivelvollisille myöntää vastuuvapaus.

Jos tilintarkastaja havaitsee, että hyvinvointialueen hallintoa ja taloutta on hoidettu vastoin lakia tai aluevaltuuston päätöksiä, eikä virhe tai aiheutunut vahinko ole vähäinen, tilintarkastuskertomuksessa on tehtävä asiasta tilivelvolliseen kohdistuva muistutus. Muistutusta ei voida kohdistaa aluevaltuustoon.

Tarkastuslautakunnan on hankittava tilintarkastuskertomuksessa tehdystä muistutuksesta asianomaisen selitys sekä aluehallituksen lausunto. Aluevaltuusto päättää toimenpiteistä, joihin tarkastuslautakunnan valmistelu, tilintarkastuskertomus ja siinä tehty muistutus antavat aihetta. Hyväksyessään tilinpäätöksen aluevaltuusto päättää vastuuvapauden myöntämisestä tilivelvollisille.

Hyvinvointialueen vuoden 2023 tilinpäätös on kokouksen oheismateriaalina.

Tilintarkastuskertomus esitetään kokouksessa.

Ehdotus

Esittelijä

Jarmo Paananen, TARKASTUSJOHTAJA, jarmo.paananen@pirha.fi

Päätösehdotus esitetään kokouksessa.

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti

  • merkitä hyvinvointialueen tilinpäätöksen vuodelta 2023 tiedoksi,

  • merkitä hyvinvointialueen tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2023 tiedoksi,

  • saattaa tilintarkastuskertomuksen tiedoksi aluevaltuustolle,

  • esittää aluevaltuustolle, että tilinpäätös tilikaudelta 1.1.–31.12.2023 hyväksytään,

  • esittää aluevaltuustolle, että hyvinvointialueen hallintoa ja taloutta hoitaneille tilivelvollisille toimielinten jäsenille ja tehtäväalueiden johtaville viranhaltijoille myönnetään vastuuvapaus tilikaudelta 1.1.–31.12.2023 edellyttäen, että aluevaltuusto hyväksyy tilintarkastuskertomuksessa mainitut talousarviopoikkeamat.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana vastuunalaista tilintarkastaja JHT, HT Minna Ainasvuori BDO Oy:stä. Ainasvuori poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen.

Tilintarkastajan mukaan tilintarkastuskertomuksessa esitettyjen ehdollisten muistutusten johdosta ei ole tarpeen hankkia hyvinvointialuelain 130 § mukaista asianomaisen selitystä tai aluehallituksen lausuntoa.

Tilinpäätös otettiin kokouksen liitteeksi.

Esittelijä esitti päätösehdotuksen seuraavasti:

Tarkastuslautakunta päättää

  • merkitä hyvinvointialueen tilinpäätöksen vuodelta 2023 tiedoksi,
  • merkitä hyvinvointialueen tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2023 tiedoksi,
  • saattaa tilintarkastuskertomuksen tiedoksi aluevaltuustolle,esittää aluevaltuustolle, että tilinpäätös tilikaudelta 1.1.–31.12.2023 hyväksytään,
  • esittää aluevaltuustolle, että hyvinvointialueen hallintoa ja taloutta hoitaneille tilivelvollisille toimielinten jäsenille ja tehtäväalueiden johtaville viranhaltijoille myönnetään vastuuvapaus tilikaudelta 1.1.–31.12.2023 edellyttäen, että aluevaltuusto hyväksyy tilintarkastuskertomuksessa mainitut talousarviopoikkeamat.

 

Pykälän käsittelyn jälkeen pidettiin kokoustauko klo 10.15-10.20.

Perustelut

Asian esittelyteksti on tarkastuslautakunnan käsittelyssä 7.5.2024 § 28.

Hyvinvointialueen vuoden 2023 tilinpäätös on liitteenä. Tilintarkastuskertomus on liitteenä.

Ehdotus

Tarkastuslautakunta päätti 

  • merkitä hyvinvointialueen tilinpäätöksen vuodelta 2023 tiedoksi,​
     
  • merkitä hyvinvointialueen tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2023 tiedoksi,​
     
  • saattaa tilintarkastuskertomuksen tiedoksi aluevaltuustolle,​
     
  • esittää aluevaltuustolle,​ että tilinpäätös tilikaudelta 1.1.–31.12.2023 hyväksytään,​
     
  • esittää aluevaltuustolle,​ että hyvinvointialueen hallintoa ja taloutta hoitaneille tilivelvollisille toimielinten jäsenille ja tehtäväalueiden johtaville viranhaltijoille myönnetään vastuuvapaus tilikaudelta 1.1.–31.12.2023 edellyttäen,​ että aluevaltuusto hyväksyy tilintarkastuskertomuksessa mainitut talousarviopoikkeamat.

 

Päätös

Aluevaltuusto päätti

  • hyväksyä tilintarkastuskertomuksessa mainitut talousarviopoikkeamat
  • merkitä hyvinvointialueen tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2023 tiedoksi 
  • hyväksyä tilinpäätöksen tilikaudelta 1.1.–31.12.2023,​
  • myöntää hyvinvointialueen hallintoa ja taloutta hoitaneille tilivelvollisille toimielinten jäsenille ja tehtäväalueiden johtaville viranhaltijoille vastuuvapauden tilikaudelta 1.1.–31.12.2023.

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja esitti seuraavaa päätösponsien käsittelyjärjestystä: 

  • aluevaltusto päättää ensin tilintarkastuskertomuksessa olevien talousarviopoikkeamien hyväksymisestä 
  • sen jälkeen aluevaltuusto päättää muista päätösesityksen kohdista 

Puheenjohtaja tiedusteli valtuutetuilta, voidaanko edellä mainittu käsittelyjärjestys hyväksyä. Hyväksyttiin yksimielisesti. 

Leena Kostiainen (kokoomuksen valtuustoryhmän puolesta) esitti, että aluevaltuusto hyväksyy tilintarkastuskertomuksessa mainitut talousarviopoikkeamat. 
Kannatus: Joni Kumlander SDP:n valtuustoryhmän puolesta, Atanas Aleksovski ja Sami Kymäläinen. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Tämän jälkeen aluevaltuusto hyväksyi muut päätösesityksen kohdat yksimielisesti.

Ilkka Sasi poistui asian käsittelyn aikana. Valtuuston vahvuus 78 valtuutetuua. 


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).