Perustelut
Pirkanmaan hyvinvointialueen hallintosääntö on hyväksytty aluevaltuustossa 5.9.2022. Hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 7 §:n mukaan hyvinvointialueen on määriteltävä mm. palvelujen laatu. Hallintosäännön 12 §:n mukaan asiakkuus- ja laatujaoston tehtävänä on asettaa laatutavoitteet omalle tuotannolle ja ostopalveluille.
Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä (569/2009) määrittelee palvelujen tuottajien hyväksymisen edellytykset. Jaoston tulisikin pohtia, asetetaanko omalle ja ostopalveluille saman tasoiset tavoitteet ja mikäli tavoitteet poikkeavat toisistaan, valmistella perusteet sille. Lisäksi jaoston tulisi määritellä oman tuotannon valvontamenettelyt, erityisesti silloin, kun valvonta- ja asiamiestoiminnan vastuualue havaitsee valvontatyössään palveluissa puutteita.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja säätelee ensisijaisesti lainsäädäntö. Valviran ohjeistus ohjaa laadukkaiden ja turvallisten palvelujen tuottamista. Hyvinvointialue vastaa järjestettävien palvelujen tarpeen, määrän ja laadun määrittelemäisestä. Vaikka hyvinvointialue hankkii palveluja muulta palvelujen tuottajalta, sillä säilyy järjestämisvastuu (9 §).
Hyvinvointialueen strategian valmistelu on kesken, joten hyvinvointialueen tavoitteet eivät ole vielä valmiit. Hyvinvointialue ei ole päättänyt mahdollisesta palvelustrategiasta tai asiakaskokemustavoitteesta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Taru Kuosmanen, Sosiaali- ja terveysjohtaja, Taru.Kuosmanen@pirha.fi
Asiakkuus- ja laatujaosto päättää
- käydä lähetekeskustelun siitä, tuleeko omalle ja ostetulle palvelutuotannolle asettaa saman tasoiset laatutavoitteet,
- lisäksi käydä keskustelun oman tuotannon valvontamenettelyistä.
Päätös
Asiakkuus- ja laatujaosto päätti
- käydä lähetekeskustelun siitä, tuleeko omalle ja ostetulle palvelutuotannolle asettaa saman tasoiset laatutavoitteet,
- lisäksi käydä keskustelun oman tuotannon valvontamenettelyistä.