Henkilöstöjaosto, kokous 29.10.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 68 Työterveyshuollon toimintasuunnitelma vuodelle 2026

2631/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Taru Kotiniitty, HR-PALVELUPÄÄLLIKKÖ, taru.kotiniitty@pirha.fi

Perustelut

Työnantajalla on työterveyshuoltolain 1383/2001 mukaan velvollisuus järjestää työntekijöilleen työterveyshuoltopalvelut. Lain tarkoitus on työnantajan, työntekijöiden ja työterveyshuollon yhteistoiminnassa edistää työhön liittyvien sairauksien ja tapaturmien ehkäisyä, työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta, työntekijöiden terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa sekä työyhteisön toimintaa. Nämä lain velvoittamat kohdat ovat Kansaneläkelaitoksen I korvausluokan, Kela I toimintaa. Työnantaja voi kustannuksellaan järjestää näiden lisäksi työntekijöilleen myös Kelan korvausluokkien 0 ja II palveluita.

Työnantajan ja työterveyshuoltopalveluiden tuottajan tulee tehdä työterveyshuollon tuottamisesta sopimus, jota muutetaan olosuhteiden olennaisesti muuttuessa. Sopimuksen lisäksi tulee olla laadittuna kirjallinen toimintasuunnitelma, jossa usein määritellään sopimusta tarkemmin työterveyshuollon sisällöstä. Toimintasuunnitelman laadinnassa on otettava huomioon muun muassa työpaikan työturvallisuusriskit ja tehdyt työpaikkaselvitykset.

Pirkanmaan hyvinvointialueella vuoden 2026 työterveyshuollon toimintasuunnitelma sisältää lakisääteisen Kela I toiminnan lisäksi Kela 0 ja Kela 2 toimintaa. Vuoden 2026 toimintasuunnitelman laadinnassa on huomioitu tulevan vuoden työpaikkaselvityksien tarve, aiempina vuosina tehdyistä työpaikkaselvityksistä nousseita asioita, työterveyshuollon tuntemus Pirhan työntekijöiden työkykyisyydestä sekä eläkevakuuttaja Kevan tuoma tieto työkyvyttömyysriskiennusteesta ja myönnettyjen työkyvyttömyyseläkkeiden syistä.

Tullinkulman Työterveys Oy tuottaa näitä palveluita ennalta neuvotellun hinnaston mukaisesti joko omassa toimipisteessä, Pirkanmaan hyvinvointialueen osoittamassa tilassa tai etäpalveluina. Toimintasuunnitelmassa on määritelty kolme koko hyvinvointialuetasoista tavoitetta sekä mittarit millä seurataan tavoitteiden toteutumista.

 

Vuoden 2026 tavoitteet ovat:

Tavoite 1: Työkyvyn edistäminen

  • Varhainen tuki on osa jokaisen työntekijän arkea
  • Sairauspoissaolojen määrä laskee 3% vuoteen 2025 verrattuna. Painopiste pitkissä sairauspoissaoloissa.
  • Työkyvyn ylläpitäminen, osatyökykyisten tukeminen ja sujuva työhön paluu.
  • Työkyvyttömyysriskissä olevien määrä ei kasva.
     

Tavoite 2: Tehtäväaluekohtaisten tarpeiden tunnistaminen ja tarpeisiin vastaaminen

  • Työpaikkaselvitykset toteutuvat suunnitellusti ja tarkoituksenmukaisesti huomioiden organisaation muutokset.
     

Tavoite 3: Resurssien kohdentaminen ennaltaehkäisevään työterveyshuoltoon ja kokonaiskustannusten hallinta

  • Työterveyshuollon palveluiden ja resurssoinnin painopiste on ennaltaehkäisevissä työterveyspalveluissa (Kelan korvausluokka I). Tavoitteena on ennaltaehkäisevän työterveyshuollon osuus korvattavista kustannuksista vähintään 60% ja työterveyspainotteisten, yleislääkäritasoisten sairaanhoitopalveluiden osuus on alle 40%
  • Työterveyshuollon palveluiden kustannusvaikuttavuus.


Oheismateriaalina Pirkanmaan hyvinvointialueen työterveyshuollon kattotoimintasuunnitelma vuodelle 2026 sekä esitysdiat.

Ehdotus

Esittelijä

Aija Tuimala, HR-JOHTAJA, aija.tuimala@pirha.fi

Yhteistoimintaelin päättää

  1. merkitä tiedoksi työterveyshuollon toimintasuunnitelman vuodelle 2026,
  2. antaa asiasta tarvittaessa lausunnon ja
  3. tarkastaa pykälän kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana HR-palvelupäällikkö Taru Kotiniittyä. 

SuPer ry:n ja Tehy ry:n lausunnot ovat pykälän liitteenä.

Työsuojelutoimikunnan varajäsen Ari Kulmala poistui kokouksesta pykälän käsittelyn jälkeen.

Merkittiin, että kokouksessa pidettiin tauko pykälän käsittelyn jälkeen.

Valmistelija

  • Taru Kotiniitty, HR-PALVELUPÄÄLLIKKÖ, taru.kotiniitty@pirha.fi

Perustelut

Työnantajalla on työterveyshuoltolain 1383/2001 mukaan velvollisuus järjestää työntekijöilleen työterveyshuoltopalvelut. Lain tarkoitus on työnantajan, työntekijöiden ja työterveyshuollon yhteistoiminnassa edistää työhön liittyvien sairauksien ja tapaturmien ehkäisyä, työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta, työntekijöiden terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa sekä työyhteisön toimintaa. Nämä lain velvoittamat kohdat ovat Kansaneläkelaitoksen I korvausluokan, Kela I toimintaa. Työnantaja voi kustannuksellaan järjestää näiden lisäksi työntekijöilleen myös Kelan korvausluokkien 0 ja II palveluita.

Työnantajan ja työterveyshuoltopalveluiden tuottajan tulee tehdä työterveyshuollon tuottamisesta sopimus, jota muutetaan olosuhteiden olennaisesti muuttuessa. Sopimuksen lisäksi tulee olla laadittuna kirjallinen toimintasuunnitelma, jossa usein määritellään sopimusta tarkemmin työterveyshuollon sisällöstä. Toimintasuunnitelman laadinnassa on otettava huomioon muun muassa työpaikan työturvallisuusriskit ja tehdyt työpaikkaselvitykset.

Pirkanmaan hyvinvointialueella vuoden 2026 työterveyshuollon toimintasuunnitelma sisältää lakisääteisen Kela I toiminnan lisäksi Kela 0 ja Kela 2 toimintaa. Vuoden 2026 toimintasuunnitelman laadinnassa on huomioitu tulevan vuoden työpaikkaselvityksien tarve, aiempina vuosina tehdyistä työpaikkaselvityksistä nousseita asioita, työterveyshuollon tuntemus Pirhan työntekijöiden työkykyisyydestä sekä eläkevakuuttaja Kevan tuoma tieto työkyvyttömyysriskiennusteesta ja myönnettyjen työkyvyttömyyseläkkeiden syistä.

Tullinkulman Työterveys Oy tuottaa näitä palveluita ennalta neuvotellun hinnaston mukaisesti joko omassa toimipisteessä, Pirkanmaan hyvinvointialueen osoittamassa tilassa tai etäpalveluina. Toimintasuunnitelmassa on määritelty kolme koko hyvinvointialuetasoista tavoitetta sekä mittarit millä seurataan tavoitteiden toteutumista.

Vuoden 2026 tavoitteet ovat:

Tavoite 1: Työkyvyn edistäminen

  • Varhainen tuki on osa jokaisen työntekijän arkea
  • Sairauspoissaolojen määrä laskee 3% vuoteen 2025 verrattuna. Painopiste pitkissä sairauspoissaoloissa.
  • Työkyvyn ylläpitäminen, osatyökykyisten tukeminen ja sujuva työhön paluu.
  • Työkyvyttömyysriskissä olevien määrä ei kasva.
     

Tavoite 2: Tehtäväaluekohtaisten tarpeiden tunnistaminen ja tarpeisiin vastaaminen

  • Työpaikkaselvitykset toteutuvat suunnitellusti ja tarkoituksenmukaisesti huomioiden organisaation muutokset.
     

Tavoite 3: Resurssien kohdentaminen ennaltaehkäisevään työterveyshuoltoon ja kokonaiskustannusten hallinta

  • Työterveyshuollon palveluiden ja resurssoinnin painopiste on ennaltaehkäisevissä työterveyspalveluissa (Kelan korvausluokka I). Tavoitteena on ennaltaehkäisevän työterveyshuollon osuus korvattavista kustannuksista vähintään 60% ja työterveyspainotteisten, yleislääkäritasoisten sairaanhoitopalveluiden osuus on alle 40%
  • Työterveyshuollon palveluiden kustannusvaikuttavuus.
     

Hallintosäännön 13 § 4-kohdan mukaan henkilöstöjaosto päättää työterveydenhuollon tavoitteista ja työterveyden palvelusopimuksesta.
​​​​​​

Liitteenä Pirkanmaan hyvinvointialueen työterveyshuollon kattotoimintasuunnitelma vuodelle 2026 sekä yhteistoimintaelimen kokouksessa 23.10.2025 jätetyt lausunnot (SuPer ry ja Tehy ry). Oheismateriaalina esitysdiat.

Ehdotus

Esittelijä

  • Aija Tuimala, HR-JOHTAJA, aija.tuimala@pirha.fi

Henkilöstöjaosto päättää hyväksyä työterveyshuollon toimintasuunnitelman vuodelle 2026.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Henkilöstöjaoston jäsenet Leena Saarela, Mats Uotila ja Anu Viitala ilmoittivat olevansa esteellisiä asiassa (HL 28.1 § 3 kohta, Saarela ja Viitala: työ/virkasuhde hyvinvointialueeseen, Uotila: läheinen hyvinvointialueen palveluksessa), ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana HR-palvelupäällikkö Taru Kotiniittyä. 

Henkilöstöjaoston varajäsenet Aila Dündar-Järvinen ja Aapo Niemi saapuivat kokoukseen §:ien 67 ja 68 käsittelyiden ajaksi. Dündar-Järvinen ja Niemi poistuivat kokouksesta §:n 68 päätöksenteon jälkeen.

Henkilöstöjaoston jäsen Jenni Jokinen poistui kokouksesta päätöksenteon jälkeen.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
asiointi.pirha.fi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.