Konserni- ja toimitilajaosto, kokous 10.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 65 Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen urakkamuodon valinta ja kilpailutuksen käynnistäminen

4997/2023

Valmistelija

  • Matias Seini, RAKENNUTTAJAPÄÄLLIKKÖ, matias.seini@pirha.fi
  • Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi
  • Juha Kinnunen, PALVELULINJAJOHTAJA SAIRAALAPALV., juha.kinnunen@pirha.fi

Perustelut

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankesuunnitelma on hyväksytty ja päätös investointihankkeen käynnistämisestä on tehty aluevaltuustossa 15.1.2024. Päätös on ehdollinen, kunnes valtioneuvosto hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen tasapainotusohjelman. Tasapainotusohjelman on hyväksynyt valtiovarainministeriö 15.2.2024.

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen toteuttaminen edellytti Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuuden muuttamista. josta valtioneuvosto päätti 2.11.2023. Lainanottovaltuus on 900 miljoonaa euroa, joka mahdollistaa hankkeen toteuttamisen. Lainanottovaltuuden ehtona on vaiheistussuunnitelma. Konserni- ja toimitilajaosto on käsitellyt hankkeen vaiheistussuunnitelman 12.3.2024 § 11.

Rakennuslupa jätettiin 27.6.2024. Lainvoimaista rakennuslupaa odotetaan loppuvuoden aikana. Kaupin kampuksen rakennusinvestointien valmisteluryhmä linjasi 11.6.2024, että hankkeen edistämiseksi edetään yleissuunnitteluvaiheeseen.

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen markkinavuoropuhelu

Markkinavuoropuhelu hankkeen toteutuksesta urakoitsijoiden kanssa käytiin kevään ja kesän aikana. Tavoitteena oli kartoittaa vaihtoehdot hankintaa varten ja tuoda esitys käytettävästä urakkamuodosta päätöksentekoon loppuvuodesta 2024. Markkinavuoropuhelun aloitustilaisuus pidettiin 15.2.2024.  

Markkinavuoropuheluun ilmoittautuneita urakoitsijoita oli kahdeksan, kaikkien kanssa käytiin keskusteluja toteutusmuodon valinnasta kevään ja kesän aikana. Mukana oli kuusi rakennusliikettä ja kaksi talotekniikan urakoitsijaa. Markkinavuoropuhelun aikana tutustuttiin käynnissä oleviin Oulun, Kuopion, Hämeenlinnan ja Helsingin sairaalahankkeisiin. Tutustumisen aikana kuultiin kattavasti urakoitsijoiden ja tilaajien näkökulmia hankkeiden toteutuksesta. Markkinavuoropuhelusta ja tutustumiskäyntien keskustelujen perusteella muodostui käsitys, että hankkeen toteutukseen soveltuisi parhaiten yhteistoiminnallinen projektijohtourakka, huomioiden hankkeen erityispiirteet ja suunnittelutilanne.

Hankkeen erityispiirteet

Rakennustyömaan sijainti logistisesti keskellä käyttäjä- ja asiakasvirtoja sekä ympäröivää liikennevirtaa tuo mukanaan runsaasti rajoituksia työn toteuttamiselle aikataulun, kulkureittien, järjestelmäkatkosten ja ympäristöhäiriöiden suhteen ja edellyttää saumatonta yhteistyötä urakoitsijoiden ja tilaajan välillä.

Pirhan organisaatiossa on pitkä kokemus vaativien sairaalahankkeiden läpiviennistä. Hankkeen lähtökohdat ovat palvelutuotannon toiminnallisessa suunnittelussa. Rakennusteknisiä suunnitteluratkaisuja ohjaa Pirhan rakennuttamisen teknisen suunnittelun ratkaisut suunnitteluohjeineen. Kokonaissuunnittelu hankkeessa on edellisistä johtuen varsin pitkällä ja Pirha haluaa pitää päätöksenteon ratkaisuista omissa käsissään.

Joustava toteutusmuoto mahdollistaa suunnitelmien tarkentamisen esimerkiksi laitehankintojen tarpeiden mukaiseksi myöhäisessäkin vaiheessa hanketta. Suureen ja kompleksiseen sekä teknisesti vaativaan kohteeseen soveltuu parhaiten yhteistoiminnalliset urakkamuodot. Aiemmin toteutettu Etupihahanke toteutettiin projektinjohtourakalla.

Esitys

Toteutusmuodoksi esitetään yhteistoiminnallista projektinjohtourakkaa. Projektinjohtourakoitsija tarjoaa myös talotekniikkaurakan, joko itse tai yhdessä talotekniikkakumppanin kanssa, tai myöhemmin yhdessä tilaajan kanssa valiten. Kilpailutus suoritetaan neuvottelumenettelyllä, jonka aikana lopullisen tarjouspyynnön sisältö, rajaukset ja laajuus tarkennetaan.

Urakoitsijavalinnan valintaperusteena ovat kustannukset sekä laatuominaisuudet. Projektinjohtourakka sisältää kehitysvaiheen, josta urakoitsijan kanssa tehdään erillinen konsulttisopimus. Kehitysvaiheen aikana tehdään valmistelevia töitä. Kilpailutus edellyttää neuvottelumenettelyn käyttöä.

Päätösvallan peruste

Konserni- ja toimitilajaosto päättää (HS 14 §) kohta 13. Vastata suurten tai strategisten investointihankkeiden valmistelusta ja valvonnasta sekä kohta 17. Valmistella aluehallitukselle suuria ja strategisia rakennusinvestointeja ja vastata valvonnan järjestämisestä.

Aluehallitus päättää (HS 62 §) kohta 1. Investointisuunnitelmaan sisältyvistä rakennushankkeista ja muista investointihankkeista, joiden kustannusarvio ylittää 30 milj. euroa (hankintapäätös).

Aluehallitus perusti 24.6.2024 § 190 hankeorganisaation poliittisen ja virkavalmistelun yhteensovittamisen ryhmän, joka käsittelee asiaa konserni- ja toimitilajaoston jälkeen. Yhteensovittamisryhmästä asia etenee aluehallituksen päätettäväksi.

Liitteenä esittelydiat Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen urakkamuodon valinta ja kilpailutuksen käynnistäminen sekä esitys hankkeen toteutusmuodosta (HTJ).

Ehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Konserni- ja toimitilajaosto päättää merkitä tiedoksi Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen valmistelutilanteen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Rakennuttajapäällikkö Matias Seinille myönnettiin läsnäolo- ja puheoikeus asian käsittelyn ajaksi.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).