Aluehallitus, kokous 9.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 269 Päihde- ja mielenterveyserityisryhmien asumisen selvitys

21379/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Elina Anttila, VASTUUALUEJOHTAJA, elina.anttila@pirha.fi

Perustelut

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian toimeenpano-ohjelman kärjen ”yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut” alatavoitteen ”eheä ja monikanavainen palveluiden verkosto” alla on toteutettu erityisasumisen palveluverkkoa koskevia selvityksiä kevään ja syksyn 2023 aikana. Erityisryhmien asumisen palveluverkkoselvitys 2023–2025 ja mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalvelujen tuotantotapa-analyysi ovat pohjana mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalvelujen kehittämissuunnitelmalle, jossa on selvitysten perusteella tunnistettu keskeiset kehittämisalueet ja tavoitteet.  

Erityisryhmien asumisen palveluiden ja palveluverkon tunnistettujen kehittämiskohteiden ja niistä johdettujen toimenpiteiden tavoitteena on vastata palveluiden tarpeeseen ja mahdollistaa, että palvelut ovat tulevaisuudessa käyttäjälleen turvallisia sekä laadukkaita. Myös asuinkohteiden saavutettavuutta suhteessa kuntalaisten, asukkaiden ja henkilöstön liikkuvuuteen pyritään toimenpiteillä parantamaan. Lisäksi tavoitteena on hillitä asumisen kustannusten nousua sekä luoda tulevaisuuden näkemys tarvittavista tiloista ja investoinneista.  

Selvitys nojaa aluevaltuustossa 14.8.2023 hyväksyttyihin palveluverkon sekä palvelulinjakohtaisiin periaatteisiin. Kehittämissuunnitelma on laadittu virkajohdon alaisuudessa konsulttiyhtiö Nordic Healthcare Group:n (NHG) tuella. Valmistelussa on käytetty pohjatietona laajaa nykytilan analyysia olemassa olevasta palveluverkosta, Pirkanmaan liiton tekemää väestösuunnitetta sekä Tilastokeskuksen avointa dataa. Valmistelua varten muodostettiin palvelulinjan asiantuntijoista työryhmä.

Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisyksiköitä on Pirkanmaan hyvinvointialueella 63, joista neljä on omaa toimintaa. Palvelun omavaraisuusaste on kuusi prosenttia eli varsin vähäinen. Asukkaita palveluissa on selvityksen tekohetkellä 1584, joista omassa palvelussa 134. Noin kolmasosa asukkaista asuu joko ympärivuorokautisessa tai yhteisöllisen asumisen yksikössä. Lisäksi asunnottomia on noin 350 henkilöä, joskin luotettavaa tilastoa ei tästä ryhmästä ole saatavilla.   

Asumisyksiköitä on eri puolilla Pirkanmaan hyvinvointialuetta, ja niistä noin puolet sijaitsee Tampereella. Asumisyksiköiden palveluja täydentää kotiin vietävien palvelujen tuottajaverkosto, joka koostuu kymmenestä ostopalveluntuottajasta. Hankintasopimuksia on tehty myös 33 hyvinvointialueen ulkopuolella sijaitsevaan yksikköön, pääosin Kanta-Hämeen ja Hämeenlinnan alueella, mutta yksiköitä on myös Jyväskylässä, Turussa sekä pääkaupunkiseudulla. Hyvinvointialueen ulkopuolella asuvia asumispalvelujen asiakkaita on selvityksen tekohetkellä 32.  Asumispalvelumuotoja ovat ympärivuorokautinen ja yhteisöllinen asumispalvelu sekä tuettu asuminen tukiasunnossa tai omassa kodissa. Palvelujen kustannukset vuositasolla nousevat ostopalveluissa 37 miljoonaan euroon.  

Mielenterveys- ja päihdepalvelujen toimintaympäristö on vahvassa murroksessa. Palvelujen kysyntä kasvaa merkittävästi, ja palvelun tarve on muuttunut. Asunnottomuus on kasvava ilmiö, mikä luo tarpeita esimerkiksi päihteet sallivien yksiköiden ja tukiasumisen lisäämiselle. Myös kustannukset ovat kovassa kasvussa, ja palveluissa on merkittäviä hinnannousupaineita vuodelle 2024, kun uusi hankintakausi alkaa. Haasteita on kokonaiskustannusten hallinnassa, seurannassa ja ennustamisessa sekä toimintatietojen hallinnassa.  

Mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalvelujen verkon ja palvelukokonaisuuden tavoitteena on, että asiakas saa oikea-aikaiset ja yhdenvertaiset palvelut monialaisella yhteistyöllä. Asumispalvelut tuotetaan sosiaalihuoltolain mukaisina sosiaalipalveluina, mutta asiakas saa pääsääntöisesti samanaikaisesti muitakin sote-palveluja ja siirtyy myös palveluiden välillä. Keskeisimpiä kehittämisalueita ovat asumistarpeen vähentäminen oikea-aikaisilla palveluilla, kokonaiskuvan muodostaminen asumispalveluissa, palvelurakenteen keventäminen, palvelu- ja tuotantorakenteiden selkeyttäminen ja uudistaminen kokonaistaloudellisesta näkökulmasta sekä asumisen kokonaisuuden kehittäminen huomioiden kohderyhmäkohtaiset tarpeet.

Asumistarpeita voidaan vähentää oikea-aikaisella hoidolla ja palvelulla. Edelleen on kehitettävä monialaista yhteistyötä yhteensovittaen palveluja. Palvelutarpeen arviointia tulee yhdenmukaistaa ja lisätä ennaltaehkäiseviä ja matalan kynnyksen palveluja. Kotona-asumista tukevia palveluja tulee kehittää ja samalla panostaa henkilöstön osaamisen kehittämiseen digitalisaation mahdollisuudet huomioiden.

Kokonaiskuvan muodostamiseksi ja resurssien kohdentamiseksi oikein täytyy vahvistaa tietopohjaa ja luoda tiedon hyödyntämisen toimintamalli johtamisen tueksi sovittuja mittareita hyödyntäen. Tähän päästään toimintamallien ja -tapojen yhtenäistämisellä, kuten kirjaamiskäytäntöjen tarkistamisella viimeistään uuden asiakastietojärjestelmän myötä.   

Palvelurakenteen keventämiseksi tulee lisätä kevyempiä asumismuotoja, kuten kohdennettuja vuokra-asuntoja ja tukiasuntoja. Digiratkaisuja tulee ottaa käyttöön eri palvelukokonaisuuksissa. Palvelun myöntämisen ja palvelun piirissä olemisen tulee perustua yksilölliseen tarpeeseen ja sen säännölliseen arviointiin, jotta palvelutarpeiden muuttuessa myönnettävät palvelut vastaavat oikeaa tarvetta.   

Palvelu- ja tuotantorakenteen uudistamiseksi tulee lisäksi tarkentaa tuotantotapa-analyysiä kustannusvertailu huomioiden. Oman asumispalvelun tuotannon tavoitteet ja laatukriteerit tulee määrittää ja yhdenmukaistaa ostopalvelujen kanssa. Ostopalvelujen kilpailutuksessa tulee löytää kustannustehokkaita ja palvelutarpeeseen perustuvia sopimuksia. Asiakasohjausta tulee selkeyttää ja yhtenäistää yhdenvertaisen tarpeeseen perustuvan palveluihin pääsyn varmistamiseksi.  

Asumisen kokonaisuuden kehittämisessä tulee huomioida kohderyhmäkohtaiset tarpeet. Asunnottomille suunnattuja asuntoja tulee kohdentaa huomioiden kohderyhmien erityispiirteet, kuten naiset, ikääntyneet ja perheet, sekä tarpeet, kuten päihteet salliva asumismuoto. Asumispäivystysyksikköä tulee laajentaa ja huomioida erityisten ryhmien tarpeet asuntokannan suunnittelussa.  

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian mukaisesti toiminnan kokonaisuudessa tavoitellaan noin kahden prosentin tuottavuuden lisääntymistä vuositasolla. Tämä lähtökohta on huomioitu valmistelussa.  

Syksyn aikana toteutetaan laaja kuulemiskierros. Palveluverkkovalmisteluun liittyvä asukkaiden kuuleminen jatkuu muun muassa palautekanavan kautta. 

Mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalvelujen kehittämisen selvitys on pykälän liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää  

  • merkitä mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumisen selvityksen tiedoksi, 
     
  • lähettää selvitys laajalle kuulemiskierrokselle YT-elimelle, vaikuttamistoimielimille, valiokunnille ja aluehallituksen jaostoille, 
     
  • edellyttää, että selvitys ja siihen tehdyt täydennysehdotukset tuodaan aluehallituksen hyväksyttäväksi syksyllä 2023. Lisäksi laaditaan erillinen kooste kuulemiskierroksen kommenteista.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana sosiaalityön johtaja Elina Anttilaa, joka poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Milka Hanhela teki lisäysesityksen: "Asunnottomuuden torjunta nostetaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaille kohdennettujen asumispalvelujen kehittämisen jatkosuunnittelua ohjaavaksi periaatteeksi." Kannatus: Jouni Sirén. Hanhela peruutti tekemänsä lisäesityksen.

Valmistelija

  • Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi
  • Elina Anttila, VASTUUALUEJOHTAJA, elina.anttila@pirha.fi

Perustelut

Aluehallitus päätti 18.9.2023 § 246 merkitä mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumisen kehittämisen selvitys tiedoksi ja lähettää selvityksen laajalle kuulemiskierrokselle YT-elimelle, vaikuttamistoimielimiin, valiokunnille ja aluehallituksen jaostoille. Aluehallitus edellytti, että selvitys ja siihen tehdyt täydennysehdotukset tuodaan aluehallituksen hyväksyttäväksi lokakuussa 2023. Lisäksi laaditaan erillinen kooste kuulemiskierroksen kommenteista.

Selvityksen esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 18.9.2023. Selvitys on tämän pykälän liitteenä.

Kommentointikierros on tuottanut runsaasti asukas- ja muita palautteita, ja toimielimet sekä valiokunnat ovat antaneet lausuntonsa. Luonnosta on käsitelty yhdessä asukastilaisuudessa.

Pykälän liitteenä ovat kaikki 4.10.2023 mennessä tulleet hyvinvointialueen jaostojen, valiokuntien, vaikuttamistoimielimien, YT-elimen ja henkilöstöjärjestöjen kommentit ja palautteet sekä pöytäkirjojen otteet.

Palvelujen verkoston suunnitelmasta annetuista kommenteista, palautteista ja lausunnoista on valmisteltu kooste ja johtopäätökset jatkovalmistelua varten on liitteenä.

Asukastilaisuuksia järjestettiin yhteensä yksi ajanjaksolla 2.10.2023. Lisäksi Pirhan sivuilla asukkailla on mahdollisuus antaa suoraa palautetta palvelujen verkostosta pirha.fi/palaute -sivuston palautelomakkeella, palveluverkkosivulla tai toimipisteissä palautelomakkeella. Palvelujen verkostosta järjestetään erillinen kysely 9.10.- 20.10.2023 ja näiden vastaukset ovat käytettävissä 20.11.2023 alkavalla viikolla.

Palvelujen verkoston suunnitelmasta annettuja ja kirjaamon kautta tulleita kommentteja, palautteita ja lausuntoja viedään valmistelun aikana hyvinvointialueen nettisivulle Palveluverkko - pirha.fi, josta ne ovat saatavilla. 

Jatkovalmistelussa hyödynnetään kommenttien, palautteiden ja lausuntojen yksityiskohtaiset palvelujen sisältöihin liittyvät ehdotukset. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää 

  • merkitä tiedoksi liitteenä olevaan selvitykseen annetut kommentit ja lausunnot sekä niiden perusteella laadittu kooste ja johtopäätökset huomioonotettavaksi jatkovalmistelussa,
     
  • oikeuttaa jatkamaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumisen kehittämisen valmistelua liitteenä olevan selvityksen  pohjalta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Aluehallitus totesi Arja Laitisen esteelliseksi asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, Hali ry:n toimitusjohtaja, yleisjääviys) ja Laitinen poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi (klo 8.56-10.55). 

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijoina sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmasta ja sosiaalityön johtaja Elina Anttilaa. Anttila poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Aluehallitus päätti jäsen Arja Laitisen esteellisyydestä pykälän 267 kohdalla. 

Jäsen Milka Hanhela ja varajäsen Ulla Kampman poistuivat kokouksesta pykälän käsittelyn jälkeen.

Kokoustauko klo 10.56-11.03.

Liitteet


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).