Perustelut
Asian aikaisempi käsittely asiakkuus- ja laatujaoston 12.4.2022 kokouksessa § 6.
Pirkanmaan hyvinvointialueen valtuuston 6.6.2022 § 73 hyväksymän hallintosäännön mukaan asiakkuus- ja laatujaoston tehtävät ja päätösvalta on määritelty seuraavasti:
Jaosto ratkaisee tarvittaessa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain ja sosiaalihuoltolain perusteella tehdyt oikaisuvaatimukset ja toimii tartuntatautilain mukaisena monijäsenisenä toimielimenä.
Asiakkuus- ja laatujaoston tehtävänä on
- Valmistella osaltaan asiakaskokemustavoitteen ja arvioida sen toteutumista
- Valmistella aluehallitukselle asiakaskokemus- ja osallisuuden -suunnitelman ja arvioida sen toteutumista
- Tuoda esille mahdollisuuksia asiakaslähtöisen kulttuurin kehittämiselle
- Asettaa laatutavoitteet omalle tuotannolle ja ostopalveluille
- Seurata ja arvioida järjestämisvastuun ja palvelujen tasapuolisen saatavuuden toteutumista raportoinnin pohjalta ja arvioida palvelujen laatua yhdessä palvelutuotannon kanssa
- Arvioida ja käsitellä asiakas- ja potilasturvallisuussuunnitelman toteutuma
- Käsitellä vuosittain potilas- ja sosiaaliasiavastaavien selvitykset
- Käsitellä ja seurata asiakastyytyväisyyttä raportoinnin pohjalta
- Päättää järjestöavustusten myöntämisestä
Asiakkuus- ja laatujaoston tehtävät ja päätösvalta palvelutuotannon valvonnassa määritellään hallintosäännössä järjestämisvastuun siirtymiseen 1.1.2023 mennessä.
Valmistelukokonaisuuden johtaja Tuukka Salkoaho, kehittämispäällikkö Marika Järvinen ja projektipäällikkö Kirsi Sario avaavat kokouksessa alustavaa aikatauluhahmotelmaa jaoston tehtävien osalta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Anna Kontula, Aluevaltuuston Jäsen, Anna.Kontula@pirha.fi
Asiakkuus- ja laatujaosto päättää
- merkitä tiedoksi hallintosäännössä jaostolle määritellyt tehtävät ja toimivalta,
- valmistella jaostolle seuraavaan kokoukseen tarkennettu tiekartta jaoston tehtävien osalta.